Bekijk volle/desktop versie : Vraag en Antwoord



23-03-2008, 16:58
Vraag: Is het toegestaan voor vrouwen om de Adhaan en de Iqaamah voor het gebed te verrichten of niet?

Antwoord: Nee. Het is voor de vrouw niet wettig gemaakt om de Adhaan noch de Iqaamah om te roepen, betreffende haar gebed. Dit (de Adhaan & Iqaamah) behoort alleen tot de zaken van de mannen. Wat betreft de vrouwen, dan is er geen enkel voorschrift voor hen om de Adhaan noch de Iqaamah om te roepen. Veeleer, bidt zij zonder de Adhaan noch de Iqaamah. Ook is het aan haar dat zij let op de tijd (van het gebed) en dat zij khushu' (nederigheid) heeft en (dat zij) zich onthoudt van het friemelen tijdens het gebed, hetzelfde geldt voor de man. Dan is het aan de vrouw om vrees/eerbied te hebben en haar zicht te richten op de plek waar zij zal neerknielen. Daarenboven moet het friemelen vermeden worden in het gebed, noch met de handen noch met iets anders dan dat. Aldus is dit de manier van de Soennah voor de gelovige mannen en de gelovige vrouwen. En bij Allaah ligt het succes.

Al-Jaami'u lifataawa Al-Mar'aatul-Muslimah

De intentie zit in het hart

Vraag: Wat is het oordeel met betrekking tot het uitspreken van de intentie voor de sallaah (het gebed), de wudhoo (rituele wassing voor het gebed), de tawaaf (het rondgaan om de Ka'bah) en de sa'ee (7 maal heen en weer lopen tussen de bergen Safaa en Marwaa tijdens de Hadj of 'Umraa)?

Antwoord: De regelgeving daarvan is dat het een innovatie is omdat het niet overgebracht is van de Profeet sallaah Allaahoe 'alayhi wa sallam en ook niet van zijn Metgezellen, het is dus verplicht om dit te laten. De plaats van de intentie is in het hart, dus is er absoluut geen noodzaak voor het uitspreken van de intentie.

En Allaah is de Uiteenzetter van Succes.

Al-Bid'u wal-Muhdathaat wa maa laa Asla lahu - Pagina 635; Kitaab ad-Da'wah - Volume 1, Pagina 51.

Shaykh'Abdul-'Azeez bin 'Abdillaah bin Baaz


Tawheed in vogelvlucht

Vraag: Wat wordt er bedoelt met Tawheed ar-Roeboebiyah, Tawheed al-'Oeloe-iyah en Tawheed al-Asmaa-e wa Siffaat?

Antwoord: Tawheed ar-Roeboebiyah is de tawheed van Allaah met betrekking tot Zijn Handelingen, zoals scheppen, voorzien, het geven van leven en veroorzaken van dood enz. Tawheed al-'Oeloe-iyah ('Ibaadah) is de eenmaking van Allaah in aanbidding zoals het gebed, vasten, bedevaart, liefdadigheid, het zweren van eden, slachten enz. Tawheed al-Asmaa-e wa Siffaat is dat je Allaah beschrijft met hetgeen Hij Zichzelf heeft beschreven en met wat Zijn Boodschapper sallaah Allaahoe 'alayhi wa sallam Hem mee heeft beschreven, en dat je Hem noemt waarmee Hij Zichzelf noemt of waarmee Zijn Boodschapper sallaah Allaahoe 'alayhi wa sallam Hem noemt, zonder vergelijking (met de schepping), of verdraaiing (door valse interpretatie), of ontkenning.

Permanente Comité voor Onderzoek en Oordelen
Shaykh `Abdul-`Azeez Bin Baz
Shaykh `Abdullah bin Ghudayaan
Shaykh `Abdur-Razzaaq al-`Afeefee

Fataawaa al-Lajnah ad-Daa'imah, Vol. 1 pag. 20, Fatwa No. 8772, samengesteld door Shaykh Ahmad ad-Duwaish.


Begraven of verbranden
Vraag: Wij zien dat sommige verzen uit de Qor-aan gedrukt zijn in kranten en schrijfsels, alsook "in de naam van Allaah, de Barmhartige, de Genadevolle", aan het begin van sommige documenten en brieven. Wat doen we met zulke verzen nadat we klaar zijn met het lezen van de krant of brief? Moeten wij het verscheuren, verbranden of wat?

Antwoord: Het is een vereiste dat wanneer iemand klaar is met de documenten of pagina's die de Naam van Allaah bevatten, de documenten te waarborgen, door ze te verbranden of door ze te begraven in schoon grond. Zodat de verzen uit de Qor-aan en de Namen van Allaah beschermt worden van degradering. Het is niet toegestaan om ze in prullebakken of op de straten te gooien, of om ze te gebruiken als verschillende soorten vellen, zoals tafellakens. Anders degradeerd men de namen en verzen en stelt ze niet in bewaring.

Islamic Fatawa Regarding Women - Darussalam Pg.42-43


http://www.eltawheed.nl













23-03-2008, 17:02


eerste gedeelte is toch wel teogestaan als het alleen voor vrouwen is?

23-03-2008, 17:19

Citaat door aboe_walad:
eerste gedeelte is toch wel teogestaan als het alleen voor vrouwen is?



nee man vrouwen mogen niet athan doen,maar wel ikhamat salat,wallah a3lam

23-03-2008, 17:23

Citaat door kenitri_weldnas:
nee man vrouwen mogen niet athan doen,maar wel ikhamat salat,wallah a3lam


oke dan begrijp ik het,

maar mogen ze helemaal geen athan doen? hoeft niet eens voor gebed

23-03-2008, 17:26



Citaat door aboe_walad:
oke dan begrijp ik het,

maar mogen ze helemaal geen athan doen? hoeft niet eens voor gebed


ja man dat hoeft niet

23-03-2008, 17:28

Citaat door kenitri_weldnas:
ja man dat hoeft niet


ik bedoel stel jouw vrouw wil de athan doen voor jou? mag het dan niet?
ik bedoel gewoon athan doen

23-03-2008, 17:30

Citaat door aboe_walad:
ik bedoel stel jouw vrouw wil de athan doen voor jou? mag het dan niet?
ik bedoel gewoon athan doen




tuurlijk niet

23-03-2008, 17:41

Citaat door kenitri_weldnas:
tuurlijk niet


huh, dus het mag wel?

23-03-2008, 17:44

Citaat door aboe_walad:
huh, dus het mag wel?



nee man mag nietttttttttttt

25-03-2008, 19:29

Citaat door kenitri_weldnas:
nee man mag nietttttttttttt


oke rustig, ik ben serieus

want waarom mag het niet dan? Niemand anders hoort haar, alleen haar ma7ram?

25-03-2008, 19:29

Citaat door 3RoeBia:
Stel man een vrouw bidden samen, mag de vrouw dan iqamaat salaat doen?



up

31-03-2008, 18:53

Citaat door 3RoeBia:
Stel man een vrouw bidden samen, mag de vrouw dan iqamaat salaat doen?



السؤال
1- هل تصلي المرأة جهراً بالنسا&#156 9; في الصلوا&#157 8; التي تتطلب الجهر، أم سراً في كل الصلوات& #1567;
2- هل يجوز للمرأة أن تقيم الصلاة بالرجل في البيت، مثلاً زوجها أو أبيها إذا لم يتوفر رجال في البيت؟
الفتوى
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمي& #1606;، والصلا&#157 7; والسلا&#160 5; على سيدنا محمد خاتم الأنبيا& #1569; والمرسل& #1610;ن، وعلى آله وأصحاب&#160 7; أجمعين&#154 8; والتابع& #1610;ن، ومن تبع هداهم بإحسان إلى يوم الدين، وبعد:
1- قد اختلف الفقها&#156 9; في الجهر للمرأة في الصلاة:
فذهب أكثر الشّافع& #1610;ّة والحنبل& #1610;ة في قول إلى أنّ المرأة إن كانت خالية أو بحضرة نساء أو رجال محارم فقط جهرت بالقراء& #1577; دون جهر الرجال في الصلوا&#157 8; الجهرية( المغرب والعشا&#156 9; والفج&#1585، وإن صلّت بحضرة أجنبيّ أسرّت، أما الصلوا&#157 8; السرية (الظهر والعص&#1585 فيجب عليها وعلى الرجال السر بها.
ويرى المالكي& #1617;ة كراهة الجهر بالقراء& #1577; للمرأة في الصّلا&#157 7; مطلقا، وصرّحو&#157 5; بأنّه يجب عليها إن كانت بحضرة أجانب يخشون من علوّ صوتها الفتنة إسماعه&#157 5; نفسها فقط.
ويؤخذ من عبارات فقهاء الحنفيّ& #1577; -وهو وجه عند الشّافع& #1610;ّة، وقول آخر عند الحنبلي& #1577;- أنّ المرأة تسرّ مطلقاً&#154 8; قال ابن الهمام: لو قيل إذا جهرت بالقراء& #1577; في الصّلا&#157 7; فسدت كان متّجها. وهذا هو أحد الوجهي&#160 6; عند الشّافع& #1610;ّة.
هذا كله في الصلوا&#157 8; الجهرية& #1548; أما الصلوا&#157 8; السرية فلا تجهر بها قولاً واحداً.
2- قد اتّفق الفقها&#156 9; على عدم جواز أذان المرأة وإقامته& #1575; لجماعة الرّجال& #1548; لأنّ الأذان في الأصل للإعلام& #1548; ولا يشرع لها ذلك، والأذا&#160 6; يشرع له رفع الصّوت&#154 8; ولا يشرع لها رفع الصّوت&#154 8; ومن لا يشرع في حقّه الأذان لا يشرع في حقّه الإقام&#157 7;.
وأمّا إذا كانت منفردة&#161 1; أو في جماعة النّسا&#156 9; ففيه اتّجاها& #1606;:
الأوّل: الاستحب& #1575;ب، وهو قول المالكي& #1617;ة والشّاف& #1593;يّة، وهو رواية عند الحنابل& #1577;.
الثّان&#161 0;: الإباحة& #1548; وهي رواية عن أحمد.
الثّال&#157 9;: الكراهة& #1548; وهو قول الحنفيّ& #1577;.
والله تعالى أعلم.

02-04-2008, 19:56


Salaam Alaikoem...

Het is toch zo dat ieder moslim die wil beginnen met het gebed de iqamat assalaat moet doen hoe wil een moslimvrouw dat niet mogen dan?
Zou je dit arabische tekst in het nederlands kunnen vertalen?Ik kan het lezen maar zodat ik zeker weet dat ik het goed begrijp en geen verkeerde dingen eruithaal...Djazaka allahoe gairan