Bekijk volle/desktop versie : LEER: over het verkrijgen van Taqwa



22-03-2008, 21:57

In de Naam van Allah Meest Barmhartige Meest Genadevolle

[SIZE="4"]Het verkrijgen van Taqwa [/SIZE]

Door Shaikh Saleem al-Hilaalee, vertaald door Amira voor Al Mutaqqun




Het begrip taqwa wordt in de Qur’aan altijd gelinkt aan ‘ibaadah (aanbidding). ‘Ibaadah kan worden gedefinieerd als het doen wat Allah geboden heeft vermijden wat Hij verboden heeft. ‘Ibaadah wordt ook omschreven als een begrip dat alle daden omvat waar Allah van houdt en die Hij goedkeurt, of dat nou daden van het hart, de tong of de ledematen zijn.

Dus taqwa is verbonden met het goede doen en het slechte uit de weg gaan. Taqwa is de vrucht van handelingen van ‘Ibaadah. Met andere woorden, als iemand doet wat Allah hem opgedragen heeft te doen en zich weerhoudt van de zaken die hem verboden zijn, zal hij taqwa verkrijgen. Allah vermeldt dit in Zijn Boek:

"O, jullie die geloven, het vasten is jullie voorgeschreven, zoals het degenen die vóór jullie waren was voorgeschreven, opdat jullie tot de mutaqqun zullen behoren." {Al Baqarah 2:183}

In deze ayaah en in vele anderen, laat Allah ons zien dat taqwa het resultaat of de vrucht is van handelingen van aanbidding.


De betekenis van Taqwa

Nu we duidelijk hebben gemaakt hoe je taqwa kunt verkrijgen, gaan we het begrip taqwa verder definiëren. Taqwa betekent: het reinigen of zuiveren van het hart en de ziel. Dit feit wordt bewezen in enkele verzen in Soerat ash-Shams waarin Allah zegt:

"Bij de zon en haar licht, en bij de maan als zij deze volgt, en bij de dag wanneer hij deze onthult, en bij de nacht, wanneer hij haar bedekt, en bij de hemel en de schepping er van. En bij de aarde en haar uitgestrektheid, en bij de ziel en haar volmaaktheid. Hij openbaarde haar wat slecht en wat goed (voor haar) is. Voorwaar, geslaagd is hij die haar loutert. En voorzeker hij gaat te gronde die haar te gronde richt." {Ash-Shams 91:1-10}

Allah begint deze soerah met 7 bezweringen. Wanneer Allah een soerah of ayaah begint met een eed, doet Hij dat om te getuigen dat hetgeen hierna volgt erg belangrijk is en essentieel voor ons om de begrijpen.

Daarom zouden we nauwkeurig onze aandacht moeten vestigen op wat er wordt gezegd en de betekenis reflecteren. Om iemands hart en ziel te zuiveren moet men rechtvaardige daden verrichten die Allah ons heeft voorgeschreven en onze vernietiging ligt in het verrichten van de daden die Allah ons heeft verboden. We zouden elke goede daad moeten verrichten in de hoop op Allah’s Barmhartigheid, vrezend voor Zijn Bestraffing, volledig op Hem vertrouwend.


Het zuiveren van de ziel

Eén van de missies van de Profeet (sallallaahu alaihi wa salaam) waarmee Allah hem gezonden heeft is de opdracht om de zielen te zuiveren van de mensheid in het algemeen en de moslims in het bijzonder. Allah zegt: "Hij is het Die onder de ongeletterden een boodschapper heeft verwekt die Zijn tekenen onder hen verkondigt en hen zuivert en hun het Boek en de wijsheid onderwijst, ofschoon zij voorheen in openbare dwaling verkeerden." {Al Jumu’ah 62:2}

In deze ayaah wordt het woord Hikmah vaak vertaald met wijsheid. Imam ash-Shafi’, één van de grote geleerden van de Islam, heeft gezegd dat wanneer Allah Hikmah noemt in de Qur’aan, het verwijst naar de Sunnah van de Profeet (sallallaahu alaihi was alaam). In toevoeging op dit vers zien we dat de Profeet (sallallaahu alaihi was alaam) met drie taken was gezonden:

1. De Qur’aan onderwijzen.

2. De Sunnah onderwijzen.

3. De betekenis van het zuiveren van de ziel tonen.

Deze zuivering wordt verkregen door de daden van ‘ibaadah te verrichten en zonden en ongehoorzaamheid te vermijden.


Voorwaarden voor het verkrijgen van Taqwa

Hoe weet iemand dat zijn daden van ‘ibaadah hem helpen om taqwa te verkrijgen? Om taqwa te ontwikkelen moeten we aan de volgende voorwaarden voldoen:

1. Ikhlaas, de oprechte intentie dat de daad enkel wordt verricht om Allah tevreden te stellen, uit liefde voor Hem, hopend op Zijn beloning en genade en vrezend voor Zijn woede en bestraffing wanneer hij niet gehoorzaamd wordt.

2. De daad verrichten in overeenstemming met de authentieke Sunnah. Beschikken over de benodigde kennis voor de ‘ibaadah die wordt verricht. Weten hoe en wanneer de Profeet deze handelingen verrichtte.

Wat betreft Iklaas, dit moet zowel voor als na de handeling aanwezig zijn, zonder riyaa of sum’ah (dingen doen om gezien of gehoord te worden door anderen). Bijvoorbeeld na het verrichten van een goede daad tegen een ander zeggen, "Kijk wat ik voor goeds heb gedaan", of "Ik ben zo’n goed mens want ik doe dit en dat…".

Wanneer je deze formule opvolgt in het nastreven van taqwa en voldoet aan alle voorwaarden, zul je insha’Allah taqwa verkrijgen.

Moge Allah swt onze imaan en taqwa vergroten Allahoema Ameen.

FiAmanillah,
Wasalamoe3leikoemwr wbr

Vrees voor Allah swt is de bekroning der Wijsheid en de Parel van het geloof. Allah swt zegt: " Alleen Zijn dienaren die kennis bezitten vrezen Allah, Soera Faatir: 28