Bekijk volle/desktop versie : Khoesjoe in de salaah



21-03-2008, 15:27
Alle lof is voor Allah, Rabb al-alamien, Die in de Qoraan heeft gezegd;



Allah heeft gezegd

حَافِظُ& #1608;اْ عَلَى الصَّلَ& #1608;َاتِ والصَّل& #1575;َةِ الْوُسْ& #1591;َى وَقُومُ& #1608;اْ لِلّهِ قَانِتِ& #1610;نَ

Waakt over de salaah en (in het bijzonder) over de middelste salaah. En staat voor Allah in gehoorzaamheid. (Soerah al-Baqarah:238)



En Allah heeft ook over de salaah gezegd:
Allah heeft gezegd

وَاسْتَ& #1593;ِينُوا&# 1618; بِالصَّ& #1576;ْرِ وَالصَّ& #1604;اَةِ وَإِنَّ& #1607;َا لَكَبِي& #1585;َةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاش& #1616;عِين

En vraagt om hulp door middel van geduld en de salaah. En zeker, dat is zwaar, behalve voor degenen die nederig zijn (degenen met khoesjoe).(Soerah al-Baqarah: 45)


Salaah is de grootste van de zuilen van de islaam. En khoesjoe in de salaah is vereist vanuit de sharia. Toen Iblies , de vijand van Allah , zwoer dat hij de mensen zou misleiden en laten afdwalen van de islaam zei hij;
Allah heeft gezegd

ثُمَّ لآتِيَن& #1617;َهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِي& #1607;ِمْ وَمِنْ خَلْفِه& #1616;مْ وَعَنْ أَيْمَا& #1606;ِهِمْ وَعَن شَمَآئِ& #1604;ِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أَكْثَر& #1614;هُمْ شَاكِرِ& #1610;نَ

Dan zal ik tot hen komen, van voor hen en van achter hen en van hun rechterzijde en van hun linkerzijde, en u zult de meesten van hen niet als dankbaren aantreffen. (Soerah al-A' raf: 17)



Eén van de belangrijkste zaken waarmee hij de mensen laat afdwalen is de mensen weg te halen van de salaah op alle mogelijke manieren. Hij geeft hen tijdens de salaah influisteringen om hen zo af te laten dwalen van het plezier van deze aanbidding en hij laat hen zo de beloning verliezen.

Khoesjoe is het eerste wat zal verdwijnen van de aarde. En we leven in de laatste tijd. Daarom zijn de woorden van hoedaifa zeer toepasselijk;
"Het eerste wat jullie zullen verliezen van jullie religie is khoesjoe en het laatste wat jullie zullen verliezen van jullie dien (religie) is salaah. Er zal een man zijn die salaah doet en er is niets goeds in hem en al spoedig zal je de moskee binnen gaan en niemand met khoesjoe vinden."

We kennen onze nafs (eigen-ik) goed. We weten hoe zwak we zijn en horen vaak genoeg het klagen over influisteringen tijdens de salaah van de mensen rondom ons. Het verlies van khoesjoe merken we overal.
Allah heeft gezegd

قَدْ أَفْلَح& #1614; الْمُؤْ& #1605;ِنُونَ x الَّذِي& #1606;َ هُمْ فِي صَلَاتِ& #1607;ِمْ خَاشِعُ& #1608;نَ

Succesvol zijn de gelovigen, degenen die hun salaah khoesjoe’oen/ nederig doen (nederig zijn in hun salaah). (Soerah al Moe'minoen;I-2)

Dit betekent dat zij Allah vrezen en kalm en vol overgave salaah doen.
Khoesjoe betekent; nederigheid, onderdanigheid, ontzag hebben voor en vol concentratie zijn. Het hart is zacht en heeft geen kapsones, is niet hoogmoedig. Het hart is rustig en voelt zich klein tegenover Allah . Als het hart khoesjoe heeft, zal als gevolg hiervan het hele lichaam khoesjoe krijgen.

Een persoon krijgt khoesjoe door angst voor Allah en het besef dat Allah hem altijd ziet. Khoesjoe betekent dat het hart voor Zijn Rabb staat in nederigheid en onderwerping.
De plaats van khoesjoe is het hart en de resultaten worden gezien in het lichaam.
De verschillende delen van het lichaam volgen het hart. Als het hart bedorven is door onachtzaamheid of influisteringen van shaitaan, zal de aanbidding van het
lichaam ook bedorven worden. Het hart is als een koning en de ledematen zijn als legers die bevelen opvolgen. Als de koning is afgezet zijn zijn onderdanen verloren. En dit is wat er gebeurt als het hart niet correct ibadah (aanbidding)doet.
Khoesjoe alleen te gebruiken om te laten zien aan anderen is fout.

Hoedaifa heeft gezegd:
" Pas op voor de khoesjoe van de huichelaars. " Hem werd gevraagd; " Wat is de
khoesjoe van de huichelaars? " Hij zei: " wanneer het lichaam khoesjoe toont, maar er is geen khoesjoe in het hart." Foedayl ibn Ayaad zei: "We hadden er een afkeer van als een man meer khoesjoe liet zien dan hij in zijn hart had."

Eén van hen zag een man khoesjoe tonen in zijn schouders en lichaam en zei:
"0 zo en zo, khoesjoe is hier" - en wees op zijn borst; " Niet hier." En wees naar zijn schouders. (al-Madaarij 1/521)

Ibn al-Qayyim zei in zijn uitleg over het verschil tussen de khoesjoe van waar geloof en de khoesjoe van huichelarij:
"De khoesjoe van waar geloof is wanneer het hart bewust is van en nederig is voor de Grootsheid en Verhevenheid van Allah . Het hart is gevuld met vrees, angst en schaamte zodat het hart totaal nederig is voor Allah en net alsof het gebroken is door angst, schaamte, liefde en de herkenning van de zegeningen van Allah en z' n eigen zonden.
Zonder twijfel wordt de khoesjoe van het hart gevolgd door de khoesjoe van het
lichaam. Wat betreft de khoesjoe van huichelarij; het is iets dat met veel show
wordt getoond, maar er is geen khoesjoe in het hart."
Een van de sahabah zei: " Ik zoek bescherming bij Allah tegen de khoesjoe van
huichelarij." Zij zeiden tegen hem; " Wat is de khoesjoe van huichelarij?" Hij zei: " Wanneer het lichaam khoesjoe laat zien maar er is geen khoesjoe in het hart."

De persoon die echt khoesjoe voelt tegenover Allah is een persoon die niet langer de vlammen van lichamelijke verlangens voelt. Zijn hart is puur en vervuld met het licht van de Grootsheid van Allah . Zijn eigen wensen zijn gestorven door angst en vrees die zijn hart hebben gevuld zodat zijn lichamelijke vermogens zijn bedaard. Zijn hart heeft meer waardigheid en voelt zich veilig bij Allah in herinnering aan Hem en kalmte en rust dalen op hem neder van zijn Rabb. Aldus wordt hij nederig voor Allah en degenen moechbit (zich klein maakt, laag is) die nederig is, is degene die zeker is. Het hart dat nederig is voelt zich tevreden. Het is zoals land dat laag ligt (moechbit) waarop water blijft staan en er in stroomt. Zo is het hart dat moechbit is tevreden. Hierdoor werpt een persoon zich neder voor zijn Rabb vanuit nederigheid en respect en diegene zal zijn hoofd nooit optillen/opheffen totdat hij Hem ontmoet. Dit is de khoesjoe van waar geloof. Het arrogante hart echter is het hart dat tevreden is met arrogantie en verheft zichzelf als een verhoogd stuk waarop het water nooit blijft liggen.

En bij overdrijven en de khoesjoe van de huichelaar zien we het gedrag van een
persoon die probeert een grote show van zijn khoesjoe te maken maar diep van
binnen bevinden zich nog altijd lage verlangens. Van de buitenkant lijkt het of
hij khoesjoe heeft maar de slang uit de vallei en de leeuw uit het oerwoud
verblijven binnenin hem en zoeken een prooi.

Zoals Omar ibn Khattab tegen een man zei die met gebogen nek
(hoofd) liep; " khoesjoe zit niet daar, maar hier", en hij wees op zijn borst."

Allah [swt] vermeldde al-khaasjioena wa' l khaasji'aat (de mannen en vrouwen die khoesjoe hebben) en beschreef deze kwaliteit als een van de kwaliteiten van degenen die uitverkoren zijn.
Allah heeft gezegd

أَعَدّ&#161 4; اللَّه&#161 5; لَهُم مَّغْفِ& #1585;َةً وَأَجْر& #1611;ا عَظِيما& #1611;

Allah heeft voor hen vergeving en een grote beloning voorbereid. (Soerah al-Ahzab; 35)


Eén van de baten van khoesjoe is dat het het gebed makkelijker maakt.
Allah heeft gezegd

وَاسْتَ& #1593;ِينُوا&# 1618; بِالصَّ& #1576;ْرِ وَالصَّ& #1604;اَةِ وَإِنَّ& #1607;َا لَكَبِي& #1585;َةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاش& #1616;عِين

En zoekt hulp in geduld en salaah en het is buitengewoon zwaar en hard behalve voor al-khaasji'oen. (Soerah al-Baqarah: 45)




De betekenis is dat de last van salaah zeker zwaar is behalve voor degenen die
khoesjoe hebben (taf sier ibn kathier).
Khoesjoe is heel belangrijk, maar het is iets wat snel verloren raakt en wat nu zeldzaam wordt gevonden. Zeker in onze tijd, dat van de laatste tijden is.

De Profeet heeft gezegd
Het eerste wat weggenomen wordt van deze oemmah zal al-khoesjoe zijn totdat jullie niemand zullen vinden met khoesjoe. (at- Tabarani; hasan


Al-khoesjoe is verplicht

Ibn Taymiyah (rahimahoellah) heeft gezegd;
Allah heeft gezegd

وَاسْتَ& #1593;ِينُوا&# 1618; بِالصَّ& #1576;ْرِ وَالصَّ& #1604;اَةِ وَإِنَّ& #1607;َا لَكَبِي& #1585;َةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاش& #1616;عِين

En zoek hulp in geduld en as-salaah, en het is buitengewoon zwaar en
hard behalve voor al-chasji'oen... (Soerah al-Baqarah: 45)



Dit houdt een veroordeling en afkeuring in van degenen die niet khasji'oen zijn.
Een veroordeling en afkeuring is alleen daar waar iets wat verplicht is niet wordt gedaan of wanneer iets wat verboden is wordt gedaan. Als degenen die geen khoesjoe hebben afgekeurd en veroordeeld worden betekent dat khoesjoe waadjib (verplicht) is.
Ook andere ayaat geven hiervoor het bewijs;
Allah heeft gezegd

قَدْ أَفْلَح& #1614; الْمُؤْ& #1605;ِنُونَ x الَّذِي& #1606;َ هُمْ فِي صَلَاتِ& #1607;ِمْ خَاشِعُ& #1608;نَ

Succesvol zijn de gelovigen, degenen die hun salaah verrichten met
khoesjoe. (Soerah al-moe' minoen;I-2)








21-03-2008, 15:33


Allah heeft gezegd

أولَئِك& #1614; هُمُ الْوَار& #1616;ثُونَ x الَّذِي& #1606;َ يَرِثُو& #1606;َ الْفِرْ& #1583;َوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُ& #1608;نَ

Zij zijn degenen die de erfgenamen zijn. Degenen die al-Firdaus zullen erven, zij zijn daarin eeuwig levenden." (Soerah al-Moe' minoen; I 0-11)



De Profeet heeft gezegd

Al wie woedoe doet en het gebed doet, vervolgens twee rakaah bidt en aan niets anders denkt, zullen al zijn voorgaande zonden worden vergeven. (al-Boekhaari)

We kunnen de khoesjoe versterken

Als we kijken naar de dingen die ons helpen khoesjoe in de salaah te hebben
kunnen we die in twee groepen opdelen;
1 )Dingen die je helpen en de khoesjoe versterken en.
2)Het beschermen tegen dingen die de khoesjoe verzwakken en laten afnemen.
Sheikh ibn Taymiyah legde dit uit;
"Twee dingen helpen ons om al-khoesjoe te ontwikkelen; een sterke wens te
doen wat verplicht is en het verzwakken van afleidingen."

Ten eerste dus de sterke wens te doen wat verplicht is. Dit betekent dat een persoon hard strijdt om zich te concentreren op wat hij zegt en doet. Die persoon denkt na over de betekenissen van de Qoraan recitatie, dhikr en doea' s en houdt altijd in gedachten dat hij tot Allah spreekt alsof hij Hem ziet want als hij in salaah staat spreekt hij tot zijn Rabb. Ihsaan betekent dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet kan zien weet dan dat Hij jou altijd kan zien.
Hoe meer de slaaf de zoetheid van de salaah smaakt hoe meer hij er zich toe voelt aangetrokken het te doen en dit is een teken van sterkte van imaan.

Ten tweede, zwakte van afleidingen.
Dit betekent te strijden om alle afleidingen die je aan iets anders dan aan de
salaah zelf laten denken, weg te duwen en jezelf te beschermen tegen gedachten
die je geest met iets anders dan de salaah bezig laten zijn. Dit verschilt van persoon tot persoon omdat de mate van waswas (influisteringen) afhankelijk is van de mate van iemands twijfels en wensen/verlangens en in hoeverre het hart zich concentreert op en afhankelijk is van wat hij liefheeft en zijn pogingen om te vermijden waar hij niet van houdt.

Hoe kunnen we de khoesjoe versterken?

Enkele wegen;
1) Aanwezigheid van het hart.
Het hart leeg maken van alles behalve voor de salaah. Het hart prefereert de
salaah boven alle andere zaken. Zoals de profeet (saw) zei:

De Profeet heeft gezegd
…en mijn genoegen is gemaakt in de salaat. (Ahmed)



Hoe helpen we het hart:
Door alles te vermijden wat het hart kan afleiden van de salaah.
- Soetrah nemen en er dichtbij salaah doen.
Een soetrah beperkt je gezichtsveld, beschermt je tegen shaitaan en hierdoor
kunnen mensen niet voor je langs lopen, dat afleidt en de beloning voor salaah laat
verminderen.
De Profeet heeft gezegd

Als iemand van jullie bidt, laat hem richting een soetrah bidden en laat hem er
dichtbij staan. (Aboe Dawoed)

In een andere hadieth;
De Profeet heeft gezegd

Als iemand van jullie bidt richting een soetrah laat hem er dichtbij gaan zodat
shaitaan zijn salaah niet kan onderbreken. " (Aboe Dawoed)


De Soennah is dichtbij de soetrah te bidden een ruimte te laten zo groot als voor
een schaap. En niemand te laten passeren tussen de persoon en de soetrah.

- Rustig salaah doen.
De profeet (saw) bewoog rustig gedurende de salaah, zodat ieder bot weer tot
rust kwam op zijn plaats.
De Profeet heeft gezegd

Niemand van jullie heeft correct salaah gedaan totdat hij dit doet. (Aboe Dawoed)


Overgeleverd door Abdoellah al-Ash' ari dat de profeet (saw) zei:

De Profeet heeft gezegd
Degene die niet correct roekoe doet en pikt in soedjoed is als een stervende man die alleen een of twee dadels eet; het doet hem totaal geen goed. (at- Tabaraani, hadieth hassan)



Degene die niet rustig zijn salaah doet kan geen khoesjoe hebben omdat haast een afscherming is tegen khoesjoe en het pikken als een kraai is een afscherming tegen beloning.

- Kijken naar de plaats van soedjoed.
De Profeet heeft gezegd
Overgeleverd door Aisha dat de boodschapper van Allah zijn gebed deed met zijn hoofd voorovergebogen en zijn blik naar beneden gericht, naar de grond kijkend." (al-Haakim sahieh)


Ook met de tashahoed is het van de Soennah te kijken naar de vinger die naar de qiblah wijst en de vinger beweegt de gehele tashahoed.
De Profeet heeft gezegd

Het is krachtiger tegen de shaitaan dan ijzer. (Ahmed, sahieh)


Het herinnert de slaaf aan de eenheid van Allah [swt] en oprecht te zijn in zijn ibadah voor Allah alleen en dit is wat shaitaan het meeste haat.
De metgezellen herinnerden elkaar eraan deze Soennah te volgen.

- Denken aan de dood.
De Profeet heeft gezegd

Herinner de dood in jullie salaah, want de man die zich de dood herinnert zal zich binden correct salaah te doen en bidt het gebed van een man die denkt dat hij geen ander gebed zal bidden. (silsilat al-Sahiehah door Sheikh Al- albanie)



21-03-2008, 15:35
- Denken aan al-Akh ira (Het hiernamaals).
Aan de straffen en beloningen.
Denken aan Yom-al-Qiyamah (de Dag der Opstanding).
De dag dat ieder zal worden opgewekt en zijn boek in zijn hand zal krijgen.
Denk aan de straffen die we zullen krijgen voor onze zonden.
Denk aan Yom alachira als iedereen zal worden verzameld. De zon die zal branden, alle mensen zullen worden verzameld, blootsvoets, naakt en onbesneden.

De Profeet heeft gezegd
Op de Dag der Afrekening zal de zon zo dicht bij de mensen zijn alsofhet slechts een ' miel' van hen verwijderd was. Salaim bin Amar zei: “ Bij Allah ik weet niet wat 'miel' betekent; een mijl of een stokje.” De mensen zullen transpireren al naar de kwaliteit van hun daden. De transpiratie van sommigen zal tot hun enkels komen, van anderen tot hun knieën, van sommigen tot hun middel en sommigen zullen worden beteugeld door hun transpiratie. De profeet [saw] wees naar zijn mond ter illustratie. (Moeslim)



- Herinneren dat Allah ons ziet en wat men in zijn hart draagt.
Herinneren dat op de Dag der Opstanding alles tevoorschijn zal komen.
Ook wat men innerlijk draagt en verborgen is geweest voor de mensen.

2) Denken over de ayaat en adhkaar die je reciteert gedurende de salaah en er
naar handelen. En lange qoenoet maken. Lang staan tussen de handen van
Allah. Veel Qoraan reciteren.
De Qoraan is geopenbaard om te worden overpeinsd.
Allah heeft gezegd

كِتَاب&#161 2; أَنزَلْ& #1606;َاهُ إِلَيْك& #1614; مُبَارَ& #1603;ٌ لِّيَدّ& #1614;بَّرُو&# 1575; آيَاتِه& #1616; وَلِيَت& #1614;ذَكَّر&# 1614; أُوْلُو& #1575; الْأَلْ& #1576;َابِ

Een Boek welke Wij hebben nedergezonden naar jou, vol van zegeningen dat zij over zijn ayaat diep zullen nadenken en dat mensen met verstand zullen herinneren. (Soerah Saad; 29)


Niemand kan over de ayaat nadenken zonder kennis erover. Men moet dus enige kennis hebben over de betekenis van wat men reciteert zodat je kunt nadenken en tot tranen toe bewogen kan worden.
Een andere manier, naast kennis opdoen, is het herhalen van ayaat omdat men zo de betekenis beter op je in kan laten werken. De profeet (saw) deed dit;
Er is overgeleverd dat hij (saw) op een nacht een aya tot s 'morgens herhaalde. Deze aya was;

Allah heeft gezegd

إِن تُعَذِّ& #1576;ْهُمْ فَإِنَّ& #1607;ُمْ عِبَادُ& #1603;َ وَإِن تَغْفِر& #1618; لَهُمْ فَإِنَّ& #1603;َ أَنتَ الْعَزِ& #1610;زُ الْحَكِ& #1610;مُ

Als U hen straft, zij zijn Uw dienaren en als U hen vergeeft, alleen U bent de Al-Machtige, de Alwijze. (Soerah al-Maaidah; 118)


Nog een andere weg is het uit het hoofd leren van Qoraan en doe’a zodat men
veel kan reciteren in salaah.
De volgende hadieth toont hoeveel khoesjoe de profeet (saw) had en ook hoe belangrijk het is na te denken over de betekenis van de ayaat:

De Profeet heeft gezegd
Overgeleverd door ' Aata die zei; " Oebayd ibn Oemayr en ik kwamen bij Aicha en ibn Oemayr zei; ' Vertel ons wat jou het meest verbaasde over de
boodschapper van Allah.' Zij huilde en zei: ' Hij stond een nacht op en zei; "
Laat mij, 0 Aicha ibadah doen aan mijn Rabb." Ik zei; Bij Allah, ik wil graag dichtbij je zijn en ik houd van wat jou gelukkig maakt." Hij stond op en reinigde zichzelf en deed salaah. Hij bleef huilen totdat zijn kleding nat was geworden en totdat de vloer nat was. Bilaal kwam om hem te zeggen dat het tijd was voor het gebed en toen hij hem zag huilen zei hij; ' 0 boodschapper van Allah, jij huilt terwijl Allah jou je zonden in het verleden en in de toekomst heeft vergeven?' Hij (saw) zei; ' Moet ik dan niet een dankbare slaaf zijn? Vandaag zijn sommige ayaat aan mij geopenbaard; wee voor degene die ze reciteert en niet erover nadenkt;
"Zeker! In de schepping van de hemelen en de aarde en in het afwisselen van de nacht en de dag zijn zeker tekenen voor bezitters van begrip."(Soerah ali-Irnran; 190) (Ibn Hbbaan, sahieh)



3) al-Yaqien.
Bewust zijn van en zonder twijfel weten dat je Allah zal ontmoeten.
Deze kennis staat stabiel in het hart en is onwankelbaar.
Allah heeft gezegd

وَاسْتَ& #1593;ِينُوا&# 1618; بِالصَّ& #1576;ْرِ وَالصَّ& #1604;اَةِ وَإِنَّ& #1607;َا لَكَبِي& #1585;َةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاش& #1616;عِين

En vraagt (Allah) om hulp door middel van gebed en de salaat. En voorwaar dat is zwaar behalve voor de nederigen. (Soerah al-Baqarah;45)


Allah heeft gezegd

يَوْمَ تُبْلَ&#160 9; السَّرَ& #1575;ئِرُ

Op de dag wanneer alle geheimen openbaar zullen worden gemaakt."(Soerah at-Tariq;9)



4) Salaah doen alsof het je laatste salaah is.
De profeet (saw) adviseerde Aboe Ayyoeb :

De Profeet heeft gezegd
Wanneer je staat voor salaah, bidt een afscheids salaah. " (Ahmed)



Dit betekent doe salaah zoals degene die denkt dat hij hierna geen andere salaah meer zal doen. Iedere persoon die bidt weet dat hij eens zal sterven, en ooit zal je gebed de laatste zijn, heb dus choesjoe in het gebed wat je nu doet want niemand weet of het je laatste gebed zal zijn.

Weghalen/beschermen tegen alle afleidingen.
. Stof met decoraties die afleiden weghalen.
. Geen salaah doen als er eten is opgediend en men wil eten.
. Niet bidden als je naar het toilet moet.
. Niet bidden achter iemand die praat of slaapt.
. Niet bidden als men slaperig is.
. Niet onnodig bewegen en rondkijken.
. Niet de blik opheffen naar de hemel.

Conclusie
Khoesjoe is een serieus, belangrijk onderwerp en zonder de hulp van Allah kunnen we het niet bereiken. Als de khoesjoe ons wordt onthouden is dit een tekort. De profeet (saw) zei in zijn doe’a;

De Profeet heeft gezegd
0 Allah, ik zoek bescherming bij U tegen een hart dat geen khoesjoe heeft... (at- Tirmidhi, sahieh)



Degenen met khoesjoe hebben verschillende niveaus. Khoesjoe is een daad van
het hart en kan toe- en afnemen. Sommigen mensen hebben khoesjoe zo groot
als de wolken aan de hemel en anderen zullen hun gebed beëindigen zonder er
iets van te hebben begrepen.

De mensen zijn o.a. onder te verdelen in vijf niveaus voor wat betreft hun gebed;
I )Degene die zichzelf schaadt en onachtzaam is. Hij doet niet op de juiste wijze
woedoe, bidt niet correct of op de juiste tijd en verzekert zich er niet van dat hij
alle belangrijke onderdelen van de salaah doet.
2)Degene die de uiterlijke zaken van salaah doet. Hij bidt op tijd en doet woedoe
maar verliest de strijd tegen zijn nafs en wordt overladen met influisteringen.
3)Degene die de uiterlijke zaken doet, op tijd bidt en woedoe doet. Hij strijdt
tegen zichzelf en tegen waswas (influisteringen) maar hij wordt geheel in beslag
genomen door zijh strijd tegen zijn vijand dat die niet van zijn salaah steelt.
Hij is bezig met salaah en djihaad an-nafs op hetzelfde moment.
4)Degene die als hij staat voor salaah alle noodzakelijkheden van de salaah doet
en zijn hart is volledig geconcentreerd en alert om niets achterwege te laten en
hij let goed op zijn gebed om het oprecht en correct te doen. Zijn hart is verdiept
in zijn gebed en aanbidding voor Zijn Rabb.
5)Degene die al het voorgaande doet maar hij neemt zijn hart en plaatst het voor
Zijn Rabb, hij kijkt met zijn hart naar zijn Rabb en concentreert zich op Hem, het hart
is gevuld met liefde en aanbidding alsof hij Hem werkelijk ziet. De influisteringen en
al die afleidende gedachten verdwijnen en de barrieres tussen hem en zijn Rabb
worden opgeheven. Het verschil tussen het gebed van deze persoon en ieder
ander is groter dan de afstand tussen de hemel en de aarde. Als hij bidt is hij
tevreden en volledig in beslag genomen door de aanbidding aan zijn Rabb.


De eerste is strafbaar, de tweede wordt het aangerekend, de derde strijdt en
wordt niet als zondig beschouwd, de vierde wordt beloond en de vijfde wordt nader tot zijn Rabb gebracht omdat hij een van degene is wiens gebed een bron van genoegen is. Degene die het genoegen in het gebed in dit leven vindt zal zijn genoegen vinden om in het Hiernamaals dicht bij Allah te zijn en zal ook in deze wereld zijn genoegen in Allah vinden. Al wie zijn genoegen in Allah vindt zal met alles tevreden zijn. En degene die het genoegen niet bij Allah vindt zal vernietigd worden door zijn gevoelens van verdriet en spijt voor wereldse zaken.

We vragen Allah ons bij degenen te laten zijn die khoesjoe hebben en moge
Allah ons berouw accepteren.

Bron: 'khoesjoe fie salaah' van Sheikh al-Munajjid



21-03-2008, 15:49
mashAllah

Bedankt voor t plaatseee

Djazak Allah

21-03-2008, 15:51



Citaat door Bollekee:
mashAllah

Bedankt voor t plaatseee

Djazak Allah




allh ijazina we jazik 5ayran inchallh

21-03-2008, 17:28
Djazakalaho ghairan, zal het insh'Állah later lezen.

21-03-2008, 18:56
Notificatie

& BaraakaAllaahoefeek.

24-03-2008, 17:45
-Ikga'tnulezen-

24-03-2008, 17:54

Citaat door Nediet:
-Ikga'tnulezen-

hehe, InshaAllaah sis ;p

24-03-2008, 18:11
(Inshallah idd)
Mashallah, echt heel mooi!
Ik ga er echt aan werken, om een betere moslima te worden Inshallah!