Bekijk volle/desktop versie : Heeft Allah Handen?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10

21-03-2008, 01:02
Beste broeders en zusters, ik zit met een vraag. Ik heb laatst 2 bronnen geraadpleegd om erachter te komen welke standpunt klopt, met betrekking tot de tafsir van 'hand' in de koraan.

1e bron, is het artikel op al-yaqeen.com
2e bron, is de enige tafsir hier in huis van al Jalalayn

Helaas spreken beide bronnen van mij elkaar tegen en heb ik op dit moment niet echt de middelen (geen andere tafsir en kan ze ook niet aanschaffen) om zelf op onderzoek uit te gaan. Naast dit, is het ook gewoon zo dat ik het arabisch niet machtig genoeg ben en ook niet geleerd genoeg ben om er zelf achter te komen.

Gelukkig zijn er hier wel leden die me op weg kunnen helpen.
Ik vraag dus hierbij de hulp van serieuze broeders en zusters, kom alsjeblieft met dalil bij een uitspraak. Ik wil nou precies weten hoe Ahl as Soennah hier tegenaan kijkt en het interpreteert. In andere stromingen en groeperingen heb ik geen interesse met alle respect.

Verder vraag ik mensen geen fitna te zaaien in dit topic.
Als laatst, allah ra9ib 3lik, dus plaats geen onzin die tot afdwaling kan leiden.

Wasaalam ou 3laykoum.

21-03-2008, 06:38



Citaat door Idriss9:
Beste broeders en zusters, ik zit met een vraag. Ik heb laatst 2 bronnen geraadpleegd om erachter te komen welke standpunt klopt, met betrekking tot de tafsir van 'hand' in de koraan.

1e bron, is het artikel op al-yaqeen.com
2e bron, is de enige tafsir hier in huis van al Jalalayn

Helaas spreken beide bronnen van mij elkaar tegen en heb ik op dit moment niet echt de middelen (geen andere tafsir en kan ze ook niet aanschaffen) om zelf op onderzoek uit te gaan. Naast dit, is het ook gewoon zo dat ik het arabisch niet machtig genoeg ben en ook niet geleerd genoeg ben om er zelf achter te komen.

Gelukkig zijn er hier wel leden die me op weg kunnen helpen.
Ik vraag dus hierbij de hulp van serieuze broeders en zusters, kom alsjeblieft met dalil bij een uitspraak. Ik wil nou precies weten hoe Ahl as Soennah hier tegenaan kijkt en het interpreteert. In andere stromingen en groeperingen heb ik geen interesse met alle respect.

Verder vraag ik mensen geen fitna te zaaien in dit topic.
Als laatst, allah ra9ib 3lik, dus plaats geen onzin die tot afdwaling kan leiden.

Wasaalam ou 3laykoum.


Neem die van al-yaqeen die is betrouwbaar!!! Tuurlijk heeft Allah Handen, hoe die Handen eruit zien mogen we niet over nadenken net zoals we niet over het aangezicht van Allah mogen nadenken en fantaseren. We moeten het bevestigen maar mogen er geen hoedanigheid aan toekennen. Allah is verreweg PERFECT en NIEMAND is gelijk aan Hem, Allah heeft Handen die hem schikken! En als ik de handen van Allah zou ontkennen zou dat mij Kafier maken!

21-03-2008, 12:08
Het is zo tegenstrijdig wat Justsoufiane zegt. Het feit dat je zegt dat Allah handen heeft betekent dat je een hoedanigheid toekent aan hem.

Hoedanigheidheid gaat niet op voor Allah.

Daarnaast dient men de genoemde eigenschappen niet te vertalen omdat je dan hierdoor een hoedanigheid toekent.

Yad dient Yad genoemd te worden en niet hand.

Hetgeen wat dus correct is om te zeggen is: Allah heeft een Yad zoals het hem waardig is.

Stelt voor Allah geen vergelijkingen, voorwaar Allah weet en jullie weten niet.

Soerah An-Nahal ayat 74

21-03-2008, 12:11

Citaat door Spa Rood:
Het is zo tegenstrijdig wat Justsoufiane zegt. Het feit dat je zegt dat Allah handen heeft betekent dat je al hoedanigheid toekent aan hem.

Hetgeen wat correct is om te zeggen is: Allah heeft een Yad zoals het hem waardig is.

Stelt voor Allah geen vergelijkingen, voorwaar Allah weet en jullie weten niet.

Soerah An-Nahal ayat 74

Dat is wat hij ook zei, maar hij vertaalde Yad in hand. Natuurlijk zijn er hier shie wacko's die er niet tegen kunnen. Jij blijkbaar ook niet.

21-03-2008, 12:14


Het woord 'Yad'... daar kan niet echt een vertaling aan worden gegeven.. 'hand' is niet de goede vertaling... een hand is een menselijk lichaamsdeel... soms zie je ook dat het vertaald wordt met 'ledemaat'... eveneens is dit niet de goede en juiste weergave van het woord 'Yad'..

21-03-2008, 12:17
Bestudeer Tawheed,Asmaa wa sifat

Er lopenn hier namelijk een aantal Mohtazilla's rond,die de eigenschappen van allah ontkennen.

22-03-2008, 10:49

Citaat door Abu_husayn:
Dat is wat hij ook zei, maar hij vertaalde Yad in hand. Natuurlijk zijn er hier shie wacko's die er niet tegen kunnen. Jij blijkbaar ook niet.



Maar natuurlijk kan ik er niet tegen.

Het is niet correct om voor Yad de vertaling van hand te gebruiken. Door deze vertaling aan te nemen ken je een hoedanigheid toe aan Allah swt en hoedanigheid is nvt op Allah swt. .

22-03-2008, 10:54

Citaat door Maysam:
Bestudeer Tawheed,Asmaa wa sifat

Er lopenn hier namelijk een aantal Mohtazilla's rond,die de eigenschappen van allah ontkennen.



Mag ik vragen wie jij hiermee bedoelt?

Er is hier volgens mij niemand die de eigenschappen van Allah ontkent. Er zijn echter een aantal leden die de letterlijke vertaling gebuiken van de eigenschappen en ook net de vertaling gebruiken waardoor er een hoedanigheid wordt toegekend aan Allah swt.

Allah heeft een Yad zoals het hem waardig is.

Wanneer Yad wordt vertaald met hand dan wordt er een menselijk lichaamsdeel toegekend en dit is niet correct.

22-03-2008, 10:55

Citaat door Idriss9:
Beste broeders en zusters, ik zit met een vraag. Ik heb laatst 2 bronnen geraadpleegd om erachter te komen welke standpunt klopt, met betrekking tot de tafsir van 'hand' in de koraan.

1e bron, is het artikel op al-yaqeen.com
2e bron, is de enige tafsir hier in huis van al Jalalayn

Helaas spreken beide bronnen van mij elkaar tegen en heb ik op dit moment niet echt de middelen (geen andere tafsir en kan ze ook niet aanschaffen) om zelf op onderzoek uit te gaan. Naast dit, is het ook gewoon zo dat ik het arabisch niet machtig genoeg ben en ook niet geleerd genoeg ben om er zelf achter te komen.

Gelukkig zijn er hier wel leden die me op weg kunnen helpen.
Ik vraag dus hierbij de hulp van serieuze broeders en zusters, kom alsjeblieft met dalil bij een uitspraak. Ik wil nou precies weten hoe Ahl as Soennah hier tegenaan kijkt en het interpreteert. In andere stromingen en groeperingen heb ik geen interesse met alle respect.

Verder vraag ik mensen geen fitna te zaaien in dit topic.
Als laatst, allah ra9ib 3lik, dus plaats geen onzin die tot afdwaling kan leiden.

Wasaalam ou 3laykoum.


het is figuurlijk bedoeld niet letterlijk.
bv iets wat niet in jou handen ligt.

22-03-2008, 11:36
Bij elke Eigenschap van Allah dient men drie vragen te stellen:

De eerste vraag: Is het een werkelijke letterlijke Eigenschap? En waarom?

De tweede vraag: Mogen we er een hoedanigheid aan geven (takyief)? En waarom?

De derde vraag: Is deze Eigenschap te vergelijken met de eigenschappen van de schepsels (tamthiel) en waarom?

Het antwoord op de eerste vraag: Ja, het zijn werkelijke letterlijke Eigenschappen, want de basis in de woorden is dat ze werkelijk letterlijk zijn, en hiervan mag niet afgeweken worden, behalve met correct bewijs dat ons daarvan weerhoudt.

Het antwoord op de tweede vraag: We mogen er geen hoedanigheid aan geven, volgens de woorden van Allah - De Verhevene:

En zij kunnen Hem met kennis niet omvatten (Soerah Ta Ha 20:110)

En omdat het verstand de hoedanigheid van de Eigenschappen van Allah niet bevatten.

Het antwoord op de derde vraag: Zij zijn niet te vergelijken met de eigenschappen van schepsels, volgens de Woorden van Allah - de Verhevene:

Niets is zoals Hij (Soerah ash-Shoera 42:11)

En omdat Allah de uiterste grens van volmaaktheid verdient, dus kan Hij nooit op de schepping lijken, omdat deze gebrekkig is.

En het verschil tussen tamthiel (1) en takyief (2) is dat tamthiel het noemen van de hoedanigheid van een Eigenschap is terwijl men deze vergelijkt met iets anders. En takyief het noemen van de hoedanigheid van een Eigenschap is zonder deze te vergelijken met iets anders.

Een voorbeeld van tamthiel is dat iemand zegt: de Hand van Allah is als de hand van een mens.

Een voorbeeld van takyief is dat hij zich van de Hand van Allah een bepaalde hoedanigheid inbeeldt waarvan geen gelijke is in de handen van de schepsels; deze inbeelding is niet toegestaan.

(1) = tamthiel: het vergelijken van de Eigenschappen van Allah met de eigenschappen van de schepsels
(2) = takyief: het geven van een hoedanigheid aan de Eigenschappen van Allah

Bron: Voldoening van de Geloofsleer - Uitleg van Loem'atoel-l'tiqaad door Mohammed ibn Saalih al'Oethaymien

22-03-2008, 12:07

Citaat door dutchSaliha:
Bij elke Eigenschap van Allah dient men drie vragen te stellen:

De eerste vraag: Is het een werkelijke letterlijke Eigenschap? En waarom?

De tweede vraag: Mogen we er een hoedanigheid aan geven (takyief)? En waarom?

De derde vraag: Is deze Eigenschap te vergelijken met de eigenschappen van de schepsels (tamthiel) en waarom?

Het antwoord op de eerste vraag: Ja, het zijn werkelijke letterlijke Eigenschappen, want de basis in de woorden is dat ze werkelijk letterlijk zijn, en hiervan mag niet afgeweken worden, behalve met correct bewijs dat ons daarvan weerhoudt.

Het antwoord op de tweede vraag: We mogen er geen hoedanigheid aan geven, volgens de woorden van Allah - De Verhevene:

En zij kunnen Hem met kennis niet omvatten (Soerah Ta Ha 20:110)

En omdat het verstand de hoedanigheid van de Eigenschappen van Allah niet bevatten.

Het antwoord op de derde vraag: Zij zijn niet te vergelijken met de eigenschappen van schepsels, volgens de Woorden van Allah - de Verhevene:

Niets is zoals Hij (Soerah ash-Shoera 42:11)

En omdat Allah de uiterste grens van volmaaktheid verdient, dus kan Hij nooit op de schepping lijken, omdat deze gebrekkig is.

En het verschil tussen tamthiel (1) en takyief (2) is dat tamthiel het noemen van de hoedanigheid van een Eigenschap is terwijl men deze vergelijkt met iets anders. En takyief het noemen van de hoedanigheid van een Eigenschap is zonder deze te vergelijken met iets anders.

Een voorbeeld van tamthiel is dat iemand zegt: de Hand van Allah is als de hand van een mens.

Een voorbeeld van takyief is dat hij zich van de Hand van Allah een bepaalde hoedanigheid inbeeldt waarvan geen gelijke is in de handen van de schepsels; deze inbeelding is niet toegestaan.

(1) = tamthiel: het vergelijken van de Eigenschappen van Allah met de eigenschappen van de schepsels
(2) = takyief: het geven van een hoedanigheid aan de Eigenschappen van Allah

Bron: Voldoening van de Geloofsleer - Uitleg van Loem'atoel-l'tiqaad door Mohammed ibn Saalih al'Oethaymien


Is takyief nou goed of niet?

22-03-2008, 12:11
Methodiek van Ahul Sunnah wa Jammah

Wij geloven in Allaah en in Zijn Namen en Eigenschappen, die vernoemd worden in het Boek van Allaah en in de Sunnah van Zijn Boodschapper ( salallahu aleyhi wa sallam ) zonder tahreef (verdraaing), noch ta'weel (figuurlijke interpretatie), noch tamtheel ( complete vergelijking trekken), noch Tashbeeh (gedeeltelijk vergelijking), noch Ta'teel (ontkenning).

22-03-2008, 12:16


Dus volgens de menhaj van Ahl as Soennah heeft Allah SWT handen.

En daar stopt het dan. Hoe die handen zijn en dergelijke, daar gaan we niet op in, omdat Allah dat ons niet kenbaar heeft gemaakt, het ons heeft verboden om ons daarmee bezig te houden en onze verstand die kennis niet kan omvatten.

Beetje beknopt, maar komt het daar op neer?

Als dat zo is, zou iemand mij dan ff kunnen vertellen of die tafsir die ik hier in huis heb of die eigenlijk wel goed is. Want hij is best bekend, maar bevat blijkbaar fouten.

22-03-2008, 12:23
best wel grappig !!
het grappigste is die zus die over mu3taziliya bezig was........haar ondetekening is zelf een gezegde van een mu3tazilie die ibrahim anadaam noemt (de cheikh van aljahied)

m.nl begint weer grappig te worden

22-03-2008, 12:25
Zover ik de tekst begrijp, niet.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10