Bekijk volle/desktop versie : De dood



20-03-2008, 23:14
Salaam Alaikoum Wa Rahmatoelahi Wa Barakhatoehoe

Ash hadou an laa illâha illah Allah wa ash hadou anna Mohammadan Rasululah.

De dood.
Het komt steeds dichterbij en toch wenden wij ons in achteloosheid af. Vergeten wij dan deze hadith?
De Profeet zei: “Als jullie wisten wat ik wist, dan zouden jullie veel huilen en weinig lachen.”

Deze wereld is slechts een beproeving:
29:2-3”Denken de mensen dat zij met rust worden gelaten, als zij zeggen: “Wij geloven”, en dat zij niet op beproeving worden gesteld? En voorzeker, Wij hebben degenen voor hen ook op beproeving gesteld….”
Wij zijn hier niet voor ons plezier, zolang wij hier zijn moeten we goede daden verrichten. Wij moeten kennis opdoen, want dat is het minste wat we kunnen doen. Want wij willen allemaal naar het paradijs. Dat brengt mij bij de volgende prachtige uitspraak:
onze profeet(vzmh) zei: “Wie een weg volgt en daarmee naar kennis verlangt, voor hem maakt Allah zijn weg naar het paradijs gemakkelijker. Bovendien leggen de engelen hun vleugels voor hem neer uit tevredenheid met wat hij verricht. Elke schepsel op aarde maar ook in de hemelen, zelfs de haaien in de zeeën vragen vergiffenis voor de geleerde….” (Aboe Dawoed en Termidhi)
En wij moeten dit niet als een straf zien, wij moeten niet zien dat wij als straf hier in deze wereld zijn. Nee, wij moeten dankbaarheid tonen. Want Allaah sub7aan allahu wa ta3ala zegt:
16:78 En Allah bracht u terwijl jij niets wist, uit de baarmoeder van uw moeder voort en gaf u oren, ogen en hart, opdat jij dankbaar moogt zijn.En Hij sub7aan Allahu wa ta3ala zegt ook:
Koran:
2:152 Gedenk Mij daarom, dan zal Ik jullie gedenken en wees Mij dankbaar en wees Mij niet ondankbaar.
Al zijn wij ziek, Allaah swt is Barmhartig. Dit blijkt alleen al uit de volgende Hadith:
Ibn Mas'oed zei:
"Ik bezocht de Profeet en hij had koorts.
Terwijl ik hem met mijn hand aanraakte zei ik: "Boodschapper van Allah, je hebt heel hoge koorts."
De Profeet van Allah antwoordde: "Inderdaad, mijn koorts is zo hoog als die van twee van jullie."
Ik zei: "Is dat omdat jij een dubbele beloning ontvangt?"
Hij zei: "Dat is zo. Geen moslim lijdt aan iets, de prik van een doorn of erger, of Allah wist iets van zijn zonden daardoor uit. En zijn zonden vallen van hem weg zoals de bladeren van een boom."
(Boekhaarie en Moeslim)
En ook hieruit blijkt de Barmhartigheid van Allaah swt:
Er is overgeleverd, dat de Profeet Sallaahoe alayhi wassalam zei: "Waarlijk een gelovige moet niet bang voor ziekte zijn want als hij wist wat voor goeds er van het ziek zijn komt, dan zou hij ziek willen zijn, tot hij stierf." Deze hadith is door az-Zar overgeleverd.

Daarom, wij moeten juist kennis opdoen en Allaah swt danken voor wat Hij ons geeft. Wij moeten de dood gedenken. Want de dood is wat een drijfveer om goede daden te verrichten, om ons te herinneren aan dit tijdelijke en te streven naar het eeuwige. Het moment waarop je ziel eruit zal worden getrokken zal bitter en pijnlijk zijn. En wat dit bevestigd zijn de woorden van Kabl Abar, toen Omar aan hem vroeg: “Vertel ons over de dood, hoe is de dood?” Toen zei hij: “Het is net alsof je bij de stervende een doornige struik naar binnen brengt, waarna de doorns zich vastklampen aan de aderen. En daarna laat je een krachtige persoon naar voren halen en je zegt tegen hem: “Trek die doornige struik uit die persoon, trek hard.” Waarna eigenlijk alles kapot gaat.”
En Ali ibnou Talib (radiyallahu ‘anhu) zegt: “Als je niet strijdend ten onder gaat op het slagveld, dan zal je een normale dood moeten ondergaan. Je kan beter duizend keer met een zwaard gestoken worden, dan dat jij de doodstraf moet meemaken.”


20-03-2008, 23:15


Als deze personen zelfs pijn hebben, wat zullen wij dan wel niet voelen?
Wij moeten ons zien te redden van de hel. En wat is de hel dan eigenlijk?
Hier een korte beschrijving:
-De lichtste bestraffing is dat je in schoenen moet staan waarbij je hersenen beginnen te koken, denkende dat hij de zwaarste straf ondergaat.

Het Vuur van de Hel is 69 keer heter dan het vuur die wij kennen op aarde. Allah heeft de Hel 1.000 jaar laten branden, toen werd het vuur rood. Dan liet Allah het nog 1.000 jaar branden toen werd het vuur wit. En dan liet Allah hem nog een keer 1.000 jaar branden zodat het vuur zwart werd, en het is nu zwart. De Hel heeft vier muren, elke muur is zo groot dat je een reis van 40 jaar moet maken om van de ene kant naar de andere kant te gaan. De gevangenen van de Hel zullen met zware ijzeren vastgeketend worden. Indien je een zo'n ketting om aarde zou zetten zouden de mensheid en jin's samen er niet in slagen het op te tillen. En als je het op een berg zou plaatsen zou die berg uiteen vallen. De huiden zullen vervangen worden nadat ze zijn geroosterd, zodat ze steeds opnieuw de pijn proeven, en de dood bestaat niet daar. De Helbewoners zullen 70.000 keer per dag geroosterd worden, en steeds zullen ze opnieuw
herstelt worden.
De ongelovigen zullen bij de haren en voorhoofden worden gegrepen en in de Hel geslingerd, met hun gezichten tegen de grond. De harten zullen verminkt worden en vergaan, het vuur van de Hel zal erover heen gaan en niets onverteerd en ongeraakt laten. Wanneer de ongelovigen het Vuur zien, zullen ze om vernietiging schreeuwen en huilen totdat hun tranen op zijn en bloed tranen. Er zullen kuilen ontstaan boven hun wangen en in de grond door de tranen. De Helbewoners zullen zoveel huilen dat er een schip zou kunnen drijven op iemands tranen.
Wil jij hier naartoe? Of wil jij eeuwig naar het Paradijs?

20-03-2008, 23:16
Ibn al Qayyim ر حمه الله zei wat betreft de beschrijving van het Paradijs en de vreugden die het bevat:
En als je vraagt over haar aarde en grond, dan bestaat het uit Muskus en Saffraan...
En als je vraagt over haar dak, dan is het de troon van De Meest Barmhartige...
En als je vraagt over haar rotsen, dan zijn dat parels en juwelen...
En als je vraagt over haar gebouwen, dan zijn die gemaakt van stenen van goud en zilver...
En als je vraagt over haar bomen, dan bevat het geen 1 boom behalve wanneer de stammen gemaakt zijn van goud en zilver...
En als je vraagt over haar fruit, dan zijn die zachter dan boter en zoeter dan honing...
En als je vraagt over zijn bladeren, dan zijn die zachter dan de zachtste stof...
En als je vraagt over haar rivieren, dan zij het rivieren van melk waarvan de smaak niet verandert, en rivieren van wijn die lekker is voor degene die het drinkt, en rivieren van honing die puur is, en rivieren van water dat fris is...
En als je vraagt over hun eten, dan zijn het vruchten van wat zij ook maar kiezen, en het vlees van welke vogels zij maar wensen...
En als je vraagt over hun drank, dan is het Tasneem, gember en Kaafoor...
En als je vraagt over hun drinkbekers, dan zijn zij kristalhelder en gemaakt van goud en zilver...
En als je vraagt over haar schaduw, dan zou een sneller rijder in de schaduw rijden van een één van haar bomen voor honderd jaar, en het niet ontsnappen...
En als je vraagt over haar onmetelijkheid, dan zouden de laagste van haar mensen in zijn koninkrijk en muren en paleizen en tuinen een afstand hebben die in duizend jaar afgereisd zou worden...
En als je vraagt over haar tenten en kampen, dan zou een tent zijn zoals een verboren parel die zestig mijl lang is...
En als je vraagt over haar torens, dan zijn het kamers boven kamers in gebouwen die rivieren onder hen hebben stromen...
En als je vraagt over tot hoe ver het reikt in de lucht, kijk naar de schijnende ster die zichtbaar is, zowel als naar de sterren die in de hemelen, zover als het oog niet kan bereiken...
En als je vraagt over de kleding van de bewoners, dan zijn zij van zilver en goud...
En als je vraagt over haar bedden, dan zijn haar lakens van de beste zijde, uitgespreid in de hoogste van haar niveau’s...
En als je vraagt over de gezichten van haar bewoners en hun schoonheid, dan zijn zij zoals een afspiegeling van de maan...
En als je vraagt over hun leeftijd, dan zijn zij jonge personen van 33 jaar, in de afspiegeling van Adam, de vader der mensheid...
En als je vraagt over wat zij zullen horen: dan is dat het gezang van hun vrouwen die zich bevinden in Hoor al-‘Ayn, en beter dan dat zijn de stemmen van de Engelen en de Profeten, en beter dan dat is de toespraak van de Heer der Werelden...
En als je vraagt over hun dienaren, dan zijn het jonge jongens van eeuwigdurende jeugd die lijken op verspreid liggende parels...
En als je vraagt over hun bruiden en vrouwen, dan zijn zij jong en hebben een volle boezem en hebben de vloeistof van jeugdigheid gehad, stromend door hun ledematen; de Zon loopt voor de schoonheid van haar gezicht wanneer zij het laat zien,licht schijnt tussen haar tanden wanneer zij lacht; als je haar liefde ontmoet, zeg dan wat je maar wilt betreffende het samenkomen van twee lichten; hij ziet zijn gezicht in de ronde vorm van haar wang, alsof hij in een gepolijste spiegel kijkt, en hij ziet de helderheid van achter haar botten en spieren; als zij losgelaten zou worden op de wereld dan zou zij wat tussen de Hemelen en Aarde zit opvullen met een prachtige wind, en de monden van de creatie zouden de grootheid uitroepen, verheerlijken en prijzen en alles tussen het Oosten en Westen zal voor haar mooi gemaakt worden en elk oog zal gesloten worden voor alles behalve voor haar, en het licht van de zon zal overschaduwd worden, net zoals het licht van de zon het licht van de sterren overschaduwt en iedereen op de aardbodem zou geloven in de Eeuwig-levende, de Enige, die alles wat leeft onderhoudt en beschermten de bedekking op haar hoofd is beter dan de Wereld en alles wat het bevat, en zij neemt niet toe in leeftijd behalve in schoonheid; vrij van een navelstreng, geboorte van een kind en menstruatie en vrij van afscheiding, speeksel, urine en andere vuiligheid; haar jeugd vervaagd nooit, haar kleding is nooit versleten, geen kledingstuk kan gemaakt worden dat haar schoonheid evenaart en niemand die bij haar is kan zich ooit vervelen; haar aandacht is beperkt tot haar man, dus zij verlangt niets anders dan hem, net zoals zijn aandacht zich beperkt tot haar zodat zij het object is waar hij uitsluitend naar verlangt en hij is bij haar met uiterste veiligheid en bescherming, alsof niemand haar ooit had aangeraakt, zowel mensen of jinn...

En als je vraagt over de Dag van Toename (in beloning) en het bezoek van de Almachtige, Alwijze en het aanzicht van Zijn Gezicht – vrij van elke gelijkenis of overeenkomst tot wat dan ook – als je de zon ziet in het midden van de dag en de volle maan op een onbewolkte nacht, luister dan op de dag dat de bezoeker zal roepen:
‘O mensen van het Paradijs! Jullie Heer - Geprezen en Verheven - verzoekt jullie om Hem te bezoeken, dus kom om hem te bezoeken!’ Dus zullen zij zeggen: ‘Wij horen en gehoorzamen!’





...totdat zij uiteindelijk de uitgestrekte vallei bereiken waar zij allen zullen samenkomen - en niemand het verzoek van de bezoeker zal afwijzen - De Heer - Geprezen en Verheven – zal bevelen zijn Troon hier gebracht te laten worden. Dan zullen preekstoelen van licht te voorschijn komen, zowel als preekstoelen van parels, edelsteen, goud en zilver. De laagste van hen in rank zullen zitten op lakens van muskus, en zullen niet zien wat gegeven wordt aan degenen die boven hen op stoelen zitten...
...wanneer zij comfortabel zijn waar zij zitten en zij zijn veilig in hun plaatsen, en de bezoeker roept:
‘O mensen van het Paradijs! Jullie hebben een afspraak met Allah عز و جل waarin hij jullie wenst te belonen!’ Dus zullen zij zeggen:
‘En wat is die beloning? Heeft hij onze gezichten niet al stralend gemaakt, onze weegschalen zwaar, ons het Paradijs doen betreden, en ons weggehouden van het Vuur?’
En wanneer zij zo zijn, schijnt er opeens een licht dat het hele Paradijs omringt. Dus, heffen zij hun hoofden, en aanschouwen: De Onweerstaanbare – Verheven is Hij, en Heilig zijn Zijn namen - is naar hen gekomen van boven hen en verhief hen en zei:
‘O mensen van het Paradijs! Vrede zij met jullie!’
Dus deze groet zal niet beantwoord worden met iets beters dan:
‘O Allah! U bent Vrede, en van U komt Vrede! Heilig bent U, O bezitter van Majestueusheid en Eer!’
Dus de Heer - Geprezen en Verheven – zal naar hen lachen en zeggen:
‘O mensen van het Paradijs! Waar zijn hen die mij aanbaden zonder dat zij Mij ooit gezien hadden? Dit is de Dag van de Toename!’
Dus, zullen allen hetzelfde antwoord geven:
‘Wij zijn tevreden dus wees tevreden met ons!’
Dus Zal Hij zeggen:
‘O mensen van het Paradijs! Als ik niet tevreden met jullie zou zijn dan zou ik jullie niet tot bewoners hebben gemaakt van Mijn Paradijs! Dus, vraag van Mij!’ Dus zij zullen allen hetzelfde antwoord geven:
‘Laat ons Uw gezicht zien zodat wij er naar kunnen kijken!’
Dus, de Heer – Almachtig en Verheven – zal zijn bedekking verwijderen en zal hen verheffen en hen bedekken met Zijn Licht, met welke als Allah – De Verhevene – niet had Gewild hen niet te verbranden, hen had verbrand.
En er zal geen enkele persoon overblijven in de menigte zonder dat zijn Heer - de Verhevene - tegen hem zal spreken en zeggen:
‘Herinner jij de dag dat je dit en dat deed?’ ...en Hij zal hem doen herinneren aan sommige van zijn slechte daden in het Wereldse even, dus zal hij zeggen:
‘O Heer! Zult U mij niet vergeven?’
Dus Hij zal zeggen:
‘Natuurlijk! Jij hebt deze positie van jou niet bereikt (het Paradijs) behalve door mijn Vergiffenis.’

Dus hoe heerlijk klinkt de toespraak in de oren, en hoe rustig zijn de deugdzame ogen door de glimp van Zijn Edele Gezicht in het Hiernamaals.
"Op die Dag zullen sommige gezichten stralend en verlicht zijn, Opziende naar hun Heer..."
[Al-Qiyamah 22-23]



Dat is toch wat wij willen? Daarom, wij moeten Allaah swt aanbidden, zoveel mogelijk, voordat het te laat is. En de “kleinste” aanbidding telt al. Dit kun je lezen in de volgende hadith:
Saïd bin Aboe Waqqas heeft gezegd dat de Profeet zei: “Is het werkelijk zo moeilijk voor één van jullie om elke dag duizend goede werken te verrichten?”
Eén van de metgezellen vroeg: ” Hoe is het mogelijk dat iemand van ons duizend goede werken (op één dag) zou verrichten?”
De Profeet antwoordde: “Door hondermaal de Tasbieh (Verheerlijking van Allah) uit spreken. Zo worden duizend goede werken aan iemand toegeschreven of duizend kleine zonden van hem uitgewist.”(Overgeleverd door Moeslim)


Ik hoop dat jullie hierover na zullen denken en dat wil ik nu sluiten met de volgende Qoraanvers:


7:194 Onze Heer, schenk ons hetgeen U ons door Uw boodschappers hebt beloofd en verneder ons niet op de Dag der Opstanding. Voorzeker, U breekt de belofte niet.”(amien)





Salaam Alaikoum Wa Rahmatoelahi Wa Barakhatoehoe

20-03-2008, 23:37
Baraka'Allahoe fieeki sis

22-03-2008, 01:50


Bedankt voor het plaatsen!

-Notificatie-.

22-03-2008, 05:51
Wa feeki Baraak Allah : )

22-03-2008, 09:38
Heel erg bedankt voor het plaatsen.

22-03-2008, 11:13
Wa feek Baak Allaah

23-03-2008, 16:56
Barakallahfiek zuster!

24-03-2008, 11:30
wa feeki baraak Allah