Bekijk volle/desktop versie : Slaan van vrouwen



Pagina's : [1] 2 3

10-12-2003, 11:27
Assalaamoe alaikoem allemaal!!
Ik weet niet of dit al eerder hier neer is gezet, maar toch zet ik het neer
Dit omdat het mij boos heeft gemaakt dat een vriendin van me door haar man wordt geslagen....

Geschreven door: Abdullah Haselhoef

Blijkbaar leeft bij velen de overtuiging dat slaan van vrouwen in de Islam is toegestaan. Maar laten we onszelf eerst de volgende vragen voorhouden:
Komt het slaan van vrouwen alleen voor bij moslims? Komt het ook bij andersgelovigen voor? Zijn andersgelovigen er in geslaagd om vrouwenmishandeling volledig uit de samenleving te verbannen. Op welke wijze kun je het slaan van vrouwen voorkomen en hoe zou je dat volgens de Islam kunnen aanpakken?
De profeet sprak ooit zijn afschuw uit over het slaan en zei: 'Hoe is het mogelijk dat iemand zijn vrouw slaat zoals je een wilde kameel slaat en vervolgens met haar wil slapen?'
En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft.

Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'
De Quraan behandelt het onderwerp slaan van vrouwen als volgt (4.34):
'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen].
Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die vroom zijn en heimelijk bewaren hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld.
En degenen die zich slecht gedragen: wijst haar [eerst] terecht en [als dat niet helpt] laat haar in haar bedden alleen en [als laatste en ook afgeraden] geef haar een lichte tik [in plaats van haar te slaan].
Als zij hun gedrag veranderen, zoekt geen weg tegen haar[door oude koeien uit de sloot te halen of het herkauwen van ruzies]. Waarlijk, God is Verheven, Groot.'
Vervolgens is er, als bovengenoemde stappen tot verzoening tussen man en vrouw niet helpen, de volgende richtlijn (4.35):
'En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidrechter [bemiddelaar] van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal God deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, God is Alwetend, Alkennend.'
De Islam probeert het slaan van vrouwen te voorkomen door:

1. De voorbeeldfunctie van de profeet Mohammed, die zijn vrouw nooit geslagen heeft.

2. Het inbouwen van een 'stappenplan' door bijvoorbeeld eerst het gesprek aan te gaan

3. Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd.

4. Als dat niet helpt, wordt er gedoogd dat er symbolische lichte tik toe met een miswak (een tandenborstel van hout van ongeveer 20 x 1 cm) vanuit de pols (dus niet vanuit de elleboog of schouder) en niet in het gezicht of op intieme gedeelten wordt gegeven.

Islam heeft voor alle situaties regels ook voor die situaties die absoluut ongewenst zijn binnen een gezin.
Het feit dat Islam hier regels voor heeft betekent niet dat men hiertoe wordt opgeroepen om zijn vrouw te slaan, integendeel.
Deze regels en adviezen zijn juist bedoelt om agressieve en communicatie-arme mannen in het gareel te houden en vrouwen tegen hen in bescherming te nemen.
In de Quraan staat trouwens nergens dat vrouwen als zij geslagen en mishandeld worden dit lijdzaam moeten ondergaan.
In sommige gevallen is het raadzaam om verzet te plegen. Het is mijns inziens een legitieme grond voor echtscheiding als een man zijn handen niet thuis kan houden.
Ikzelf zou het volledig onacceptabel vinden als mijn dochters door hun toekomstige man geslagen zouden worden.

Abdullah Haselhoef

10-12-2003, 12:42


zazaka allahoe gajran

10-12-2003, 14:37
maar dochters hoor je wel op te voeden schat
Zo als het spreekwoord luidt: Wie niet horen wil moet maar Voelen

10-12-2003, 14:38

Citaat:
Origineel gepost door daoya
Ikzelf zou het volledig onacceptabel vinden als mijn dochters door hun toekomstige man geslagen zouden worden.

Abdullah Haselhoef
Wie niet wil horen moet maar voelen!

10-12-2003, 14:40



Citaat:
Origineel gepost door mohammed_b74709
maar dochters hoor je wel op te voeden schat
Zo als het spreekwoord luidt: Wie niet horen wil moet maar Voelen
Goh als dat voor dochters geldt, wat hebben jongens dan wel nodig, die luisteren HELEMAAL niet

10-12-2003, 14:42

Citaat:
Origineel gepost door Uitgeblust
Goh als dat voor dochters geldt, wat hebben jongens dan wel nodig, die luisteren HELEMAAL niet
Zei ik dan alleen maar dochters????? nee kinderen dus!

10-12-2003, 14:45
meisjes mogen wel geslagen worden voor een reden, maar nooit in het gezicht slaan.

10-12-2003, 14:46

Citaat:
Origineel gepost door mohammed_b74709
Wie niet wil horen moet maar voelen!
assalamoe alaikoem,

het lijkt me volgens mij wel duidelijk toch wat ik daarboven heb neergezet over 'Het slaan van vrouwen'...en toch kom jij met zo'n opmerking? kifash?

die gezegde heb je toch zeker niet uit de qor'an alkareem?
dat is toch zo'n nederlandse gezegde?
dus snap ik niet waar die opslaat....

ma3assalama agi,
daoya

10-12-2003, 14:47

Citaat:
Origineel gepost door mohammed_b74709
meisjes mogen wel geslagen worden voor een reden, maar nooit in het gezicht slaan.
jah maar niet door hun echtgenoten....

10-12-2003, 14:48

Citaat:
Origineel gepost door daoya
assalamoe alaikoem,

het lijkt me volgens mij wel duidelijk toch wat ik daarboven heb neergezet over 'Het slaan van vrouwen'...en toch kom jij met zo'n opmerking? kifash?

die gezegde heb je toch zeker niet uit de qor'an alkareem?
dat is toch zo'n nederlandse gezegde?
dus snap ik niet waar die opslaat....

ma3assalama agi,
daoya
Je vond het slecht als je een man zou hebben die zijn dochters slaat
daar slaat die opmerking op

10-12-2003, 14:53

Citaat:
Origineel gepost door mohammed_b74709
meisjes mogen wel geslagen worden voor een reden, maar nooit in het gezicht slaan.
Je mag kinderen een opvoedende tik geven, maar slaan


De Qur’an wijst mannen die vrouwen onderdrukken of slecht behandelen terecht:

"0, gij die gelooft, het is u niet geoorloofd, vrouwen te erven tegen haar wil, noch moogt gij haar tegenhouden opdat gij een gedeelte van wat gij haar hebt gegeven, moogt terug nemen, tenzij zij schuldig zijn aan een schandelijk kwaad; en bijft met haar vriendelijk omgaan en als gij afkeer van haar hebt, kan het zijn, dat gij afkeer hebt van iets, waarin Allah veel goeds kan hebben gelegd."

(Quran 4:20)

10-12-2003, 14:56
(00152) Is het toegestaan om kinderen te slaan en om mijn vrouw te straffen?



Vraag: Is het een zonde om je kinderen met je hand of met een stok te slaan? Ik doe dit alleen als ik vind dat het kind niet naar me luistert na verschillende waarschuwingen. Ook wilde ik vragen of het een zonde is om mijn hand te verheffen naar mijn vrouw? Er zijn momenten waarin ik vind dat dit gedaan moet worden maar ik heb het tot dusver vermeden. Wat de kinderen betreft, ik voel me altijd enorm schuldig nadat ik ze heb geslagen en ik smeek de Almachtige om Zijn Vergeving als dit verkeerd is. Zijn er doea's die ik kan lezen zodat mijn kinderen geleid worden en gezegend met een goede Aqaa'id?



Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige

Alle lof zij Allah.

De plicht van de vader is om zijn kinderen goed op te voeden en voor ze te zorgen, en het kind een tik geven kan gebruikt worden als een vorm van discipline. De Profeet (vrede en zegen van Allah zij met hem) beval ons dat we kinderen een tik moeten geven als ze niet bidden vanaf hun tiende jaar, maar dit mag alleen als laatste hulpmiddel, wanneer alle andere manieren hebben gefaald, en men zou niet hard moeten slaan, en uberhaupt nooit in het gezicht. De vader zou zijn kind ook niet moeten slaan uit blinde woede, of met iets scherps dat het kind pijn kan doen, of met iets dat tot verwondingen of botbreuken kan veroorzaken. Hij mag hem nooit slaan op een plek die voor een klein kind fataal kan zijn. Zwaaien (of dreigen) met een stok kan effectiever zijn dan het echte slaan. Het punt is, dat wanneer een vader zijn kind discipline bijbrengt, hij de meest zachte en subtiele manier moet aanpakken. Hij zou geen toevlucht moeten zoeken in harde en zware middelen (voor het kind) als hij het kan bereiken met iets dat makkelijker en zachtaardiger is.

Met betrekking tot het slaan van uw vrouw, dit is niet de eerste optie bij een conflict. Ten eerste zou u met haar moeten praten en haar adviseren (wanneer zij schuld draagt aan het conflict). Als dat na een tijd niet blijkt te werken, dat zou de man haar moeten verlaten in haar bed (d.w.z., dat hij gedurende een periode geen gemeenschap met haar heeft). Als dat niet helpt (en er geen enkele andere uitweg beschikbaar is) mag hij haar slaan, maar niet hard, zoals Allah zegt (vertaling):

"En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaant hen, (als dat niet helpt) negeert hen in bed en (als dat niet helpt) slaan hen (licht, als er enig nut uit voort kan komen). Indien zij jullie dan gehoorzamen; zoek dan geen voorwendsel (om hen lastig te vallen. Voorwaar, Allah is Verheven, Groots." (Soerat an-Nisaa, 4:34)

De Boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah zij met hem) heeft ons verteld dat de beste van de mensheid niet degenen zijn die hun vrouwen slaan. Wat betreft de begeleiding van kinderen, de ouders moeten datgene doen wat daartoe leidt (een effectieve leidraad) zoals hen adviseren, ze weghouden van slecht gezelschap en hun helpen de banden met oprechte vrienden te onderhouden. Ze moeten goed voor hen zijn, en voortdurend bidden dat ze geleid worden en dat ze als oprechte kinderen zullen opgroeien. Enkele doe'aa's voor kinderen zijn:

"Onze Heer, maak voor ons onze echtgenotes en onze nakomelingen een verxxxxxng voor de ogen..." (al-Foerqaan 25:74 - vertaling)

"... en maak mijn nakomelingen rechtschapen" (al-Ahqaaf 46:15 - vertaling)

- of een andere goede doe'aa. Maar naast het maken van doe'aa moet u ook andere manieren toepassen om te zorgen dat ze sterk worden en standvastig in de Islam. En Allah is de Gids op het Rechte Pad.

En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com



ALSTUBLIEFT!!!!!!

10-12-2003, 15:01



Citaat:
Origineel gepost door mohammed_b74709




Je vond het slecht als je een man zou hebben die zijn dochters slaat
daar slaat die opmerking op
ik vind 't slecht dat een man z'n eigen vrouw slaat...daar ging 't me eigenlijk om..

maar je eigen dochter of zoon moet je een tik geven zoals eloegt uitgeblust al had gezed...

wa chokran

10-12-2003, 15:01
Hahahaha, voor de 80ste keer heb ik weer mijn discussie gewonnen

10-12-2003, 15:04

Citaat:
Origineel gepost door daoya
ik vind 't slecht dat een man z'n eigen vrouw slaat...daar ging 't me eigenlijk om..

maar je eigen dochter of zoon moet je een tik geven zoals eloegt uitgeblust al had gezed...

wa chokran
Graag gedaan beste zuster

Pagina's : [1] 2 3