Bekijk volle/desktop versie : Donor?



19-03-2008, 19:43
Is het toegestaan om donor te worden? Ik zou het persoonlijk liever niet willen omdat ik niet wil dat ze in een dood lichaam snijden..
Maar wat zegt de Islaam hier over?

19-03-2008, 20:54


Asalaam mo3leikom wa Rahmatullah wa Ta3ala wa Barkatuh

(0304) Oordeel over onderzoeken e.d. na de dood.



Vraag: Is het toegestaan om na je dood orgaan- en of weefsel donor te worden? Zo ja, mogen dan alle organen gedoneerd worden? En mogen je organen dan ook worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek? Ik bedoel in alle bovenstaaande gevallen pas als je dood bent.

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste broeder in de islam

Islam beveelt de moslims respect te tonen voor de mensheid in hun levensomloop en ook respect voor moslims en de mensheid in hun dood. De lichaam van een moslim is geen spel of een test-object waarbij de mensheid ermee kan spelen zoals zij willen. We hebben uw vraag gesteld aan sheikh Abdourrahman AbdoulKhaleq, waarbij hij ons antwoordde met:

Het is verboden om de lichaamsdelen van een moslim te gebruiken voor welke onderzoek dan ook. Hij noemde toen de hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken daarvan tijdens zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545).

Verder heeft het islamitische comittee van jurisprudentie bepaalde voorwaarden gesteld voor het transplanteren of het gebruik van lichaamsdelen. Om hierover meer te lezen zie vraag: (0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?

En Allah weet het beste.

Cyber-imam
Het team van al-Islaam.com



0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?



Vraag: Ik wil graag weten wat de Islam over donor transplantatie zegt. Bijvoorbeeld als de dokter zegt dat het slagen van de transplantatie 50/50 is.

Antwoord:

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige

Dit is een onderwerp dat onderzocht is door het islamitisch comittee van jurisprudentie . De volgende uitspraken zijn daarover gedaan:
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een persoon te verplaatsen naar een andere plek in zijn lichaam. Zodat de natuurlijke aanleg van de zieke lichaamsdeel hersteld kan worden.
Het is toegestaan om een lichaamsdeel uit een levende lichaam te transplanteren naar een andere lichaam, als desbetreffende lichaamsdeel zelf groeit en tot de oorspronkelijk staat hersteld (zoals het bloed of huid).
Het is niet toegestaan om een lichaamsdeel weg te halen bij een persoon waarbij hij door deze transplantatie sterft of schade aan resulteert (zoals het weghalen van het hart..etc).
Het is toegestaan om een lichaamsdeel van een dode persoon te transplanteren bij een levende persoon, als er geen andere mogelijkheid is om de levende persoon te helpen behalve het veranderen van deze lichaamsdeel. Dit kan gebeuren als degene die gestorven is of zijn erfgenamen toestemming hiervoor geven.
Het is niet toegestaan om de getransplanteerde lichaamsdelen te gebruiken voor financiële doeleinden. zoals het verkopen..etc hiervan.
Zaken buiten de bovengenoemde punten dienen voorgelegd en bestudeerd worden. Door moslimgeleerden en deskundigen.
bron: Islamitische jurisprudentie verslagen

En Allah en Zijn boodschapper weten het beste.

Cyber-imam, St.Alwaqf, Moslim Jongeren Holland



0281) Wat zegt de Islam over donortransplantatie?



Vraag: Hoe denkt de islam over orgaandonatie. Ik weet dat de meningen daar over verdeeld zijn, ook onder geleerde. Kunt u mij aangeven welke argumenten de voor en tegenstanders gebruiken

Antwoord:

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste zuster

Geleerden in het islamitisch comittee van islamitische jurisprudentie hebben een uitspraak gedaan omtrent donor-transplantaties. Zij hebben hier voorwaarden aan gesteld, lees meer onder vraag:"(0123) Wat is het Islamitisch oordeel over donor transplantatie?".

Verder is er een andere groepje geleerden die vinden dat donor-transplantie niet mogelijk is omdat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) gezegd heeft in een hadith die overgevelerd is door 'Aicha (moge Allah tevreden met haar zijn): "Het breken van een bot van een dode is hetzelfde als het breken ervan in zijn leven." (Aboe Daawoed 2792, Ibn Maadjah 1605 en Ahmed 23545).

Hierop baseren zij dat het niet toegestaan is om het lichaam van een dode te schaden op welke manier dan ook.

Hopend uw vraag hiermee beantwoord te hebben.

Cyber-imam Het team van al-Islaam.com



Wasalaam mo3leikom wa Rahmatullah wa Ta3ala wa Barakatuh


Allah is de Alwetende

19-03-2008, 20:56
Dankje, dat had ik precies nodig

19-03-2008, 21:00

Citaat door Uhmm:
Dankje, dat had ik precies nodig



Graag gedaan meid(K)