Bekijk volle/desktop versie : Mijn Imaan



18-03-2008, 18:13
Salaamoe alaikoem

Ik open deze topic vanwege mijn imaan. Ik heb het gevoel dat de laatste tijd mijn imaan sterk is verminderd, en daar schrok ik heel erg van. Ik weet absoluut niet hoe dat komt, maar ik heb het gevoel dat ik steeds minder 'overtuigd' ben van hetgeen mij altijd zo diep raakte, mijn geloof. Ik wil binnenkort de hijaab dragen, maar het lijkt wel alsof ik nu opeens duizend en een redenen kan bedenken het NIET te doen. Dat terwijl mijn omgeving eindelijk van mij accepteert dat ik de hijaab wil dragen. Eerst vonden ze het namelijk geen goed idee, en ik heb Allah gevraagd dit makkelijker voor me te maken en hij heeft mijn dua verhoord. Maar nu heb ik het gevoel alsof mijn geloof er niet meer zo toe doet.
Ik weet dat dit erg vreemd klinkt, maar ik denk dat iedereen wel een moment in zijn leven heeft waar hij/zij op zoek is. Ik denk dat dit ook bij mij het geval is, maar ik word er alleen maar depressief van. Ik heb het gevoel dat het leven niets waard is en dat ik er maar ben, met geen doel. Een soort leegte.

Ik weet dat de islam de ware religie is, dat heb ik altijd gevoeld in mijn hart. Maar ik ben bang dat ik op een gegeven moment mijn imaan zo zwak wordt, dat ik helemaal verwijderd raak van het geloof. En dat wil ik absoluut niet. Ik ben nu nog zeker van plan de hijaab te gaan dragen, maar soms krijg ik de gedachte het maar niet te doen.

Ik weet niet wat ik hiermee moet..

Jullie zuster in Islam,
Manal

18-03-2008, 20:30


wa a´leikoem salam wara7matollah wabarakato



Al H'aakiem heeft in Al- Moestadrak overgeleverd en At- Tabaraanie heeft in al- Moe'djam overgeleverd, dat de profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

"Geloof in jullie harten verslijt, net zoals kleren verslijten, dus smeek Allah om jullie geloof in jullie harten te vernieuwen."

Hij (vrede zij met hem) bedoelde dat imaan verslijt en oud wordt zoals kleren slijten.

Het hart van de gelovige is soms overweldigd door wolken van zonde, dus dan wordt het donker. De profeet (vrede zij met hem) heeft dit geillustreerd in een goede h'adieth:

"Er is geen hart die niet is bedekt met een wolk zoals de maan wordt bedekt met wolken of het wordt plotseling donker, maar wanneer de wolken wegtrekken zal de maan weer schijnen"

Soms zit de imaan verstopt onder de wolken die zijn licht verbergen, maar na een tijdje, wanneer de wolken wegtrekken, zal het licht van de imaan weer schijnen.

Het hart van de gelovige is soms bedekt door zonden (wolken), dus haar licht is verborgen, en de persoon in kwestie voelt zich in duisternis, maar wanneer hij/ zij strijdt om zijn/ haar imaan te versterken en zijn/ haar best doet en daarbij de hulp van Allah zoekt, zullen de zonden wegtrekken en het licht in het hart zal weer schijnen zoals voorheen insha'Allah.

1 van de meest belangrijke principes die daarbij moeten worden begrepen om het probleem op te lossen, is dat imaan toe- en afneemt.



bron: Sheik Mohammed Saalih' Al-Moenaddjied (2003). De weg naar het paradijs. Uitgeverij Momtazah.

18-03-2008, 20:31
“Eén van de tekenen van goed begrip is wanneer een dienaar zorgt voor zijn imaan en aandacht schenkt aan datgene wat het verzwakt en weet wanneer het toeneemt en afneemt en de verleiding van de satan herkent wanneer hij hem bezoekt” [Boekhari in al-Fath 1/51].

Onderstaand volgen een aantal middelen voorgeschreven door de Islam, waarop een moslim met zijn verzwakte geloof en verharde hart kan omgaan, nadat een moslim zijn vertrouwen op Allah stelt:

1. Nadenken over de verzen in de Edele Qor’aan, die Allah heeft neergezonden om alles uit te leggen en als een licht waarmee Hij leidt wie Hij wil en laat dwalen wie Hij wil van Zijn dienaren. Zonder twijfel bevat dit een krachtige werking en een genezend effect. Allah zegt:

“En Wij zenden (dat) van de Qor’aan neer wat genezing en Barmhartigheid voor de gelovigen is" [Qor’aan17: 82].

De profeet (vzmh) was het gewend om veel na te denken over de verzen van de Qor’aan.

Toen Aisha (Moge Allah tevreden met haar zijn) eens gevraagd werd om iets van de meest prachtige dingen over de profeet (vzmh) te vertellen, begon ze te huilen en zei:

“Hij stond een keer s’nachts te bidden en zei tegen mij: “O Aisha, laat me alleen om mijn Heer te aanbidden.” Ik zei: “Bij Allah, ik hou ervan om dicht bij jou te zijn en ik hou van datgene wat jou gelukkig maakt .” Hij stond op, verrichte de wassing en ging bidden en huilde en huilde totdat zijn schoot nat werd en hij bleef huilen tot de vloer nat werd. Bilal (Moge Allah tevreden met hem zijn) kwam om het gebed om te roepen en toen hij hem zag huilen, zei hij: “O boodschapper van Allah, ben jij aan het huilen terwijl Allah al jouw zonden heeft vergeven, de vroegere en de latere?” Hij (vzmh) antwoordde: “Zou ik geen dankbare dienaar moeten zijn? Deze nacht is mij een vers geopenbaard en wee degene die het leest en er niet over nadenkt.” 1 van die verzen was:

“Voorwaar in de schepping van de hemelen en de aarde en in het afwisselen van de nacht en de dag zijn zeker Tekenen voor de bezitters van begrip. Degene die Allah gedenken terwijl zij staan en zitten en op hun zij liggen en nadenken over de schepping van de hemelen en de aarde, (zeggende): Onze Heer, U heeft dit (alles) niet voor niets geschapen, glorie zij U, bescherm ons dus tegen de bestraffing van de Hel” [3: 190-191].

Probeer iets van elke vers (met name ook de verzen waarin vergelijkingen worden uiteengezet zoals ...."als de gelijkenis van een graankorrel, die zeven aren voortbrengt ..."[2:261] of ...."Zijn Licht is net een nis met een lamp erin..."[24:35]) te begrijpen en pas het toe op de ziekte van je hart. Deze verzen zijn neergezonden om het hart te genezen en dus zul je worden genezen, als Allah het wil [Al-Moenaddjied]

18-03-2008, 21:43
Djazzaka allahoe ghairan lieve meid, dat je dit voor me geplaats hebt. Moge Allah je jannat al Firdaus schenken.

Fi Imaani Allah

19-03-2008, 18:03


wa iyaakie
ameen, en de hele ummah

19-03-2008, 18:19
Dat is nou eenmaal jouw imaam. Dat is bij iedereen zo. Soms sta je sterk in je schoenen en soms voelt het net alsof je er alleen voor staat. Zoek je toevlucht bij Allah . Ga lezingen opzoeken, boekjes lezen etc. Versterk je imaam.

19-03-2008, 20:29
iedereen heeft zn up's en down's, maar ik ben bang dat het straks ten koste gaat van mijn geloof. Dat is iets anders dan in een dipje zitten..

19-03-2008, 20:34

Citaat door manallos:
iedereen heeft zn up's en down's, maar ik ben bang dat het straks ten koste gaat van mijn geloof. Dat is iets anders dan in een dipje zitten..






sis je moet weten dat Shaytan er alles aan doet, letterlijk ALLES om ons van het goede pas weg te houden.. Je moet daarom standvastig zijn in je KEUZE,

check deze aub Sis

http://www.moslimedia.com/movie4.html

en laat me weten wat je morgen gaat doen