Bekijk volle/desktop versie : Islam vrouw onvriendelijk ....



15-03-2008, 20:22
Islam vrouw onvriendelijk

Eens kijken wat er in de koran staat.


De meest edele onder jullie bij Allah is degene die de meeste godsvrees heeft.

[ Soerah al-Hoedjoeraat 49:13 ].

De vrouwen en mannen zijn gelijk in de beloning en bestraffing. Allah - Verheven is Hij - zegt:

Wie het goede verricht, man of vrouw, terwijl hij een gelovige is: waarlijk, wij zullen hem een goed leven geven. En waarlijk, Wij zullen hun hun beloning schenken volgens het beste wat zij verrichtten

[ Soerah an-Nahl 16:97 ].

Wanneer we kijken naar het leven van de Boodschapper van Allah - sallallahoe 'alayhi wa sallam, dan zien we dat hij de vrouwen uitnodigde, net zoals hij de mannen uitnodigde. Hij onderwees de vrouwen, net zoals hij de mannen onderwees. Hij nam de eed aan van de vrouwen, net zoals hij de eed aannam van de mannen.

De Moslimman en Moslimvrouw zijn gelijk in de mensenrechten. Ieder van de echtgenoten heeft zijn recht op de ander. De Profeet Mohammed vzmh - heeft gezegd:

"Waarlijk, jullie vrouwen hebben hun plichten jegens jullie. En jullie hebben jullie plichten jegens jullie vrouwen."

Allah heeft de vrouw het recht gegeven om haar leven zelf in te delen. Zij wordt niet gehuwd, behalve met haar toestemming. Er wordt niets van haar bezit genomen, behalve met haar instemming. En als zij beschuldigd wordt in haar eer, wordt haar beschuldiger gestraft.

Dat is omdat de Moslimvrouw kostbaar is. Wanneer zij behoeftig is, wordt haar voogd verplicht om haar in haar behoefte te voorzien. Haar vader is opgedragen om haar goed te behandelen. Haar zoon is opgedragen om haar te gehoorzamen. Haar broer is opgedragen om haar op te zoeken.

Allah heeft haar vader en moeder opgedragen goed voor haar te zijn. Moeslim heeft namelijk overgeleverd dat de Boodschapper van Allah vzmh - gezegd heeft:

"Degene die twee meisjes goed opvoedt totdat zij de volwassenheid bereiken, zal op de Dag der Opstanding zo met mij zijn."

En hij plaatste zijn vingers tegen elkaar.

Wanneer de Moslimvrouw voorzien wordt van kinderen, zijn ook zij verplicht om goed voor haar te zijn en zich nederig tegenover haar op te stellen. Wanneer één van haar kinderen haar ongehoorzaam is en haar op een ongepaste wijze behandelt, wordt hij verworpen en berispt door de mensen, totdat hij terugkeert naar het gehoorzamen van zijn moeder.

In vele gevallen heeft de Islaam de vrouw zelfs boven de man gesteld. Allah - Verheven is Hij - zegt:

En Wij droegen de mens op om goed te zijn voor zijn ouders. Zijn moeder droeg hem in zwakheid op zwakheid. En zijn zogen is gedurende twee jaar. Wees dus dankbaar jegens Mij en je ouders

[ Soerah Loeqmaan 31:14 ].

In al-Boekhaarie en Moeslim is overgeleverd dat een man vroeg: "O Boodschapper van Allah! Wie heeft het meeste recht op mijn goede gezelschap?" Hij antwoordde:

"Je moeder, daarna je moeder, daarna je moeder, daarna je vader..."

En Ibn 'Oemar - moge Allah tevreden zijn met hem en zijn vader - zag een man de ommegang verrichten om de Ka'bah, terwijl hij een oude vrouw op zijn rug droeg, waarop hij hem vroeg:

"Wie is deze vrouw?"

De man antwoordde: "Dit is mijn invalide moeder. Al twintig jaar draag ik haar op mijn rug. Denkt u, o Ibn 'Oemar, dat ik mijn plicht jegens haar vervuld heb?" Daarop zei Ibn 'Oemar:

"Neen... Nog geen druppel daarvan."

De Profeet Mohammed vzmh - heeft ook de man opgedragen goed te zijn voor zijn vrouw en berispte degene die zijn vrouw slecht behandelt en haar boos maakt. Moeslim en at-Tirmidhie hebben namelijk overgeleverd dat de Boodschapper van Allah - vzmh - op de Afscheidsbedevaart een toespraak hield, terwijl voor hem honderdduizend pelgrims waren. Onder hen was de blanke en de zwarte, de grote en de kleine, de rijke en de arme. Hij sprak al deze mensen toe en zei tegen hen:

"Voorwaar, wees goed voor de vrouwen. Voorwaar, wees goed voor de vrouwen."

En het is authentiek overgeleverd door Ibn Maadjah en at-Tirmidhie dat de Profeet - vzmh - gezegd heeft:

"De beste van jullie is hij die het beste is voor zijn echtgenote en ik ben van jullie de beste voor mijn echtgenoten."