Bekijk volle/desktop versie : De Profeet, seksuele kracht en een Egyptische schrijfster



15-03-2008, 14:01
Ik bied mijn verontschuldigingen aan aan diegene die eerder reageerden. Dit onderwerp werpt weer een nieuw licht op de Profeet en De Moderne Vrouw. Om dit onder de aandacht te brengen heb ik de titel veranderd en daar gaan, helaas eerdere reactie bij verloren. Het spijt me.

Maar het is wel een vrouw die dit schrijft. Aan de hand van de overleveringen over het intieme leven van de Profeet analyseert zij de ondedrukte positie van de vrouw en moslima in Egypte. Haar motieven zijn even intrigerend als onthullend.

Scottie, fatwatje.[/SIZE]


Citaat:
[SIZE="2"][SIZE="3"][COLOR="Red"] Opwinding in Egypte over Mohammeds seksleven

[SIZE="1"]Door Abir Sarras[/SIZE][/SIZE]

De Egyptische schrijver Bisnat Rashad is doelwit geworden van fatwa's en bedreigingen vanwege haar boek 'Seks in het Leven van de Profeet Mohammed'. Rashad wil de mythe over Mohammeds uitzonderlijke seksuele prestaties ontkrachten. Zij vindt het verhaal beledigend voor de profeet, en bovendien een slecht voorbeeld voor moslims.

Rashad, die zichzelf een vrome moslima noemt, kreeg zware kritiek van islamitische leiders op een religieuze satellietzender. De mannen vaardigden een fatwa uit en noemden haar trouweloos. Zij riepen de gelovigen op haar bloed te doen vloeien, ook al mocht ze eventueel haar dwaling toegeven. Rashad vertelde aan de nieuwszender Al Arabiya dat de leiders haar boek zien als een 'zware belediging jegens de Profeet Mohammed en zijn vrouwen'. Naar eigen zeggen heeft zij ernstige bedreigingen ontvangen.

Obsessie
De religieuze leiders zijn woedend over haar kritiek op Bukhari, een islamitische schriftgeleerde uit de negende eeuw die de Hadith vastlegde, mondelinge overleveringen over het leven van de profeet Mohammed.Volgens Rashad refereert Bukhari in zijn Hadith aan de buitengewone seksuele vermogens van de profeet. Maar Rashad is van mening dat dit een mythe is. Zij zegt dat ze wil afrekenen met Bukhari's suggestie dat Mohammed geobsedeerd werd door vrouwen en seks: "Een van mijn doelen was om schriftgeleerden te motiveren om de gangbare mythe over Mohammeds ongewone seksleven opnieuw te bestuderen. Aan de hand van het voorbeeld van de profeet Mohammed en zijn huwelijksleven leren wij hoe mannen en vrouwen een gezonde seksuele relatie kunnen hebben."

Seksueel uithoudingsvermogen
Het is niet voor het eerst dat schriftgeleerden worden uitgedaagd om de Hadith vanwege de seks bij te stellen. De islamitische geleerde Jamal al Banna zei tegen Al Arabiya: "Ik verafschuw sommige delen uit Bukhari's Hadith, en ik geloof ze niet eens. In een van de overleveringen heeft de profeet het over het kussen van zijn vrouw Aisha en het zuigen aan haar tong... in een andere passage wordt gesuggereerd dat de profeet Mohammed begiftigd was met het seksuele uithoudingsvermogen van 30 mannen."

Volgens Al Banna zijn islamitische geleerden al bezig dergelijke overbodige passages uit de Hadith te verwijderen. Al Banna is fel tegenstander van de fatwa's tegen Rashad, en heeft regeringen opgeroepen om satellietkanalen te verbieden om extremisten een platform te geven. Maar Rashad en haar boek hebben serieuze en machtige tegenstanders tegenover zich.

Verwaarlozing
Zo heeft Al Azhar, het hoogste religeuze orgaan van de soennieten, de Egyptische autoriteiten opgeroepen om het boek te verbieden en de auteur te vervolgen. Sheik Ali Abdel Baki, secretaris-generaal van de Islamitische Wetenschappelijke Raad, beweert dat het boek een verkeerde voorstelling geeft van het seksleven van de profeet. Kort na de lancering van het boek op de Boeken Markt van Cairo, vorige maand, uitte het Egyptische parlementslid Mustafa al Jundi felle kritiek op de minister van Cultuur wegens 'verwaarlozing van de islamitische waarden'. Al Jundi zei dat het boek 'hoofdstukken bevat over seks, verlangen en paren die niet zouden mogen worden gepubliceerd in relatie tot de naam van de grote profeet Mohammed'.

Ter verdediging van haar boek heeft Rashad de volgende verklaring uitgegeven: 'Mijn boek spreekt over seksuele opvoeding en kennis, onderwerpen die de islam van belang vindt, om het menselijk ras in stand te houden... maar het zijn ook onderwerpen die door onze cultuur verkeerd worden behandeld... en er zijn geen correcte en zinvolle verklaringen om het onderwerp seks tussen mannen en vrouwen tot een taboe te maken'. Volgens Rashad is de nadelige positie van vrouwen in de Arabische wereld het gevolg van een zieke mentaliteit die 'vrouwen in het openbaar vermoordt, en hen in het geheim begeert'. [/COLOR]
[url=http://www.wereldomroep.nl/actua/middenoosten/080220mohammed_seksleven][COLOR="DarkSlateGray"]Bron. Betreden op eigen risico van confrontatie met een miniatuur waarop de Profeet, vzmh zou zijn afgebeeld.[/COLOR][/url]