Bekijk volle/desktop versie : Bruiloft op zijn amazigh

Pagina's : [1] 2

14-03-2008, 15:02
Salaam allemaal,

..... het is weer bijna juli, (haha bijna bijna positief blijven)
en jullie weten het,
velen van onze landgenoten trouwen dan in die maand,
sommigen met hun splinternieuwe cabrio (besa7a) naar Arif,

Citaat:
De eerste dag meestal op vrijdag is de dfuo, hierin wordt er eten van de familie van de man naar het huis van de vrouw gebracht, zoals schappen, kalf, suiker, olie, meel. olijven enz. op deze dag komen namelijk alleen mannen mee naar de familie van de bruid.

De tweede dag op een zaterdag, is het de dag van de vrouwen, het wordt wel eens Tazuda genoemd, hier komen de vrouwen met de mooie izran over de bruidgom richting de woning van de vrouw, maar de vrouwen van de bruidgom verdidegen de bruid ook met hele mooie izran. het blangrijkste traditie dat hier zich afspeelt is de henna die in de tazuda is meegebracht, met alle tradities omheen zoals eiren, izelman enz.
De bruid moet een bepaalde hoeveelheid henna van de tazuda afnemen, ik denk dat de getrouwde vrouwen onder ons het beste hier over kunnen schrijven. maar indien het nodig is kom ik wel op terug.

De derde dag is de urar of te wel de dag dat de bruidgom de bruid komt ophalen, het is voor iedereen bekend hoe het verloopt. Meestal wordt er vaak geruzied over het filmen hahaa moet ik even bij vertellen.

Verder is er op maandag de Ayek of te wel de ontbijt, hier brengen de familie de ondbijt naar de buid en bruidgom, met alle lekkers, lemsamen en gekookte eieren staan centraal.

Op Dinsdag dan is er nog een Amendel, hierbij worden meestal kip, eiren en vlees gebracht door de familie van de bruid, om betere kennis te m maken met de familie van de bruidgom, het is meestal meer op families van de getrouwden gericht.

Na een week is Taghratc, hier bezoekt de familie van de bruidgom hun dochter om te kijken om ze een beetje is gewent aan de nieuwe familie, er worden wat tradities naar voren gebacht, maar dat ben ik niet op een zekere hoogte van, dus ik kan er weinig vermelden.

Wanneer deze tardities zijn afgesloten, staat het bezoek van de bruid en bruidgom aan buids familie heel centraal, het wordt Tarzeft genoemd.
Met dank aan itri, i joerien manaja

14-03-2008, 15:05

Citaat:
cadeau's:
- reqwareb n sukar(suikerbroden)
- eieren
- geld(dit werd aan de moeder van de taslit gegeven of in de handen van de taslit gedrukt als ze begroet werd)
- gouden sieraden, meestal ringen onder yuyu-geluid werd de ring aan de hand van de bruid geschoven

eten- heel vroeger was dat onder andere tamaraqt en aherhur(een maaltijd op graanbasis, soort couscous)
- nu is het vaak honing vooraf, gevolgd door couscous in melk en stoofvlees, soms ook gebraden kip. Als nagerecht volgt een schaal met fruit.
Natuurlijk eet de bruid niet met de bruiloftsgasten, als het etenstijd is trekt zij zich met haar bruidsmeisje terug in een ander vertrek.

kleding-eerste dag: witte kandura met raiza(een grote witte sjaal die tot op de grond hangt. Deze sjaal heeft de bruid om zich heen geslapen, boven op haar hoofd zit een knoop in de stof. Los van de sieraden die ze van haar man heeft gekregen heeft ze de ringen om die ze van de bruiloftsgasten krijgt. Ook heeft ze een sieraad om haar hoofd, bij de bruiloft waar ik bij was had de bruid een sieraad met zwarte kraaltjes. Op haar voorhoofd prijkte een gouden munt zoals die vroeger vaker in kettingen werden verwerkt.
- tweede dag: volgens mij hetzelfde, misschien een andere, mooiere kandoera
- derde dag: De bruid heeft een rkubet op. Dit hoofdeksel heeft veel weg van de mijter van sinterklaas. het wordt gemaakt van jonge bamboe en lappen stof. Opvallend is dat je de rkoebet niet op en af kunt zetten. Ik weet niet meer wat een bruid onder de rkoebet aan heeft.

muziek en dans:
natuurlijk veel adjun en izran. Daarnaast worden er cassettes gedraaid.

nhar n erheni ameqran(de grote henna dag)
dan komt in principe alleen de familie, soms ook de naaste kenissen en buren. Hangt ervan af hoe groot de familie is. Eigenlijk is iedereen wel familie van elkaar in de rkampoe.
De bruid zit op een speciaal voor haar ingerichte plaats aan het eind van de salon. In de rkampu zijn dit twee kussens met daaroverheen een wit laken. Tegen de wand hangt vaak een witte doek met groene borduursels met allerlei geometrische, vooral driehoekige figuren.
De taslit is in principe niet in gesprek met de bruiloftsgasten, wel wordt ze door binnenkomende gasten begroet.

dag twee
ongeveer hetzelfde als dag twee, alleen komen er meer mensen. Dus ook mensen die geen familie zijn.

nhar n arewag(dag van de thuiskomst)
de bruid vertoont zich pas als de gasten er zijn, ze krijgt deze dag een rkoebet op. Deze dag komt de bruidegom zijn vrouw ophalen om haar naar haar nieuwe huis te brengen, vandaar de naam 'nhar n arewag'.
Met dank aan tmazight

14-03-2008, 15:13
shokran aya wayagher

14-03-2008, 15:20
shek 3ad othmerged shie

14-03-2008, 15:21

Citaat door Wayagher:
Salaam allemaal,

en jullie weten het,

De eerste dag meestal op vrijdag is de dfuo, hierin wordt er eten van de familie van de man naar het huis van de vrouw gebracht, zoals schappen, kalf, suiker, olie, meel. olijven enz. op deze dag komen namelijk alleen mannen mee naar de familie van de bruid.

De tweede dag op een zaterdag, is het de dag van de vrouwen, het wordt wel eens Tazuda genoemd, hier komen de vrouwen met de mooie izran over de bruidgom richting de woning van de vrouw, maar de vrouwen van de bruidgom verdidegen de bruid ook met hele mooie izran. het blangrijkste traditie dat hier zich afspeelt is de henna die in de tazuda is meegebracht, met alle tradities omheen zoals eiren, izelman enz.
De bruid moet een bepaalde hoeveelheid henna van de tazuda afnemen, ik denk dat de getrouwde vrouwen onder ons het beste hier over kunnen schrijven. maar indien het nodig is kom ik wel op terug.

De derde dag is de urar of te wel de dag dat de bruidgom de bruid komt ophalen, het is voor iedereen bekend hoe het verloopt. Meestal wordt er vaak geruzied over het filmen hahaa moet ik even bij vertellen.

Verder is er op maandag de Ayek of te wel de ontbijt, hier brengen de familie de ondbijt naar de buid en bruidgom, met alle lekkers, lemsamen en gekookte eieren staan centraal.

Op Dinsdag dan is er nog een Amendel, hierbij worden meestal kip, eiren en vlees gebracht door de familie van de bruid, om betere kennis te m maken met de familie van de bruidgom, het is meestal meer op families van de getrouwden gericht.

Na een week is Taghratc, hier bezoekt de familie van de bruidgom hun dochter om te kijken om ze een beetje is gewent aan de nieuwe familie, er worden wat tradities naar voren gebacht, maar dat ben ik niet op een zekere hoogte van, dus ik kan er weinig vermelden.

Wanneer deze tardities zijn afgesloten, staat het bezoek van de bruid en bruidgom aan buids familie heel centraal, het wordt Tarzeft genoemd.

Wat betekenen deze woorden?? En is dit puur rifi's of is dit sousi's? Want die woorden komen me niet bekend voorrr..

14-03-2008, 15:22
thenni th tarifieth,
uit nador

14-03-2008, 15:29

Citaat door Wayagher:
thenni th tarifieth,
uit nador

Oke subhanaAllah.. Nooit van gehoord.. Manaya dejdid..

14-03-2008, 15:29

Citaat door Wayagher:
Salaam allemaal,

en jullie weten het,

wat leuk om dit soort dingen terug te lezen... [/SIZE]
[SIZE=2]thanks voor het plaatsen![/SIZE]
[SIZE=2]tegenwoordig gebeurt het heel weinig echt zo tradioneel trouwen![/SIZE]
[SIZE=2]maar het blijft echt super leuk!![/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
[SIZE=2]Bij ons in arif gaat het denk ik ook zo

14-03-2008, 15:30
I shem min thesneth? Vertel je ervaringen

14-03-2008, 15:34

Citaat door Wayagher:

Nesh nig??

14-03-2008, 15:34

Citaat door Wayagher:

Wie ik?

14-03-2008, 15:46

Citaat door Wayagher:
iedereen!

Nou ik heb nooit een bruilofd in Arif meegemaakt...
maar wel gewoon in marokko (Nador)
En daar gaat het ook precies zoals jij hierboven beschrijft.
Maar hier in Nederland en Duitsland vieren wij bruilofd ook een beetje tradioneel
Vooral de henna-dag, dan gaan we altijd izren zingen..
en gezamelijk met de familie om de bruid/bruidegom..
En henna is dan in een soort van bord, met eiren erop... en nog meer dingen.
de bruid doet dan meestal een witte doek over haar hoofd heen, en dan word de henne aangebracht door een tante of zus. de izren die ze dan zingen zorgen voor een hele emotionele ervaring.. vooral voor de bruid en haar mama
Voor de bruidegom gaat de henna-dag iets anders..
bij ons gaan ze dan eerst arazik doen.. dus heen en weer lopen..
en dan laten ze zijn broertje of neefje die nog niet getrouwd is zitten op zijn plek.
en als hij aankomt op zijn plek moet hij eerst de hoofd van zijn broertje kussen en hem op laten staan en dat gebeurt dan 3 keer.
na de 3e keer mag de bruidegom blijven zitten en word de henna aangebracht op zijn pink geloof ik

De grote dag word tegenwoordig in zalen gevierd...
dus dan is het meestal standaart.
maar daarna doen we wel net zoals wat jij hierboven hebt beschreven!!
ook de 7e dag weer de familie bij elkaar enso

14-03-2008, 18:18

Citaat door tarifesht_22:
Nou ik heb nooit een bruilofd in Arif meegemaakt...
maar wel gewoon in marokko (Nador)
En daar gaat het ook precies zoals jij hierboven beschrijft.
Maar hier in Nederland en Duitsland vieren wij bruilofd ook een beetje tradioneel
Vooral de henna-dag, dan gaan we altijd izren zingen..
en gezamelijk met de familie om de bruid/bruidegom..
En henna is dan in een soort van bord, met eiren erop... en nog meer dingen.
de bruid doet dan meestal een witte doek over haar hoofd heen, en dan word de henne aangebracht door een tante of zus. de izren die ze dan zingen zorgen voor een hele emotionele ervaring.. vooral voor de bruid en haar mama
Voor de bruidegom gaat de henna-dag iets anders..
bij ons gaan ze dan eerst arazik doen.. dus heen en weer lopen..
en dan laten ze zijn broertje of neefje die nog niet getrouwd is zitten op zijn plek.
en als hij aankomt op zijn plek moet hij eerst de hoofd van zijn broertje kussen en hem op laten staan en dat gebeurt dan 3 keer.
na de 3e keer mag de bruidegom blijven zitten en word de henna aangebracht op zijn pink geloof ik

De grote dag word tegenwoordig in zalen gevierd...
dus dan is het meestal standaart.
maar daarna doen we wel net zoals wat jij hierboven hebt beschreven!!
ook de 7e dag weer de familie bij elkaar enso

Mooi he,
diegene van wat ik had geschreven is ook van nador,

14-03-2008, 18:41
ik heb dat meegemaakt. het is traditie. hahaha maar wel erg gezellig.

15-03-2008, 20:29

Citaat door Sidratilmuntaha:
Thanxxx

geen dank!!

Pagina's : [1] 2