Bekijk volle/desktop versie : 'Nederlander goed op de hoogte van islam'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

13-03-2008, 04:31
'Nederlander goed op de hoogte van islam'

Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond. Maar liefst 98 procent van de ondervraagde Nederlanders weet bijvoorbeeld dat moslims aan het einde van de jaarlijkse vastenmaand de ramadan oftewel het Suikerfeest vieren.

Meer dan 70 procent van de 1500 deelnemers weet dat vrijdag een heilige dag is voor moslims. Bijna een kwart van de geënquêteerden koos voor zaterdag, wat de rustdag van de joden is.

Een opvallende constatering is dat ook de aanhang van Wilders' Partij voor de Vrijheid (PVV) en van Rita Verdonk op alle vragen over moslims het juiste antwoord weet.

Meer problemen hebben deze stemmers met vragen over het christendom.

Zo denkt 15 procent van de PVV'ers dat het protestantisme is begonnen op het moment dat Willem van Oranje afstand nam van het katholicisme.

Volgens arabist Jan-Jaap de Ruiter van de Universiteit van Tilburg bewijst het onderzoek dat de basiskennis van de Nederlanders over de islam flink is toegenomen.

De Ruiter is vooral onder de indruk van het feit dat driekwart van de ondervraagden weet wie volgens de islam Mohammed is: de laatste van de profeten, en dus niet de zoon van Allah.

Het onderzoek is gehouden vanwege de aangekondigde vertoning van de anti-Koranfilm Fitna van Geert Wilders. Hij wil in het 15 minuten durende Fitna zijn mening verbeelden dat de Koran, het heilige geschrift voor moslims, een fascistisch boek is dat aanzet tot geweld.

De voorman van de PVV is voornemens de film eind maart op internet te zetten. De website Fitnathemovie.com is sinds een week online.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3544664/__Nederlander_goed_op_hoogte_islam___.html?p=2,1

13-03-2008, 04:32


WAT een PR voor de ISLAM !

Niet te geloven!

Maar:

Of de resultaten van onze Maurice de Hond representatief zijn weet ik niet.

Wel is mijn indruk dat verreweg de grote meerderheid van moslims (of hen die van zich zelf zeggen dat zij het zijn op dit forum) nauwelijks op de hoogte zijn van wat het Christendom inhoudt. Behalve dan de bekende sjabloons en vooroordelen die men telkens zo graag roept.

13-03-2008, 05:26

Citaat door Titanis:
In dit geval dus: De boer kent het wél, maar vreet het níet!


Heeft er in ieder geval weinig geduld voor, denk ik.

Overigens denk ik dat ook sociaal gezien onder veel mensen een zeker verzadigingseffect optreedt met betrekking tot allerlei informatie over religies etc.

Ik neem dat ook in mijn omgeving nogal sterk waar de laatste maanden.

13-03-2008, 05:29
Niet zo heel moeilijk natuurlijk. Moslims zijn de laatste jaren veel in het nieuws en dus besteden actualiteiten programma's daar makkelijk aandacht aan.

Andersom denk ik niet dat dat moslims veel kennis zouden hoeven hebben van het Christendom. Religie neemt een steeds kleinere plaats in binnen de westerse cultuur, terwijl het voor een moslim bijna onmogelijk is om religie los te koppelen van het dagelijks leven.
Maar het gros hier zal die 'islam-kennis' slechts het topje van de ijsberg vinden.

13-03-2008, 05:31



Citaat door Sawadee:
Niet zo heel moeilijk natuurlijk. Moslims zijn de laatste jaren veel in het nieuws en dus besteden actualiteiten programma's daar makkelijk aandacht aan.

Andersom denk ik niet dat dat moslims veel kennis zouden hoeven hebben van het Christendom. Religie neemt een steeds kleinere plaats in binnen de westerse cultuur, terwijl het voor een moslim bijna onmogelijk is om religie los te koppelen van het dagelijks leven.
Maar het gros hier zal die 'islam-kennis' slechts het topje van de ijsberg vinden.


Veel kennis is misschien niet nodig, maar dat betekent dan tevens dat men ook niet over het geloof van een ander moet oordelen of daar uitspraken over moet doen of meent te moeten doen met een bepaalde stelligheid die een betere zaak waardig is.

13-03-2008, 05:50

Citaat door aplat:
Veel kennis is misschien niet nodig, maar dat betekent dan tevens dat men ook niet over het geloof van een ander moet oordelen of daar uitspraken over moet doen of meent te moeten doen met een bepaalde stelligheid die een betere zaak waardig is.

Heb je helemaal gelijk in!
Maar die houding vereist dat je in staat bent om religie los te koppelen. Een niet-moslim wordt (zeker op dit forum) bijzonder makkelijk uitgemaakt voor jood of zionist.

De (beperkte) kennis die ik heb van de islam heeft mij geleerd dat je alles klakkeloos aan moet nemen wat er in hun boek staat en islam-zaken vooral niet ter discussie mag stellen.
Wat blijft er dan over? Een ander geloof, dat wel ter discussie mag worden gesteld, met als uitgangspunt dat een ander geloof minderwaardig is. En dan vallen ze meteen weer in het gat dat die minderwaardigheid van een ander geloof een onbetwistbaar 'feit' is volgens hun eigen religie en er dus eigenlijk geen discussie mogelijk is. Desondanks gebeurt precies hetgeen Aplat hierboven beschrijft.

13-03-2008, 05:57

Citaat:
'Nederlander goed op de hoogte van islam'
laat me niet lachen zeg, elke ramadan is het weer raak. ja, wellicht is het suikerfeest op het einde van de ramadan iets dat blijft hangen, dan ontvangen ze iets lekkers van de moslim, die verbazing gaat niet zomaar weg en blijft wel hangen, maar dit jaar zal het wellicht weer gebeuren; al die vragen zoals "mag je dan ook niet drinken?".............
en het erge is dan nog dat het dezelfde mensen zijn ieder jaar met hetzelfde verhaaltje.

de nederlander die goed op de hoogte is van de islam, dat is de bekeerling!

13-03-2008, 06:10
Misbaksel reageert precies zoals voorspeld!
Dank voor het bekrachtigen van mijn standpunt.

13-03-2008, 06:13

Citaat door misbaksel:
laat me niet lachen zeg, elke ramadan is het weer raak. ja, wellicht is het suikerfeest op het einde van de ramadan iets dat blijft hangen, dan ontvangen ze iets lekkers van de moslim, die verbazing gaat niet zomaar weg en blijft wel hangen, maar dit jaar zal het wellicht weer gebeuren; al die vragen zoals "mag je dan ook niet drinken?".............
en het erge is dan nog dat het dezelfde mensen zijn ieder jaar met hetzelfde verhaaltje.

de nederlander die goed op de hoogte is van de islam, dat is de bekeerling!


bijna juist maar helaas kan ik het niet met je eens zijn wat het laatst stuk betreft......

als jij een moslim bent en daar ook bewust voor hebt gekozen dan neem ik aan dat je ook de andere opties bekeken hebt ( bijv. christ.) om dan tot de conclusie te komen dat jij voor de volle 100% voor de islam gaat...

dat zou beteken dat jij kennis hebt van andere geloven en er toch niet voor hebt gekozen deze te volgen

zo zullen er ook mensen zijn die kennis van de islam hebben en zich er toch niet door aangetroken voelen en daardoor voor een ander geloof kiezen ( hoe moeilijk dat ook te begrijpen is voor ons)

13-03-2008, 06:16
Goedemorgen/-middag allemaal.

Er wordt gesproken over basiskennis. Ik neem aan dat hiermee niet een diepgaande studie en kennis van de islam wordt bedoeld.

Overigens, gezien de verschillende meningen die hier heersen onder de moslims over hun eigen geloof, betwijfel ik zelfs of moslims wel zo goed zijn geinformeerd over hun eigen geloof. Om dat te kunnen vaststellen hoef ik niet eens de koran te lezen, maar enkel het nieuws en de kranten te volgen.

Moore.

13-03-2008, 07:47

Citaat door gossip_girl:
bijna juist maar helaas kan ik het niet met je eens zijn wat het laatst stuk betreft......

als jij een moslim bent en daar ook bewust voor hebt gekozen dan neem ik aan dat je ook de andere opties bekeken hebt ( bijv. christ.) om dan tot de conclusie te komen dat jij voor de volle 100% voor de islam gaat...

dat zou beteken dat jij kennis hebt van andere geloven en er toch niet voor hebt gekozen deze te volgen

zo zullen er ook mensen zijn die kennis van de islam hebben en zich er toch niet door aangetroken voelen en daardoor voor een ander geloof kiezen ( hoe moeilijk dat ook te begrijpen is voor ons)


Dat is waar, ik denk dat ook wel eens.
En er speelt nog iets anders: IS het eigenlijk wel kennis?
Hoe is men daarbij voorgelicht? WIE waren de leermeesters? Welke bedoelingen hadden en hebben zij? Wat werd hen voorgespiegeld, en waarom werd dat aanvaard?

INDIEN men veel kennis heeft van andere religies (en dat zijn maar HEEL WEINIG MENSEN HOOR) , en INDIEN men een keuze maakt om de religie waarmee men is opgegroeid in de jeugd te vervangen door een andere religie (de proselieten), dan moet men zich niet alleen afvragen WAAROM doet men dat, hoe heeft men dan die beslissing genomen, waarom keert men zich af van het eigen verleden en de eigen wortels?
Welk voordeel levert dat op?

Hoe kan het namelijk dat een religie, waarvan een aanhanger eerst zegt dat deze door GOD aan de mensheid is gegeven, ineens wordt verworpen?

Is dat ook gebeurd door een stem van GOD?

Of heeft dat te maken met iets anders:
Afkeer van bepaalde geloofshouding, zich aangetrokken voelen door een vriend/vriendin die toevallig een ander geloof heeft, verkeerde uitleg gekregen, nooit goed begrepen en altijd getwijfeld? Ga zo maar door. Oneindige variaties in denken, doen en laten zijn hierbij betrokken waarschijnlijk.

In feite heb ik de neiging dit allemaal niet te vertrouwen. En wel vooral omdat ik uit ervaring weet dat met name proselieten deze vragen het liefste maar uit de weg gaan, en als enige antwoord geven: "Ik heb ineens het licht gezien".
Daar kan geen mens wat verder mee.

13-03-2008, 08:15

Citaat door aplat:
'Nederlander goed op de hoogte van islam'

Dat blijkt uit een enquête van Maurice de Hond. Maar liefst 98 procent van de ondervraagde Nederlanders weet bijvoorbeeld dat moslims aan het einde van de jaarlijkse vastenmaand de ramadan oftewel het Suikerfeest vieren.

Meer dan 70 procent van de 1500 deelnemers weet dat vrijdag een heilige dag is voor moslims. Bijna een kwart van de geënquêteerden koos voor zaterdag, wat de rustdag van de joden is.

Een opvallende constatering is dat ook de aanhang van Wilders' Partij voor de Vrijheid (PVV) en van Rita Verdonk op alle vragen over moslims het juiste antwoord weet.

Meer problemen hebben deze stemmers met vragen over het christendom.

Zo denkt 15 procent van de PVV'ers dat het protestantisme is begonnen op het moment dat Willem van Oranje afstand nam van het katholicisme.

Volgens arabist Jan-Jaap de Ruiter van de Universiteit van Tilburg bewijst het onderzoek dat de basiskennis van de Nederlanders over de islam flink is toegenomen.

De Ruiter is vooral onder de indruk van het feit dat driekwart van de ondervraagden weet wie volgens de islam Mohammed is: de laatste van de profeten, en dus niet de zoon van Allah.

Het onderzoek is gehouden vanwege de aangekondigde vertoning van de anti-Koranfilm Fitna van Geert Wilders. Hij wil in het 15 minuten durende Fitna zijn mening verbeelden dat de Koran, het heilige geschrift voor moslims, een fascistisch boek is dat aanzet tot geweld.

De voorman van de PVV is voornemens de film eind maart op internet te zetten. De website Fitnathemovie.com is sinds een week online.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3544664/__Nederlander_goed_op_hoogte_islam___.html?p=2,1


Met dat soort vragen moet je wel erg dom zijn wil je die fout kunnen hebben.

13-03-2008, 08:16



Citaat door Skyclad:
Met dat soort vragen moet je wel erg dom zijn wil je die fout kunnen hebben.

Kun je nagaan, hoe gemakkelijk het eigenlijk allemaal is.


Waar praten we nog over?

13-03-2008, 08:31

Citaat door aplat:
Kun je nagaan, hoe gemakkelijk het eigenlijk allemaal is.


Waar praten we nog over?


Tja, als je gaat vragen 'Hoe heet zo'n ding waarmee je kan internetten' en 'Wat is een muis van een computer voor iets' krijg je ook veel goede antwoorden. Als je de gemiddelde burger gaat vragen wat het verschil is tussen SCSI, IDE en SATA, of hoe een PCI bus met de rest van de computer communiceert krijg je toch net iets andere resultaten.

Dat een PVVer weet dat Mohammed niet als de zoon van God gezien wordt verbaast me niets, noch dat ze weten wat het suikerfeest is. Dat alle quotes waarmee Wilders schermt lekker uit het verband gerukt zijn zal de gemiddelde PVVer niet weten, en zullen de meeste van die gasten trouwens ook niet willen weten.

13-03-2008, 08:36

Citaat door Skyclad:
Tja, als je gaat vragen 'Hoe heet zo'n ding waarmee je kan internetten' en 'Wat is een muis van een computer voor iets' krijg je ook veel goede antwoorden. Als je de gemiddelde burger gaat vragen wat het verschil is tussen SCSI, IDE en SATA, of hoe een PCI bus met de rest van de computer communiceert krijg je toch net iets andere resultaten.

Dat een PVVer weet dat Mohammed niet als de zoon van God gezien wordt verbaast me niets, noch dat ze weten wat het suikerfeest is. Dat alle quotes waarmee Wilders schermt lekker uit het verband gerukt zijn zal de gemiddelde PVVer niet weten, en zullen de meeste van die gasten trouwens ook niet willen weten.


Ach ja, ik hoor ook vaak dat Moslims denken dat Christenen denken dat Jezus de zoon van God is en dat het Christendom 3verschillende Goden aanbidt, en dat de Paus aan het hoofd staat van de Christenen, en dat hun heilig boek vele malen foutief werd geschreven.

Allemaal niet uit het verband gerukt en allemaal gesneden koek voor een ontwikkeld mens, niet toch?
Dat kun je ook eens vragen. Dan krijg je dat soort antwoorden.

Om dit soort onzin kan ik dan ook erg kwaad worden.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17