Bekijk volle/desktop versie : Vraagje aan de dames over werk en uiterlijk

Pagina's : [1] 2

06-09-2002, 21:21
Salamoe alikum allemaal,

ik heb een vraagje:
stel je bent afgestudeerd en je gaat ergens solliciteren en ze willen je wel aannemen, maar je moet daarvoor wel iets aan je uiterlijk veranderen, bijv hijab afdoen of piercing weghalen of bepaalde kleding niet meer dragen etc....

hoe denken jullie hierover en zou je het wel of niet doen? en waarom?
en wat vinden jullie hiervan? zou je ooit je hijab afdoen en waarom wel of waarom niet?
of zou je bijv wel een piercing weghalen, maar een hijab niet? en waarom hijab niet en piercing wel? enz enz......

en wat vind je ervan dat ze zoiets van je vragen?

ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en jullie meningen en daarom hoop ik ook gauw iets van jullie te horen insha Allah.

Salamoe alikum,
Muslimaa

(ps: probeer aub ook argumenten te noemen, en niet alleen ja of nee)

06-09-2002, 22:39

Ik heb ooit eens een meisje moeten ontslaan omdat ze een piercing door haar lip had. Vreselijk! Ik vond het zelf onzin, maar mijn baas stond erop. En ik werkte er nog niet zo lang en durfde het niet te weigeren. Wat ik nu dus zou doen. Het sloeg namelijk nergens op. Het meisje zat namelijk achter de telefoon. Niemand die die piercing kon zien! (Inmiddels is trouwens de baas 'ontslagen' en is het beleid nogal veranderd.)

Ik vind dat ze wel met erg goede redenen moeten komen voordat je je kleding zou moeten aanpassen. Bijvoorbeeld geen ringen met uitsteeksels als je verpleegster bent, in verband met veiligheid.
Maar als ze zouden eisen dat je je hoofddoek afdoet als je politie-agente bent, met als argument dat een hoofddoek je zicht belemmert, dan zou ik niet meteen toegeven. Een hoofddoek kan het zicht belemmeren, maar je kunt hem ook iets anders omdoen en dan geldt dat bezwaar ook niet meer. (Ik verzin maar even wat, geen idee of dit ooit is gebeurd.)

Nooit zomaar toegeven! Vaak zijn bezwaren alleen maar gebaseerd op de nederlandse gewoonten en niet op wetgevingen. Dan sta jij dus in je gelijk. En ook wetten kunnen veranderen, trouwens.

07-09-2002, 01:02
Ik heb in een bedrijf gewerkt (van 2200 man) waar ik het gezicht was als telefoniste/receptioniste, ik droeg mijn hijab en stond er ook op om dat te mogen dragen. Het is mij gevraagd in het sollicitatiegesprek of ik mijn hoofddoek op wilde houden achter de receptie en ik heb gewoon eerlijk gezegd dat ik het niet af wilde doen. Ik deed mijn werk goed en het werd door iedereen geaccepteerd. Er werd soms wel vreemd gekeken door bezoekers en dan vooral door mensen met een hoge opleiding zoals directeuren van andere bedrijven etc. Dan deed ik net of ik het niet door had en bood ze netjes een kopje koffie of thee aan.
Sommigen konden echt zo kijken van " he, het kan praten" maar daar sta ik boven, ik weet wie ik zelf ben, waar ik voor sta en wat ik te bieden heb.
Ik ben ook wel eens geweigerd en dan puur op het dragen van mijn hoofddoek, dat was bij een van de grote kantoren van de shell, Notabene die zelf met Arabische landen te maken hebben.

Groet Feyrouz

07-09-2002, 12:36
nee ik zou nooit mijn hoofdoek afdoen om dat ze dat willen ofzo ik draag het met zekerheid en ik vind mijn hoofdoek belangrijker als mijn werk, shafia

07-09-2002, 15:22

ik zou nooit mijn hoofdoek afdoen als ze het me vragen
ze moeten je accepteren hoe je bent
en wat shafia al zei hoofdoek dragen is een stuk belangrijker dan werken

thallaaaaaaa

16-09-2002, 13:19
Als ik een eigen bedrijf zou hebben en ik zou moeten kiezen voor iemand met of zonder kies ik voor de persoon zonder hoofddoek! En waarom?
Omdat ik vind dat een individu in een functie een bepaalde rol speelt die moet neutraal kunnen vervult kunnrn worden zonder aan iedereen te laten zien dat je Islamitisch bent. Kun hier niet mee omgaan, wil je je perse aan de regels van je religie houden dan doe dat maar ik een islamitisch bedrijf/land.
Wat dit standpunt betreft begrijp ik de hollanders/niet-moslims heel goed. Waarom hoor je nooit een Jood klagen over zijn toupetje?
Ik word er gestoord van dat iedere keer weer de Islam ter sprake moet komen in kranten, televisies noem het maar op.

Waarom doen we niet gewoon dan doen we al gek genoeg met alle moslims of niet?

16-09-2002, 21:18

Citaat:
Origineel gepost door saidd
SALAM
waar heb jij het over, hijaab en piercing??
hijaab is verplicht door allah ,
hijaab draag je niet voor mesnen/baas/werk/president maar voor allah
dat geldt ook voor Salaat, je gaat niet bidden voor de andren,
dus..
ik snap toch niet jou topic.... .!
please
geen vergelijking met hijab en piercing (dat s een)
allah's woorden zijn eerst dan .... (dat s twee)

groetjes
sorry hoor Saidd, maar ik begrijp jouw reactie niet. ik vraag de DAMES iets over werk en uiterlijk. een hijab en piercing kunnen allebei problemen opleveren op je werk. en ik vraag de DAMES hoe ver ze zouden gaan en waarom. ik heb mijn mening helemaal niet gegeven!!!
jij begint meteen van hijab draag je niet voor mensen en blablabla.... dat is dus het antwoord dat de DAMES mij zouden kunnen geven of jouw antwoord op deze vraag (ook al was deze niet voor heren bedoeld). ik heb nergens gezegd dat het zo is, ik wil juist kijken wat de DAMES hierop willen zeggen.
heb je mij ergens zien zeggen dat een piercing eerst komt en dan Allah's woorden??? en als je mijn topic niet snapt dan kun je hem toch nog eens lezen! en als je m daarna nog niet snapt, dan kun je me vragen om het uit te leggen... en als je het dan NOG niet snapt dan kun je ook als een normaal mens reageren en niet meteen aan te vallen. reageer normaal of reageer niet denk ik dan...

en de DAMES die wel normaal hebben gereageerd wil ik hiervoor bedanken...

16-09-2002, 23:05
salam
ik snap wel jou topic maar ik zie geen overeenkomst tussen piercing en hijab.
je kunt gewoon jou vraag stellen over hijab,
dat denk ik,

groetjes

17-09-2002, 17:01
in de naam van Allah swt de barmhartige de genadevolle,

a salamoe alaikoum warahmatoelah wabaraktoehoe zuster,

allereerst zou ik je willen zeggen,dat je hijaab en piercing niet mag vergelijken. hijaab gaat over jou edien, piericng is iets dat mensen doen wat helemaal niets met hun edien te maken heeft.

Zuster op je vraag?? ik adviseer elke zuster die hijaab draagt om hem nooit of nooit uit te doen voor eender welke baan, jou hijaab is iets waarje zelf voor kiest, het is de bedoeling je inshallah te beschermen tegen de blikken van de mannen,en als je ermee speelt heeft het geenwaarde, een hijaab moet je dragen vanuit je hart. En elke moslima die een hijaab draagt zou moeten weten waarom , en elke moslima die een hijaab draagt met liefde voor Allah swt en onze rasoel MOhamed saws zou er zelfs niet aandenken om hem af te doen voor wie dan ook.

Het is Allah swt die voor je ARZEK zorgt en niemand anders. Volg Zijn weg en inshallah kom je er wel.

Dus zusters, vergeet je edien niet en weet dat je edien op de eerste plaats komt, wij zijn allemaal dienare(ss)en van Allah swt en wat hHj wil zal geschieden zonder tussenkomst van wie dan ook.

Wa salamoe alaikoum warahmatoelah wabarakatoehoe

17-09-2002, 22:06

Citaat:
Origineel gepost door ask_me
salam
ik snap wel jou topic maar ik zie geen overeenkomst tussen piercing en hijab.
je kunt gewoon jou vraag stellen over hijab,
dat denk ik,

groetjes
thank u!!! gelukkig zijn er nog mensen die het wel begrijpen

27-09-2002, 15:56
ja ik wil ook even iet zeggen tegen smartje sorry maar denk jij wel na voordat je iets zegt? ik bedoel je hoofdoek afdoen en dat je liever kiest voor iemand die geen hoofdoek draagt dat is natuurlijk onzin! en trouwens het komt gelukkig maar weining voor in nederlands ik heb namlijk stage gelopen op de socialedienst en daar was een secretaresse die ook een hoofdoek droeg en ze moest ook altijd mee naar belangrijke afspraken en ze zeggen wel eens een secretaresse is het vesitekaartje van het bedrijf. dus het kan zeker ook, en als ik ze zouden zeggen het mag niet dan kies ik natuurlijk voor de weg van allah en kom niet zeggen van ja dat zeg je nu omdat het makkelijk is nee want ik ben nederlands en geloof me famillie kan raar reageren. en iemand heeft ooit een mooie uitspraak gedaan goede moslims leven op de arde in een hel en slecht leven als een paradys op arde met andere worden laat ze hier maar het paradys hebben maar we weten toch allemaal wat ons dat te wachten staat walikom salaam shafia

26-11-2002, 13:21
salaam,

ik zou tenminste nooit mijn hoofddoek afdoen voor werk,dan hoef ik toch niet te werken....je gaat toch niet dood,

blijf gewoon zoeken en incha ALLAH vindt je werk waar je wordt aangenomen hoe je bent,met je eigen waarden en normen...

26-11-2002, 14:06

Ik heb drie gaatjes in elk oor en voor mijn opleiding (hoge hotelschool) moest ik er twee uitdoen (ik heb er nu altijd maar 1 in elk oor). Verder heb ik veel in de Horeca gewerkt en dan heb je te maken met een uniform......

Tegenwoordig werk ik op kantoor en krijg ik daar gelukkig niets meer over te horen.

Ik draag nog geen hoofddoek, maar als ik dat doe dan zal ik me zeker niet tegen laten houden door mijn baas.

05-02-2013, 21:58

Citaat door sanna282:
leuk
Heb je niks te doen Ofzo? Topic uit 2002 uppen?

11-02-2013, 15:11
Voor geen goud, dat ik mijn hijaab zou afdoen voor een baan.
Een hijaab kun je niet met een piercing vergelijken, aangezien een hijaab iets religieus is en van meerwaarde is voor degene die het draagt en een piercing is gewoon een sieraad, die je makkelijk kan afdoen. Feit blijft wel, dat voor sommige mensen zowel een hijaab, als een piercing in hen ogen iets extreems uitstraalt, vandaar dat ze het liever niet hebben..maar deze twee dingen is als appels met peren vergelijken..

Pagina's : [1] 2