Bekijk volle/desktop versie : De Angst van de Engelen, voor Allah.



12-03-2008, 11:37
De Angst van de Engelen, voor Allah.

Allah de Verhevene beschrijft hen in zijn Quran, zeggende: Zij vrezen hun Heer boven hen en doen wat hun bevolen wordt. [ Surat An-Nahl: 50 ]

1 - De Profeet vrede zij met hem zei: "Waarlijk, Allah heeft Engelen die beven uit angst voor Hem." [al-Bayhaqi in al-Shu'ab #914, al-Khateeb in Taareekh Baghdad 12/307]

2 - Het is ons overgeleverd dat de dragers van de Troon [engelen] zijn wiens tranen stromen als rivieren. Als een van hen zijn hoofd opheft zegt hij: "Alle Glorie is aan U, U word niet gevreesd zoals U gevreesd zou moeten worden." Allah Zegt dan: "Maar degenen die zweren bij Mijn Naam, zijn leugenaars en weten het niet."

3 - Op gezag van Jaabir dat de Boodschapper van Allah zei: "Op de nacht van de Nachtelijke Reis (al Israa Wal Miraaj), zag ik Jibreel (aleihi salaam). Hij zag eruit als een te vaak gedragen vod, uit angst voor Allah." [Ahmad in al-Musnad 4/25-26]

4 - Het is overgeleverd dat Jibreel naar de Profeet toe kwam terwijl hij huilde. De Profeet vroeg hem: "Waarom huil je?" Dus zegt hij: "Mijn ogen zijn niet droog geweest sinds Allah Jahannam (de Hel) geschapen heeft, uit angst dat ik Hem ongehoorzaam zal zijn en Hij mij erin gooit." [al-Bayhaqi in al-Shu'ab #915]

5 - Yazeed al-Ruqaashi zei: "Allah heeft Engelen rondom de Troon, hun ogen huilen [tranen] als rivieren tot de Dag der Opstanding. Zij slingeren alsof de wind hen schudt, uit angst voor Allah Ta'ala. Dus zegt Allah ,de Machtige en Verhevene, tegen hen: 'O Mijn engelen, wat maakt jullie bang als jullie met Mij zijn?' Zij zullen zeggen: 'O Heer, als de mensen van aarde wisten van U Eer en Glorie zoals wij dat weten, dan zouden zij geen eten of drinken kunnen doorslikken, noch zullen zij in hun bedden kunnen liggen."

6 - Muhammad bin al-Munkadir zei: "Toen het Vuur geschapen was, vlogen de harten van de engelen weg van hun plek, toen Adam geschapen was keerden ze terug."

14-03-2008, 13:47



Citaat door PrettiestWoman:
Up!



Selaam oe 3aleikoem,

Door bovenstaande zogenaamde Hadiths te plaatsen suggereer je dat Allah swt iemand is die je alleen moet vrezen omdat het moet, want anders ga je naar de Hel. Dit geldt in ieder geval niet voor mij. Ik aanbid Allah swt omdat ik van hem hou en omdat ik dankbaar ben voor al hetgeen hij mij gegeven heeft. Ik aanbid Allah omdat hem dat recht (aanbidding) met alle lof toe komt. Als ik alleen Allah zou aanbidden omdat ik anders naar de Hel ga zou dat oneerlijk en niet oprecht van mij zijn.

Ik vind het zo vreemd als mensen zeggen, ik vrees Allah, want doe ik dit niet dan ga ik naar de Hel. Zo wil Allah swt ook niet dat je hem aanbid.

14-03-2008, 14:06
Djeber ( Moge Allah tevreden over hem zijn ) leverde over dat de profeet zei : " Er is in de zeven hemelen niet het plekje van een voet, een handpalm of een duim, waar zich geen Engel bevind, geknield of voorover gebogen" .