Bekijk volle/desktop versie : Lezing De Dood Het Graf En Wat Erna Gebeurd



12-03-2008, 07:35
DE LEZING...

Titel/activiteit: De dood, het graf en wat erna gebeurt
Spreker: Aboe Rayaan
Datum: 22-3-2008
Tijdstip: na salaat al-Asr
Lokatie: Moskee Omar el Faroeq
Adres: Winterboeidreef
3561 HX
Plaats: Utrecht




Assalamoe 3alaykoem Warahamatoeh Allah Wabarakatoeh.

De genezing van de liefde voor deze wereld, is datgene te gedenken wat de lusten doet ophouden, namelijk de Dood.

"Degene die naar het Paradijs verlangt zal zich haasten naar goede daden,
Degene die de Hel vreest zal verleidingen weerstaan,
Degene die zeker is van de dood zal ophouden met het zoeken naar
plezierigheden,
En degene die de wereld begrijpt, zal moeilijkheden met gemak dragen"
Imaam Ali, Radi Allahoe 3anhoe


Vergeet dit niet beste broeders en zusters, en denk sta hier even bij stil.


Allah’oe Akbar, wat is het leven toch mooi, al die mooie dingen om ons heen. Al die leuke dingen waar we ons zo lekker en gemakkelijk bij voelen. Al die begeertes en lusten die je wanneer je maar zou willen kunt realiseren in principe. Zoveel moois om ons heen, en elke dag komen er nog meer mooie leuke dingen bij die ons naar zich toe trekken.

Heerlijk toch, deze Dunya geeft ons dit alles. Elke dag maar weer biedt het ons leuke verleidelijke prachtige dingen aan. Allah’oe akbar.

Zoveel mooie dingen om ons heen, die ons geruststellen en waar we ons dagelijks mee bezighouden.

Maar we realiseren ons niet wat er met ons na de dood gebeurd. Daarom is het belangrijk om zo nu en dan de dood te gedenken.

Iedereen vermeid eigenlijk simpelweg zulke gedachtes, niemand wil erover praten of erover nadenken, want we gaan er allemaal vanuit dat we wel oud zullen worden, Insha’Allah.
We zijn nog jong, en het leven heeft zoveel te bieden, dus denken aan Allah tabaraka wa ta3ala en zijn regels handhaven doen we later wel, wanneer we gaan trouwen, wanneer we ouder zijn. Kortom, wanneer het eigenlijk makkelijker voor ons wordt om ons aan de regels te houden. Wanneer de beproeving dus eigenlijk stukken makkelijker voor ons zal worden.


Vergeet niet, we weten nooit wanneer de dood komt aankloppen beste broeders en zusters. Iedereen komt altijd in aanmerking voor de dood, jong of oud, klein of groot, arm of rijk, iemand met macht en ontzag, of iemand die niks betekent.

Iedereen maar dan ook iedereen, komt in aanmerking voor de dood. De dood kent geen regels, kent geen uitzonderingen. De dood krijgt iedereen te pakken, waar je ook zal zitten.
Niemand heeft het eeuwige leven, en als er ooit iemand zou zijn geweest die dit verdiende was het onze Profeet 3alayhi salaat wa salaam wel. Maar zelfs hij heeft dit niet gekregen.

Niemand beste broeders en zusters, zal hier voor altijd blijven, want deze dunya is niet blijvend, maar vergankelijk en heeft voor elk van ons zijn einddatum, de een lang, de ander kort. En niemand behalve Allah Azzawadjal weet tot welke groep jij behoort.

De enige zekerheid die we hebben in dit leven is dat we allemaal uiteindelijk de dood zullen vinden. En niemand weet wanneer die komt, behalve Allah ta3ala.

Dus ga er nooit maar dan ook nooit vanuit dat je de volgende dag zult halen, sterker nog het volgende moment. Uitstellen van het navolgen van de regels van Allah tabaraka wa ta3ala is gevaarlijk, want voor je het weet staat de dood voor je neus, en dan zul je de doodsstrijd aangaan. Hieraan ontkomt niemand, zelfs onze Profeet 3alayhi salaat wa salaam heeft de doodsstrijd moeten voeren toen hij op zijn sterfbed lag, zo heeft zijn vrouw Aisha, radi Allah oe 3anha, die naast zijn sterfbed stond, overgeleverd dat hij zei:
“Er is geen God dan Allah, wat is de doodstrijd krachtig en heftig.”.

Als het voor onze Profeet zo zwaar was, hoe zal het dan voor ons zijn beste broeders en zusters? Als dit de staast van Rasoel Allah salla Allahoe 3alayhi wa sallam was, wat dan te denken van ons broeders en zusters?

Alleen degene die zich aan de voorschriften van Allah swt hebben gehouden, zullen de woorden “Laa illaha Illa Allah, Mohammedoen Rassoeloeh Allah” kunnen uitspreken vlak voor de doodsgorgel.

Allah ta3ala is barmhartig en vergeeft je alles, als je op tijd berouw toont.
Als je in het graf ligt, of op je sterfbed, is het te laat. Dan komen wij hier niet meer voor in aanmerking, en dan zullen we er alles voor over hebben om het over te mogen doen. Dan zouden wij dag en nacht Allah gedenken, en niks anders dan dat.
Vergeet niet, deze dunya is niet blijvend en we weten niet wanneer het voor ons op zal houden!

Broeders en zusters, vergeet niet, dit wereldse leven is een tussenstation, wij zijn geschapen voor het eeuwige, niet voor het vergankelijke. Dit wereldse leven zal de ware gelovigen van de ongelovigen scheiden.

Een dichter zei:
“O mensen van Dunya, jullie zijn niet geschapen voor het vergankelijke, en het wereldse leven is vergankelijk. Jullie zijn geschapen voor het eeuwig durende, voor het Hiernamaals en daar moet jij je op concentreren.”

Vergeet niet, elke handeling, gedachte, elk gevoel, is een kwestie van Paradijs, of Hellevuur.
Dus we bepalen nu, waar we straks eindigen broeders en zusters, en we bepalen nu, wat straks ons lot zal zijn, bi Idni Allah Djallah fie 3ulaa.

De genezing van de liefde voor deze wereld, is datgene te gedenken wat de lusten doet ophouden, namelijk de Dood.

Jullie zijn allemaal van harte welkom bij deze lezing, die insha' Allah, met de Wil van Allah, onze harten weer wakker zal schudden en bewust zal maken van onze bestemming.

Dus wees aanwezig Insha' Allah, voor een ieder die de mogelijkheid heeft aanwezig te zijn.

Baaraka Allahoe feekoem, wa djazakoem Allahoe 3anni gayran djazae,

Assalamoe 3alaykoem Warahamatoeh Allah Wabarakatoeh



--------------------------------------------------------------------------------

Op gezag van Aboe Hoerairah (moge Allaah tevreden met hem zijn) die het van de profeet, Sallah lahoe aleyhie wa sellem, gehoord heeft, die zei:


''Allaah de Almachtige zegt:

Ik ben zoals Mijn dienaar denkt dat Ik ben, Ik ben bij hem als hij Mij noemt. Als hij Mij in zichzelf noemt, dan noem Ik hem in Mijzelf, Als hij Mij in een gemeenschap noemt noem ik hem in een gemeenschap die beter is. En als hij zich een handbreedte naar Mij toe wendt, dan wend Ik Mij een armlengte naar hem toe, en als hij zich een armlengte naar Mij toe wendt, dan wend Ik Mij met de lengte van uitgespreide armen naar hem toe, en als hij naar Mij toe komt lopen dan kom Ik naar hem toe rennen.''

Al Boekhari

12-03-2008, 09:03


MashAllah,,,
InschAllah zal ik ook komen!

12-03-2008, 10:42
Jammer dat het zo ver is!

12-03-2008, 10:52

Citaat door MisssKoezina:
Jammer dat het zo ver is!



Jaah voor mij is het ook heel ver maar ik het er voor over!!!