Bekijk volle/desktop versie : Lessen uit de wachtkamer



11-03-2008, 14:29

بِسْمِ اللَّه&#161 6; الرَّحْ& #1605;َنِ الرَّحِ& #1610;مِ Assalaamoe 'Alaykoum wa Rahmatoullaah wa Barakatoeh,

Insha'Allaah verkeer je in een staat van goede imaan en goede gezondheid en Insha'Allaah zal de volgende tekst bijdragen aan het verbeteren van onze imaan. Weet ook dat alles wat ik zeg of schrijf allereerst een advies aan mijzelf is en dan pas aan jou.

Lessen uit de wachtkamer
Mijn zoon is sinds gisterenavond onwel. Toen ik vanavond van mijn werk kwam besloot ik om hem naar het ziekenhuis te brengen ondanks mijn vermoeidheid. Er waren veel mensen aan het wachten, waarschijnlijk zouden we meer dan een uur moeten wachten. Ik trok een nummer en ging in de wachtzaal zitten. Er waren veel gezichten, jong en oud, maar allen waren stil. Veel broeders maakten gebruik van de vele boeken en tijdschriften die er waren om te lezen. Anderen sloten hun ogen en weer anderen waren gewoon rondom aan het kijken. De meeste leken verveeld.
Soms kwam een verpleegster een nummer afroepen en de stilte werd dan verbroken. Geluk verscheen op de gezichten van degenen die naar binnen moesten en die stond dan snel op; daarna keerde de stilte terug…
Een jonge man trok mijn aandacht. Hij was voortdurend in een kleine Qur’aan aan het lezen, zonder zijn hoofd maar één keer op te tillen. In het begin dacht ik niet veel over hem na. Maar na een uur wachten veranderden mijn toevallige blikken in een gepeins over zijn manier van leven en hoe hij zijn tijd goed besteedde. Één uur van mijn leven was vergooid! In plaats van voordeel te halen uit dat uur, was het enkel een saai uurtje wachten.
Toen was de oproep voor het gebed en we gingen bidden in de gebedsruimte van het ziekenhuis. Ik probeerde om zo dicht mogelijk in de buurt van de jonge broeder te bidden, die eerder in de wachtzaal de Qur’aan was aan het lezen. Na het gebed ging ik met hem praten. Ik liet hem weten hoe onder de indruk ik was van hem en op de manier waarop hij zijn tijd goed besteedde. Hij vertelde me dat wij veel van onze tijd verspilden zonder er voordeel uit te halen. Deze zijn de dagen uit onze leven zonder dat wij er bewust van zijn of waarvan wij niet eens spijt van krijgen dat wij ze verspillen.
Hij zei dat hij de kleine Qur’aan altijd bij zich had sinds een vriend hem had aangemoedigd om zijn tijd goed te gebruiken. Hij zei dat in de tijd dat andere mensen hun tijd verspilden met nutteloze zaken hij meer Qur’aan zou kunnen lezen dan hij thuis of in de moskee zou kunnen doen. Een extra voordeel is, buiten de talrijke voordelen (hasanaat) van het lezen van de Qur’aan, dat dit hem bespaart van verveling en stress. Hij voegde eraan toe dat hij nu meer dan een anderhalf uur zat te wachten. Hij vroeg me:
'Wanneer zal ik nog eens tijd hebben om een anderhalf uur de Qur’aan te lezen?'

Ik dacht eens na: hoeveel tijd verspillen we eigenlijk? Hoeveel momenten van ons leven ging er niet voorbij zonder dat we er rekening mee houden met hoe we ze doorbrengen? Hoeveel maanden gaan er voorbij zonder dat we de Qur’aan lezen?
Mijn respect voor mijn metgezel bleef groeien en ik ontdekte dat ik verantwoording zal moeten afleggen en dat ik de tijd niet in mijn macht had, dus waar wachtte ik nog op? De verpleegster die mijn nummer afriep verstoorde mijn gedachten, ik ging naar de dokter. Maar ik wil nu iets bereiken. Nadat ik het ziekenhuis verliet, ging ik snel naar een boekenwinkel en kocht een kleine Qur’aan.
Ik besloot om goed na te denken over hoe ik mijn tijd ging doorbrengen. Dat was mijn intentie toen ik de Qur’aan in mijn tas stak. Hoeveel mensen zullen dit herkennen?
Mijn lieve medegelovigen, hoe vaak zitten wij wel niet in de trein, bus of tram voor ons uit te staren. Sommigen van ons zitten iedere doordeweekse dag minstens 20 minuten in de trein heen en dan weer 20 minuten terug, dus maar liefst 40 minuten per dag doelloos in de trein om zich heen te kijken!
Hoe vaak en hoe lang lopen we naar de plaats van bestemming, van school naar huis, van huis naar werk etc.? Deze tijd kunnen wij benutten door Allaah te gedenken!
Volg minstens één van de volgende tips dagelijks op:
- Koop een du’aa boekje
- Zet op je mp-3 of i-pod in de plaats van muziek alleen maar Qur’aan en beluister het dagelijks.
- Als je alleen loopt op straat, gedenk Allaah dan door middel van bijvoorbeeld het volgende te zeggen:
‘SubhanAllaah, wal-hamdulillaah, wa laa illaaha illa Allaah, wallaahoe akbar, wa laa hawla wa la qoewatta illa billaah il ‘aliy il ‘adhiem.’
‘Alle glorie behoort toe aan Allaah, alle lof aan Allaah, er is geen andere god dan Allaah, Allaah is groot, alle macht en kracht behoort toe aan Allaah, de meest Hoge de Geweldige.

Ik heb daarom ook in de bijlage een aantal mooie dhikr-anasheed toegevoegd die jullie op jullie i-pods/ mp-3’s kunnen zetten!

Mijn lieve zuster, vergeef mij voor mijn fouten en tekortkomingen tegenover jou!
Ik houd van jou omwille van Allaah subhanaahu wa-ta3aalaa!

Wassalaamoe 'Alaykoum wa Rahmatoullaah wa Barakatoeh,


'If you make intense supplication - 'Als je intens hebt gebeden om iets
and the timing of the answer is delayed, - en de tijd van het antwoord is uitgesteld,
do not despair of it. - wanhoop niet!
His reply to you is guaranteed; - Zijn antwoord naar jou toe is gegarandeerd;
but in the way He chooses, - maar op de manier die Hij kiest,
not the way you choose, - niet de manier die jij kiest of wilt,
and at the moment He desires, - en op het moment dat Hij wilt,
not the moment you desire.' - niet op het moment dat jij begeert.'