Bekijk volle/desktop versie : Katholieke mirakel



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

08-03-2008, 23:33
Katholieken uit het hele land hebben zich zaterdag in Amsterdam verzameld om de Stille Omgang te lopen. Ze herdenken daarmee het Mirakel van Amsterdam, een wonder dat in de veertiende eeuw zou zijn gebeurd. Jaarlijks nemen duizenden katholieken uit het hele land deel aan de tocht. De herdenking is om 22.00 uur van start gegaan met een mis in de Sint Nicolaaskerk aan het IJ en eindigt ruim vier uur later op het Spui.

Het verhaal gaat dat een zieke man op 15 maart 1345 in een woning aan de Kalverstraat nadat hij het 'sacrament der zieken' had gekregen, overgaf. Zijn braaksel werd in het vuur gegooid, maar de hostie brandde niet. In plaats daarvan bleef het boven het vuur zweven. Daarop kwam de pastoor van de huidige Oude Kerk. Hij nam de hostie mee naar zijn kerk.

De volgende dag bleek de hostie echter weer in de kist te liggen in het huis aan de Kalverstraat. Opnieuw bracht de pastoor de hostie terug naar de kerk. Maar de geschiedenis herhaalde zich en de hostie had zich weer op miraculeuze wijze naar de Kalverstraat verplaatst. De katholieke kerk verklaarde deze gebeurtenis in 1346 tot wonder. http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/article/detail/199352/2008/03/08/Katholieken-verzameld-voor-Mirakel-van-Amsterdam.dhtml

08-03-2008, 23:36


Hekserij..

08-03-2008, 23:48

Citaat door BlueAngel:
Hekserij..



Nee, m'n beste. Dat is de verbeelding van het geloof. Want hosties verbranden gewoon en verplaatsen zich niet.

Is geloof dan verbeelding? Ja, ik vrees het wel. Is dat erg? Welnee, een theoloog als Harry Kuitert en recent de "atheïstische dominee" Klaas Hendrikse (die een boekje schreef "Geloven in een god die niet bestaat&quot roepen dat al jaren en kunnen er uitstekend mee uit de voeten. Nico ter Linden trouwens ook. Ok, dat zijn allemaal protestanten (die ken ik nou eenmaal het best), al heb je op de rechtervleugel erg veel figuren die daar niks van moeten hebben. (Van hosties net zomin als geloof zien als verbeelding. )

08-03-2008, 23:52

Citaat door fierljepper:
Nee, m'n beste. Dat is de verbeelding van het geloof. Want hosties verbranden gewoon en verplaatsen zich niet.

Is geloof dan verbeelding? Ja, ik vrees het wel. Is dat erg? Welnee, een theoloog als Harry Kuitert en recent de "atheïstische dominee" Klaas Hendrikse (die een boekje schreef "Geloven in een god die niet bestaat&quot roepen dat al jaren en kunnen er uitstekend mee uit de voeten. Nico ter Linden trouwens ook. Ok, dat zijn allemaal protestanten (die ken ik nou eenmaal het best), al heb je op de rechtervleugel erg veel figuren die daar niks van moeten hebben. (Van hosties net zomin als geloof zien als verbeelding. )



wat als die pastoor zich het niet verbeeld heeft en dit werkelijk zo gebeurd is ?

08-03-2008, 23:52



Citaat door fierljepper:
Nee, m'n beste. Dat is de verbeelding van het geloof. Want hosties verbranden gewoon en verplaatsen zich niet.

Is geloof dan verbeelding? Ja, ik vrees het wel. Is dat erg? Welnee, een theoloog als Harry Kuitert en recent de "atheïstische dominee" Klaas Hendrikse (die een boekje schreef "Geloven in een god die niet bestaat&quot roepen dat al jaren en kunnen er uitstekend mee uit de voeten. Nico ter Linden trouwens ook. Ok, dat zijn allemaal protestanten (die ken ik nou eenmaal het best), al heb je op de rechtervleugel erg veel figuren die daar niks van moeten hebben. (Van hosties net zomin als geloof zien als verbeelding. )




Hostie is toch een stukje brood?

08-03-2008, 23:56

Citaat door _Templar_:
Nee,is het lichaam van Isa............


Waarom ben jij weer aan het liegen?


Citaat:
Het woord hostie komt van het Latijnse hostia dat slachtoffer betekent. Hostie en het eucharistisch bloed in de miskelk worden volgens de katholieke opvatting tijdens de H. Mis geofferd. In de Rooms-katholieke Kerk breekt de priester tijdens de H. Mis de hostie (materie van ongedesemd brood) in stukken, zoals Christus ook Zijn lichaam deelde (om aan zijn apostelen te geven), en deelt deze aan de parochianen (gemeenteleden) uit tijdens de Communie.

09-03-2008, 00:03

Citaat door BlueAngel:


Hostie is toch een stukje brood?


Ja, een droog, dun en bros stukje brood. Zo zou je een hostie kunnen noemen. (Maar laat het katholieken niet horen dat ik het zo omschrijf, want door de consacratie door de priester veranderd dat stukje deeg in Onze Lieve Heer Zelf. Ach, ik spot maar wat, want sommige katholieken (al hebben tal van protestanten daar eenzelfde handje van) spelen "werkelijkheid" en "symbool" tegen elkaar uit.

09-03-2008, 00:03

Citaat door BlueAngel:


Waarom ben jij weer aan het liegen?



Hij liegt niet, het heeft te maken met de verschillende Christelijke stromingen. In de Katholieke en Orthodoxe Kerken gelooft men dat de hostie door de consecratie werkelijk verandert in het lichaam van Christus. De wijn die de Priester drinkt, zou veranderen in het bloed van Christus. Jezus Christus uiteraard.

Beide stromingen verschillen in de opvatting over welke handelingen exact noodzakelijk zijn om de verandering [transsubstantiatie] te doen plaatsvinden.

09-03-2008, 00:07

Citaat door Rafael:
Hij liegt niet, het heeft te maken met de verschillende Christelijke stromingen. In de Katholieke en Otrhodoxe Kerken gelooft men dat de hostie door de consecratie werkelijk verandert in het lichaam van Christus. De wijn die de Priester drinkt, zou veranderen in het bloed van Christus. Jezus Christus uiteraard.

Beide stromingen verschillen in de opvatting over welke handelingen exact noodzakelijk zijn om de verandering [transsubstantiatie] te doen plaatsvinden.


Ik ben onduidelijk.. hij zei "Isa" en Jezus staat in koran als "Isa"..

Wat jij me verteld is nieuw voor me..

09-03-2008, 00:10

Citaat door brownie74:
wat als die pastoor zich het niet verbeeld heeft en dit werkelijk zo gebeurd is ?


Tja, dat is dezelfde vraag of Mozes daadwerkelijk een braambosje in brand zag staan dat niet verteerd werd door het vuur.

09-03-2008, 00:13

Citaat door _Templar_:
Juist dus het lichaam van Isa...........ben je er schat ?
Good little Catholic boy like me..........


Temp.. hij gaat niet op .. helaas

En trouwens.. jij bent toch een atheist? Verdomme hou je toch eens aan 1 iets vast..

09-03-2008, 00:16

Citaat door fierljepper:
Tja, dat is dezelfde vraag of Mozes daadwerkelijk een braambosje in brand zag staan dat niet verteerd werd door het vuur.



waarom zou het niet kunnen ? omdat wij het niet gezien hebben ?

09-03-2008, 00:19



Citaat door Hazouz:
Ken je het verhaal van Lourdes ? Misschien kun jij ons verblijden met een rationele verklaring.


Nee, dat kan ik niet. Als je de namen in mijn post had kunnen duiden, dan had je geweten dat meer bekend ben op de linkervleugel/vrijzinnige vleugel van het protestantisme, dan bij het katholicisme...

Van Lourdes weet ik alleen dat naar verluidt daar Maria zou zijn verschenen. Aan ene Fatima als ik het allemaal goed heb. Ik heb er overigens wel aardigheid in, die bedevaarten naar Lourdes. Ze zouden mij er met geen stok naar toe krijgen, maar dat geldt ook voor een bedevaart naar Mekka. En daar heb ik ook wel aardigheid in.

09-03-2008, 00:19
zijn ze weer bezig .......

09-03-2008, 00:19

Citaat door BlueAngel:


Ik ben onduidelijk.. hij zei "Isa" en Jezus staat in koran als "Isa"..

Wat jij me verteld is nieuw voor me..



Dan heb ik nog wel iets voor je.

Eenmaal geconsecreerde hosties worden als heilig beschouwd, omdat ze het lichaam van Jezus Christus zijn geworden. Worden ze tijdens de mis niet allemaal geconsumeerd, dan moeten ze worden bewaard in de [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Ciborie_%28vaatwerk%29]ciborie[/url] die in de [url=http://nl.wikipedia.org/wiki/Tabernakel_%28kerk%29]tabernakel[/url] moet worden bewaard.

Theoretisch betekent dit dat de priester uiteindelijk de overgebleven hosties zelf moet opeten. De priester moet dus inschatten hoeveel hosties hij nodig denkt te hebben. Voor de wijn is dat niet zo'n probleem, alleen de wijn die in de miskelk is geschonken, wordt geconsecreerd. Dat is meestal slechts een kleine hoeveelheid, afhankelijk van de priester natuurlijk

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15