Bekijk volle/desktop versie : goesl verrichten bij ruiken......?



08-03-2008, 12:03
Salam moualekom,

Ik heb een vraagje he..ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Wanneer moet je goesl/grote wassing verrichten.. als je geroken bent door een hond of gelikt?

hoop snel inshallah van jullie te horen..

wa'alekom salaam

08-03-2008, 12:23


wanneer de speeksel van een hond je geraakt heeft volgens mijn

09-03-2008, 13:14
ja alleen als je het speeksel heb aangeraakt
omdat daar bacteries in zitten

09-03-2008, 13:17

Citaat door OemMimoun:
ja alleen als je het speeksel heb aangeraakt
omdat daar bacteries in zitten



mee eens

09-03-2008, 13:19


Wat de kleding ook onrein maakt is de speeksel van de hond, Aboe Hurayrah (Moge Allah tevreden zijn met hem) zei dat de profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Wanneer een hond uw vat likt, laat hem dan de inhoud wegwerpen, en dan (het vat) 7 maal wassen." In de overlevering van Moesliem staat: "de eerste keer met aarde" (Boekharie 1/44; Moesliem 1/234). In de hadith staat vat maar de geleerden maken geen onderscheid tussen een vat en andere dingen. De vacht van een hond is niet onrein.

09-03-2008, 13:25
Asaalamu Aleikum

Best moeilijk

Volgens Imaam Malik is de hond helemaal schoon, zelfs het speeksel.
Volgens Imaam Abu Haneefah is de hond zelf schoon maar het speeksel niet.
Volgens Imaam Shafie zijn ze niet schoon, zelfs zijn haar niet.
Van Imaam Ahmad zijn er verschillende meningen overgeleverd.

Wat ik altijd geleerd heb is het volgende: als je aangeraakt bent door een hond, dan dien je ghoesl te verrichten en je kleding 7 keer te wassen en 1 keer met aarde.

Wa allahu ahlem

Wa Salaam

09-03-2008, 13:28
Ik ben nog steeds van mening dat het speeksel vies is, omdat dat ook zo is.. want ze eten van alles en wassen zichzelf ook helemaal enzo..
Maar ik ben niet van mening dat de vacht ook vies is..
maargoed dat ben ik, en ik ben met honden opgevoed
dus daarom mijn mening denk ik
Allahu ahlem!!

09-03-2008, 13:31

Citaat door OemMimoun:
Ik ben nog steeds van mening dat het speeksel vies is, omdat dat ook zo is.. want ze eten van alles en wassen zichzelf ook helemaal enzo..
Maar ik ben niet van mening dat de vacht ook vies is..
maargoed dat ben ik, en ik ben met honden opgevoed
dus daarom mijn mening denk ik
Allahu ahlem!!




hihi me2, we hebben thuis een hondje en soms kijkt hij zooo lief kan ik het weerstaan om hem even te knuffelen, maar ze lippen moet hij bij zich houden

09-03-2008, 13:59
Assalamoe aleikoum,

Het speeksel van de hond is onrein maar het verbreekt niet de wudu!
We moeten oppassen dat we dingen niet door elkaar halen:

-De basisregel is dat alles rein is tenzij er een bewijs is dat het onrein is.
-Dingen die haram (verboden) zijn , zijn niet automatisch onrein
-Dingen die onrein zijn vereisen niet automatisch een nieuwe wudu
-Iets dat rein is , is niet automatisch reinigend (geschikt om wudu mee te doen)
-Onder de onreinheden zijn sommigen zaken sterker onrein dan anderen en vereisen dus een andere manier van reiniging.

Honden:
Honden worden beschouwd als onrein. We hebben al eerder gelezen dat met name het speeksel onrein is en een grondige reiniging (7x!) vereist. In tegenstelling tot wat veel mensen denken verbreekt de aanraking van een hond of zijn speeksel niet de wudu. De wudu wordt slechts verbroken door de zaken die bij naam genoemd zijn in de soenna. (door de natuurlijke behoeften etc.)

Dus iets dat onrein is verbreekt niet automatisch de wudu maar vereist wel dat de onreinheid zelf verwijderd wordt. Over de onreinheid van de hond zelf en zijn vacht is enig meningsverschil onder de geleerden. De Shaafi’i and Hanbali geleerden zeggen dat de gehele hond onrein is en anderen zeggen dat slechts het speeksel onrein is. Deze laatste mening vinden we ook terug in Fiqh Us Sunnah. Hoe dan ook is het beter voor Moslims om contact met honden te vermijden en hen niet aan te halen etc.

Touching dogs and their saliva does not nullify wudoo’

Question:
does touching dogs and/or dogs' saliva nullify wudoo'?

Answer:

Praise be to Allaah.

Touching dogs or their saliva does not nullify wudoo’ because if tahaarah is done according to the rules of sharee’ah, nothing can nullify it except things for which there is evidence in sharee’ah. There is no such evidence that touching dogs or their saliva have this effect. It was not mentioned by the scholars among the things that nullify wudoo’.

Ibn Qudaamah mentioned in al-Mughni (1/264) things that nullify wudoo’, and he did not mention touching dogs or their saliva. Then he said: “These are all the things that nullify tahaarah, and it cannot be nullified by anything else according to the view of the majority of scholars…”

But there is no doubt that dogs’ saliva is very dirty and extremely naajis (impure), and it can only be removed by washing seven times, one of them with earth. There is a difference between this and something which nullifies tahaarah. And Allaah knows best.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid




Wassalaam,
Zonnetje

10-03-2008, 10:47
duss..wat ik hieruit kan concluderen is dat je honden beter uit de buurt kan houden..maar, mocht het ooit zo zijn dat een hond je likt..dien je de grote wassing te verrichten. Als zijn/haar speeksel je niet heeft geraakt hoef je geen grote wassing te verrichten.

heb ik het goed begrepen??

10-03-2008, 13:05

Citaat door jouharaa:
duss..wat ik hieruit kan concluderen is dat je honden beter uit de buurt kan houden..maar, mocht het ooit zo zijn dat een hond je likt..dien je de grote wassing te verrichten. Als zijn/haar speeksel je niet heeft geraakt hoef je geen grote wassing te verrichten.

heb ik het goed begrepen??


Assalamoe aleikoum,

Nee lieverd, waar zie jij dat staan?

Het speeksel van de hond verbreekt NIET de wudu. Je hoeft dus geen enkele wassing te doen, geen wudu, geen ghusl.

Het enige wat je moet wassen is het kledingstuk of lichaamsdeel waar het op is gekomen.

Ik vind het heel apart dat mensen denken dat je ghusl moet doen? Wudu kan ik me nog voostellen, dat dacht ik zelf ook heel lang!
Ik heb nog een mooi artikel over onreinheid, dat zal ik binnenkort plaatsen insha'Allah.

Wassalaam,
Zonnetje