Bekijk volle/desktop versie : Zoek Je Naar De Juiste Betekenis Van Het Woord 'jihad'??



06-12-2003, 11:15
Weet je,

Wanneer je onderdrukt wordt, vernederdt, jou land ontnomen wordt, jou eer en waardigheid aangetast wordt, dan ben jij verplicht je daartegen te verzetten. Het is een PLICHT om je rechten te verdedigen. Maar is dat JIHAD????
Volgens mij niet!!
Zou het niet zo zijn dat wij moslims, PLICHTEN met JIHAD verwarren?!!!
JIHAD is in mijn optiek , je persoonlijke streven onvoorwaardelijk van je schepper te houden en niets anders.

Ps, het hanteren van de juiste definities van JIHAD c.q PLICHTEN zal ons in staat stellen de hetze tegen de ISLAM te keren!

Het is hoog tijd voor een betere PR strategie..........Niet!!


06-12-2003, 13:00



Citaat:
Origineel gepost door Multikul
Mag ik vragen over welke hetze tegen de islam je het hebt? Doel je daarmee op de palastijnen? De opkomst van rechtse politieke partijen? Dit is voor een nederlander moeilijk om te begrijpen. Vind jij bijvoorbeeld dat jouw waardigheid in Nederland (of elk ander westers land) is aangetast? Als dat zo is, is het dan jouw plicht om daar tegen te strijden, en op welke manier? En een andere PR strategie om welk doel te bereiken?
Het continu associeren van de islam met geweld, vrouwenonderdrukking en terorisme, kan ik niet anders zien dan een gerichte hetze dat gebaseerd is op verkeerde beeldvorming. Of dat bewust of onbewust gebeurt is mijns inziens van minder belang.
De palastijnse strijd voor vrijheid is in mijn ogen geen jihad, meer een dood normale plicht van iedere palastijn daar deel aan te nemen. Hier is sprake van fundamentele rechten die ontnomen zijn door Israel en dienen terug. Hoe jij dat doet! Doet er in feite niet toe. Dat de meerderheid van de palastijnen moslims zijn is in dit specifieke situatie van secundiare waarde.
Ik pleit voor een betere PR strategie in die zin dat anders-denkenden en niet- moslims geholpen worden de juiste definities te krijgen van de begrippen die betrekking hebben op ISLAM c.q MOSLIMS, zodat ze de juiste beeld kunnen vormen van wat eigenlijk islam is.
Gegroet,

06-12-2003, 19:12

Citaat:
Origineel gepost door Multikul
De palastijnen hebben mijn steun, en ik ben het met je eens dat het feit dat ze moslims zijn er niet toed doet, maar hun methodes steun ik niet. Wat de staat Israel daar uitvreet is te gek voor woorden, en steeds meer nederlanders beginnen dat in te zien. Nederland is altijd samen met amerika de grootste voorstander van de staat Israel geweest, nu ziet 90% van de nederlanders Israel als de grootste bedreiger van wereldvrede, ondanks de zelfmoordaanslagen van de palastijnen. Van een mediahetze is geen sprake mijns inziens, dat er nu in de media zaken bij de naam genoemd worden, een marrokaan is nu een marrokaan en geen 'man met lichtgetinte huidskleur', is goed. Want dingen bij de naam noemen is de eerste stap om dingen op te lossen, noem het boerennuchterheid. Als een specifieke groep meer overlast veroorzaakt bericht de media dat, zoals ze zou MOETEN doen. Dit gebeurt ook bij antillianen, die vaak christen zijn!
Jou steun aan de palastijnen in hun strijd tegen onrecht en onderdrukking, is een teken van gevoel voor rechtvaardigheid en warme geweten en dat zal je zeker sieren. Uteraard is het jou goede recht niet eens te zijn met hun methodes!

Ik betreur het 'net als jou' dat er telkens onschuldige mensen slachtoffers worden in deze strijd. Maar laten we reeel zijn, iedere strijd tussen recht en onrecht, heeft altijd schaduwkanten die onvermijdelijk zijn. Willen we dat er geen onschuldige mensen steeds getroffen worden! dan moeten we ons fixeren op de oorzaak van al het ellende en die voor eens en altijd recht zetten. Maar dan ook goed recht zetten als we echt oprecht het probleem willen oplossen.

Ik zal de laatste zijn die de zelfmoord aanslagen goed gaat praten. Maar aan de andere kant is het niet aan mij om het te veroordelen. Verzet voeren is op zich een dynamische procces dat telekens onderworpen is aan tijd, plaats en omstandigheden.

In de loop der jaren, hebben de palastijnen diverse methodes gehanteerd in de hoop de bezetting teneinde te brengen en gaande weg werden de methodes telekens bijgesteld. De zelfmoord commando's is waarschijnlijk (uit het oogpunt van de palastijnen) de juiste methode dat past in de context van de huidige sociale, economische en politieke omstandigheden in de bezette gebieden.

Je bewering dat er geen sprake is, van mediahetze tegen de islam, maar eerder de dingen bij de naam noemen. Is mijns inziens niet geheel correct. Het is nooit verkeerd de dingen bij de naam te noemen. Ik vind het juist noodzakelijk en wenselijk voor het bevorderen van de sociale cohesie binnen de samenleving. Echter als je dat doet, dan moet je dat vooral met de juiste intenties doen, anders wordt het altijd negatief ervaren.
Iedreen die de politieke debat van vandaag de dag en de media volgt, kan met alle gemak opmerken dat, de juiste intentie volledig ontbreekt wanneer er over minderheden c.q islam gesproken word en dat maakt mij en velen anderen zeer ongerust!

07-12-2003, 02:47

Citaat:
Origineel gepost door elmarocani
De palestijnen hebben twee mogelijkheden, de strijd opgeven of doorgaan met zelfmoordaanslagen.
Bij gebrek aan f-16's,tanks en al die moderne wapens gebeurd het verzet met menselijke bommen.

Aanval op Irak en Afganistan heeft duizenden onschuldige levens gekost en volgens dictator bush is de oorlog rechtvaardig volgens zijn geloof.
Er is nog een derde mogelijkheid: Naar voren kijken, en zoeken naar vrede!!

07-12-2003, 18:36



Citaat:
Origineel gepost door Vreemdeling
)

Je bewering dat er geen sprake is, van mediahetze tegen de islam, maar eerder de dingen bij de naam noemen. Is mijns inziens niet geheel correct. Het is nooit verkeerd de dingen bij de naam te noemen. Ik vind het juist noodzakelijk en wenselijk voor het bevorderen van de sociale cohesie binnen de samenleving. Echter als je dat doet, dan moet je dat vooral met de juiste intenties doen, anders wordt het altijd negatief ervaren.
Iedreen die de politieke debat van vandaag de dag en de media volgt, kan met alle gemak opmerken dat, de juiste intentie volledig ontbreekt wanneer er over minderheden c.q islam gesproken word en dat maakt mij en velen anderen zeer ongerust!
Ik ben het met je eens Vreemdeling, de berichtgevingen over allochtonen zijn meestal negatief, terwijl er ook nog positieve dingen gebeuren, maar die komen niet aan bod. De journalisten zijn lui, is mijn idee en bekijken het alleen van 1 kant.

Ik ben niet alleen ongerust, ik maak me er ook wel eens heel kwaad over!

07-12-2003, 19:30

Citaat:
Origineel gepost door Multikul
Sahira, dat moet je niet als negatief of persoonlijk opvatten. Zoals ik al eerder heb gezegt, de media HEEFT geen doel buiten de berichtgeving. De enige krant die over 'marrokanen' spreekt is de telegraaf, een krant die bij de meeste nederlanders als een slechte krant bekend staat. Ik zelf zeg, dat de rest van de kranten dan ook zullen moeten doen, omdat nieuws geen functie heeft buiten constatering. Als een bekende nederlander extreem rechtse ideeen heeft, komt dat in de krant. Als Marrokaanse jongeren zich misdragen, ZOU dat in de krant moeten komen. Het is niets meer dan hollandse nuchterheid.
Ik zou het me ook niet moeten aantrekken, ware het niet dat ik er steeds mee geconfronteerd wordt. De gemiddelde ned. denkt dat alle moslims hetzelfde zijn, terroristen of achterlijk...

De Telegraaf lees ik niet, wel neem ik de gratis editie (spaarpuntjes van DE..) mee voor mijn zwager, hij zit in de autobranche en pluist 'em helemaal uit.

De media zou ook eens positieve berichtgevingen kunnen plaatsen, als ze goed zoeken dan lukt het hun vast wel.