Bekijk volle/desktop versie : LEER: wijsheid kennen



04-03-2008, 19:43
[SIZE="4"]WIJSHEID WIJSHEID WIJSHEID WIJSHEID: [/SIZE]


Ibn Shoebroemah heeft gezegd:
"Ik ben verbaasd over de mensen die zorg dragen voor zichzelf door voedsel te eten uit angst om dood te gaan, maar zichzelf niet beschermen tegen zondes uit angst voor het Vuur."
(Uit Siyar A'laam an-Noebalaa. - Deel 6, Pag. 348)

Ibn al-Moebaarak heeft gezegd:
''Ik heb gezien dat de zondes de harten doden.. En het verslaafd zijn aan zondes leidt tot vernedering.. En het wegblijven van zondes doet de harten leven.. En het beste voor Nafs (eigen-ik) is haar (Nafs) ongehoorzaam zijn..'' (Bukhaari en Moeslim)

Ibn ul-Qayyim [Ra7imahu Allah] heeft gezegd:
"Weet dat muziek en zang bepaalde kenmerken hebben die het hart verzwakken. Ze veroorzaken dat er huichelarij ontspruit zoals water planten laat ontspruiten. Het leidt het hart af van het overpeinzen en begrijpen van de Qur'aan en verhindert het naleven van de Qur'aan. Dit is zo omdat Qur'aan en muziek nooit samen in het hart kunnen bestaan; ze zijn immers tegenstrijdig aan elkaar. De Qur'aan verbiedt het nastreven van ijdelheden en verplicht het onder controle houden van de nafs (ego); zijn wensen, lusten en verlokkingen naar het slechte. Maar muziek doet het tegenovergestelde; het prikkelt en windt de nafs op en verleidt hem tot iedere schaamteloze lust en wens...."

As-Shaafi3ie (Ra7imahoeLaah) heeft gezegd:
''Ik klaagde bij mijn sheikh (wakie3) over mijn slechte geheugen, Hij spoorde mij aan tot het wegblijven van zondes, En hij zei: 'Weet dat kennis noer (licht) is, En het licht van Allah wordt niet gegeven aan een zondaar''

"Jezelf het paradijs toewensen zonder ernaar te streven is op zich al een zonde teveel. Jezelf de bemiddeling van de profeet toewensen zonder dat je zijn soennah volgt, is een variatie van
zelfbedrog. En het wensen van Allaah's genade terwijl je Hem ongehoorzaam bent, is dwaasheid en onwetendheid."

Al-H'asan heeft gezegd:
''O zoon van Adam, je zult alleen sterven, en alleen opgewekt worden, en alleen berecht worden. O zoon van Aadam, als alle mensen Allah de Verhevene zouden gehoorzamen en jij zou Hem ongehoorzaam zijn, dan zou hun gehoorzaamheid je niet van nut zijn. En als zij allen Allah de Verhevene ongehoorzaam zouden zijn, en jij zou Hem gehoorzamen, dan zou hun ongehoorzaamheid je niet schaden. O zoon van Adam, (kijk uit voor)je zondes, je zondes, voorwaar, (het gaat om) je vlees en je bloed. Als je veilig blijft (van je zondes), dan zal je vlees en bloed veilig blijven (voor de Hel). En anders is het een vuur dat niet uitgaat, een lichaam dat niet vergaat (in de Hel) en een ziel die niet sterft.
(Az-Zoehd van Al-H'asan Al-Basrie)

Shaykhoel-Islaam ibn Taymiyyah (rahimahoe Allah) heeft gezegd:
“In dit wereldse leven bevindt zich een Paradijs, degene die dit Paradijs niet betreedt zal het Paradijs in Hiernamaals ook niet betreden”.

'Ata overleverd:
Er was een jongeman die van tijd tot tijd naar de Moeder der gelovigen (radiallahoe- 'anha) kwam om haar vragen te stellen waarop zij dan antwoordde . Op een dag kwam hij bij haar en vroeg haar weer, en zei zij: "Oh mijn zoon, hebt u gehandeld(in praktijk gebracht) wat je van mij al hebt gehoord ?" Dus zei hij: "Nee bij Allah, Oh mijn moeder", dan zei zij: "Oh mijn zoon, waarom streef je naar meer bewijzen voor Allah tegen ons en jezelf ."

'Allah heeft engelen geschapen met verstand en geen begeertes, dieren met begeertes en geen verstand, en de mens met zowel verstand als begeertes. Dus als het verstand van een persoon sterker is dan zijn begeerte, is hij als een engel. En als zijn begeertes sterker zijn dan zijn verstand, dan is hij als een dier....'
Uit het boek: 'Oeddat oes Saabirien' - Ibn Qayyim

Shaqieq al-Balkhie heeft gezegd:
"Het teken van berouw is het huilen over wat vooraf is gegaan, angst om in zonden te vervallen, het verlaten van het slechte gezelschap en het vergezellen van de goede mensen."
(Uit Siyar A'laam an-Noebalaa. - Deel 9, Pag. 315)

Al-Hasan al-Basree (rahimullaah) was gewoon te zeggen:
"Als je niet in staat bent om te staan in het nachtgebed, noch in staat bent te vasten gedurende de dag, weet dan dat je beroofd bent en dat je geketend bent door jouw eigen fouten en zonden." [Ibn Al-Jawzee]

Abu Bakr al-Siddique (RadhiAllahu'anhu) heeft gezegd:
"Welke aarde zal mij dragen, welke hemel zal mij beschutten, als ik over het Boek van Allaah dingen zeg waar ik geen kennis over heb."

Ibn al Moebarak zei:
"Soufian zei: 'Degene die een ramp niet telt als een zegening en gemak niet als een ramp, begrijpt relegie niet op de juiste manier".
( fragment uit:Geduld en Dankbaarheid van Ibn al Qayiem ra7imahoe Allah)

Mohammed ibnoel-Moenkadir zei:
“Mijn meest geliefde broeders zijn degenen die Allah aanbidden tijdens de nacht en hierover zwijgen, want de meest geëerde aanbidding is die van de nacht, want tijdens de dag ziet iedereen je aanbidding, maar tijdens de nacht, is dit zeker voor de Heer der werelden.”

Ibnoe 'Abaas(RadiaAllah 'anhoe) heeft gezegd:
‘O zondaar, denk niet dat je jezelf veilig hebt gesteld voor de slechte gevolgen van de zonden. Datgene wat op de zonde volgt, is groter dan de zonde zelf. Wat is er met jou, dat de wind die het gordijn doet bewegen terwijl je de zonde verricht je angst aanjaagt en dat je hart niet beeft terwijl Allah naar je kijkt terwijl jij de zonde verricht?’

Ibn Mas`oed heeft gezegd:
"Voorzeker, ik ben van mening dat een persoon de kennis die hij eerst bezat zal vergeten, vanwege de zonden die hij begaat"
(Overgeleverd door Waakie` in 'Az-Zoehd' (nr. 329), en de isnaad (ketting) is sahieh)

04-03-2008, 20:21



Citaat door borgerokko:
!


(F)

04-03-2008, 20:48
bismillah
up

26-03-2008, 11:10


SubhanAllah!

26-03-2008, 18:07



Citaat door Chaimae:


SubhanAllah!


check je hoekje(F)

04-04-2008, 18:17
subhanallah wollah dit zet je dus echt aan t denken, bedankt lieve zusje

04-04-2008, 20:55

Citaat door AlHamdoe_lilaah:
.


hoekje(F)

04-04-2008, 20:56

Citaat door Sisley_83:
subhanallah wollah dit zet je dus echt aan t denken, bedankt lieve zusje



La soukran 3ala wajib lieve zuster fie dien.

08-04-2008, 17:20

Citaat door A_Ssaffaat:
hoekje(F)



Baraka'Allah oe feek (f)

08-04-2008, 19:58

Citaat door AlHamdoe_lilaah:
Baraka'Allah oe feek (f)


wa fieki lieve zuster fie dien

08-04-2008, 20:35
Amien oegtie .