Bekijk volle/desktop versie : Ben ik blij dat ik in het Vrije Westen woon!



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

04-03-2008, 17:58
Ben ik blij dat ik in het Vrije Westen woon!

dinsdag 4 maart 2008 15:21
http://www.elsevier.nl/opinie/weblog/asp/artnr/195645/weblogid/51/index.html

‘Wie de bijl hanteert, is verantwoordelijk.’ Dat was mijn antwoord op de vraag wie verantwoordelijk zou(den) zijn voor eventuele ongeregeldheden na de vertoning van zijn film: Wilders of islamfanatici.

Afgelopen vrijdag zat ik in NCRV’s Stand.café om dit standpunt aan presentator Klaas Drupsteen toe te lichten. Andere gasten: Ruslandkenner Felix Kaplan en CDA-politicus Ayhan Tonca (die de Kamer niet in mocht vanwege zijn standpunt over de Armeense genocide).

Idioten
Ik lees nu eenzelfde citaat als dat van mij, van PvdA-kamerlid Jeroen Dijsselbloem.

Hij laat vandaag optekenen in de Volkskrant: ‘We moeten niet de verantwoordelijkheid bij Wilders leggen als idioten in Pakistan of Egypte een aanslag plegen.

Zelfs als die film uitkomt en hij blijkt snoeihard, dan moeten we ons afvragen of dat wel zo erg is. We moeten echt wat principiëler worden in deze discussie.’ Ik vind het prettig dat de PvdA zich weer van de seculiere zijde laat zien en niet direct buigt voor sommige islamitische geluiden.

Dit neemt niet weg dat ik me ook wat kan voorstellen bij de zorgen die Maxime Verhagen (CDA) heeft in zijn hoedanigheid als minister van Buitenlandse Zaken. Hij heeft zorgen voor de veiligheid van Nederlanders en hun bedrijven in het buitenland. Tegelijkertijd heeft het kabinet regelmatig zoveel ophef gemaakt over de nog te verschijnen film, dat er mijns inziens sprake is van een ‘self-fulfilling prophecy’.

Precensuur


Moslimstaten kregen van Nederlandse regeringszijde zó vaak te horen dat er een film zit aan te komen die hun woede kan wekken, dat ze de koe bij de horens vatten en inderdaad alvast maar woedend worden. Regeren is daar vooral en vooraf boos worden om zo de aandacht van allerlei andere perikelen en wanbestuur weg te nemen.

Het credo ‘Regeren is vooruitzien’ is door onze nationale antiterrorismeman Tjibbe Joustra herzien in: ‘regeren is een film vooruitzien’. Want Joustra wil vóór de primeur de film al gezien hebben. Dit neigt naar precensuur en daar is geen wettelijke grondslag voor. Dus als Wilders hem geen vooruitblik had gegund, dan zou Joustra geen poot hebben gehad om op te staan.

Buigen voor dreigementen heeft ook een prijs, maar dat zal niet direct zichtbaar zijn. Over censuur gesproken: in de bibliotheek waar ik lid van ben, wilde men wel een promotietekening van de in de residentie bekende stripfiguur ‘Haagse Harry’ hebben. Toen tekenaar Marnix Rueb de stift ter hand nam en voortvarend, naast verschillende andere boeken, de Koran tekende, moest hij die direct weer wegpoetsen. Zo ver gaat het dus al.

Moefti's
Nog even en de moefti’s van deze wereld gaan mijn vriendin vertellen wat ze mag dragen. En welke boeken de bibliotheek in de collectie mag hebben. U neemt aanstoot aan de fysiologische atlas? Okay, gooien we eruit.

Nog even en we mogen op elsevier.nl niet meer schrijven wat we willen. Nu weet ik nog dat een van mijn eerste blogs over een verbod op de burqa ging. Islamitische landen vonden een eventueel Nederlands verbod schending van de mensenrechten.

Waarop ik me afvroeg sinds wanneer die landen überhaupt interesse hadden in mensenrechten. Een boze brief aan de baas van elsevier.nl, René van Rijckevorsel, van ik meen de ambassadeur van Maleisië, was het gevolg.

Veel vrijheid van mening is er ook niet in Rusland, waar het tweede deel van de uitzending van Stand.cafe over ging. De oud-docent Ruslandkunde, tenniscoach en schrijver Felix Kaplan was voor dit onderwerp aangeschoven. Hij stelde dat Russen wel enthousiast zijn over Poetin en zijn protegé Medvedev. Dit omdat Poetin Rusland weer stabiliteit heeft gebracht en daadkrachtig is.

Onderzeeër
Ikzelf twijfel aan die daadkracht. Bij de gijzelingsactie in 2004 in Beslan kwamen alle kinderen om door toedoen van de Russische overheid zelf. En Poetin kwam veel te langzaam in actie toen een Russische onderzeeboot met man en muis verging. Wel daadkrachtig is Poetin als het om de veiligstelling van zijn eigen belangen (macht en financiën) gaat. Dat vond Kaplan een typisch Westerse benadering.

De Ruslandkenner en ik verschilden ook van mening over de wijze waarop Poetin aan de macht is gekomen. Volgens Kaplan deed Jeltsin geheel vrijwillig afstand van de macht, terwijl ik beweerde dat Jeltsin hoe dan ook tot aftreden zou zijn gedwongen door Poetin.

Al met al ben ik blij dat ik een westerling ben, hier in het Vrije Westen mag leven en me vrijelijk mag uiten. Dat mag ook wel eens geschreven.


Inderdaad....

04-03-2008, 18:08


Ik ook want ik ben blij dat ik in het vrije westen woon .

04-03-2008, 18:13
ik ben blij dat ik een moslim ben

04-03-2008, 18:15
Waarom worden er hier altijd van die kut artikels van kut sites zoals elsevier gepost?
Denk je nou echt dat iemand dat gaat lezen.

04-03-2008, 18:17


Je kunt ook overdrijven, dramaqueens als jij doet de wereld geen goed.

04-03-2008, 18:17

Citaat door hbk:
Waarom worden er hier altijd van die kut artikels van kut sites zoals elsevier gepost?
Denk je nou echt dat iemand dat gaat lezen.


Wat den boer nie kent, da vrit tie nie.....

04-03-2008, 18:29

Citaat door Gatekeeper:
ik ben blij dat ik een moslim ben


Ik zat daar eens over na te denken: "blij dat ik een Moslim ben" is natuurlijk heel wat anders dan "blij dat ik in het vrije Westen woon".

Want je kunt overal in de hele wereld blij zijn dat je een Moslim bent. Sterker nog: ik ben er van overtuigd dat je blij bent dat je man bent, en dat je blij bent dat je 2 benen hebt. Je bent eigenlijk blij dat jij jezelf bent. Dat zegt dus HELEMAAL NIKS.

Want ik ben ook blij dat ik GEEN Moslim ben, en ik ben ook blij dat ik 2 benen heb.

Terwijl je niet in elk land vrij kunt doen en zeggen wat je maar wilt. Hier wel.
Toch wel een groot verschil lijkt me.

04-03-2008, 18:32
ik ben blij.

04-03-2008, 18:33
ik ben blijurhhhhhhhhhhhhh

04-03-2008, 18:35

Citaat door David:
Ik ben echt heel blij dat ik niet in een moslim gezin ben geboren.


wie wil jou nou als moslim

04-03-2008, 18:38

Citaat door Tat twam asi:
Ik zat daar eens over na te denken: "blij dat ik een Moslim ben" is natuurlijk heel wat anders dan "blij dat ik in het vrije Westen woon".

Want je kunt overal in de hele wereld blij zijn dat je een Moslim bent. Sterker nog: ik ben er van overtuigd dat je blij bent dat je man bent, en dat je blij bent dat je 2 benen hebt. Je bent eigenlijk blij dat jij jezelf bent. Dat zegt dus HELEMAAL NIKS.

Want ik ben ook blij dat ik GEEN Moslim ben, en ik ben ook blij dat ik 2 benen heb.

Terwijl je niet in elk land vrij kunt doen en zeggen wat je maar wilt. Hier wel.
Toch wel een groot verschil lijkt me.



de islam heeft de eerste vrouwen rechten gegevens toen nog de westerse barbaren vrouwen als heks bestempelden en op brandstapels gooiden sukkel je weet niet waar je het over hebt

04-03-2008, 18:39

Citaat door boras!:
ik ben blijurhhhhhhhhhhhhh

ech nie..ik ben t blijst

04-03-2008, 18:40


islaaaaaaaaaaam gaat nooit weg we nemen het over

04-03-2008, 18:42
weet je hoe ik dat al weet om dat we er al zijn

04-03-2008, 18:43

Citaat door Gatekeeper:
islaaaaaaaaaaam gaat nooit weg we nemen het over


De Islam zal blijvend aanwezig zijn in Nederland en vast nog wel iets groeien, maar het overnemen? Lijkt me onwaarschijnlijk in de nabije en verre toekomst.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7