Bekijk volle/desktop versie : 'Mozes aan geestverruimende middelen'



Pagina's : [1] 2 3 4

04-03-2008, 17:56
'Mozes aan geestverruimende middelen'
Uitgegeven: 4 maart 2008 14:28
Laatst gewijzigd: 4 maart 2008 14:38

JERUZALEM - Toen de bijbelse figuur Mozes de tien geboden kreeg van God moet hij onder invloed zijn geweest van geestverruimende middelen. Dat beweert een Israëlische onderzoeker in een deze week gepubliceerde studie.

Israëlieten gebruikten in bijbelse tijden hallucinogene plantenextracten voor religieuze doeleinden en dat zette professor Benny Shanon van de Hebrew University of Jerusalem naar eigen zeggen op het spoor van zijn ontdekking.

"Bij Mozes op de berg Sinaï ging het niet om een bovennatuurlijk kosmische gebeurtenis of een legende die ik niet geloof, maar vermoedelijk om een gebeurtenis die Mozes en het volk van Israël overkwam terwijl ze onder invloed van narcotica verkeerden", aldus Shanon in een artikel in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Time and Mind.

Klassiek fenomeen

"De Bijbel stelt dat mensen geluid zien, en dat is een klassiek fenomeen", stelt de onderzoeker. Hij zegt in zijn studie dat er in het Amazonegebied door toediening van drugs vergelijkbare religieuze belevingen worden opgewekt bij mensen, waarbij ze "muziek zien".

De professor in de cognitieve psychologie zegt zelf sensaties te hebben gevoeld die overeenkomen met de in de Bijbel beschreven gebeurtenissen, terwijl hij onder invloed verkeerde van ayahuasca, een krachtige psychotropische plant in het Amazonegebied.

http://www.nu.nl/news/1463108/91/%27Mozes_aan_geestverruimende_middelen%27.html

04-03-2008, 17:57


Ach , ik denk: laat ik eens iets anders plaatsen dan altijd over Wilders.

04-03-2008, 18:12
Onzin joh..

Verklaart wel waarom de Joden denken dat ze recht hebben op Palestina..



04-03-2008, 18:18

Citaat door CleopatraXV:
Onzin joh..

Verklaart wel waarom de Joden denken dat ze recht hebben op Palestina..




Vertel?

04-03-2008, 18:22



Citaat door Mies_N_Jemmes:
Vertel?
Die zogenaamde geestverruimende middelen laten je dingen denken die er niet zijn..

Zoals het beloofde land..

04-03-2008, 18:25

Citaat door CleopatraXV:
Die zogenaamde geestverruimende middelen laten je dingen denken die er niet zijn..

Zoals het beloofde land..


Mozes is ook een profeet voor de moslims.

04-03-2008, 18:45

Citaat door Mies_N_Jemmes:
Mozes is ook een profeet voor de moslims.
Ja, en..?

04-03-2008, 18:47

Citaat door CleopatraXV:
Ja, en..?


Vul maar zelf in...

04-03-2008, 18:54

Citaat door Mies_N_Jemmes:
Vul maar zelf in...
Begrijp er geen snars meer van..

Ja, hij is ook een profeet voor de moslims..

Maar heeft hij de Joden toen land beloofd..?


Ik maakte maar een grapje, jij doet zo eng serieus..

04-03-2008, 19:09

Citaat door aplat:
Ach , ik denk: laat ik eens iets anders plaatsen dan altijd over Wilders.


overeenkomsten zijn er wel

daar op berg werd ook een filmpie geproduceerd...alhoewel ik ze toch aardig realistisch vind (die tien of waren het er toch twintig ) in vergelijk met, jullie weten wel, zijn geboden .


04-03-2008, 19:10

Citaat door big2:
Mozes, Paulus, Jezus, Mohamed etc.etc. Allemaal gewone mensen die religieuse wanen of last hadden van epileptische aanvallen hadden.


epileptisch nog wel

ik dacht dat het hash was wat ze gebruikte

04-03-2008, 19:11

Citaat door CleopatraXV:
Die zogenaamde geestverruimende middelen laten je dingen denken die er niet zijn..

Zoals het beloofde land..


om over brandende bosjes die spreken maar te zwijgen

04-03-2008, 19:19



Citaat door aplat:
'Mozes aan geestverruimende middelen'
Uitgegeven: 4 maart 2008 14:28
Laatst gewijzigd: 4 maart 2008 14:38

JERUZALEM - Toen de bijbelse figuur Mozes de tien geboden kreeg van God moet hij onder invloed zijn geweest van geestverruimende middelen. Dat beweert een Israëlische onderzoeker in een deze week gepubliceerde studie.

Israëlieten gebruikten in bijbelse tijden hallucinogene plantenextracten voor religieuze doeleinden en dat zette professor Benny Shanon van de Hebrew University of Jerusalem naar eigen zeggen op het spoor van zijn ontdekking.

"Bij Mozes op de berg Sinaï ging het niet om een bovennatuurlijk kosmische gebeurtenis of een legende die ik niet geloof, maar vermoedelijk om een gebeurtenis die Mozes en het volk van Israël overkwam terwijl ze onder invloed van narcotica verkeerden", aldus Shanon in een artikel in het Britse wetenschappelijke tijdschrift Time and Mind.

Klassiek fenomeen

"De Bijbel stelt dat mensen geluid zien, en dat is een klassiek fenomeen", stelt de onderzoeker. Hij zegt in zijn studie dat er in het Amazonegebied door toediening van drugs vergelijkbare religieuze belevingen worden opgewekt bij mensen, waarbij ze "muziek zien".

De professor in de cognitieve psychologie zegt zelf sensaties te hebben gevoeld die overeenkomen met de in de Bijbel beschreven gebeurtenissen, terwijl hij onder invloed verkeerde van ayahuasca, een krachtige psychotropische plant in het Amazonegebied.

http://www.nu.nl/news/1463108/91/%27Mozes_aan_geestverruimende_middelen%27.html


intressant wel,

04-03-2008, 19:20

Citaat door CleopatraXV:
Die zogenaamde geestverruimende middelen laten je dingen denken die er niet zijn..

Zoals het beloofde land..


of het laat dingen zien die er wel zijn maar die je normaal gesproken niet waar neemt.

onze eigen nederweed heeft bijvoorbeeld ook een zintuigversterkend effect.

04-03-2008, 19:35

Citaat door CleopatraXV:
Die zogenaamde geestverruimende middelen laten je dingen denken die er niet zijn..

Zoals het beloofde land..


En wat meer is: er zijn prachtige boeken en andere zaken (toneelstukken muziek gedichten schilderijen ) vervaardigd door mensen die "onder invloed waren", zeg maar.

Pagina's : [1] 2 3 4