Oh Moslims! De aanval op de Islamitische boerka is gericht tot jullie Islam!
Met een consensus tussen al de politieke partijen is de Nederlandse overheid tot het besluit gekomen om de Islamitische boerka te verbieden. Maar nog niet was dit besluit aangekondigd of de overheid zag zich hieromtrent geconfronteerd met probleem op probleem.
Ten eerste, namelijk, staat de kapitalistische ideologie van Nederland het de overheid eigenlijk niet toe om in de Islamitische boerka een probleem te zien. Want de vrouwen die de Islamitische boerka dragen doen dit enkel en alleen omdat zij deze onderdeel van de kledingvoorschriften van Islam achten. Met andere woorden, zij doen dit omdat zij hierin een religieuze plicht zien. Maar de kapitalistische ideologie eist nu juist van iedere persoon dat deze de verschillende religieuze overtuigingen en hun uitingen tolereert. In het bijzonder van de overheid eist zij dit, aan wie de kapitalistische ideologie de taak heeft toevertrouwd om middels wetten de zogenaamde godsdienstvrijheid af te dwingen. En hoe vaak heeft de Nederlandse overheid zelf anderen niet bekritiseerd voor gebrekkige naleving van deze voorschriften van de kapitalistische ideologie? Hoe kan deze overheid dan nu, terwijl haar eigen soldaten over de wereld uitgezonden zijn zogezegd om de ideologie van vrijheid en religieuze tolerantie te verspreiden, proberen om het leven in overeenstemming met een religieuze overtuiging te verbieden?
Zij kan dit eigenlijk niet, en daarom vindt zij zichzelf bij haar streven tot een verbod op de Islamitische boerka met handen en voeten gebonden: de internationale verdragen die zij heeft ondertekend zoals het Europees Mensenrechten Verdrag en haar eigen grondwet staan een verbod op de Islamitische boerka niet toe. Het is voor deze reden dat de Nederlandse overheid zich bij haar poging tot een verbod op de Islamitische boerka heeft verscholen achter de ruggen van anderen. Zij probeert anderen ertoe te bewegen om de Islamitische boerka te verbieden, zoals de scholen, de ziekenhuizen en de openbaar vervoersbedrijven. Zodat de bezwaren van de eigen kapitalistische ideologie tegen een verbod op de Islamitische boerka omzeild kunnen worden, en de verbanning van de Islamitische boerka uit de samenleving in de praktijk via een achterdeur toch gerealiseerd kan worden.
Alsof hierdoor de hypocrisie van deze politici niet duidelijk zal blijken voor de mensen!
Deze politici zetten nu dus zelf de kapitalistische ideologie, ten overstaan van heel het land, bij het grof vuil. Omdat zij zo graag een verbod op de Islamitische boerka willen. Zozeer is blijkbaar hun haat tegen hetgeen hen aan Islam doet herinneren, dat zij zelfs bereid zijn om hun eigen ideologie opzij te zetten. Zoals de Qoraiesj in de Tijd van Onwetendheid, die hun afgodsbeelden maakten van dadels, dezen dan aanbaden en vervolgens op aten omdat zij honger gekregen hadden.
Maar ook bij deze gang via de achterdeur tot een verbod op de Islamitische boerka werd de Nederlandse overheid met een probleem geconfronteerd. Zij zocht de steun en de hulp van de openbaar vervoersbedrijven, die echter geen van allen begrepen voor welk probleem de Nederlandse overheid nu precies steun en hulp vroeg. 'Waar zijn dan deze vrouwen met Islamitische boerka?', vroegen zij. 'Welk probleem schuilt er precies in de Islamitische boerka, deze vrouwen doen toch niemand kwaad?'. En gans Nederland vraagt zich dit eigenlijk af: waarom wil haar overheid, bij al de problemen die het land aanstaren, van juist de Islamitische boerka een kwestie maken?
Het verleidde de ministers en parlementsleden, sommigen van wie in een eerder leven toch vooraanstaande professoren en captains of industry waren, tot verklaringen die de mensen enkel met het schaamrood op de kaken aangehoord kunnen hebben.
Sommigen dachten filosofische tot grote hoogte te zijn gestegen door de Islamitische boerka te vergelijken met een motorhelm en de bivakmuts van bankovervallers. Dit is niet een reactie waard.
De in sommige kringen zo bewierookte minister Vogelaar zei: 'De boerka roept ook angst op. Het wordt geassocieerd met radicalisme. Daar moeten we ook serieus rekening meehouden'. Maar minister Vogelaar, als het al zo is als u beweert, dan is niet de boerka het probleem dat bestreden moet worden maar de irrationele, ongefundeerde angst. Gaat u straks ook 'serieus rekening houden' met het feit dat sommige mensen watervrees hebben, en de waterleidingen afsluiten? De vrome moslima's die de Islamitische boerka dragen bezorgen geen mens last en gaan op respectabele wijze voort in het leven. Als sommige mensen hiervoor angst voelen, dan ligt bij deze mensen het probleem. Zij zijn dan degenen tot wie de maatregelen zich moeten richten, omdat zij hetgeen vrezen waarvan een normaal mens weet dat het niet in het minst gevreesd hoeft te worden.
En premier Balkenende verklaarde: 'Het (de Islamitische boerka) belemmert de open communicatie'. Een opzienbarende bewering. Weet de premier dan niet hoe de feministen en onderzoeksters die de Islamitische boerka geprobeerd hebben deze hebben ervaren? 'Voor eens kon ik een gesprek voeren zonder te worden beoordeeld op mijn uiterlijk', verklaren zij allemaal in koor. Bovendien, juist in het tijdperk van cyberspace, van chatten en internetforums waarin de virtuele samenwerkingsverbanden floreren en een nog grotere toekomst voorspeld worden, komt de premier van Nederland plotseling met de stelling dat 'open communicatie' enkel mogelijk is wanneer de mensen elkaar in het gezicht aankijken. Hoe een overduidelijke nonsens is dit dus!
Geen van deze zogenaamde 'argumentaties' richt zich tot de kern van de zaak. Jawel, de Islamitische boerka behoort niet tot hetgeen men in Nederland gewoon is. Jawel, de Islamitische boerka, deze uiting van ingetogenheid en kuisheid, past niet bij de manier waarop onder de kapitalistische ideologie gekeken wordt naar het leven, waaronder de mensen juist worden aangespoord tot uitbundigheid, naaktheid en overspeligheid. Jawel, de Islamitische boerka is derhalve 'anders'. Maar als sommige mensen uit hun religieuze overtuigen ervoor kiezen om deze te dragen, welk mens heeft dan het recht om hen dit te verbieden? Wat een barbaarse arrogantie om te denken dat ook maar iemand dit recht heeft! Het is werkelijk van het totalitaire absolutisme van de Middeleeuwse kerk, van de inquisitie, van het fascisme van het interbellum, om te denken dat de ene mens de ander voor kan schrijven hoe hij of zij het leven zal moeten leiden. En de mensen weten dit, en de Nederlandse politici weten dit ook. Zij weten dat verhevenheid enkel bestaat in respect voor hetgeen 'anders' is, en barbaarsheid in hun vervolgingen van de moslims. En daarom proberen zij deze kern van de zaak te ontwijken door te spreken over andere, feitelijk irrelevante zaken.