Bekijk volle/desktop versie : Zet hier alles over het gebed!



Pagina's : [1] 2 3

26-02-2008, 20:14
Salaamoe3aleikoem allemaal,

laten we deze topic gebruiken om alles over het gebed te plaatsen!
Informatie tot in de diepste details, informatie over verschillende soorten gebeden zoals salaat al istigara, of andere soorten gebeden.

Laat dit een leidraad zijn voor iedereen insha Allah!

kom maar op met plaatsen

26-02-2008, 22:03


Masallah

Voorbereiding tot het Gebed.

(Deze pagina wordt u gebracht door "Islam & Meer&quot

Reinheid

Zorg ervoor dat je in staat van reinheid bent vooraleer het beginnen v/h gebed. Meer informatie vind je bij Reinheid...

De kleding

Voor de vrouw mag enkel het gezicht en de handen zichtbaar zijn gedurende het gebed. In principe hoort zij dezelfde kledingregels in acht te nemen wanneer zij in het bijzijn is van Niet-Mahram mannen. m.a.w ook tijdens het gebed hoort de vrouw De correcte hidjâb... in acht te nemen.

Voor de man geldt dat hij het gedeelte tussen de navel en de knieën moet bedekken.

De Qiblah

Het gebed dient verricht te worden in de richting van de Qiblah. Dit houdt in dat je je richt naar de Kâ'bah in Mekkah, waar je je ook mag bevinden op deze aarde. Wanneer je niet weet wat de richting van de Qiblah is, dan dien je op zijn minste moeite te doen om erachter te komen wat de richting van de Qiblah is. Wanneer het alsnog niet mogelijk is om de richting van de Qiblah te weten te komen dan dien je op je eigen verstand af te gaan. Bidt dan in de richting waarvan jij denkt dat het de Qiblah is en als Allah het wil dan zal hij jouw gebed aanvaarden.

De Soetrah

De soetrah is een woord dat in deze context gebruikt wordt om een voorwerp aan te duiden waarmee je aangeeft dat men zich niet tussen jou en dit voorwerp mag begeven tijdens het gebed. Iemand die langs wil lopen mag dit niet doen tussen jou en de soetrah in. Hij moet dus om de soetrah heen lopen. Dit is meestal wanneer men alleen bidt. Indien je in de moskee bid dan is de imam die voor je staat de soetrah. En de imam hoort ook een soetrah voor zich te hebben. (meestal de muur)

De intentie

Je gebed is pas geldig wanneer je de stilzwijgende intentie hebt voor het uitvoeren van het desbetreffende gebed. De Profeet heeft gezegd: "Handelingen worden alleen door hun intentie bepaald en ieder mens zal alleen dat krijgen wat met zijn bedoelingen samenhangt" Het is echter niet toegestaan om de intentie uit te spreken, dit is een innovatie binnen de islam. Intentie vind plaats in het hart.

De Adhân (De 1ste gebedsoproep)

Wanneer de tijd voor het gebed aanbreekt, worden de Moslims opgeroepen tot het verrichten van het gebed. Men noemt dit de Adhân en gaat als volgt.

4 x Allâhoe Akbar 4 x Allah is de grootste
2 x Asjhadoe La Ilaha Il Allah 2 x Ik getuig dat er geen God is dan Allah
2 x Asjhadoe Anna Moehammadan RasoelAllah 2 x Ik getuig dat Moehammed zijn boodschapper is.
2 x Hayyâ 'allâ salâh 2 x Haast je naar het gebed
2 x Hayyâ 'allal falâh 2 x Haast je naar de voorspoed
2 x Allâhoe Akbar 2 x Allah is de grootste
1 x La Ilâha Ill Allâh 1 x Er is geen God dan Allah.


De iqâmah (De 2de gebedsoproep)

Na de Adhân volgt de Iqâmah, de 2de oproep tot het gebed. Net voor het gebed begint, zegt men het volgende.

2 x Allâhoe Akbar 2 x Allah is de grootste
1 x Asjhadoe La Ilâha Ill Allâh wa Asjhadoe Anna Moehammadan RasoelAllah 1 x Ik getuig dat er geen God is dan Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn Boodschapper is

1 x Hayâ 'allâ Salâh, Hayâ 'allal Falâh 1 x Haast je naar het gebed, haast je naar de voorspoed.
2 x Qad qamatis salâh 2 x Het gebed staat op het punt te beginnen.
2 x Allâhoe Akbar 2 x Allah is de grootste
1 x La Ilâha Ill Allah 1 x Er is geen God dan Allah


Tot zover de voorbereiding tot het gebed. Het is ook belangrijk hoeveel Rak'ât (vrije vertaling = eenheden) elk gebed telt, en of je het gebed hardop of zachtop moet reciteren. Daarom hieronder een handige gebedstabel.

Gebedstabel

Gebed Soennah vóór Verplicht gebed Soennah ná
Fadjr (ochtendgebed) 2 2 -
Zoehr (Middag) 4 4 2
'Asr (Namiddag) 4 4 -
Maghrib (zonsondergang) - 3 2
'Isjâ (Nacht) 4 4 2 & 3


Wanneer er hardop of zacht gereciteerd wordt...?

►Fadjr-gebed: Deze bestaat uit 2 verplichte (Fard) rak’ât en wordt hardop gereciteerd.
►Zoehr-gebed: Deze bestaat uit 4 verplichte (Fard) rak’ât en wordt zachtjes gereciteerd.
►’Asr-gebed: Deze bestaat uit 4 verplichte (Fard) rak’ât en wordt zachtjes gereciteerd
►Maghrib-gebed: Deze bestaat uit 3 verplichte (Fard) rak’ât hier worden de eerste 2 rak’ât hardop gereciteerd en de laatste rak’ah wordt zachtjes gereciteerd.
►‘Isjâ-gebed: Deze bestaat uit 4 verplichte (Fard) rak’ât hier worden de eerste 2 rak’ât hardop gereciteerd en de laatste 2 rak'ât worden zachtjes gereciteerd.

Zoals we zien betreft het hardop of zacht reciteren alleen de fard (verplichte) gebeden en niet de Nafilah... (vrijwillige soennah) gebeden, deze worden namelijk allen zacht gereciteerd.

Nu we alle voorbereidingen voor het gebed zijn doorgelopen, komen we toe aan het eigenlijke verrichten van het Gebed.

26-02-2008, 22:06
http://groups.msn.com/IslamenMeer/leerbidden.msnw

27-02-2008, 17:23
Djazzaakallahoe Ghairan!

27-02-2008, 17:49


asalaam aleikoem wa rahmatoellah wa barakatoe,

ik heb een vraagje:
Ik heb geen benul van wat de ´ta7iat´ betekent. Ik bedoel dat wat je met je vinger doet na 2 rakkats te hebben gebeden.

Kan iemand mij deze tahia (k wee nie hoe t noem) voorschrijven en aub met vertaling???????

ma3a salama

27-02-2008, 21:32
Smeekbeden voor At-Tashahhoed tijdens het gebed.
Groeten en smeekbeden aan Allah, gebeden en al het goede, komt toe aan Allah. Vrede zij met u, O Profeet en de genade van Allah en Zijn zegeningen! Vrede zij met ons, en met de oprechte dienaren van Allah! Ik getuig dat er geen God is dan Allah, en ik getuig, dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is. [2].


Alsjeblieft

"التَّحِ& #1610;ّـاتُ للهِ وَالصَّ& #1604;َـواتُ والطَّي& #1617;ِـبات، السَّلا& #1605;ُ عَلَيـك& #1614;أَيُّه&# 1600;ا النَّبِ& #1600;يُّ وَرَحْم& #1614;ـةُ اللهِ وَبَرَك& #1600;اتُه، السَّلا& #1605;ُ عَلَيْـ& #1606;ا وَعَلـ&#160 9; عِبـاد&#161 6; كَ الصَّـا& #1604;ِحـين. أَشْـهَ& #1583;ُ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ الله، وَأَشْـ& #1607;َدُ أَنَّ مُحَمّـ& #1583;اً عَبْـدُ& #1607;ُ وَرَسـو& #1604;ُه."


"Attaah'ieyyaatoe liellah wa ssalawaatoe, wattayyiebaatoe, assalaamoe 'alayka ayyoeha nnabieyyoe wa rah'matoe llaahie wa barakaatoeh, assalaamoe 'alayna wa 'ala 'iebadie llaahie ssaalieh'ien. Ash-hadoe an laa ielaaha iella llaah wa ash-hadoe anna Moeh'0ammadan 'abdoehoe wa rasoeloeh".

27-02-2008, 23:58
Het Istikhara gebed

De fout die men nog steeds in zijn hoofd heeft:
Visioen in je droom

We beginnen meteen met het punt waarvan velen die weinig kennis erover hebben denken dat het klopt.
Als je zegt het Istikhara gebed dan zeggen ze :

Je doet een aantal rakaats en een vers en dan ga je op je rechterzijde liggen en dan droom je s'nachts of wat je zou moeten doen of
je droomt over een groene/witte kleur wat POSITIEF zou betekenen
en een rood/zwarte kleur wat NEGATIEF zou betekenen.

Dit bestaat niet,er is geen enkel hadith of een koran vers die dit ooit
heeft gezegt,men neemt namelijk elkaars teksten over op het internet
en zo verspreid het onwaarheid zich verder.
Allemaal fabeltjes,degene die dingen in hun dromen zouden zien
dat zijn degene die de hele tijd aan hun besluit denken.
De hersenen nemen het op,en zo droom je erover.
Als ik de hele dag aan een ferrari denk,en voor ik ga slapen verricht
ik dit gebed,dan is de kans groot dat ik over die ferrarie droom.
Nogmaals dromen + het Istakhara gebed zijn nonsens.



Wat is de Istikharagebed?

Het Istikharagebed is een zeer belangrijke gebed die jou
keuze kan beinvloeden die jij wilde doen.
Degenen die oprecht het Istikharagebed verrichten zullen
het Teken van Allah vanzelf krijgen.


Wat zijn die Tekens?

De Teken die Allah ons geeft nadat wij het Istakhara gebed hebben
verricht kunnen onder andere 2 punten zijn :

x Punt 1
Als het goed voor je is en BESTEMD dan zal Allah jou de weg naar dat gene makkelijker maken,jij zal de juiste keuze maken,automatisch,je gaat je door Allah er goed bij voelen.

xPunt 2
Als het slecht voor jou is en NIET BESTEMD dan zal Allah jou de weg naar dat gene moeilijker maken,en jij zal de juiste keuze maken,automatisch,je gaat door Allah afstand nemen voor dat gene.


Vertrouwen op de keuze die Allah geeft

Je moet vertrouwen op de keuze die Allah aan je geeft,
zoals Hij zegt :

En het kan zijn dat jullie iets haten terwijl het goed is voor jullie.
En het kan zijn dat jullie van iets houden
terwijl het slecht is voor jullie.

soerah al baqara 2:216



Voorbeeld

Bijvoorbeeld een meisje haar hand is gevraagt door iemand en
zij moet de keuze van haar leven maken.Ze doet het Istikhara gebed
en ze voelt zich slecht erbij,maar toch twijfelt ze,degene is zo leuk
en heeft alles voor elkaar,een droomjongen.

Maar iets knaagt aan haar,de keuze van Allah.
Wat zij niet weet is de toekomst van haar relatie met die jongeman,
Allah kent namelijk wel de toekomst.

Wat als over 5 jaar die jongeman haar slecht zou laten behandelen
en haar leven zou verzieken?
Het is Allah die haar voor heeft behoed!Allah maakt namelijk altijd
de juiste keuze.


Hoe verricht ik het Istakhara gebed?

Voor eenieder die een belangrijk besluit wil nemen en niet weet of het goede zich bevindt in het verrichten ervan of het laten ervan, is het aanbevolen om Allah - Verheven is Hij - hierin om het beste te vragen (istikhaarah). Men bidt dan twee raka'aat die niet tot het verplichte gebed behoren, vervolgens verricht men na de tasliem de bekende smeekbede uit de overlevering van Djaabir
zei de Profeet :


"Wanneer één van jullie een besluit wil maken, laat hij dan twee raka'aat bidden buiten het verplichte gebed om en laat hij vervolgens zeggen:"


"Allahoemma innie astakhieroeka bi 'Ilmik, wa astaqdiroeka bi Qoedratik, wa as-aloeka min Fadlikal-‘Adhiem. Fa-innaka taqdiroe wa laa aqdir, wa ta'lamoe wa laa a'lam, wa Anta ‘Allaamoel-Ghoeyoeb. Allahoemma in koenta ta'lamoe anna haadhal-amra khayroen lie fie dienie wa ma'aashie wa ‘aaqibati amrie (of hij zei: ‘aadjili amrie wa aadjilihi), faqdoerhoe lie, wa yassirhoe lie, thoemma baarik lie fieh. Wa in koenta ta'lamoe anna haadhal-amra sharroen lie fie dienie wa ma'aashie wa ‘aaqibati amrie (of hij zei: ‘aadjili amrie wa aadjilihi), fasrifhoe ‘annie, wasrifnie ‘anhoe, waqdoerlil-khayra haythoe kaan, thoemma ardinie bih."


Betekenis :

"O Allah, ik vraag U om het beste bij Uw Kennis, ik vraag U dat U mij er sterk voor maakt bij Uw Kracht, en ik vraag U om Uw Geweldige Gunst. Want voorwaar, U heeft Kracht en ik niet, U heeft Kennis en ik niet en U bent de Kenner van de Verborgenheden. O Allah, als U weet dat deze zaak beter voor mij is betreffende mijn religie, mijn leven en mijn einde" of hij zei: "mijn huidige en toekomende situatie: beschik het dan voor mij voor, vergemakkelijk het voor mij en zegen het daarna voor mij. En als U weet dat deze zaak slechter voor mij is betreffende mijn religie, mijn leven en mijn einde" of hij zei: "mijn huidige en toekomende situatie: wend het dan van mij af en wend mij ervan af. En beschik het goede voor mij voor, waar dit zich ook bevindt en stel mij vervolgens hiermee tevreden."

Hij zei: "En dan noemt hij zijn zaak (die hij wil besluiten).

Oplezen van de smeekbede van een blaadje
Na het gebed,kan dit?

JA dat is toegestaan.
Deze vraag werd gesteld aan een pernamente raad van
wetenschappelijke onderzoeken en fatwas in saudi-arabië.
Zij antwoorden:

Je mag de smeekbede van de Istikhara uit je hoofd opzeggen of
je mag het ook uit een boek lezen,op dat vlak is de Islam tolerant.
We raden je wel aan om moeite te doen opdat jou hart aanwezig
zou zijn en van nederigheid getuigt tegenover Allah
en wees oprecht in jou smeekbedens.


Geen Teken ontvangen en nu ?

Sommige verrichten dit gebed en denken meteen een Teken te ontvangen,dat zijn de mensen die geen verstand hebben van dit gebed.
Het Istakhara gebed heeft GEDULD nodig,omdat Allah de keuze al heeft
bepaald.

Er kunnen een aantal zaken zijn,

x Je verricht dit gebed en smeekbede omwille van iets slecht,jij weet dat het haram is maar toch verricht je het gebed ervoor,
maar geen Teken ontvangen,de situatie kan zelfs TEGEN je keren.
x Jij hebt geen geduld,zoals ik vertelde,dit gebed kent geduld en de
keuze die jij zal maken zal op latere termijn duidelijk worden.

02-03-2008, 16:00

Citaat door mo_hamed:
Smeekbeden voor At-Tashahhoed tijdens het gebed.
Groeten en smeekbeden aan Allah, gebeden en al het goede, komt toe aan Allah. Vrede zij met u, O Profeet en de genade van Allah en Zijn zegeningen! Vrede zij met ons, en met de oprechte dienaren van Allah! Ik getuig dat er geen God is dan Allah, en ik getuig, dat Mohammed Zijn dienaar en Boodschapper is. [2].


Alsjeblieft

"التَّحِ& #1610;ّـاتُ للهِ وَالصَّ& #1604;َـواتُ والطَّي& #1617;ِـبات، السَّلا& #1605;ُ عَلَيـك& #1614;أَيُّه&# 1600;ا النَّبِ& #1600;يُّ وَرَحْم& #1614;ـةُ اللهِ وَبَرَك& #1600;اتُه، السَّلا& #1605;ُ عَلَيْـ& #1606;ا وَعَلـ&#160 9; عِبـاد&#161 6; كَ الصَّـا& #1604;ِحـين. أَشْـهَ& #1583;ُ أَنْ لا إِلـهَ إِلاّ الله، وَأَشْـ& #1607;َدُ أَنَّ مُحَمّـ& #1583;اً عَبْـدُ& #1607;ُ وَرَسـو& #1604;ُه."


"Attaah'ieyyaatoe liellah wa ssalawaatoe, wattayyiebaatoe, assalaamoe 'alayka ayyoeha nnabieyyoe wa rah'matoe llaahie wa barakaatoeh, assalaamoe 'alayna wa 'ala 'iebadie llaahie ssaalieh'ien. Ash-hadoe an laa ielaaha iella llaah wa ash-hadoe anna Moeh'0ammadan 'abdoehoe wa rasoeloeh".




djazakallah gair insjallah

02-03-2008, 17:45

Citaat door TULP:
djazakallah gair insjallah


wa iyaak

02-03-2008, 18:01
Lezingen van Aboe Ismaïl:

Waarom bidden wij?

De wijze van het gebed - 1

De wijze van het gebed - 2

Het belang van het gebed

Ik ben moslim maar ik bid niet

17-03-2008, 11:22
assalaam aleikoem wa rahmatoellah!

ik bid thuis en citeer na surat al fatiha surat al alaq. Moet ik dan na het reciteren van deze surat gelijk met mn hoofd naar de grond of moet ik wel gewoon eerst een buiging maken zoals gewoonlijk.

insjallah kan iemand me hieruit helpen.
ma3a salama

17-03-2008, 11:37
als je thuis bid hoe verricht je dan de adaan voor jezelf?
en is die anders dan in de moskee?

17-03-2008, 11:40



Citaat door TULP:
assalaam aleikoem wa rahmatoellah!

ik bid thuis en citeer na surat al fatiha surat al alaq. Moet ik dan na het reciteren van deze surat gelijk met mn hoofd naar de grond of moet ik wel gewoon eerst een buiging maken zoals gewoonlijk.

insjallah kan iemand me hieruit helpen.
ma3a salama


Wa aleikum salaam warahmatulahi wabarakaatu,

Waarom zou je dan de buiging moeten overslaan?

17-03-2008, 11:44

Citaat door TULP:
assalaam aleikoem wa rahmatoellah!

ik bid thuis en citeer na surat al fatiha surat al alaq. Moet ik dan na het reciteren van deze surat gelijk met mn hoofd naar de grond of moet ik wel gewoon eerst een buiging maken zoals gewoonlijk.

insjallah kan iemand me hieruit helpen.
ma3a salama

Eerst rokoe3 dan soedjoed.

Aub: http://groups.msn.com/IslamenMeer/leerbidden.msnw

wa alaikoum salaam

17-03-2008, 11:45

Citaat door TULP:
als je thuis bid hoe verricht je dan de adaan voor jezelf?
en is die anders dan in de moskee?

De adhaan verrichten is niet verplicht maar er is een mooie ahadeeth die hierover spreekt. Dat Allaah van een man houdt die in de midden van de woestijn(dus helemaal alleen) de adheen verricht(dus ookal gaat er niemand aanwezig zijn).
Natuurlijk weet ik niet of zoiets is toegestaan voor een vrouw.
wallahoe a3lim.

wa alaikoum salam

Pagina's : [1] 2 3