Bekijk volle/desktop versie : Hadj



Pagina's : [1] 2 3

25-02-2008, 10:03
Zijn er van jullie al op hadj geweest of wie heeft er plannen om binnenkort te gaan?

Wij willen over een jaar of 2 gaan inshaAllah. Nu nog even goed sparen. Maar ik zit heel erg met de kinderen in mijn maag. Die zijn nu 3 en 1 en ik krijg er nu al pijn van in mijn buik om ze een maand te moeten missen. Mijn man vindt het onzin omdat op hadj gaan zo speciaal is en dat we beter kunnen gaan nu we nog jong zijn.

En ik weet ook niet hoe ik over 2 jaar zit met mijn babykriebels. Ik moet er nu nog niet aan denken maar misscihen wil ik dan wel hartstikke graag een 3e. Ik ben nu ook al 31 dus ik kan niet al te lang meer wachten, wil niet op mijn 38e nog zwanger zijn ofzo.

Iemand die hier ervaring mee heeft?????

25-02-2008, 10:14


Salaam oe3alaikoem Oum moussa,

Ik heb zelf geen ervaring mee, wel had ik een vriedin die ook op hadj ging terwijl haar kinderen jong waren, ze had zelfs eentje die maar pas een paar maanden was, ik vond het echt knap. ik weet niet of ik het zou kunnen, Ze had gelukkig haar moeder die haar kineren in die periode heeft opgevangen, het scheelde ook dat ze niet naar school hoefden, dus het brengen en het ophalen werd die moeder bespaard.

Verder kan ik me goed indenken dat je ook mt je leeftijdklok zit, aan de andere kant, als je goede opvang kan regelen voor je kinderen dan zou ik miss nu voor de derde gaan, want het duurt nog even voor je gaat, twee a drie jaar kan er veel gebeuren,

25-02-2008, 10:24
Ja maar ik wil echt nu nog geen 3e. Ik heb nog helemaal geen kriebels ofzo. En de kinderen zijn nu zo klein en vergen zoveel energie van me dat ik een 3e nu echt niet zie zitten.

De kinderen zouden dan bij mijn schoonmoeder blijven. Maar wie weet hoe het over 2 jaar is. Mijn schoonvader is ziek, die had 2 jaar geleden te horen gekregen dat hij nog hooguit een jaar te leven had. Nu is hij er nog steeds maar wie weet hoe het over 2 jaar is. En mijn schoonmoeder is ook de jongste niet. Mijn man denkt dan zo makkelijk van ach dat komt wel goed maar ik zie meteen allerlei nadelen en gevaren. Als Moussa op school zit kan hij misschien ook gebracht en gehaald worden door zo'n taxibusje dat is dan ook het probleem niet.

Ik had gezegd tegen m'n man dan nemen we ze mee. Maar hij zegt ja dan zitten we heel de tijd luiers te verschonen in plaats van echt met de de hadj bezig te zijn. Maar ja ik ben gewoon bang dat ik heel m'n hadj verpest omdat ik alleen maar met m'n hoofd bij de kinderen zit. Het is gewoon imaan-zwakte hoor, dat realiseer ik me ook wel. Maar toch... ik blijf nou eenmaal moeder en een man zal zulke gevoelens gewoon nooit begrijpen....

25-02-2008, 11:23
Ik zou er heel goed over na denken vooraleer je zo'n beslissing wilt nemen.

Als ouders zijn jullie verplicht te zorgen voor jullie kinderen en de liefde & genegenheid te bieden.

Zoals je zelf ook al zei ...je weet niet hoe het over twee jaar zal zijn en of je schoonvader nog leeft en of je schoonmoeder het fysiek aankan.

De intentie hebben jullie dat is goed...ik zou voor nu het geld sparen en een plan uitwerken.

Hadj is belangrijk maar de basis van een kind is ook heel erg belangrijk...die opvoeding kunnen jullie hen geven.

Je bent 31 lees ik...en wat ik uit je verhaal opmaak is je man vastbesloten om te gaan...en jij twijfelt omdat je denkt aan de opvang voor de kinderen.


Is het niet mogelijk om op 35 jarige leeftijd te gaan...? (ik noem maar een getal)

Dan zijn de kinderen ietsje ouder en hebben jullie naast je schoonmoeder niemand anders die kan oppassen...?

Het is voor jullie gemoedsrust als ouders een hele geruststelling wanneer je gaat dat je kinderen goed opgevangen worden.

Heel veel succes lijkt me super moeilijk om zulke jonge kinderen achter te laten om op hadj te gaan Alla 3awen.



25-02-2008, 11:30


mijn engel had t er gisteren over...hij zat voor zn werk in saoedi arabie en dat deed m aan mekka denken...k heb gezegd over 5 jaar nshallah.....maar hij wil nu gaan omdat we nog in de 20 zitten en geen kinderen hebben

het is moeilijker als je kinderen hebt denk ik

25-02-2008, 11:46

Citaat door Ayaat:
Ik ben ook op hadj geweest 4 jaar geleden ik heb mijn kinderen ook achtergelaten.
In het begin dacht ik er ook net zo over als jij,maar ben blij dat ik die stap genomen heb en de mooiste plek op aarde bezocht heb.
Heb mijn kinderen ook enorm gemist,vooral op de dag van Eid! wat heb ik toen gehuild zeg toen ik een groep kinderen zag binnen komen in de moskee!
Maar als ik jou was zou ik zonder twijfel die kans grijpen,je gaat de mooiste tijd van je leven meemaken!!


Tbarka allah 3lik lijkt me echt mooi om daar heen te gaan. Insha allah ga ik ook op vroege leeftijd. Maar ik wil er eerst helemaal voor 100 % achter staan en niet een hadja zijn en dingen doen die Allah verboden heeft Ik probeer natuurlijk veel dingen te vermijden maar sommige dingen zijn gewoon moeilijk gewoon klein voorbeeld muziek luisteren of een man hand geven van die kleine dingen. Maar insha allah zal ik snel die stap maken om naar elhadj te gaan

25-02-2008, 11:56

Citaat door Sylia_:
Tbarka allah 3lik lijkt me echt mooi om daar heen te gaan. Insha allah ga ik ook op vroege leeftijd. Maar ik wil er eerst helemaal voor 100 % achter staan en niet een hadja zijn en dingen doen die Allah verboden heeft Ik probeer natuurlijk veel dingen te vermijden maar sommige dingen zijn gewoon moeilijk gewoon klein voorbeeld muziek luisteren of een man hand geven van die kleine dingen. Maar insha allah zal ik snel die stap maken om naar elhadj te gaan


salaam alaikoem oughti

absoluut niet aanvallend bedoelt maar kijk niet naar hoe klein de zonde is maar naar wie je ongehoorzaam bent en kleine zondes stapelen zich op.
Moge ALLAH ons allen leiden amien.

25-02-2008, 11:56
Ik en mijn man hebben wel plannen om te gaan ik wil pas gaan als mijn zoon 5 jaar is en mijn dochter 10 jaar dus over 3 jaar inscha allah mijn man wil volgende jaar gaan alleen . En dan over 3 jaar samen gaan inscha allah

25-02-2008, 12:00

Citaat door Barbaartje:
salaam alaikoem oughti

absoluut niet aanvallend bedoelt maar kijk niet naar hoe klein de zonde is maar naar wie je ongehoorzaam bent en kleine zondes stapelen zich op.
Moge ALLAH ons allen leiden amien.



ik weet het en ik praat mezelf echt niet goed ofzo allah jesmehli oe jehdini

25-02-2008, 12:00
Wat betreft de vraag ik zou zeker voor de hadj kiezen als me kinderen in goede handen zijn achtergelaten. Had het gisteren met mijn man hierover ik wil graag dit jaar inchaallah gaan maar mijn man wil nog wachten heb dat nu uit zijn hoofd gepraat en als ALLAH het wil zal het dit jaar gebeuren heb zelf 2 kinderen.

25-02-2008, 12:42

Citaat door Ayaat:
Ik ben ook op hadj geweest 4 jaar geleden ik heb mijn kinderen ook achtergelaten.
In het begin dacht ik er ook net zo over als jij,maar ben blij dat ik die stap genomen heb en de mooiste plek op aarde bezocht heb.
Heb mijn kinderen ook enorm gemist,vooral op de dag van Eid! wat heb ik toen gehuild zeg toen ik een groep kinderen zag binnen komen in de moskee!
Maar als ik jou was zou ik zonder twijfel die kans grijpen,je gaat de mooiste tijd van je leven meemaken!!


MashaAllah! Wie heeft er toen op je dochters gepast? En dan waren ze inderdaad ook nog best wel klein.


Citaat door missy1979:
Ik zou er heel goed over na denken vooraleer je zo'n beslissing wilt nemen.

Als ouders zijn jullie verplicht te zorgen voor jullie kinderen en de liefde & genegenheid te bieden.

Zoals je zelf ook al zei ...je weet niet hoe het over twee jaar zal zijn en of je schoonvader nog leeft en of je schoonmoeder het fysiek aankan.

De intentie hebben jullie dat is goed...ik zou voor nu het geld sparen en een plan uitwerken.

Hadj is belangrijk maar de basis van een kind is ook heel erg belangrijk...die opvoeding kunnen jullie hen geven.

Je bent 31 lees ik...en wat ik uit je verhaal opmaak is je man vastbesloten om te gaan...en jij twijfelt omdat je denkt aan de opvang voor de kinderen.


Is het niet mogelijk om op 35 jarige leeftijd te gaan...? (ik noem maar een getal)

Dan zijn de kinderen ietsje ouder en hebben jullie naast je schoonmoeder niemand anders die kan oppassen...?

Het is voor jullie gemoedsrust als ouders een hele geruststelling wanneer je gaat dat je kinderen goed opgevangen worden.

Heel veel succes lijkt me super moeilijk om zulke jonge kinderen achter te laten om op hadj te gaan Alla 3awen.




Ja maar juist als ik 35 ben hoop ik weer een kleintje erbij te hebben. Dat is nou juist het dilemma. En ik zou echt niet weten wie er anders op de kinderen zou kunnen passen. Mijn gehele familie valt af omdat dat geen moslims zijn en verder schoonzussen of zwagers, bij iedereen heb ik wel mijn bedenkingen op de 1 of andere manier.


Citaat door Cubica:
mijn engel had t er gisteren over...hij zat voor zn werk in saoedi arabie en dat deed m aan mekka denken...k heb gezegd over 5 jaar nshallah.....maar hij wil nu gaan omdat we nog in de 20 zitten en geen kinderen hebben

het is moeilijker als je kinderen hebt denk ik


Ja gaan als je nog geen kinderen heb! Kijk naar mij hoe moeilijk het is om te gaan als je kinderen hebt.


Citaat door nesma:
Ik en mijn man hebben wel plannen om te gaan ik wil pas gaan als mijn zoon 5 jaar is en mijn dochter 10 jaar dus over 3 jaar inscha allah mijn man wil volgende jaar gaan alleen . En dan over 3 jaar samen gaan inscha allah


Dat is ook wel een goed idee dat je man eerst gaat en dan jullie later samen.

Kijk ik wil ook niet wachten tot de kinderen volwassen zijn of op de middelbare school zitten ofzo. Want wie weet hoe de situatie dan is. 1 van ons kan ziek zijn, zelfs dood zijn of noem maar op. Nu zijn we nog gezond en hebben een inkomen. Maar ja de kinderen pfffff.....

25-02-2008, 14:39
Iemand nog meer ervaring hiermee??????

25-02-2008, 15:00



Citaat door Oem_Moussa:
Zijn er van jullie al op hadj geweest of wie heeft er plannen om binnenkort te gaan?

Wij willen over een jaar of 2 gaan inshaAllah. Nu nog even goed sparen. Maar ik zit heel erg met de kinderen in mijn maag. Die zijn nu 3 en 1 en ik krijg er nu al pijn van in mijn buik om ze een maand te moeten missen. Mijn man vindt het onzin omdat op hadj gaan zo speciaal is en dat we beter kunnen gaan nu we nog jong zijn.

En ik weet ook niet hoe ik over 2 jaar zit met mijn babykriebels. Ik moet er nu nog niet aan denken maar misscihen wil ik dan wel hartstikke graag een 3e. Ik ben nu ook al 31 dus ik kan niet al te lang meer wachten, wil niet op mijn 38e nog zwanger zijn ofzo.

Iemand die hier ervaring mee heeft?????




Mijn man wil zoo graag gaan, ik ook, maar net als jij zit ik met mijn kids in mijn maag, ik moet nu al huil;en bij de gedachte dat ik ze straks achter moet laten. Een moeder bij mijn kids op school is afgelopen hadjperiode gegaan, zij had drie kleine kinderen; 6 ; 4; 8 maanden. Zij moest tranen met tuiten huilen toen ze vertrok en afscheid van ze moest nemen; eenmaal dar aangekomen vertelde ze dat ze ze wel miste maar tegelijkertijd heel blij is omdat ze op de mooiste plek ter wereld was. Ze zei zodra je in het vliegtuig zit, vergeet je alles en iedereen die je achter je hebt gelaten en ben je alleen gefocused op dat ene waar je naartoe gaat
Als ik die kinderen op het schoolplein zag dan kreeg ik een brok in mijn keel, omdat ik met ze te doen had dat hun moeder en avder er niet waren, ik moet je wel zeggen dat ze alles behalve ene zielige indruk maakten. Nu zie ik die moeder en ben ik allene maar jaloers op haar dat ze die stap heeft durven nemen, ze heeft aan haar hadj verplichting voldaan en insh allah een stap naar een beter leven!!

25-02-2008, 15:09
machallah wollah terwijl ik dit lees krijg ik gewoon tranen in mijn ogen.
ik wil ook graag naar alhadj gaan nu we nog jong zijn.
ik zou het denk ik ook verschrikkelijk vinden om me kind achter te laten.
inchallah nemen we hem mee als we dan niet nog meer kinderen hebben.

25-02-2008, 16:03
Salaam alaykoum ,


Ook ik heb mijn kids moeten achterlaten , het was echt moeilijk.Ik heb ze bij mijn ouders gelaten ze vonden het geweldig bij oma en de familie.Ik zat er wel heel erg mee , maar hamdoelilah , ik ben blij dat ik die stap heb gezet, ga er voor zusters , je zal geen spijt krijgen.

als je meer vragen hebt kan je pm sturen.

wa alaykoum salaam

Pagina's : [1] 2 3