Bekijk volle/desktop versie : schaamhaar.



01-12-2003, 22:16

Citaat door cheb_sensei:
salaam alaikoum igwanie fie dien

ik heb een vraagje over het verwijderen van schaam haar bij de jongens.
weet iemand van jullie tot waar de grens zit bij het verwijderen?
dus is dat tot aan je lies of je been of net onder je navel of wat.
WAAR ZIT DE GRENS????

shoeran alvast
.

02-12-2003, 00:33


je bepaalt zelf waar de grens ligt voor jou.

je mag in feite alles scheren behalve je baard.

het is sunna om de schaamharen te scheren, dus wat versta jij onder schaamhaar? toch de schaamhaar bij de geslachtgedeelte.

wat heb je dan zoeken bij je benen en je navel?

06-12-2003, 21:05

Citaat:
Origineel gepost door cheb_sensei
er zijn mensen die niet veel weten of die een normale vraag hebben
ik ben een van die mensen die een normale vraag hebben. beantwoord normaal of niet
Ja kennelijk kunnen ze dat niet om serieus te beantwoorden, maar goed!
Zoals je vroeg kun je beginnen met het scheren vanaf net onderaan je navel.

06-12-2003, 22:42
sorry hoor! maar mijn reactie was héél serieus bedoeld!!

je zou mij moeten bedanken!

maar goed, het is je vergeven...

ik zal dit onderwerp maar aan de broeders overlaten zeker

07-12-2003, 03:39


het is juist zo dat je jou schaamhaar voor de vrouw en de man 1 keer in de veertig dagen moet scheren...en oksols of scheren of bij trimmen

07-12-2003, 15:10
ik hoor/lees hier zo veel verschillende opvattingen over, dat ik het gewoon allemaal niet meer weet!!!!!!!!!! wat mag je als vrouw-zijnde en wat als man-zijnde nou wel en wat mag je nou niet verwijderen, wat betreft haar???????????????????????????

07-12-2003, 21:36

Citaat:
Origineel gepost door Al_Quran_Hakeem
Selem3alikoem

zeg het maar niet grappig zijn wil je?

niet zeggen je mag in feite alles scheren behalve je baard.

je hebt een beetje gelijk je baard mag je neit scheren en je snor mag je ook niet scheren alleen bijknippen

en je benen mag je niet scheren

allah zegt in de koran

vrouwen die op manen lijken of mannen die op vrouwen lijken wordt vervloekt
en is dit ook de mening van een geleerde? ik wil de mening van een geleerde hierover!

07-12-2003, 22:11
ik kan nooit helaas niet helpen want ik ben geen man
sorrij

07-12-2003, 22:45
(00270) Regels met betrekking tot de verwijdering van lichaamshaar.



Vraag: Ik heb een vraag voor u. Sinds enige tijd scheer ik mijn okselhaar en mijn schaamstreek(ik ben een jongen). Maar de precieze reden om dat te doen is voor mij nog onduidelijk. Ik heb het aan bepaalde mensen gevraagd, maar die wisten de reden(en) niet te zeggen. Hopelijk beantwoord u mijn vraag. Alvast bedankt.



Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

De Islam schrijft ons enkele richtlijnen voor wat betreft reinheid en uiterlijk. De Profeet (vrede en zegening zij met hem) heeft gezegd dat reinheid een onderdeel is van religie.

Onder deze richtlijnen vallen ook de richtlijnen over haarverwijdering. Uw verwijdering van okselhaar en schaamhaar is een onderdeel van soenan al-Fitrah (d.w.z., handelingen die aansluiten bij de natuurlijke aanleg van de mens). De Profeet (vrede en zegening zij met hem) heeft gezegd: "Vijf dingen zijn onderdeel van de fitrah; besnijdenis, de verwijdering van schaamhaar, het bijknippen van de snor, het knippen van de nagels en het plukken van okselhaar. (Overgeleverd in al-Bokhaari, 5441)

Wat betreft het okselhaar, de soennah is om het te plukken (eruit te trekken) maar als dit lastig is kan het ook door middel van een scheermes of een ander middel. Voor het schaamhaar is de soennah om het te scheren. Ons advies is om de soennah na te leven als dit binnen uw mogelijkheden ligt, want hier zit het meeste beloning in.

Ook is het zo, beste broeder, dat de Islam regelmaat voorschrijft met betrekking tot het scheren of verwijderen van het lichaamshaar (de soorten haar genoemd in de hadith hierboven). Er is overgeleverd dat Anas (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: "Er is een tijd-limiet voor ons gesteld met betrekking tot het bijknippen van de snor, het knippen van de nagels, het plukken van het okselhaar en het scheren van het schaamhaar - we zouden het niet langer dan 40 dagen moeten laten (groeien). (Overgeleverd in Moslim, Ibn Maajah, Ahmad, al-Tirmidhi, al-Nisaa'i en Aboe Dawoed.)

Moge Allah u belonen voor uw inzet. En Allah weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

07-12-2003, 22:48
00275) Afscheren van ongewenst haar op het achterwerk.



Vraag: de meeste jongens hebben last van ongewenste haargroei op hen achterwerk wat zegt de islaam daar over.







(00289) Is de baard verplicht?



Vraag: Ik heb naar aanleiding van een stuk in de elmuhadieth elbuchari gelezen dat een baard fard is. Ik heb een aantal imams hierover gevraagd en zij gaven mij als antwoord dat de baard fard is en ik wilde wel eens weten hoe jij er over denkt. Hopelijk krijg ik een snelle reactie waar ik een duidelijk standpunt kan krijgen over dit onderwerp



Antwoord:

Wa alaikoem assalam warahmatoe Allah

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest Barmhartige.

Geleerden zijn anoniem mee eens dat het scheren van de baard niet toegestaan is. Het laten van de baard is een aan te raden soenna van de profeet (Allah's vrede en genade zij met hem).

Allah de Verhevene heeft gezegd:"En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling" Soerat Al ahzaab aya 36.

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Iemand van jullie kan slechts beweren gelovig te zijn, wanneer zijn verlangens overeenstemmen met de leringen, die mij zijn gegeven" (nawawi). De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd:"knip jullie snorren bij en laat jullie baard groeien!. Onderscheidt u van de vurenaanbidders!" Moesliem. Hij (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "Doe het tegenovergestelde van de heidenen: Knip jullie snorren en laat jullie baard vrij!".

De boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft beviel om de baarden te laten en niet te knippen, het is dus duidelijk dat de boodschapper van Allah ons verplicht om het niet te knippen of scheren.

Sheikh Ibn 'oteymien heeft gezegd:"Het bijknippen of scheren van de baard is een zonde dit omdat de boodschapper van Allah ons beviel om het te laten groeien, degene die het scheert past deze bevel niet toe..."

En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com




Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

De mate van haargroei en de plekken waarop dit gebeurt verschilt per persoon - dit is genetisch bepaald. Een van de hoofdregels van Fiqh (wetsleer) is, dat alles is toegestaan, behalve datgene waarvan bewezen is uit de Qor'aan en/of de Soennah dat het verboden is. Wanneer een persoon haargroei op de plek heeft die u omschrijft, dan is het hem toegestaan om dit te verwijderen als hij dat zou willen, en zeker wanneer viezigheid zich ophoopt rond dit gebied. De Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem heeft gezegd: "Vijf dingen zijn onderdeel van de fitrah; besnijdenis, de verwijdering van schaamhaar, het bijknippen van de snor, het knippen van de nagels en het plukken van okselhaar. (Overgeleverd in al-Boekhaari, 5441)

Sheikh Mohammed ibn al-'Othaymin heeft hierover gezegd dat het verwijderen van schaamhaar kan beginnen vanaf de plek bij de navel, en dat het haar waarover u praat ook aangeraden is om te verwijderen om te voorkomen dat najasah (onreinheid) zich ophoopt.

En Allah weet het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

07-12-2003, 22:52
00297) Bijknippen van de baard als het eng staat.



Vraag: Ik heb een vraag over de baard. Ik weet dat de baard met rust gelaten moet worden en niet bijgeknipt. Maar er zijn sommige mensen die hun baard laten groeien en die er dan eng uitzien. Onze Imam heeft ons verteld dat dit niet de Soennah is, de baard zo lang laten groeien dat het eng eruit gaat zien. Sommige mensen hebben alleen een sikje, haar op hun bovenlip en hun kin, en zij zijn alims en imams. Kunt u me alstublieft helpen omtrent dit probleem?



Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Alle lof zij Allah.

De Soennah van de Boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) duidt aan dat het verplicht is om de baard te laten groeien en dat het haraam is om het te scheren of af te knippen. Het is overgeleverd in al-Sahihayn (de twee Sahih's - Boekhari en Moslim) dat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) zei: "Knip de snor bij en laat de baard groeien; wees anders dan de moeshrikin." (Al-Boekhari, al-Libaas, 5442, Moslim, al-Taharah, 382)

Er zijn vele ahadith die hetzelfde zeggen als dit, waar we uit afleiden dat het verplicht is om de baard met rust te laten en het te laten groeien, en dat het haraam is om het te scheren of eraf te knippen. Degene die claimt dat het laten groeien van de baard slechts een Soennah is waarvoor een persoon beloond kan worden en niet bestrafd wanneer men het niet doet spreekt de sahih ahadith tegen.

De hadith die zegt dat de Profeet (vrede en zegening van Allah zi met hem) zijn baard bijknipte in de breedte en in de lengte is een onjuiste hadith. Maar waar we op moeten letten, is dat Islam de religie van schoonheid is, zoals overgeleverd in de hadith: "(Een man zei): 'Wat als een man graag heeft dat zijn kleren en schoenen er goed uitzien?' De Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) zei: 'Allah is Mooi, en Hij houdt van schoonheid'" (Overgeleverd in Sahih Moslim, al-Imaan, 131.) De Profeet (vrede en zegening zij met hem) beval (een van zijn metgezellen) om grijs haar te veranderen, toen hij zei; "Verander dit grijze haar, maar vermijdt zwart" (Overgeleverd in Sahih Moslim, Kitaab al-Libaas wa'l-Zienah 2102)

De Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) raadde iedereen aan het haar te kammen, en hij zei "Wie van jullie haar heeft, laat hem het verzorgen" (Abou Dawoed, Kitaab al-Tarajjoel, 3632). Al Albaani zei in Sahih Soenan Abi Dawoed: 'Het is een hassan hadith' (Hadith nummer 3509). Al-Haafiz ibn Hajar zei: "Ibn Battaal zei: 'Het kammen betekent het netjes maken van het hoofdhaar en de baard, en het verzorgen met olie'" Dit is de Soennah van de Profee (vrede en zegening van Allah zij met hem) en hij zei: "Wie zich afkeert van mijn Soennah heeft niks met mij te maken" (Overgeleverd in Sahih Bokhari, al-Nikaah, 4675)

Men moet zich realiseren dat de schoonheid waar we het hier over hebben de Shar'i of Islamitische schoonheid (schoonheid zoals gedefinieerd in de Islam), en niet de zogenaamde schoonheid waardoor zieke geesten worden aangetrokken - schoonheid gebaseerd op de mode van de koffaar en het uiterlijk van corrupte mensen, zoals mannelijke en vrouwelijke acteurs en zangers, of modellen.

Als gevolg, toen sommigen misleid waren door deze immorele westerse vrouwen, die hun wenbrauwen epileren of tekenen, die hun nagels lang maken (zoals wilde dieren) or die tattoeages aanbrengen, denkende dat dit schoonheid is, hebben vele Moslim vrouwen hen ge-imiteerd in deze zaken, hoewel ze verboden waren in de Shari'ah. Het punt hier is dat het niet van belang is wat de westerse of oosterse mode is, maar dat de Shari'ah, die het dragen van parfum (voor mannen) aanmoedigt, schoon blijven, netjes kleden, kammen van de haren, en het veranderen van grijs haar en andere vormen van schoonheid, gevolgd moet worden en geaccepteerd moet worden als datgene wat voorgeschreven is in de Islam. Allah is de Bron van Kracht, en Hij weet het het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

07-12-2003, 22:54
(00468) Is het toegestaan om de benen te scheren?



Vraag:
Assalamoe allaikoem

Ik zou graag een antwoord op het volgende willen: Is het halal of haram om je benen te scheren?




Antwoord:


Assalam alaikoem warahmatoellaah

Lof zij Allah de Heer der Werelden. Als eerste willen wij u vragen om ons niet kwalijk te nemen voor het feit dat wij nu pas reageren op uw vraag.

Beste zuster,

Het verwijderen/laten van haren kunnen we verdelen in drie groepen:

1. Haren die verwijdert moeten worden: bijv. okselhaar, schaamhaar.

2. Haren die niet verwijderd mogen worden: bijv. wenkbrauwharen,
baardhaar (voor de man).

3. Haren waarover de shari'a niets heeft gezegd. En hieronder vallen de haren die groeien op scheenbenen etc. Hierover is er geen gebod of verbod gekomen. Maar als het verwijderen van haren iets specifiek is voor een bepaalde geslacht dan is het niet toegestaan voor het andere. Bijv. het kaalscheren van het hoofd. Over het algemeen is dat een mannengewoonte, dus is het voor een vrouw niet toegestaan om haar hoofdharen af te scheren.

En Allah weet het beste






(00272) Waarom zijn lange nagels voor vrouwen verboden in de Islam?



Vraag: Waarom zijn lange nagels voor vrouwe verboden in de Islam?



Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer, de Meest Barmhartige.

Iets dat in het Westen op grote schaal aanwezig is onder de vrouwen is het lang laten groeien van de nagels. Helaas is het zo dat enkele minder standvastige Moslima’s ook zijn overgegaan tot dit gebruikt, wat tegen de fitrah (natuurlijke aanleg van de mens) ingaat, en wat een onreine en ongewone zaak is. De Profeet (vrede en zegening zij met hem) heeft gezegd: "Vijf dingen zijn onderdeel van de fitrah; besnijdenis, de verwijdering van schaamhaar, het bijknippen van de snor, het knippen van de nagels en het plukken van okselhaar. (Overgeleverd in al-Bokhaari, 5441)

Zonder twijfel zijn deze zaken, waaronder het knippen van de nagels, dingen die leiden tot reinheid en hygiëne. Door de nagels regelmatig bij te knippen vermijdt men de ophoping van vuil, en behoud men het uiterlijk van de fitrah. De nagels moeten maximaal om de 40 dagen worden bijgeknipt, zoals vermeld in de hadith waarin Anas (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: "Er is een tijd-limiet voor ons gesteld met betrekking tot het bijknippen van de snor, het knippen van de nagels, het plukken van het okselhaar en het scheren van het schaamhaar - we zouden het niet langer dan 40 dagen moeten laten (groeien). (Overgeleverd in Moslim, Ibn Maajah, Ahmad, al-Tirmidhi, al-Nisaa'i en Aboe Dawoed.)

En Allah en Zijn boodschapper weten het beste.

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

07-12-2003, 23:05


4. Over het epileren van wenkbrauwen zegt de profeet in een hadith die overgeleverd door Abdoullah (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) :"Allah vervloekt vrouwen die zich laten tatoeëren, vrouwen die tatoeages bij anderen aanbrengen, vrouwen die wenkbrauwen epileren, vrouwen die wenkbrauwen bij anderen epileren en vrouwen die hun tanden vijlen om hun schoonheid te vergroten en daarmee Allah's schepping veranderen..." (Moesliem 3966).