Bekijk volle/desktop versie : Zijn Marokkanen merkjunks???



Pagina's : [1] 2

01-12-2003, 19:17
Eens of niet mee eens???





De Marokkaan is een merkenjunk


Marokkaanse jongeren geven ruim twee keer zo veel geld uit aan kleding als hun Nederlandse leeftijdgenoten. Een gemiddelde Marokkaanse puber besteedt op jaarbasis 1680 euro aan zijn dure merkgarderobe.

Met twee tassen van kledingwinkels, wandelt Rashid Bouati (18) over het Rotterdamse Schouwburgplein. Hij heeft haast, want z'n auto staat in de parkeergarage. En dat kost geld. Toch vertelt hij, trots, even wat hij zojuist heeft gekocht. ,,Mooie schoenen van Prada en een nette broek van Armani.''

Kosten? ,,235 euro voor de schoenen en 150 voor de broek. Duur? Ach, ik ben die prijzen gewend. Ik ben echt een merkenjunk.''

Om dat te bewijzen gaat Rashid even zijn outfit van vandaag langs. Hij draagt een rood-wit gestreepte trui van Tommy Hilfiger (120 euro), wederom een Armani-broek (150 euro) en schoenen van de Italiaanse ontwerper Gucci. Prijs van die stappers: 315 euro. Een totaal van 585 euro. ,,Ik houd nu eenmaal erg van mooie kleding'', verklaart Rashid. ,,Als je naar je familie of vriendin gaat, moet je er toch verzorgd uit zien? En merkkleding is gewoon altijd van goede kwaliteit.'' Maar hoe komt hij als 18-jarige jongen aan zo veel geld voor kleding? ,,Gewoon hard werken, hè. Wat voor werk ik doe? Dat is privé.''

Uit onderzoek van Foquz Etnomarketing blijkt dat Marokkaanse jongeren tussen de 15 en 19 gemiddeld 1680 euro per jaar aan kleding en schoenen uitgeven, twee keer zo veel als de 768 euro die een gemiddelde Nederlandse puber uitgeeft. De reden is het veel grotere belang dat Marokkaanse jongeren hechten aan merken. ,,Ze willen er altijd verzorgd uit zien. En daar horen merken bij'', licht onderzoeker Jorge Cuartas toe. ,,Bijna driekwart van de Marokkaanse jeugd koopt elke maand nieuwe kleding. Het plaatje moet altijd af zijn. Tot en met de dure schoenen.''

Dure designers als Versace, Gucci, Prada en vooral Armani zijn favoriet. Cuartas: ,,Marokkanen hebben gemiddeld veel geld vrij te besteden. Per maand gemiddeld 325 euro. (Ter vergelijking: een gemiddelde 18-jarige Nederlander beschikt volgens het CBS maandelijks over ongeveer 250 euro, red.) Marokkanen in die leeftijd wonen vrijwel allemaal nog thuis. Daardoor hebben ze nauwelijks kosten. Bovendien hebben ze heel vaak een bijbaan, voor gemiddeld 12, maar soms ook wel 20 uur per week.''

Daardoor blijft er veel geld over voor kleding. Merken de winkeliers dit ook? ,,We zien wel steeds meer jongeren die veel geld voor mooie kleding over hebben'', vertelt verkoper Maarten Broekman van Le Mans aan de Korte Lijnbaan. ,,Ondanks de slechte economie zijn dure merken als Evisu erg populair. Ja, Marokkanen komen hier vaak, maar niet meer dan anderen. Wel hebben ze een opvallende voorkeur voor bijvoorbeeld Armani.''

Abdel Hakim Botonen (23) heeft net even naar een pantalon van het beroemde Italiaanse merk gekeken. ,,Ik kan me goed voorstellen dat Marokkanen meer geld uitgeven aan kleding dan Nederlanders'', zegt hij. ,,Ik besteed ongeveer 300 euro per maand aan kleding. Waarom zo veel? Ach, je leeft maar één keer hè. Verder wil ik geen kledingstukken die na één keer wassen al verkleuren. Dat kan bij kleding van bijvoorbeeld H en M zo gebeuren.''

Volgens het onderzoek van Foqus kennen Marokkaanse jongeren sterke waarden aan bepaalde merken toe. Zo is Nike een merk voor 'criminelen en jonge jongens', wordt Tommy Hilfiger geassocieerd met 'kakkers' en is het toch redelijk prijzige DKNY voor de 'gewone jongen van de straat'.

Ook bij de jongere jeugd zijn merken al belangrijk. Naoual Belasmi (16) en Lemia Zabouti (15) (beide van Marokkaanse afkomst) hebben net gewinkeld met hun vriendin Melissa Ertekin (14). Voor hen echter geen Armani en Versace, want die zijn 'wel mooi voor jongens, maar voor ons veel te duur'. Wel heeft Naoual een broek van Esprit (60 euro) gekocht. ,,M'n zus heeft wat geld bijgelegd'', glundert ze. ,,Ja, ik koop meestal merkkleding. Die zit toch lekkerder dan andere.'' Aan de overkant van de straat nadert een meisje in blauwe spijkerbroek. ,,Kijk'', zegt Lemia, ,,je ziet meteen dat dat een goedkope broek is. Ziet er niet uit!''

bron: AD

01-12-2003, 19:25


Merk hoort gewoon bij de marokanen als de ene marokaan bij de andere marokaan iets mooi ziet van een bepaald merk zou ie het ook graag wil hebben en zo gaat het

01-12-2003, 19:27
Denk niet dat er veel zullen reageren, dit was al een mmmm tig keer ter discussie aangezet.

Maar ja je weet maar nooit!

Het is trouwens bullshit of varkensshit want alle kids van elk nationaliteit hebben de kick erop of niet, dat is gewoon een karater kwestie.

01-12-2003, 19:29
sorry karakterrrrrr!!!!

01-12-2003, 19:31


Hmmm ik d8 al

...'karate kwestie???'

01-12-2003, 19:31
Leuke onderzoekjes zijn dat.

Straks krijgen we een onderzoek over hoe vaak jonge Marokkanen Scarface hebben gezien.

Veel

01-12-2003, 19:33
Ikzelf denk persoonlijk dat dit wel waar is, ik denk dat het alleen ligt aan waar je woont!

ik denk dat iemand die in Amsterdam woont, eerder merkkleding koopt dan iemand eregens in een boerendorp in Drenthe!

(Spreek uit ervaring)

01-12-2003, 19:35

Citaat:
Origineel gepost door grendel
Leuke onderzoekjes zijn dat.

Straks krijgen we een onderzoek over hoe vaak jonge Marokkanen Scarface hebben gezien.

Veel
Whuahahahah goed idee!

Wanna join??

(ik heb em nooit gezien )

01-12-2003, 20:11
Premtime had gisteravond een item over marokkaanse jongens op kleding jacht. Kennelijk zijn het merkjunks.

(de mannier waarop ze over kleding spraken, deed mij meer aan nichten denken dan aan stoere mannen)

01-12-2003, 23:55
zoals wij marokkanen altijd doen zijn wij het beste in overdrijven. Ik vind het best dat ze dure kleren kopen. Maar als dan de nederlander vraagt hoe hij aan het geld komt moet de domme marokkaan natuurlijk antwoorden "dat is prive" echt een ezel. Wij marokkanen dragen dure kleren omdat we vaak thuis wonen maar ook omdat we in onze jongere jaren niet veel te makken hadden en nu eindelijk los kunnen. Ik zeg eerlijk dat ik een aantal jaren geleden zeer actief was met het kopen van dure kleren en kan uit ervaring vertellen dat dat het domste is wat je kunt doen want je hebt hele mooie kleren voor weinig geld. En al koop je dure kleren weet welk merk je koopt en subsidieer niet degene die onze kinderen in palestina vermoorden. Want dan kleeft er echt bloed aan je armani broek

02-12-2003, 00:07
Ik persoonlijk koop ook Armani en Prada (wel een keer in de 3maanden)dat kost me ongeveer 500 euro en dat lukt me wel om op te brengen, als je iets mooi vind en je hebt geld ervoor hebt dan moet je gewoon kopen en , JE LEEFT MAAR EEN KEER TOG?.
En ik weet niet wat ze ouwehoeren over alleen Marokkanen, bijna iedereen koopt die merken ook NL'ers, ze zijn laatste tijd gewoon in, bepaalde jongens wil zich distansieren van de andere groep d.m.v deze merken, Nike,Diesel,Replay,G-star zijn een beetje uit en daarom wordt er mee Gucci,Prada,Evisu,Armani gekocht.HET IS WAT JE WIL!

02-12-2003, 00:22
Ja maar maken die kleren je echt gelukkig of doe je mee aan de gecreeerde behoefte. Ben je moslim wanneer het jou uitkomt? Kijk kleren kopen is ok maar 500 euro is gewoon dom want het maakt je echt niet mooier. Bij een normale dame maak je meer indruk als je een beetje orgineel bent in je gedachte. En niet in je kleren. En je bullshit over we leven maar een keer slaat nergens op hoe lang heb je dat bedrag al niet aan sadaqa gegeven of kun je dat geld daar niet aan besteden wees een man en gebruik je verstand.

02-12-2003, 00:35


Ten eerste ik koop die kleren omdat ik het mooi vind en ik mijzelf prettig in die kleren voel, ik betaal het zelf, met mijn eigen centen waarvoor ik hard werk.
En hoe weet je of kleren je mooier maken of niet? Kleren maken de man, ooit van die uitdrukking gehoord?
En wie zegt dat ik indruk wil maken? Ik heb maling aan wat meisjes van of van mijn klering me vinden! Denk je dat ik me span om wat hun zeggen, ik vind het mooi, BASTA!
En waarom moet je uiterlijk gelijk mengen met je persoonlijkheid, je kan tog ook een goede persoonlijkheid hebben en mooie kleding hebben is tog niets mis mee?
Zolang ik 2,5% zakat geef kan niemand me wat wijsmaken, en hoe weet jij hoeveel ik uitgeef aan zakat?
Het lijkt erop net alsof je wil veronderstellen of kleren kopen een zonde is, vergeet niet dat het altijd beter is dan geld besteden aan roken,drugs,gokken, alchohol!

02-12-2003, 10:10

Citaat:
Origineel gepost door appie666
wat wijsmaken, en hoe weet jij hoeveel ik uitgeef aan zakat?
Het lijkt erop net alsof je wil veronderstellen of kleren kopen een zonde is, vergeet niet dat het altijd beter is dan geld besteden aan roken,drugs,gokken, alchohol!
Je kunt beide dingen ook combineren. Een glaasje whisky in je Aramani......je leeft maar één keer.

02-12-2003, 11:49

Citaat:
Origineel gepost door GodfriedvanB
Het smaakt inderdaad alleen maar beter in de juiste ambiance.
hmmmm....Whisky, Aramani.........rarara wat ontbreekt er nog??

Pagina's : [1] 2