AvecToi
01-12-2003, 19:17
Eens of niet mee eens???
De Marokkaan is een merkenjunk
Marokkaanse jongeren geven ruim twee keer zo veel geld uit aan kleding als hun Nederlandse leeftijdgenoten. Een gemiddelde Marokkaanse puber besteedt op jaarbasis 1680 euro aan zijn dure merkgarderobe.
Met twee tassen van kledingwinkels, wandelt Rashid Bouati (18) over het Rotterdamse Schouwburgplein. Hij heeft haast, want z'n auto staat in de parkeergarage. En dat kost geld. Toch vertelt hij, trots, even wat hij zojuist heeft gekocht. ,,Mooie schoenen van Prada en een nette broek van Armani.''
Kosten? ,,235 euro voor de schoenen en 150 voor de broek. Duur? Ach, ik ben die prijzen gewend. Ik ben echt een merkenjunk.''
Om dat te bewijzen gaat Rashid even zijn outfit van vandaag langs. Hij draagt een rood-wit gestreepte trui van Tommy Hilfiger (120 euro), wederom een Armani-broek (150 euro) en schoenen van de Italiaanse ontwerper Gucci. Prijs van die stappers: 315 euro. Een totaal van 585 euro. ,,Ik houd nu eenmaal erg van mooie kleding'', verklaart Rashid. ,,Als je naar je familie of vriendin gaat, moet je er toch verzorgd uit zien? En merkkleding is gewoon altijd van goede kwaliteit.'' Maar hoe komt hij als 18-jarige jongen aan zo veel geld voor kleding? ,,Gewoon hard werken, hè. Wat voor werk ik doe? Dat is privé.''
Uit onderzoek van Foquz Etnomarketing blijkt dat Marokkaanse jongeren tussen de 15 en 19 gemiddeld 1680 euro per jaar aan kleding en schoenen uitgeven, twee keer zo veel als de 768 euro die een gemiddelde Nederlandse puber uitgeeft. De reden is het veel grotere belang dat Marokkaanse jongeren hechten aan merken. ,,Ze willen er altijd verzorgd uit zien. En daar horen merken bij'', licht onderzoeker Jorge Cuartas toe. ,,Bijna driekwart van de Marokkaanse jeugd koopt elke maand nieuwe kleding. Het plaatje moet altijd af zijn. Tot en met de dure schoenen.''
Dure designers als Versace, Gucci, Prada en vooral Armani zijn favoriet. Cuartas: ,,Marokkanen hebben gemiddeld veel geld vrij te besteden. Per maand gemiddeld 325 euro. (Ter vergelijking: een gemiddelde 18-jarige Nederlander beschikt volgens het CBS maandelijks over ongeveer 250 euro, red.) Marokkanen in die leeftijd wonen vrijwel allemaal nog thuis. Daardoor hebben ze nauwelijks kosten. Bovendien hebben ze heel vaak een bijbaan, voor gemiddeld 12, maar soms ook wel 20 uur per week.''
Daardoor blijft er veel geld over voor kleding. Merken de winkeliers dit ook? ,,We zien wel steeds meer jongeren die veel geld voor mooie kleding over hebben'', vertelt verkoper Maarten Broekman van Le Mans aan de Korte Lijnbaan. ,,Ondanks de slechte economie zijn dure merken als Evisu erg populair. Ja, Marokkanen komen hier vaak, maar niet meer dan anderen. Wel hebben ze een opvallende voorkeur voor bijvoorbeeld Armani.''
Abdel Hakim Botonen (23) heeft net even naar een pantalon van het beroemde Italiaanse merk gekeken. ,,Ik kan me goed voorstellen dat Marokkanen meer geld uitgeven aan kleding dan Nederlanders'', zegt hij. ,,Ik besteed ongeveer 300 euro per maand aan kleding. Waarom zo veel? Ach, je leeft maar één keer hè. Verder wil ik geen kledingstukken die na één keer wassen al verkleuren. Dat kan bij kleding van bijvoorbeeld H en M zo gebeuren.''
Volgens het onderzoek van Foqus kennen Marokkaanse jongeren sterke waarden aan bepaalde merken toe. Zo is Nike een merk voor 'criminelen en jonge jongens', wordt Tommy Hilfiger geassocieerd met 'kakkers' en is het toch redelijk prijzige DKNY voor de 'gewone jongen van de straat'.
Ook bij de jongere jeugd zijn merken al belangrijk. Naoual Belasmi (16) en Lemia Zabouti (15) (beide van Marokkaanse afkomst) hebben net gewinkeld met hun vriendin Melissa Ertekin (14). Voor hen echter geen Armani en Versace, want die zijn 'wel mooi voor jongens, maar voor ons veel te duur'. Wel heeft Naoual een broek van Esprit (60 euro) gekocht. ,,M'n zus heeft wat geld bijgelegd'', glundert ze. ,,Ja, ik koop meestal merkkleding. Die zit toch lekkerder dan andere.'' Aan de overkant van de straat nadert een meisje in blauwe spijkerbroek. ,,Kijk'', zegt Lemia, ,,je ziet meteen dat dat een goedkope broek is. Ziet er niet uit!''
bron: AD
De Marokkaan is een merkenjunk
Marokkaanse jongeren geven ruim twee keer zo veel geld uit aan kleding als hun Nederlandse leeftijdgenoten. Een gemiddelde Marokkaanse puber besteedt op jaarbasis 1680 euro aan zijn dure merkgarderobe.
Met twee tassen van kledingwinkels, wandelt Rashid Bouati (18) over het Rotterdamse Schouwburgplein. Hij heeft haast, want z'n auto staat in de parkeergarage. En dat kost geld. Toch vertelt hij, trots, even wat hij zojuist heeft gekocht. ,,Mooie schoenen van Prada en een nette broek van Armani.''
Kosten? ,,235 euro voor de schoenen en 150 voor de broek. Duur? Ach, ik ben die prijzen gewend. Ik ben echt een merkenjunk.''
Om dat te bewijzen gaat Rashid even zijn outfit van vandaag langs. Hij draagt een rood-wit gestreepte trui van Tommy Hilfiger (120 euro), wederom een Armani-broek (150 euro) en schoenen van de Italiaanse ontwerper Gucci. Prijs van die stappers: 315 euro. Een totaal van 585 euro. ,,Ik houd nu eenmaal erg van mooie kleding'', verklaart Rashid. ,,Als je naar je familie of vriendin gaat, moet je er toch verzorgd uit zien? En merkkleding is gewoon altijd van goede kwaliteit.'' Maar hoe komt hij als 18-jarige jongen aan zo veel geld voor kleding? ,,Gewoon hard werken, hè. Wat voor werk ik doe? Dat is privé.''
Uit onderzoek van Foquz Etnomarketing blijkt dat Marokkaanse jongeren tussen de 15 en 19 gemiddeld 1680 euro per jaar aan kleding en schoenen uitgeven, twee keer zo veel als de 768 euro die een gemiddelde Nederlandse puber uitgeeft. De reden is het veel grotere belang dat Marokkaanse jongeren hechten aan merken. ,,Ze willen er altijd verzorgd uit zien. En daar horen merken bij'', licht onderzoeker Jorge Cuartas toe. ,,Bijna driekwart van de Marokkaanse jeugd koopt elke maand nieuwe kleding. Het plaatje moet altijd af zijn. Tot en met de dure schoenen.''
Dure designers als Versace, Gucci, Prada en vooral Armani zijn favoriet. Cuartas: ,,Marokkanen hebben gemiddeld veel geld vrij te besteden. Per maand gemiddeld 325 euro. (Ter vergelijking: een gemiddelde 18-jarige Nederlander beschikt volgens het CBS maandelijks over ongeveer 250 euro, red.) Marokkanen in die leeftijd wonen vrijwel allemaal nog thuis. Daardoor hebben ze nauwelijks kosten. Bovendien hebben ze heel vaak een bijbaan, voor gemiddeld 12, maar soms ook wel 20 uur per week.''
Daardoor blijft er veel geld over voor kleding. Merken de winkeliers dit ook? ,,We zien wel steeds meer jongeren die veel geld voor mooie kleding over hebben'', vertelt verkoper Maarten Broekman van Le Mans aan de Korte Lijnbaan. ,,Ondanks de slechte economie zijn dure merken als Evisu erg populair. Ja, Marokkanen komen hier vaak, maar niet meer dan anderen. Wel hebben ze een opvallende voorkeur voor bijvoorbeeld Armani.''
Abdel Hakim Botonen (23) heeft net even naar een pantalon van het beroemde Italiaanse merk gekeken. ,,Ik kan me goed voorstellen dat Marokkanen meer geld uitgeven aan kleding dan Nederlanders'', zegt hij. ,,Ik besteed ongeveer 300 euro per maand aan kleding. Waarom zo veel? Ach, je leeft maar één keer hè. Verder wil ik geen kledingstukken die na één keer wassen al verkleuren. Dat kan bij kleding van bijvoorbeeld H en M zo gebeuren.''
Volgens het onderzoek van Foqus kennen Marokkaanse jongeren sterke waarden aan bepaalde merken toe. Zo is Nike een merk voor 'criminelen en jonge jongens', wordt Tommy Hilfiger geassocieerd met 'kakkers' en is het toch redelijk prijzige DKNY voor de 'gewone jongen van de straat'.
Ook bij de jongere jeugd zijn merken al belangrijk. Naoual Belasmi (16) en Lemia Zabouti (15) (beide van Marokkaanse afkomst) hebben net gewinkeld met hun vriendin Melissa Ertekin (14). Voor hen echter geen Armani en Versace, want die zijn 'wel mooi voor jongens, maar voor ons veel te duur'. Wel heeft Naoual een broek van Esprit (60 euro) gekocht. ,,M'n zus heeft wat geld bijgelegd'', glundert ze. ,,Ja, ik koop meestal merkkleding. Die zit toch lekkerder dan andere.'' Aan de overkant van de straat nadert een meisje in blauwe spijkerbroek. ,,Kijk'', zegt Lemia, ,,je ziet meteen dat dat een goedkope broek is. Ziet er niet uit!''
bron: AD