Bekijk volle/desktop versie : Ghoesel



20-02-2008, 21:48
kan iemand mij vertellen hoe je dit dien te verrichten?

selam alikoem

20-02-2008, 22:01


miemanddddddddddddddddddddddd

20-02-2008, 22:24
Kijk eens oegtie:

http://www.risallah.com/islam/gebed.php?g=ghusul

20-02-2008, 22:27

Citaat door Enesa:
kan iemand mij vertellen hoe je dit dien te verrichten?

selam alikoem


De zuilen van de ghoesl



1. Intentie

Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “De handelingen worden beoordeeld op basis van de intenties.” (al-Boechari en Moeslim)

2. Het gehele lichaam dient gereinigd te worden met het water

De aanbevolen manier van het verrichten van de ghoesl

cAa’ieshah overlevert: “Als de Profeet (vrede zij met hem) de ghoesl wilde verrichten, dan begon hij met het wassen van zijn handen, daarna goot hij (water) met zijn rechterhand over zijn linkerhand en waste zijn geslachtsdeel. Vervolgens verrichtte hij de woedoe’ zoals hij die verrichtte voor het gebed en daarna nam hij (een handvol) water en wreef zijn hoofd in met zijn (natte) vingers totdat zijn hoofd in zijn geheel was gewassen. Hij nam (daarna) drie handenvol (met water) en goot die over zijn hoofd, vervolgens goot hij over zijn gehele lichaam en waste daarna zijn voeten.” (al-Boechari en Moeslim)

Het is voor een vrouw overigens niet nodig haar haren los te maken bij het verrichten van ghoesl al-Djanaabah, maar wel bij het verrichten van de ghoesl na een menstruatieperiode.

Oem Salamah overlevert: “Ik zei: ,,O Boodschapper van Allah! Ik ben een vrouw die haar haren vlecht, moet ik die losmaken voor ghoesl al-Djanaabah?” Hij zei: ,,Nee, het volstaat jou om drie handenvol (met water) over je hoofd te gieten en vervolgens water over je hele lichaam te gieten. Dit zal je dan reinigen” (Moeslim)

cAa’ieshah overlevert dat Asmaa’ de Profeet (vrede zij met hem) vroeg over de ghoesl na een menstruatieperiode. Hij zei: “Eén van jullie neemt water en jojoba en reinigt zich goed. Vervolgens giet zij (water) over haar hoofd en wrijft dit goed in totdat het goed is gewassen, daarna giet zij water over haar heen en reinigt zich met een (stuk stof ingesmeerd met) muskus.” Asmaa’ vroeg daarna: ,,Hoe moet zij daarmee te werk gaan?” De Profeet (vrede zij met hem) antwoordde: ,,Verheven is Allah! Je moet je daarmee reinigen!” cAa’ieshah fluisterde: “Je moet daarmee over de bloedsporen gaan. Vervolgens vroeg Asmaa’ over ghoesl al-djanaaba. De Profeet (vrede zij met hem) zei: ,,Zij (de vrouw) neemt water en reinigt zich er goed mee. Vervolgens giet zij (water) over haar hoofd en wrijft het in totdat het goed is gewassen, daarna giet zij water over haar heen.” (Moeslim)

Deze overlevering maakt onderscheid tussen ghoesl al-djanaabah en de ghoesl na een menstruatieperiode. De vrouw die ophoudt met menstrueren, wordt opgedragen om tijdens de ghoesl haarzelf goed in te wrijven en te wassen. Terwijl dit niet het geval is bij de ghoesl al-djanaabah. De overlevering van Oem Salamah bewijst ook dat het niet verplicht is om tijdens de ghoesl al-djanaabah de haren los te maken.

Oorspronkelijk dient het haar losgemaakt te worden zodat het water alle delen van het hoofd kan bereiken. Bij ghoesl al-djanaabah is deze regel niet van kracht aangezien het (ghoesl al-djanaabah) een wederkerende gebeurtenis is en het los maken van de haren een uitputtende bezigheid is. Terwijl het menstrueren maar één keer per maand voorkomt.

Het is toegestaan voor een echtpaar de grote wassing gezamenlijk te verrichten en naar elkaars cAuwrah te kijken. cAa’ieshah overlevert: “Ik en de Profeet (vrede zij met hem) verrichtten de ghoesl uit één bak (water) terwijl wij in een staat van djanaabah verkeerden.” (al-Boechari en Moeslim)


Bron

20-02-2008, 23:01


barak allahu fik zusters

22-02-2008, 18:42

Citaat door Enesa:
barak allahu fik zusters



Wa fieki Barakallah