Bekijk volle/desktop versie : Achternamen..



Pagina's : [1] 2 3

19-02-2008, 00:39
Onderstaand een fatwa van Sheikh Mohammad Saalieh' al-Moenadjied, waarin duidelijk het verbod op het aannemen van een andere achternaam, naar aanleiding van het huwlijk, naar voren komt:

"Oorspronkelijk is de vrouw die en die, dochter van die en die - niet die en die, de vrouw van die en die!

Allah zegt in de Qor-aan (vertaald): "Noemt hen bij hun vaders naam dat is rechtvaardiger bij Allah..." [Al Ahzaab - 33:5]

[Voetnoor Vertaler: Ibn Kathier geeft bij deze versregel aan, dat dit een gebod is, dat een einde maakt aan bepaalde praktijken die voorkwamen aan het begin van de Islaam. Toen werden geadopteerde zonen genoemd naar de man die hen geadopteerd had. Allah gebied hier dat de naam van hun echte vaders teruggegeven dient te worden, gezien dit meer eerlijk en rechtvaardig is.]

Zoals het is in deze wereld, zo zal het ook zijn in het hiernamaals, aldus de hadieth van de rasoel ('aleihi salatoe wa salaam): "Op de Dag der Opstanding zal er naast elke verrader een vlag opgehesen worden en er zal gezegd worden, 'dit is de vlag van die en die, zoon van die en die.' (Overgeleverd door al-Boekhaarie, Moesliem, 3265).

Er is geen bloedband tussen echtgenoot en vrouw, dus hoe kan een vrouw zijn achternaam aannemen, wat zou betekenen dat zij afkomstig is van dezelfde bloedlijn? Tevens zou zij kunnen scheiden van deze echtgenoot, of kan haar man sterven en iemand anders huwen - dient deze vrouw dan elke keer een andere achternaam aan te nemen, op het moment dat zij iemand anders huwt? Bovendien zitten er regels vast aan het genoemd worden naar de vader; regels die te maken hebben met erfrecht, onderhoud, wie een mahram is (etc). Het aannemen van de achternaam van de echtgenoot houdt hier helemaal geen rekening mee.

De man krijgt de achternaam van zijn eigen vader en wat heeft zijn vrouw te maken met de (familie)lijn van zijn vader? Dit gaat tegen de logica en feiten in. De echtgenoot heeft niets dat hem of zijn naam beter maakt dan zijn vrouw en daarom dient zij gewoon haar eigen achternaam te behouden, terwijl hij ook zijn vaders' achternaam behoudt."

Tot zover de woorden van de Sheikh (moge Allah hem behouden).

Bron: Islam Q&A

19-02-2008, 01:33


Maar toch neemt iedereen hun mans achternaam..
is het onwetendheid?
ik wist dit nog niet..

23-02-2008, 02:12

Citaat door dawah4Islam:
Onderstaand een fatwa van Sheikh Mohammad Saalieh' al-Moenadjied, waarin duidelijk het verbod op het aannemen van een andere achternaam, naar aanleiding van het huwlijk, naar voren komt:

"Oorspronkelijk is de vrouw die en die, dochter van die en die - niet die en die, de vrouw van die en die!

Allah zegt in de Qor-aan (vertaald): "Noemt hen bij hun vaders naam dat is rechtvaardiger bij Allah..." [Al Ahzaab - 33:5]

[Voetnoor Vertaler: Ibn Kathier geeft bij deze versregel aan, dat dit een gebod is, dat een einde maakt aan bepaalde praktijken die voorkwamen aan het begin van de Islaam. Toen werden geadopteerde zonen genoemd naar de man die hen geadopteerd had. Allah gebied hier dat de naam van hun echte vaders teruggegeven dient te worden, gezien dit meer eerlijk en rechtvaardig is.]

Salaam oualaikoum,

Beste zuster, ik heb nog een vraag hierover en ik hoop inshaAllah dat
je het antwoord hierop weet. Ik wist zeg maar al wel dat je je mans achternaam niet mag gebruiken, maar wat ik me wel afvraag en met mij ook nog vele andere is of je je mans achternaam dan wel als tweede mag gebruiken, dus hem pas achter jouw eigen achternaam zetten. Is dit dan wel toegestaan? dus om hem dan als tweede achternaam aan te nemen.
Ik hoop inshaAllah wat te horen.
Beslama

Zoals het is in deze wereld, zo zal het ook zijn in het hiernamaals, aldus de hadieth van de rasoel ('aleihi salatoe wa salaam): "Op de Dag der Opstanding zal er naast elke verrader een vlag opgehesen worden en er zal gezegd worden, 'dit is de vlag van die en die, zoon van die en die.' (Overgeleverd door al-Boekhaarie, Moesliem, 3265).

Er is geen bloedband tussen echtgenoot en vrouw, dus hoe kan een vrouw zijn achternaam aannemen, wat zou betekenen dat zij afkomstig is van dezelfde bloedlijn? Tevens zou zij kunnen scheiden van deze echtgenoot, of kan haar man sterven en iemand anders huwen - dient deze vrouw dan elke keer een andere achternaam aan te nemen, op het moment dat zij iemand anders huwt? Bovendien zitten er regels vast aan het genoemd worden naar de vader; regels die te maken hebben met erfrecht, onderhoud, wie een mahram is (etc). Het aannemen van de achternaam van de echtgenoot houdt hier helemaal geen rekening mee.

De man krijgt de achternaam van zijn eigen vader en wat heeft zijn vrouw te maken met de (familie)lijn van zijn vader? Dit gaat tegen de logica en feiten in. De echtgenoot heeft niets dat hem of zijn naam beter maakt dan zijn vrouw en daarom dient zij gewoon haar eigen achternaam te behouden, terwijl hij ook zijn vaders' achternaam behoudt."

Tot zover de woorden van de Sheikh (moge Allah hem behouden).

Bron: Islam Q&A
Salaam oualaikoum,

Beste zuster, ik heb nog een vraag hierover en ik hoop inshaAllah dat
je het antwoord hierop weet. Ik wist zeg maar al wel dat je je mans achternaam niet mag gebruiken, maar wat ik me wel afvroeg en met mij ook nog vele andere is of je je mans achternaam dan wel als tweede mag gebruiken, dus hem pas achter jouw eigen achternaam zetten. Is dit dan wel toegestaan? dus om hem dan als tweede achternaam aan te nemen.
Ik hoop inshaAllah wat te horen.
Beslama

23-02-2008, 12:22
wa wa3likum salam rahmatoellah wabaraktuh

allahu a3lam of je hem als 2e achternaam zou mogen gebruiken maar ik denk zelf van niet omdat dat in de tijd van rasoellah was het volgens mijn niet gebruikelijk omdat te doen maar allahu a3lam ik zou als ikjou was even naar al-yadeen mailen

23-02-2008, 12:29


Shoukran!, dit wist ik nog niet.

23-02-2008, 12:38
mooie topic, ik wist dit nog echt niet

24-02-2008, 01:12

Citaat door dawah4Islam:
wa wa3likum salam rahmatoellah wabaraktuh

allahu a3lam of je hem als 2e achternaam zou mogen gebruiken maar ik denk zelf van niet omdat dat in de tijd van rasoellah was het volgens mijn niet gebruikelijk omdat te doen maar allahu a3lam ik zou als ikjou was even naar al-yadeen mailen


Wassalaam,

O jammer dat jij het ook niet weet, maar goed ik ga gewoon door met
zoeken totdat ik het weet.
En over dat mailen naar al-yaqeen, ja dat heb ik een aantal weken
terug al gedaan, maar ik heb nog steeds niks van ze gehoord
Ik ga ze denk ik maar nog een keer mailen, misschien dat ik dit keer
wel antwoord van ze krijg.
Maar toch bedankt zuster voor jouw reactie en mocht je alsnog achter
het antwoord komen? laat het me dan aub weten.
Beslama

24-02-2008, 01:17
Bij joden is het zo dat de vrouw zowel haar familienaam behoudt als de naam van haar echtgenoot naast de hare zet.

24-02-2008, 01:39

Citaat door moccrolady:
Wassalaam,

O jammer dat jij het ook niet weet, maar goed ik ga gewoon door met
zoeken totdat ik het weet.
En over dat mailen naar al-yaqeen, ja dat heb ik een aantal weken
terug al gedaan, maar ik heb nog steeds niks van ze gehoord
Ik ga ze denk ik maar nog een keer mailen, misschien dat ik dit keer
wel antwoord van ze krijg.
Maar toch bedankt zuster voor jouw reactie en mocht je alsnog achter
het antwoord komen? laat het me dan aub weten.
Beslama


Al-yaqeen is opgehouden met het beantwoorden van vragen via de site.
Maar er zijn nog andere sites waar je terecht kan met vragen.

Wa Allaahu A3lam

Wa Aleykoem As Salaam

26-02-2008, 01:02

Citaat door Wandelend:
Al-yaqeen is opgehouden met het beantwoorden van vragen via de site.
Maar er zijn nog andere sites waar je terecht kan met vragen.

Wa Allaahu A3lam

Wa Aleykoem As Salaam


Salaam zuster,
Dankjewel dat je me het hebt laten weten, hoef ik ze in iedergeval
niet meer te mailen. Maar zou je me dan 1 of 2 van die sitesnamen kunnen geven waar ik zo terecht kan met mijn vraag?
Alvast bedankt , wassalaam

26-02-2008, 01:30
mag je sowieso wel een achternaam want dat komt van de franse ongelovigen wij moslims hadden altijd ibn foelaan

26-02-2008, 07:55

Citaat door moccrolady:
Salaam zuster,
Dankjewel dat je me het hebt laten weten, hoef ik ze in iedergeval
niet meer te mailen. Maar zou je me dan 1 of 2 van die sitesnamen kunnen geven waar ik zo terecht kan met mijn vraag?
Alvast bedankt , wassalaam
http://www.soennah.com

zei sturen jou vraag naar een geleerde in het buitenland en ze vertalen het van NL naar Arabisch dan krijg jij je antwoordt weer ook vertaald van Arabisch naar het Nederlands.

Zeer betrouwbaar dus.

Wassalaam

26-02-2008, 13:54



Citaat door moccrolady:
Salaam zuster,
Dankjewel dat je me het hebt laten weten, hoef ik ze in iedergeval
niet meer te mailen. Maar zou je me dan 1 of 2 van die sitesnamen kunnen geven waar ik zo terecht kan met mijn vraag?
Alvast bedankt , wassalaam


Ik gebruik meestal http://www.islamqa.com

En misschien hoef je ze geeneens meer de vraag te stellen maar staat hij daar al gegeven

Het is btw niet in het Nederlands

27-02-2008, 13:39

Citaat door Abu_Hanifah:
mag je sowieso wel een achternaam want dat komt van de franse ongelovigen wij moslims hadden altijd ibn foelaan



Bij Joden gold dit toen ook: Schlomo ben(zoon van) Nachman voor een man en voor een vrouw 'sophia benoth Yitschak(sophia, dochter van Izaak). Napoleon en daarna andere regeringleiders in navolging van hem verplichtten al hun onderdanen om een familienaam te kiezen.

27-02-2008, 13:51

Citaat door mocroroosje15:
Bij Joden gold dit toen ook: Schlomo ben(zoon van) Nachman voor een man en voor een vrouw 'sophia benoth Yitschak(sophia, dochter van Izaak). Napoleon en daarna andere regeringleiders in navolging van hem verplichtten al hun onderdanen om een familienaam te kiezen.
Wij zijn moslims dus misschien kan je je informatie over joden bij [B]onzinhoekje plaaten, want ik hecht er niet zoveel waarde aan [/B]

Pagina's : [1] 2 3