Bekijk volle/desktop versie : Vraag: Waarom is het verboden om op je buik te slapen?



18-02-2008, 23:54
Vraag: Waarom is het verboden om op je buik te slapen?
Waarom is het verboden om op je buik te slapen? Geldt dit voor zowel mannen als vrouwen?


Antwoord:
Alle lof zij Allah.

De reden hiervoor is dat de Profeet (vrede en zegeningen met hem) het verboden heeft. Er is niets goeds, of hij heeft ons de weg er naar toe gewezen. En er is niets slechts, of hij heeft ons er voor gewaarschuwd.

Yaciesh ibnoe Thihfah Al-Ghiefaari overleverde dat zijn vader zei: “Ik verbleef als gast bij de Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) onder de andere behoeftigen waar hij gastheer van was. De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen zij met hem) kwam in de nacht zijn gasten bezoeken, en hij zag mij op mijn buik liggen. Waarna hij mij schopte met zijn voet en zei: ,,Lig niet op deze manier, want dit is een ligging die Allah verafschuwt.”

Volgens een andere overlevering raakte de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) hem aan met zijn voet en maakte hem wakker, waarna hij (vrede zij met hem) zei: “Lig niet op deze manier, want zo liggen de mensen van de Hel.” (overgeleverd door Ahmad, at-Tirmidhi en al-Albaani)

En dit is een algemeen verbod dat zowel voor de mannen als voor de vrouwen geldt, omdat de basisregel is dat een wet voor beide geslachten geldt, tenzij er een bewijs is waarbij het verschil aangetoond wordt.
En Allah weet het beste.

Sheich Mohammed Saalih al-Moenaddjid


--------------------------------------------------------------------------------




Aanbeveling om op rechts te slapen.



Het is aanbevolen om in slaap te vallen terwijl men op de rechter zijde ligt. Dit was de gewoonte van de Profeet saw .
Al-Baraa’, Huthayfah, Abu Dharr en Hafsah hebben overgeleverd:

“ Wanneer de Profeet naar bed ging, plaatste hij zijn hand onder zijn rechter wang.”
Abu Daawoed, an-Nasaa’ie e.a. Sahih verklaard door al-Albaanie.
(as-Sahihah nr: 2754 en Sahih ul-Jaami’nr: 4647, 4650.)

De Profeet saw leerde zijn metgezellen ook om hetzelfde te doen.
In al-Baraa’bin ‘Azib’s eerdere hadith zei de Profeet saw :

“Wanneer jullie naar bed gaan, verricht wuduu’ zoals die voor het gebed, lig vervolgens op jullie rechter zij.”
al-Bukhaarie (247), Muslim (2710), e.a.

Soortgelijk heeft Abu Hurayrah overgeleverd:
“Rasuulullaah saw bevool ons, wanneer iemand van ons wou gaan slapen, om op zijn rechter zij te gaan liggen...”
al-Bukhaarie (6320, 7393), Muslim (2713, 2713) e.a.

Verbod om op de buik te liggen.



Het is verboden om op de buik te slapen. Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat de Profeet saw een man op zijn buik zag liggen, dus zei hij:
“Waarlijk, dit is de manier van slapen waar Allaah niet van houdt.”
At-Tirmidhie, Ibn Hibbaan, e.a. Sahih verklaard door al-Albaanie.
(Hidaayat ur-Ruwaah nr: 4644.)

Soortgelijk heeft Tikhfah al-Ghifaari overgeleverd dat hij iemand zachtjes zijn voet voelde aanstoten toen hij een keer met al-maghreb op zijn buik in de moskee lag.Hij keek omhoog en zag Rasuulullaah saw die hem vertelde:

“Sta op, waarlijk, dit is een manier van slapen die Allaah haat.”
Abu Daawoed, Ibn Maadjah e.a. Sahih verklaard door al-Albaanie.
(Hidaayat ur-Ruwaah nr: 4645 en al-Adab ul-Mufrad nr: 1187


--------------------------------------------------------------------------------


Vraag

Waarom is het afgeraden om op je buik te slapen? Is het afgeraden voor en man en vrouw?



Antwoord

Alle lof zij Allah. Sheikh Al-Moenaddjied antwoordde met het volgende:

De reden hiervoor is dat de profeet (vrede en zegeningen met hem) het afgeraden heeft. De profeet (vrede en zegeningen met hem) die al het goede aan ons vertelde en ons waarschuwde voor al het slechte. Ya’eesh ibn Thehfah Al-Ghiefaarie overleverde dat zijn vader zei:”Ik bleef als gast bij de boodschapper van Allah (vrede en zegeningen met hem) met andere arme mensen waarbij hij gastheer was. De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen met hem) kwam midden in de nacht zijn gasten bezoeken, en hij zag mij op mijn buik liggen. Hij raakte me met zijn voet en zei: “lig niet op deze manier, want het is een manier van liggen, dat Allah haat.” Volgens een andere overlevering raakte de profeet (vrede en zegeningen met hem) hem met zijn voet en maakte hem wakker, en zei: “Lig niet op deze manier, want zo liggen de mensen van de Hel.”

(overgeleverd door Ah'mad, Al-Fath' Ar-rabbaani, 14/244-245; door At-tiermidhie, nr. 2798, Shaakir en door Aboe Daawoed, As-Soenan, Kitaab Al-Adab, nr. 5040, Ad-da’aasn. Ook overgeleverd in Sah'ieh Al-Djaami’, 2270-2271)

Dit een algemene verbod dat voor de man en de vrouw geld, omdat het de basis principe is, dat regels voor alle geslachten gelden, behalve waar wordt aangegeven dat er een verschil is.

En Allah weet het beste.

19-02-2008, 13:01


Barakaa Allahoe fiek.

Ik sliep al van kleinsafaan graag op mijn buik. Zo kon ik het gemakkelijskt in slaap vallen.Tot ik ooit botste op een stukje tekst opt internet, zoals hierboven, waarin stond dat onze geliefde Profeet '(sallalah 3alaihi wa salam) de mensen die op hun buik sliepen, de mensen van de hel immiteerden.

Ik had het er int begin wel erg moeilijk mee om op mijn rechterkant te slapen en ik viel int begon ook erg moeilijk in slaap. Maar elhamdoelilah, heb het afgeleerd en slaap elke avond (nadat ik sourat Yassin lees) op mijn rechterzijde.

En Alhamdoelilah.

soms word ik s'nachts wakker en vind mezelf in een andere positie en dan keer ik terug op mijn rechterzijde.

Wasalaam

19-02-2008, 13:05

Citaat door Shahinez:
Barakaa Allahoe fiek.

Ik sliep al van kleinsafaan graag op mijn buik. Zo kon ik het gemakkelijskt in slaap vallen.Tot ik ooit botste op een stukje tekst opt internet, zoals hierboven, waarin stond dat onze geliefde Profeet '(sallalah 3alaihi wa salam) de mensen die op hun buik sliepen, de mensen van de hel immiteerden.

Ik had het er int begin wel erg moeilijk mee om op mijn rechterkant te slapen en ik viel int begon ook erg moeilijk in slaap. Maar elhamdoelilah, heb het afgeleerd en slaap elke avond (nadat ik sourat Yassin lees) op mijn rechterzijde.

En Alhamdoelilah.

soms word ik s'nachts wakker en vind mezelf in een andere positie en dan keer ik terug op mijn rechterzijde.

Wasalaam



Masha'Allah