Bekijk volle/desktop versie : Sub7anAllah, mijn gebed&ik.



Pagina's : [1] 2

17-02-2008, 21:56
Het lukt mij gewoon niet mijn gebed op te pakken, sub7anAllah.

Ik heb zo'n 5/6 jaar achter elkaar gebeden, hamdouliAllah. Op gegeven moment was het bidden, gebed verlaten, opgepakt, verlaten.. En nu.. Ik kan het maar niet oppakken,

Het lukt me ook echt niet hoe graag ik ook probeer, ik word met fjar op tijd wakker, bid salaat Fadjr, en de rest van de dag, lukt het me gewoon niet.

Ik heb het even volgehouden, maar het vreet gewoon, ik kan er niet meer tegen. Ik wil het zoooo graag, en iets houdt me elke keer weer van het gebed af subhanAllah.



Wie kan me helpen, inshaAllah.
Tips, etc.

17-02-2008, 21:58



Citaat door Little_moi:
Het lukt mij gewoon niet mijn gebed op te pakken, sub7anAllah.

Ik heb zo'n 5/6 jaar achter elkaar gebeden, hamdouliAllah. Op gegeven moment was het bidden, gebed verlaten, opgepakt, verlaten.. En nu.. Ik kan het maar niet oppakken,

Het lukt me ook echt niet hoe graag ik ook probeer, ik word met fjar op tijd wakker, bid salaat Fadjr, en de rest van de dag, lukt het me gewoon niet.

Ik heb het even volgehouden, maar het vreet gewoon, ik kan er niet meer tegen. Ik wil het zoooo graag, en iets houdt me elke keer weer van het gebed af subhanAllah.



Wie kan me helpen, inshaAllah.
Tips, etc.


Dit klinkt zeer bekend

17-02-2008, 22:00

Citaat door Juelz_Santana:
Dit klinkt zeer bekend


17-02-2008, 22:14
Wat is er nou zo moeilijk om even fucking 5 min van je tijd aan iets anders te besteden? Gewoon bidden meer kan ik je niet zeggen.

17-02-2008, 22:16


[COLOR="Green"]Asalaamoe aleykoem warahmatoellahi wa barakatoehoe,

SoubhanAllah.. Moge Allah het voor je vergemakkelijken zuster.. Ik denk dat iedereen wel eens met dit te kampen heeft, vooral de zusters onder ons.. Ik persoonlijk heb het nog wat moeilijk met fadjr .. Ik ben dan echt klaar wakker, dan blijf ik even in mijn bed liggen met de gedachte dat ik zo ga opstaan, en ja hoor.. Je kan het al raden..

Werk je overdag of ga je naar school ofzo? Want het is heel gemakkelijk als je een adhan op je pc programmeert, en elke keer als het afgaat, zet dat je ertoe om meteen te gaan bidden.. En je daar echt op focussen! Op voorhand de wassing verrichten, koran lezen, hadiths lezen, enzo voort..

Moge Allah het voor ons allemaal vergemakkelijken!

Wahaleykoem asalaam warahmatoellahi ta'ala wa barakatoehoe.[/COLOR]

17-02-2008, 22:16

Citaat door Lieveling:
Wat is er nou zo moeilijk om even fucking 5 min van je tijd aan iets anders te besteden? Gewoon bidden meer kan ik je niet zeggen.



Geloof het of niet maar voor mij is het toch echt makkelijker gezegd dan gedaan.

Het lukt me gewoooon NIETTTTTTTTTT..

17-02-2008, 22:17

Citaat door Little_moi:
Geloof het of niet maar voor mij is het toch echt makkelijker gezegd dan gedaan.

Het lukt me gewoooon NIETTTTTTTTTT..


Omdat je het niet wilt. Simpel.

17-02-2008, 22:17
28 manieren om de geestelijke ziekten en de benauwdheid van de borst tegen te gaan


De meest geweldige behandeling van de geestelijke ziekten en de benauwdheid van de borst is in het kort als volgt:



1- De leiding en Tawhied (aanbidding van Allah alleen), net zoals de dwaling en afgoderij behoren tot de grootste oorzaken van de benauwdheid van de borst.



2- Het licht van het oprechte Geloof dat Allah in het hart van de dienaar werpt, tezamen met goede daden.



3- Profijtelijke kennis. Hoe uitgestrekter de kennis van de dienaar is, des te ruimer en uitgestrekter zijn hart zal zijn.



4- Het terugkeren naar Allah (Vrij is Hij van elke tekortkoming), het liefhebben van Hem met heel het hart, het zich wenden tot Hem en het genieten van het aanbidden van Hem.



5- Het onophoudelijk gedenken van Allah, in iedere situatie en op elke plaats. Het gedenken van Allah heeft een verbazingwekkend effect in het verruimen van de borst, het genieten van het hart en het verdwijnen van de zorgen en het verdriet.



6- De weldadigheid tegenover de schepsels door middel van de verschillende vormen van weldadigheid en de dienstigheid voor hen. De vrijgevige weldoener heeft van alle mensen de meest ruime borst, de meest zuivere ziel en het meest genietende hart.



7- Dapperheid. De dappere persoon heeft een ruime borst en een uitgestrekt hart.



8- Het hart zuiveren van de verdorvenheid van onder de misprezen eigenschappen die leiden tot de benauwdheid en bestraffing van het hart: zoals afgunst, haat, wrok, vijandigheid, afkeer en onrecht. Het is authentiek overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) gevraagd werd over de beste der mensen, waarop hij antwoordde:



"Iedere bezitter van een louter hart en een waarachtige tong."



Zij zeiden:



"De waarachtige tong kennen we, maar wat is het loutere hart?"



Daarop zei de Profeet (vrede zij met hem):



"Het is het vrezende en zuivere hart, vrij van zonde, onrecht, wrok en afgunst."

(Sahieh Ibn Maadjah: 2/411)



9- Het laten van het overtollige kijken, praten, luisteren, mengen, eten en slapen. Het laten hiervan behoort waarlijk tot de oorzaken van de verruiming van de borst, het genieten van het hart en het verdwijnen van de zorgen en het verdriet ervan.



10- Het zich bezighouden met een profijtelijke handeling of een profijtelijke wetenschap. Dit leidt het hart af van datgene wat het hart onrustig maakt.



11- Het schenken van aandacht aan de handelingen van vandaag en het laten van de zorgen over de toekomst en verdriet om het verleden. De dienaar dient zich in te spannen in datgene wat hem van nut is in de religie en in de wereldse zaken en dient zijn Heer te vragen om hem hierin te laten slagen en hij vraagt Hem hierin om hulp. Voorwaar, dit doet de zorgen en het verdriet verdwijnen.



12- Het kijken naar degene die lager is dan jij en het laten van het kijken naar degene die hoger is dan jij, betreffende de gezondheid en wat hiermee samenhangt en de rijkdom en wat hiermee samenhangt.



13- Het vergeten van de tegenspoed die voorbij is gegaan en die men niet meer kan veranderen. Men dient hier niet in het minst aan te denken.



14- Wanneer de dienaar wordt getroffen door tegenspoed, dient hij te streven naar het verlichten hiervan door uit te gaan van het ergste waartoe het kan leiden en dit vervolgens te weerhouden naargelang zijn vermogen.



15- Het hart dient sterk te zijn en zich niet in beroering te brengen door verbeeldingen en hersenschimmen die veroorzaakt worden door de slechte gedachten. De dienaar dient niet boos te worden, noch dient hij te veronderstellen dat de geliefde zaken verdwijnen of de gehate zaken plaatsvinden. In plaats daarvan dient hij de zaak over te laten aan Allah (de Almachtige en Majesteitelijke), tezamen met het uitvoeren van de nuttige oorzaken en het vragen aan Allah om bescherming en veiligheid.



16- Het steunen van het hart op Allah, het vertrouwen op Hem en het goede vermoeden over Hem (Vrij is Hij van elke tekortkoming en Verheven). Degene die op Allah vertrouwt, wordt niet beïnvloed door de waanideeën.



17- De verstandige weet dat het heilzame leven het leven van geluk en rust is en dat het leven zeer kort is. Laat hij dit dan niet nog korter maken door zich mee te laten slepen door de zorgen en problemen. Dit is namelijk in strijd met het heilzame leven.



18- Wanneer de dienaar getroffen wordt door tegenspoed, dient hij de gunsten waarin hij verkeert - zowel met betrekking tot de religie als de wereldse zaken - te vergelijken met de tegenspoed waardoor hij getroffen is. Dan zal de talrijkheid van de gunsten waarin hij verkeert, duidelijk worden.



Ook dient hij de slechte dingen waarvoor hij vreest, te vergelijken met de vele kansen op het goede. Laat de kleine kans op het slechte de grote kans op het goede niet overwinnen. Hiermee verdwijnt de zorg en angst.



19- De dienaar dient te weten dat de hinder van de mensen hem geen schade kan berokkenen, vooral hun verdorven uitspraken. Integendeel, deze zijn schadelijk voor henzelf. Laat hij dus geen aandacht schenken hieraan en er niet aan denken, zodat deze hem geen kwaad doen.



20- De dienaar dient zich te concentreren op datgene wat hem ten voordele is in de religie en de wereldse zaken.



21- De dienaar dient geen dank te verwachten voor de weldaden die hij gedaan heeft, behalve van Allah. Hij dient te weten dat dit een omgang is met Allah, dus dient hij zich niet te bekommeren om de dank van degene die hij bevoordeeld heeft:



Wij voeden jullie enkel omwille van het Aangezicht van Allah. Wij wensen van jullie geen beloning en geen dank.

[ Soerah al-Insaan 76:9 ]



Dit wordt dubbel benadrukt in de omgang met de echtgenote en de kinderen.



22- De dienaar dient de nuttige zaken voor zijn ogen te plaatsen en te werken om deze te verwezenlijken. Hij dient niet om te kijken naar de schadelijke zaken, noch dient hij zijn gedachten daarmee bezig te houden.



23- Het volbrengen van de handelingen van vandaag, zodat men vrij is voor de handelingen van morgen en men deze kan uitvoeren met frisse moed.



24- De dienaar dient van de profijtelijke handelingen en de profijtelijke wetenschappen datgene te kiezen wat het allerbelangrijkst is, vervolgens datgene wat minder belangrijk is, enz. en vooral datgene waar hij naar verlangt. Hij dient hierin om hulp te vragen bij Allah en vervolgens door middel van beraadslaging (van de mensen van kennis en wijsheid). Wanneer het voordeel dan gerealiseerd is en hij besloten heeft, dient hij te vertrouwen op Allah.



25- Het spreken over de uiterlijke en innerlijke gunsten van Allah. Het kennen van de gunsten en het spreken erover zorgt er namelijk voor dat Allah de zorgen en het verdriet wegneemt en het zet de dienaar aan tot dankbaarheid.



26- Wanneer de dienaar bij zijn echtgenote, naaste, kameraad en eenieder met wie hij een band heeft, een tekortkoming ziet, dient hij hem of haar te behandelen op grond van de deugden die deze bezit en hij dient de deugden te vergelijken met de gebreken van deze persoon. Door het beschouwen hiervan blijft de vriendschap voortbestaan en verruimt de borst zich. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:



"Laat een gelovige man geen hekel hebben aan een gelovige vrouw. Als hij een eigenschap van haar haat, zal hij een andere eigenschap van haar liefhebben."

(Moeslim)



27- De dienaar dient Allah aan te smeken om al zijn zaken recht te zetten. De beste smeekbede hiervoor is:



Allahoemma aslih lie dienilladhie hoewa ‘ismatoe amrie, wa doenyaayallatie fiehaa ma'aashie, wa aakhiratillatie ilayhaa ma'aadie. Wadj'alil-hayaata ziyaadatan lie fie xxxxxx khayr, wal-mawta raahatan lie min xxxxxx sharr.



"O Allah, zet recht voor mij mijn religie, welke de bescherming is van mijn zaken; en (zet recht) voor mij mijn wereldse zaken, waarin mijn levensonderhoud zit; en (zet recht) voor mij mijn Hiernamaals, waarvan mijn volgende leven afhangt. Maak het leven een vermeerdering voor mij van al het goede en (maak) de dood een verlossing voor mij van al het kwade."

(Moeslim: 4/2087)



En ook de volgende smeekbede:



Allahoemma Rahmataka ardjoe, fa laa takilnie ilaa nafsie tarfata ‘ayn, wa aslih lie sha-nie koellah, laa ilaaha illaa Ant.



"O Allah, ik hoop op Uw Barmhartigheid. Laat mij dus geen oogwenk over aan mijn ego. Zet al mijn zaken recht. Niemand heeft het recht aanbeden te worden dan U."

(Aboe Daawoed: 4/324 en Ahmed: 5/42. Al-Albaanie en ‘Abdoel-Qaadir al-Arnaa-oet verklaarden hem goed.)



28- Het zich inspannen omwille van de zaak van Allah. De Profeet (vrede zij met hem) heeft namelijk gezegd:



"Span je in omwille van de zaak van Allah, want voorwaar: zich inspannen omwille van de zaak van Allah is één van de poorten van het Paradijs en Allah neemt hiermee de zorgen en het verdriet weg."

(Overgeleverd door Ahmed: 5/314, 316, 319, 326, 330 en al-Haakim: 2/75. De laatstgenoemde verklaarde hem authentiek en adh-Dhahabie was het er mee eens.)



Deze oorzaken en middelen vormen een profijtelijke behandeling van de geestelijke ziekten en behoren tot de meest geweldige geneesmiddelen voor de rusteloosheid van de ziel; voor degene die hen overpeinst en ten uitvoer brengt met oprechtheid en zuivere toewijding aan Allah. Voorzeker, sommige geleerden hebben hier talrijke geestelijke ziekten en gevallen mee behandeld, waarna Allah er een geweldig profijt mee schonk. (Zie de inleiding van al-Wasaa-il al-Moefiedah lil-Hayaat as-Sa'iedah van as-Sa'die, vijfde druk, blz. 6)



Door: Shaykh sa'ied ibn 'Alie ibn Wahf al-Qahtaanie
Bron: Al-'Ilaadj bir-Roeqa min al-Kitaab was-Soennah (De Roeqyah vanuit het Boek en de Soennah)

soennah.com

17-02-2008, 22:18

Citaat door Lieveling:
Wat is er nou zo moeilijk om even fucking 5 min van je tijd aan iets anders te besteden? Gewoon bidden meer kan ik je niet zeggen.



Oeghtie, als je nasee7a wilt geven, doe het dan aub op een juiste manier.. En vooral niet met zulke taalgebruik!

Wasalaamoe aleykoem warahmatoellahi ta'ala wa barakatoehoe.

17-02-2008, 22:18

Citaat door Princepessa_S:
[COLOR="Green"]Asalaamoe aleykoem warahmatoellahi wa barakatoehoe,

SoubhanAllah.. Moge Allah het voor je vergemakkelijken zuster.. Ik denk dat iedereen wel eens met dit te kampen heeft, vooral de zusters onder ons.. Ik persoonlijk heb het nog wat moeilijk met fadjr .. Ik ben dan echt klaar wakker, dan blijf ik even in mijn bed liggen met de gedachte dat ik zo ga opstaan, en ja hoor.. Je kan het al raden..

Werk je overdag of ga je naar school ofzo? Want het is heel gemakkelijk als je een adhan op je pc programmeert, en elke keer als het afgaat, zet dat je ertoe om meteen te gaan bidden.. En je daar echt op focussen! Op voorhand de wassing verrichten, koran lezen, hadiths lezen, enzo voort..

Moge Allah het voor ons allemaal vergemakkelijken!

Wahaleykoem asalaam warahmatoellahi ta'ala wa barakatoehoe.[/COLOR]


Aleikoum salaam..

Amien, en ook voor de rest die het zelfde probleem hebben, inshaAllah!
Ik ga momenteel niet naar school, ik werk alleen 's avonds. Heb dus eigenlijk genoeg tijd om mij te focussen op het gebed, en elke keer wil ik het weer, maar het gebeurt gewoon niet.
Het is echt frustrerend.

Die adhaan, had ik inderdaad op de pc staan, maar drukte hem meestal weg, en op gegeven moment stond 'ie er niet meer op.


InshaAllah Amien!

Wa salaam.

17-02-2008, 22:18
De ziekten van het hart en de genezing ervan


Er zijn drie soorten harten:



1 Het zuivere hart: niemand zal op de Dag der Opstanding gered worden, behalve degene die tot Allah komt met dit hart. Allah (Verheven is Hij) zegt:



Op de Dag dat bezittingen en kinderen niet zullen baten. Behalve degene die tot Allah komt met een zuiver hart.

[ Soerah ash-Shoe'araa- 26:88-89 ]



Het zuivere hart is het hart dat vrij is van elk verlangen dat in strijd is met de geboden en verboden van Allah en van elke misvatting die in strijd is met de berichten van Allah. Het is vrij van het aanbidden van een ander dan Allah en het laten oordelen van een ander dan Zijn Boodschapper (vrede zij met hem). Kort gezegd is het zuivere en gezonde hart het hart waarin geen enkel aandeel is voor een ander dan Allah, op welke manier dan ook.



Neen, zijn aanbidding is zuiver voor Allah: in het verlangen, het liefhebben, het vertrouwen, het tonen van berouw, het nederig zijn, het vrezen en het hopen. Ook de daden van dit hart zijn zuiver voor Allah. Wanneer het liefheeft, heeft het lief omwille van Allah. Wanneer het haat, haat het omwille van Allah. Wanneer het geeft, geeft het omwille van Allah. Wanneer het zich onthoudt, onthoudt het zich omwille van Allah. Al zijn zorgen zijn omwille van Allah. Zijn liefde is geheel voor Allah. Zijn doel is Allah, zijn lichaam is voor Allah, zijn daden zijn voor Allah, zijn slaap is voor Allah en zijn waken is voor Allah. De Woorden van Allah en de woorden over Allah zijn dit hart geliefder dan alle andere woorden. Zijn gedachten houden zich enkel bezig met het behagen en het liefhebben van Allah (zie Ighaathat al-Lahfaan min Masaa-id ash-Shaytaan: 1/7, 73 van Ibn al-Qayyim). Wij vragen Allah (Verheven is Hij) om ons dit hart te schenken.



2 Het dode hart: dit hart is het tegenovergestelde van het eerste hart. Het is het hart dat zijn Heer niet kent, noch aanbidt het Allah met Zijn gebod en datgene waar Hij van houdt en wat Hem behaagt. In plaats daarvan gaat het mee met zijn verlangens en begeerten, ook al bevindt zich hierin de Verontwaardiging en Woede van Allah. Dit hart aanbidt een ander dan Allah: in het liefhebben, het vrezen, het hopen, het tevreden zijn, het verontwaardigd zijn, het vereren en het nederig zijn. Wanneer het haat, haat het omwille van zijn begeerte. Wanneer het liefheeft, heeft het lief omwille van zijn begeerte. Wanneer het geeft, geeft het omwille van zijn begeerte. Wanneer het zich onthoudt, onthoudt het zich omwille van zijn begeerte. De begeerte is zijn leider, het verlangen is zijn bevelhebber, de onwetendheid is zijn bestuurder en de onachtzaamheid is zijn voertuig (zie Ighaathat al-Lahfaan min Masaa-id ash-Shaytaan: 1/9). Wij zoeken onze toevlucht bij Allah tegen dit hart.



3 Het zieke hart: dit is het hart dat in leven is, maar een mankement heeft. Het heeft dus twee substanties: soms heeft de ene substantie de overhand en soms de andere. Dit hart behoort toe aan datgene ervan wat de overhand heeft. Het bevat de liefde voor Allah (Verheven is Hij), het geloof in Hem, de zuivere intentie voor Hem en het vertrouwen op Hem, welke de substantie vormen voor het leven van dit hart. Maar het bevat ook de liefde voor de begeerten, het streven om deze te verkrijgen, afgunst, hoogmoedigheid, verwaandheid, liefde voor macht en verderf op aarde door leiderschap, huichelarij, pronk en gierigheid, welke de substantie vormen voor de vernietiging en schade van dit hart (zie Ighaathat al-Lahfaan min Masaa-id ash-Shaytaan: 1/9). Wij zoeken onze toevlucht bij Allah tegen dit hart.



De genezing van alle ziekten van het hart bevindt zich in de Edele Koran. Allah (Verheven is Hij) zegt:



O mensheid! Voorzeker, een vermaning van jullie Heer is tot jullie gekomen en een genezing voor datgene wat in de harten is en een leiding en barmhartigheid voor de gelovigen.

[ Soerah Yoenoes 10:57 ]



En wij zenden datgene van de Koran neer wat een genezing en een barmhartigheid is voor de gelovigen. Maar voor de onrechtplegers vermeerdert hij slechts hun verlies.

[ Soerah al-Isra- 17:82 ]





De ziekten van het hart zijn van twee soorten:



Een soort waarvan de bezitter niet onmiddellijk pijn lijdt. Dit is de ziekte van onwetendheid, misvattingen en twijfels. Van beide soorten bezorgt deze de meeste pijn, maar vanwege de bedorvenheid van het hart voelt hij dit niet.



De tweede soort is de ziekte die onmiddellijk pijn bezorgt: zoals de zorgen, smart, verdriet en woede. Deze ziekte kan verdwijnen door natuurlijke geneesmiddelen, door het wegnemen van de oorzaken ervan, enz. (zie Ighaathat al-Lahfaan min Masaa-id ash-Shaytaan: 1/44).





De behandeling van het hart vindt plaats door middel van vier zaken:



De eerste zaak: door de Koran. De Koran is de genezing voor wat zich in het hart bevindt aan twijfels en verwijdert datgene wat het bevat aan afgoderij, ongeloof en de ziekten van twijfelachtigheden en begeerten. Hij is een leiding voor degene die kennis heeft van de waarheid en hiernaar handelt en een barmhartigheid vanwege de huidige en latere beloning die de gelovigen erdoor verkrijgen.



Is degene die dood was, waarop Wij hem tot leven brachten en hem een licht gaven waarmee hij tussen de mensen gaat, gelijk aan degene die in de duisternissen verkeert en hier niet uit kan geraken?

[ Soerah al-An'aam 6:122 ]



De tweede zaak: het hart heeft behoefte aan drie zaken:



1. Datgene waarmee het hart zijn kracht behoudt. Dit gebeurt door het geloof, de goede daden en de blijvende (dagelijkse) daden van aanbidding.



2. De bescherming van het hart tegen de schadelijke zaken. Dit gebeurt door weg te blijven van alle zonden en de verschillende overtredingen.



3. De lediging van het hart van alle schadelijke stoffen. Dit gebeurt door middel van het tonen van berouw en het vragen om vergeving.



De derde zaak: de behandeling van de ziekte van het hart door het overmeesteren van het ego:



Deze is van twee soorten: het afrekenen van het ego en het strijdig handelen met het ego. Het afrekenen van het ego is tweesoortig:



1. Vóór het verrichten van de daad. Dit gebeurt door jezelf vier vragen te stellen:



- Is deze daad voorbeschikt voor mij?

- Is het verrichten van deze daad beter voor mij dan het laten ervan?

- Verricht ik deze daad voor het Aangezicht van Allah?

- Heb ik in deze daad mensen die mij helpen en mij hierin bijstaan (als de daad behoefte heeft aan helpers)?



Als het antwoord dan beschikbaar is, dien je deze daad uit te voeren. Zo niet, dan dien je er zo ver mogelijk van weg te blijven.



2. Na het verrichten van de daad. Deze is van drie soorten:



- Het afrekenen van het ego op een daad van aanbidding waarin het ego tekort deed in het recht van Allah (Verheven is Hij) en deze niet op de gewenste manier uitvoerde. Tot de rechten van Allah (Verheven is Hij) behoren:



de zuivere intentie voor Allah;
de oprechtheid;
de opvolging van de Profeet Mohammed (vrede zij met hem);
het bereiken van het niveau van Ihsaan (dat je Allah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, weet dat Hij jou wel ziet);
het besef van Allah's Gunst aan jou in deze daad;
het besef van de tekortkoming na al deze zaken.


- Het afrekenen van het ego op elke daad waar het laten ervan beter was dan het verrichten ervan.



- Het afrekenen van het ego op een zaak die toegestaan is of die tot de gewoonten behoort: waarom heb jij deze uitgevoerd? Heb jij dit gedaan omwille van Allah en het Huis van het Hiernamaals, zodat je tot de winnaars behoort? Of heb jij dit gedaan omwille van het wereldse leven, zodat je tot de verliezers behoort?



De wijze die al het voorgaande omvat, is dat je je ego eerst afrekent op de verplichtingen en deze vervolmaakt, indien zij gebrekkig zijn. Vervolgens reken je je ego af op de verboden zaken: als je ziet dat je iets hiervan verricht hebt, zet je dit recht door berouw te tonen en om vergeving te vragen. Daarna reken je je ego af op datgene wat jouw lichaamsdelen uitgevoerd hebben. Ten slotte reken je het af op de onachtzaamheid ervan (zie Ighaathat al-Lahfaan: 1/136).



De vierde zaak: de behandeling van de ziekte van het hart door het overmeesteren van de duivel:



De duivel is de vijand van de mens. De manier om van hem gered te worden, is door datgene wat Allah heeft voorgeschreven van het toevlucht zoeken. De Profeet (vrede zij met hem) verenigde het toevlucht zoeken tegen het kwaad van het ego en het kwaad van de duivel. Hij (vrede zij met hem) zei namelijk tegen Aboe Bakr:



"Zeg:



Allahoemma Faatiras-samaawaati wal-ard, 'Aalimal-ghaybi wash-shahaadah, Rabba xxxxxx shay-in wa Maliekah, ash-hadoe allaa ilaaha illaa Ant, a'oedhoe bika min sharri nafsie wa min sharrish-shaytaani wa shirkih, wa an aqtarifa ‘alaa nafsie soe-an aw adjoerrahoe ilaa moeslim.



"O Allah, Schepper van de Hemelen en de Aarde, Kenner van het Verborgene en het Openlijke, Heer van alle zaken en de Bezitter ervan. Ik getuig dat niemand het recht heeft aanbeden te worden dan U. Ik zoek mijn toevlucht bij U tegen het kwaad van mijn ego en tegen het kwaad van de duivel en zijn afgoderij; en dat ik mijzelf kwaad aandoe of dat ik dit naar een moslim toesleep."



Zeg dit in de ochtend en de avond en wanneer je naar bed gaat."

(Sahieh Abie Daawoed en Sahieh at-Tirmidhie)



Het toevlucht zoeken, het vertrouwen en de zuivere intentie weerhouden de macht van de duivel (zie Ighaathat al-Lahfaan: 1/145-162).



Door: Shaykh Sa'ied ibn 'Alie ibn Wahf al-Qahtaanie
Bron: Al-'Ilaadj bir-Roeqa min al-Kitaab was-Soennah (De Roeqyah vanuit het Boek en de Soennah)

http://www.soennah.com

17-02-2008, 22:19

Citaat door Lieveling:
Omdat je het niet wilt. Simpel.





En jij kent mij, dankjewel. Lieveling.

17-02-2008, 22:21



Citaat door Little_moi:


En jij kent mij, dankjewel. Lieveling.


Je kunt blijven zeuren dat het niet lukt en shit. Maar de tijd dat je hebt genomen om deze topic te openen had je kunnen bidden.

Als een mens iets echt wil, doet hij dat ook. Zo niet, laat hij het. Don't blame the devil.

17-02-2008, 22:23
Brief aan degene die het gebed niet verricht, deel 1




Deze brief is aan een dienaar die zich van Allah heeft afgewend. Ik zal proberen om zijn hart aan te trekken tot Allah, omdat ik van Allah houd, en ik houd ervan dat alle schepsels van Allah houden. Want als zij van Allah houden, zal Hij hen leiden, en wanneer Hij hen leidt, zal Hij hen bij de handen nemen en hen het Paradijs doen binnentreden.


O, jij die het gebed niet verricht...



Ik weet niet hoe ik je moet aanspreken. Het is moeilijk voor mij om van je te houden, terwijl jij een hekel hebt aan Allah. Nu zul je vast zeggen: "Waarom? Waarom zeg je dat ik een hekel heb aan Allah?! Ik houd van Allah!" Dan vraag ik je: Als je van Allah houdt, waarom weiger je dan om Zijn huis te betreden? Als je van Allah houdt, waarom gehoorzaam je Hem dan niet? Als je van Allah hield, zou je voor Hem staan om je gezicht voor Zijn Gezicht te plaatsen. Je zegt dat je van Allah houdt, en ik wil je graag geloven. Maar ik wil je 1 vraag stellen. Een duidelijke en directe vraag die een stellig antwoord vereist: "Waarom bid je niet?"



Antwoord mij, zodat ik van jou kan houden, zodat ik jou kan helpen. Ik wil niet dat je dit antwoord aan mij richt, maar dat je bij jezelf stil blijft staan en jezelf afvraagt: "Inderdaad, waarom bid ik niet? Deze mensen die het gebed verrichten en de moskeeën vullen, in welk opzicht zijn zij beter dan ik? Waarom bidden zij wel en ik niet?"



Kan het zijn dat je hooghartig bent? Dat je je voorhoofd niet op de grond wil leggen voor Allah? Dat je niet voor Allah wil staan en je handen op je borst wil plaatsen? Stel je je hooghartig op tegenover Allah? Nee! Nee! Ik zoek toevlucht voor je bij Allah hiertegen. Als dit het geval is, dan is het een groot probleem! Wees nederig, je bent immers een dienaar van Allah.



En zeg niet: "Ik ben geen dienaar, ik ben een vrij mens!" Nee, jij bent de dienaar van Allah, en jij - mijn zuster die het gebed niet verricht - bent de dienares van Allah. Denk niet dat het gebed alleen voor de mannen verplicht is. Het gebed is verplicht voor de mannen én de vrouwen. Het gebed is verplicht voor elk schepsel dat zuurstof in en uitademt, voor ieder schepsel dat een ziel in zich heeft.



O jij die het gebed niet verricht! Lees deze woorden van mij en word niet boos, want ik zal mijn best doen om je niet boos te maken in deze brief. Integendeel, ik wil graag dat je van mij houdt en dat ik van jou houd, opdat we samen het Paradijs kunnen bereiken. Of wil je het Paradijs niet betreden? Jawel toch?



Weet je dat er vele mensen zijn die wensen dat zij zouden bidden? Maar zij zijn ongelovig. De ongelovigen benijden jou - o Moslim - omwille van het gebed, terwijl jij niet bidt!




Hoezeer wensen degenen die ongelovig zijn dat zij Moslims waren

[ Soerah al-Hidjr 15:2 ].



Vele mensen zijn tot de Islaam gekomen door middel van het gebed, toen zij de Moslims zagen bidden! Lees wat deze Franse filosoof, genaamd Renan, zegt:




"Ik ben geen enkele keer een moskee binnengaan, zonder dat een vurig gevoel mij overstelpte, of anders uitgedrukt: zonder dat ik overmand werd door een enorme spijt dat ik geen Moslim ben."



Een ongelovige die spijt heeft dat hij geen Moslim is, wanneer hij de Moslims ziet bidden! Terwijl jij een Moslim bent, en weigert de moskee binnen te gaan, weigert om te bidden. De vraag staat nog steeds. Antwoord mij: Waarom? Waarom bid je niet?



Geef me antwoord. Bij Allah, ik zal naar je luisteren, en proberen je te helpen. Maar antwoord me: Waarom bid jij niet?



Zal ik je over een andere ongelovige vertellen die wenst dat hij zou bidden? Zijn naam is Thomas Arnold. Wat zegt hij?




"Niemand die zich voor de eerste keer onder de Moslims mengt, is in staat om niet overweldigd en geraakt te worden door de manifestatie van hun geloofsleer. Want waar je je ook begeeft, of het nu op straat is of op het station, is datgene wat je oog het meeste ziet, een man op wie geen vleugje hoogmoed of liefde voor aandacht te bekennen is, die zijn werk laat - wat voor werk het ook moge zijn - en in alle kalmte en nederigheid vertrekt om het gebed te verrichten op zijn voorgeschreven tijdstip."



Het is voor hem iets zeer speciaals dat iemand bidt. Waarom wil jij niet gerespecteerd worden in de ogen van de mensen, wanneer zij jou zien bidden, staand voor de Heer der Werelden? Lees wat de volgende bekende Joodse man zegt, genaamd Zaki Aribi, die als geheim agent voor de Joden werkte in Egypte:




"Er was een vraag die zich altijd aandrong in mijn ziel en zichzelf telkens opnieuw stelde in mijn hoofd: Waarom omarm ik de Islaam niet? Deze stem verhief zich in mijn innerlijk en schudde mij in mijn binnenste wanneer ik een nederige man zag die het land bewerkte, die voor Allah zou staan en zijn gebed dan verrichtte in zijn kleine gebedsplaats aan de oever van een kanaal, waarop ik wenste dat ik een gebed zoals de zijne kon verrichten en een intiem gesprek (met Allah) zoals de zijne kon voeren. Daarna leidde Allah mij tot de Islaam, maar nadat ik 65 jaar het gebed had moeten missen..."



Hij werd Moslim op 65-jarige leeftijd, als gevolg van zijn liefde om te bidden! Waarom vertel ik jou dit? Omdat ik bang ben dat de Joden en Christenen wensen dat zij zouden bidden, en jij - als Moslim - niet bidt, waardoor Allah de Islaam van jou wegneemt en jou verandert in een Jood of Christen. Ik maak me zorgen om jou! Ik ben verdrietig over jou! Red jezelf! Red jezelf en ga tegenover jouw Heer staan. Verricht het gebed!



Misschien zal je zeggen: "Ik heb geen tijd! Ik wil graag bidden, maar ik heb het te druk."



In dat geval zeg ik tegen jou: Allah - de Majesteitelijke - heeft ons bericht dat het geld moet dienen en de religie gediend moet worden. De Profeet Mohammad - vrede en gebeden over hem - heeft gezegd:




"Allah heeft gezegd: Voorwaar, Wij hebben de bezittingen neergezonden, opdat het gebed wordt onderhouden en de zakaah wordt gegeven."(1)



Weet je nu waarom Allah je geld heeft geschonken? Je zegt: "Omdat Hij van mij houdt!" Goed, mijn broeder en zuster, als dat het geval is, waarom heb je dan een hekel aan Hem? Dan zeg je: "Maar ik zei toch dat ik geen hekel aan Hem heb!" Goed, je hebt geen hekel aan Hem, maar de vraag staat nog steeds: Waarom bid je niet?



"Ik heb geen tijd!" Hoe bedoel je, geen tijd? Ben je bang dat als je gaat bidden, je minder geld verdient? Nee! Degene die door dit wereldse leven bezig wordt gehouden van de verplichtingen tegenover Allah, komt in aanmerking voor de Woorden van Allah:




Neen, jullie geven de voorkeur aan het wereldse leven x Maar het Hiernamaals is beter en blijvender

[ Soerah al-A'laa 87:16-17 ].



En ik herinner jou aan de Woorden van Allah:




Voorwaar, zij houden van het vergankelijke en laten een zware Dag achter zich

[ Soerah al-Insaan 76:27 ].



En ik stel je gerust met de Woorden van Allah, overgeleverd door de Profeet Mohammad - vrede en gebeden over hem:




"O zoon van Aadam, wijd je toe aan Mijn aanbidding; dan zal Ik je borst vullen met rijkdom en je armoede wegnemen. En als je dat niet doet; dan zal Ik je handen vullen met bezigheden en je armoede niet wegnemen."(2)



Degene Die jou voorziet is Allah. Degene Die jou rijkdom geeft, is Allah. En Degene Die jouw rijkdom wegneemt, is Allah. Het is vreemd dat wanneer degenen die niet bidden en vervallen zijn in het wereldse leven geadviseerd worden en eraan herinnerd worden dat de voorzieningen van Allah komen, je een zeer vreemd antwoord krijgt. Dit bekende gezegde dat wijdverspreid is onder de mensen, de jongere is ermee opgegroeid en de oudere is ermee oud geworden. Het is geen Qor-aanvers, noch is het een profetische overlevering: "Werken is ook aanbidding!"



Wat voor werk? En wat voor aanbidding?! Het werk dat jou weghoudt van jouw verplichtingen tegenover Allah, is een aanbidding van de duivel! De Boodschapper van Allah - vrede en gebeden over hem - heeft gezegd:




"Ellendig is de dienaar van de dirham en de dinar."(3)



O jij die niet eens enkele minuten wil missen! Ben je bang dat je 50 cent verliest? Ben je bang dat je 50 euro verliest? Dat je 1000 euro verliest? Wanneer je je werk niet wil verlaten, om even het gebed te verrichten... word je een dienaar van het geld! Dan zul je ellendig zijn, zoals de Profeet - vrede en gebeden over hem - gezegd heeft:




"Ellendig is de dienaar van de dirham en de dinar."



http://www.soennah.com

17-02-2008, 22:23

Citaat door Lieveling:
Je kunt blijven zeuren dat het niet lukt en shit. Maar de tijd dat je hebt genomen om deze topic te openen had je kunnen bidden.

Als een mens iets echt wil, doet hij dat ook. Zo niet, laat hij het.



Sorry dat ik het zeg maar vind het al knap van mezelf dat ik er überhaupt de tijd voor heb genomen een topic over te openen. Had me ook druk met andere dingen bezig kunnen houden en het gebed helemaal vergeten maar zoals ik al zei; het vreet gewoon en het is frustrerend.

Het is moeilijker voor mij, dan jedenkt, sub7anAllah. En je wilt niet weten hoe graag ik wil, maar ghair inshaAllah.

Iniedergeval bedankt voor jouw hulp lieve zuster.

Pagina's : [1] 2