Bekijk volle/desktop versie : Mag EL Bezaz dit zeggen over islam??? Dit is het hele artikel!!!



29-11-2003, 20:16
'Onze culturen hebben
heel veel gemeen'

door Suzanne Docter

WADDINXVEEN | De moeder van de Naima El Bezaz popelde om Nederlands te leren toen ze uit Marokko kwam. Samen met de 4-jarige Naima bracht ze drie maanden lang voor de televisie door om elke zin te herhalen die voorbijkwam. Maar na haar eerste schooldag kwam Naima sip thuis. Niemand had haar verstaan omdat ze alleen maar Duits praatte. Waarop haar moeder zei: "Daß ist doch daßselbe. Nichtwahr?".


Met dit verhaal – 'écht gebeurd!' – heeft de Marokkaanse schrijfster de vwo-vijfleerlingen van het Coenecoopcollege in één keer plat. Anderhalf uur lang hangen ze ademloos aan haar lippen.
El Bezaz is schrijfster van de roman 'De weg naar het Noorden' en de verhalenbundel 'Minnares van de duivel'. Daarnaast schrijft ze scenario's voor telefilms, is ze journaliste en actrice.
Ze is op de school in het kader van het vak CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming). De VWO'ers hebben zich de afgelopen weken verdiept in het werk van El Bezaz en een imposante vragenlijst samengesteld.
Van het afwerken van de lijst komt niets terecht, want Naïma El Bezaz begint een pittig betoog over de moslimcultuur. Dat ze lardeert met grappige anekdotes over haar leven, het beantwoorden van vragen en het voorlezen uit eigen werk.
Ze vertelt over het project, waar ze momenteel aan werkt met actrice Adelheid Roosen: De Gesluierde Monologen. Een islamitische variant op de Vaginamonologen, waarin bekende vrouwen openlijk vertellen over hun vrouwzijn en hun seksualiteit.
De schrijfster kreeg na het verschijnen van het enigszins erotisch getinte 'Minnares van de duivel' woedende reacties uit de Marokkaanse gemeenschap. Hoe durfde ze het onderwerp vrouwelijke seksualiteit aan te snijden?
Op verzoek van de scholieren verklaart El Bezaz waarom deze reactie in haar ogen zo verkeerd was. Volgens de koran zou seksualiteit juist een uiterst bespreekbaar onderwerp moeten zijn. Net zoals dat het in de tijd van de profeet Mohammed was. "Die trouwde met een succesvolle zakenvrouw uit Mekka en had daar een hele gelijkwaardige relatie mee."
In de loop der eeuwen verloren allerlei groepen dit volgens El Bezaz uit het oog door alle strakke leefregels op te stellen en de Koran daarbij te negeren, waardoor de positie van de vrouw steeds ondergeschikter werd en zaken als uithuwelijking, als maagd het huwelijk ingaan en het niet mogen scheiden als vrouw nu nog steeds sterk leven. "Je kunt stellen dat we na een periode van vooruitgang de Middeleeuwen hebben bereikt."
Eén meisje vraagt voorzichtig waarom Naïma uithaalt naar haar eigen cultuur en geloof. De jonge schrijfster maakt hierop nogmaals duidelijk dat de moslimcultuur en het islamitische geloof in haar ogen totaal apart van elkaar moeten worden gezien: "De boosdoener is niet het geloof. Het komt door hopeloos verouderde normen en waarden en de verhoogde sociale controle in bepaalde gemeenschappen. Die zorgen er voor dat mensen op één punt stil blijven staan."

Naïma El Bezaz hoopt dat in de toekomst hierover een open dialoog ontstaat. En dan niet alleen tussen moslims onderling, maar ook met de rest van de samenleving.
Want ook die heeft een vreemde kijk op moslims. Als voorbeelden hiervan noemt ze positieve discriminatie van allochtonen en de aanhoudende negatieve publiciteit over Marokkaanse jongeren.
Positieve discriminatie was dé oorzaak van de jarenlange adempauze, die El Bezaz inlaste na het uitkomen van haar eerste, bejubelde boek. "Als Nederlandse schrijfster was ik nooit zo snel aan een uitgever gekomen en had ik nooit zoveel media-aandacht gehad", zegt ze. "Bij andere dingen is dat net zo. Groepen die iets voor kansarme allochtonen organiseren, krijgen voorrang bij subsidieverstrekking. Terwijl andere groepen worden vergeten. Bekijk mensen niet apart, maar als geheel en laat ze samen activiteiten organiseren. Dan krijg je pas integratie."

Over de aanhoudende publiciteit over Marokkaanse randgroepjongeren zegt ze: "Natuurlijk heb je een groep, die niet deugt. Maar er is een nog veel grotere groep meisjes én jongens met wie het wel goed gaat. Die studeert of zijn eigen bedrijf begint en waar je nooit iets over hoort."
Naima zou nog zoveel willen zeggen. Maar de bel gaat en de leerlingen zwermen het lokaal uit. "Zouden ze er wat van opgestoken hebben?", vraagt ze zich vertwijfeld af. Toch moet dat mogelijk zijn, realiseert ze zich. "Want als je goed kijkt naar de moslimcultuur en de Nederlandse, zie je veel overeenkomsten. Veel van onze taboes leven ook in strenge christelijke gemeenschappen. Als meer mensen dat zien, zouden veel spanningen verdwijnen.

29-11-2003, 23:10


Nou, dat mag ze allemaal zeggen.

Voor Marokkanen die het nieuws nog door hun burka lezen moet het een openbaring zijn, hier mag je het lezen zonder doek voor je ogen, of blad voor je mond:

http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=179822

Ik heb straks nog meer ...

Scottie.

29-11-2003, 23:21
Scottie, de burqa wordt gedragen in landen als Afghanistan en Pakistan, de burqa is in Marokko, net als in Nederland een kledingstuk waar men onbekend mee is!


Ik kan me wel vinden wat Naima el Bezaz in dit berichtje zegt over de Islam. Het is trouwens een van de weinige keren dat ik het met haar eens ben.

Wel een raar gekozen titel om het artikel van Naima el Bezaz onder de aandacht te brengen. Wat bedoel je nu precies hiermee Dalilah18?

30-11-2003, 11:41

Citaat:
Origineel gepost door wolfowitz
het enige wat goed is voor een vrouw, is wat uit haar schoot komt, zegt de imam.( tot het voornamelijke mannelijke publiek in de moskee, die instemmend knikken!)
Dan snap ik niet waar die imam mee bezig is De profeet Mohammed zelf (vzmh) deed niet zo neerbuigend tegen zijn vrouwen. Hij behandelde ze met respect en als een gelijke. Hij hielp zelfs heel vaak mee met het huishouden en vroeg ze vaak om raad e.d. Hij heeft zo vaak gezegd dat je je vrouw met repect e.d. moet behandelen. Helaas dringt dit niet door tot al die mannen Wat die mannen allemaal bazelen is cultuur en heeft niets te maken met islam.

30-11-2003, 11:48



Citaat:
Origineel gepost door Missy_Rose
Dan snap ik niet waar die imam mee bezig is De profeet Mohammed zelf (vzmh) deed niet zo neerbuigend tegen zijn vrouwen. Hij behandelde ze met respect en als een gelijke. Hij hielp zelfs heel vaak mee met het huishouden en vroeg ze vaak om raad e.d. Hij heeft zo vaak gezegd dat je je vrouw met repect e.d. moet behandelen. Helaas dringt dit niet door tot al die mannen Wat die mannen allemaal bazelen is cultuur en heeft niets te maken met islam.
heb je die imam dat zelf horen zeggen ? dat seks de enige waar een vrouw goed voor ???
die wolfowitrz en zijn vriendjes hier blaten maar wat. Het zijn geen betrouwbare bronnen. Hoe weet hij wat een imam in de moskee nou zegt als hij er nooit naar binnen gaat ?

30-11-2003, 12:36

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, dat mag ze allemaal zeggen.

Voor Marokkanen die het nieuws nog door hun burka lezen moet het een openbaring zijn, hier mag je het lezen zonder doek voor je ogen, of blad voor je mond:

http://forums.marokko.nl/showthread.php?s=&threadid=179822

Ik heb straks nog meer ...

Scottie.
Wat ben jij voor een ongeletterde??
Wat bedoel je met Burqa??
Die dragen ze in Afghanistan en Pakistan.
Daar hebben Marokkanen niks mee te maken
Ik stigmatiseer hOLLANDERS TOCH OOK NIET ALS KLOMPDRAGENDE gierigaards

30-11-2003, 13:03

Citaat:
Origineel gepost door doc25
heb je die imam dat zelf horen zeggen ? dat seks de enige waar een vrouw goed voor ???
die wolfowitrz en zijn vriendjes hier blaten maar wat. Het zijn geen betrouwbare bronnen. Hoe weet hij wat een imam in de moskee nou zegt als hij er nooit naar binnen gaat ?
Ik heb het ook niet serieus bedoeld Ik bedoeld dat als een imam dat zou hebben gezegd, dan...

30-11-2003, 13:58

Citaat:
Origineel gepost door Missy_Rose
Ik heb het ook niet serieus bedoeld Ik bedoeld dat als een imam dat zou hebben gezegd, dan...
oh op die manier
maar verdoe niet veel van je tijd met het reageren op zulke figuren

30-11-2003, 14:17
tuurlijk mag ze dat zeggen...:melig:

=emsoem=

30-11-2003, 22:41
hm, ok...mag ik ook zeggen dat: ff denken hoor, shit ben m weer kwijt........