Bekijk volle/desktop versie : Ondernemers wijken niet voor terreur



13-02-2008, 20:57
Ondernemers wijken niet voor terreur
Door COEN VAN KRANENBURG en HANS VERHAGEN

RIJSWIJK - Winkeliers in de Rijswijkse Herenstraat hebben te maken met regelrechte terreur. Het idyllische beeld van zo’n typische winkelstraat in een oude dorpskern met bijzondere speciaalzaken blijkt slechts een façade.

Tiziana Mazzurco en Dario Pasutto (r) voor het cafépand in Rijswijk. FOTO JACQUES ZORGMAN
Achter de vaak antieke gevels heerst grote angst. Het gaat dan vooral om ondernemers die in de directe omgeving van Herenstraat 51 zitten. Geen van hen wil met zijn naam in de krant. Een ondernemer die om commentaar wordt gevraagd loopt zichbaar rood aan en durft niets te zeggen.
Een ander zegt met wanhoop in zijn stem dat de gemeente Rijswijk eindelijk eens wat ‘aan dit kankergezwel moet doen’. „Niemand doet iets. Het is verschrikkelijk.’’ De man werd vrijdag een nacht opgesloten, toen hij zijn frustraties tegenover de politie de vrije loop liet na het zoveelste incident: deze keer woedde er brand in een al jaren leegstaande saloon. Schade: 150.000 euro.


De angst bij de ondernemers in de straat komt volgens ingewijden voort uit aanhoudende dreigementen van de kant van een Rijswijker die hier als uitbater in 2002 en 2003 Café Busby The Saloon runde.

Winkeliers zouden onder meer worden bedreigd met de dood, nadat er werd geklaagd over overlast vanuit dit pand. Volgens de politie zijn daarvan geen aangiften gedaan.


In oktober was er een schermutseling op straat tussen de toenmalig eigenaar en de Rijswijker voor de deur van Herenstraat 51. De eerste, een 39-jarige Hagenaar, zit momenteel een celstraf van vier maanden uit, omdat hij de ander bedreigde met een vuurwapen.

Nadat Leidenaar Gerrit van Leeuwen Herenstraat 51 op 31 oktober vorig jaar kocht van de inmiddels gedetineerde Hagenaar, vatte de Haagse ondernemer Dario Pasutto (47) het plan op om dit te huren en er een Italiaanse delicatessenzaak annex lunchroom te starten.

Speciaal daarvoor werd als bedrijfsleider Tiziana Mazzurco (21) aangetrokken. Pasutto, met diverse pizzeria’s in Den Haag en Zoetermeer, maakt na alle ellende die hij sindsdien over zich heen heeft gekregen duidelijk dat hij onder geen beding wenst te wijken voor terreur. Volgens de Hagenaar oefent de Rijswijker echter zodanige bedreigingen uit, waardoor in Herenstraat 51 al jaren geen enkele activiteit meer mogelijk is. „Ik heb nog nooit zulke bange ondernemers gezien,’’ zegt Pasutto.

Op 1 maart had hij met zijn zaak willen beginnen. Door de brand is dat uitgesteld. „Op alle mogelijke manieren houdt die voormalige uitbater tegen dat wij erin kunnen. Vrijdag heeft hij, ik noem hem voor het gemak X, 15.000 euro van de nieuwe eigenaar overgemaakt gekregen als vergoeding voor goederen in het pand. Ik noem dat afpersing, maar goed, Van Leeuwen wilde dat zo. X mocht spullen uit het pand halen. Ik beschuldig niemand, maar kort nadat hij vrijdagavond volgens getuigen het pand verliet, ontstond er brand.’’


De politie zegt rekening te houden met brandstichting, maar daarbij geen verdachte op het oog te hebben. „We houden het onderzoek breed om tunnelvisie te voorkomen,’’ aldus politiewoordvoerder Wim Hoonhout.

Pasutto is vooral verbijsterd over de opstelling van de politie in deze zaak. Deze week deed hij aangifte na een eerdere ontmoeting tussen hem en X op 18 januari. „In aanwezigheid van de politie heeft meneer X tegenover mij gedreigd het pand in brand te zullen steken of een shovel door de voorgevel te zullen rijden. De twee dienstdoende agenten stonden erbij, maar deden niets.

Ook zei die Rijswijker tegen een rechercheur, doelend op ons: ‘Regel dat zij hier nooit in komen.’ Een rechercheur gaf mij later die middag telefonisch het advies om maar van dit pand af te zien.’’ Datzelfde politieadvies zou ook de Leidse eigenaar Van Leeuwen hebben gekregen, nadat X hem en zijn vrouw thuis in Leiden met de dood zou hebben bedreigd. Pasutto: „Ongelofelijk.
Ook alleen al het feit dat die man allerlei telefoonnummers heeft van politiemensen en hen met de voornaam aanspreekt: ‘Zeg (voornaam), deze mensen gaan mijn pand niet in, want je weet wat er dan gebeurt,’ zei hij tegen die rechercheur. In plaats van met deze types mee te praten hoort de politie ondernemers te beschermen.’’

Ook mr. R.de Mooij, advocaat van de 39-jarige voormalige eigenaar die nu vastzit, vindt het optreden van de politie vreemd: „Voor de brand hebben agenten tegen de nieuwe beheerder gezegd dat hij het pand niet in mag. En dat terwijl daarvoor geen enkel juridisch argument was. Dat vind ik erg ver gaan.’’

Woordvoerder Hoonhout verwijst de aantijgingen naar het rijk der fabelen. Volgens hem is het niet waar dat het advies is gegeven het pand niet te betreden. Ook zou de politie niet amicaal omgaan met X.


Ondernemer Pasutto besluit zijn relaas resoluut: „Die vent is misschien wel 2,10 meter lang, maar ik loop echt niet weg. Als hij aan mijn personeel komt, dan garandeer ik dat hij nooit meer op straat loopt.’’

Meneer X: ‘Ik ben hier het grootste slachtoffer’

„Waarom zou ik het café in de brand steken? Daar win ik niets mee,’’ reageert een getergde meneer X. „Ik word genoemd als brandstichter en ben 175.000 euro armer. Ik zou 190.000 euro krijgen bij verkoop van het pand Herenstraat 51 in verband met de investeringen die ik heb gedaan.
Die zijn door de brand verloren gegaan. Donderdag zijn uitbater, eigenaar en ik overeengekomen dat ik dat geld alsnog zou krijgen. Vrijdag had ik een aanbetaling van 15.000 euro. Voor de brand heb ik dus geen motief, maar wel een alibi: Ik was tijdens de brand bij mijn huidige vriendin.

Het pand heb ik in 2002 van Alkemade gehuurd. Dat stond toen al vijf jaar leeg. Ik heb er 236.000 euro eigen geld in geïnvesteerd (verbouwing plus inboedel) om er een café van te maken. Vervolgens verkocht Alkemade het achter mijn rug om. Ik had het eerste recht op koop. Alkemade kreeg er 460.000 euro voor. Dat is een flinke winst die uit mijn zak komt. Vervolgens verkocht de koper het door aan Van Leeuwen, op papier ook voor 460.000 euro, maar 67.000 euro is zwart afgetikt.
Zo was je geld wit. En ik sta met lege handen. Met de dood heb ik trouwens niemand bedreigd. Ik heb hooguit mijn zegje gedaan. Het café stond inderdaad op naam van mijn ex-vriendin, maar die wil natuurlijk ook wel degelijk het geld terug. Brieven die zij zou hebben geschreven om daar vanaf te zien, zijn vervalst. Dat lijkt me duidelijk.’’

Bizarre zaak met heel veel hoofdrolspelers

Een boomlange cafébaas. Zijn ex-vriendin (de eigenlijke caféhuurder), die uit angst voor haar ex-vriend naar het buitenland zou zijn gevlucht. Een rechtszaak die de cafébaas niet had mogen aanspannen omdat het café van zijn ex (41) zou zijn.
Winkeliers die doodsbang zijn, omdat ze met de dood zouden worden bedreigd. Een brand in het café. Kopers, verkopers en uitbaters die over straat rollen over geld en afspraken. Rond café Busby’s is een klucht ontstaan die zijn weerga niet kent.

Hoe het zit? Ondernemer Piet Alkemade verhuurt zijn pand Herenstraat 51 in 2002 aan het cafépaar. Die verbouwen voor tonnen. Buren klagen over overlast, waarop de cafébaas in woede ontsteekt.
Alkemade verkoopt in 2007 de zaak aan een Haags ondernemer (39). De boze cafébaas eist 190.000 euro voor inboedel en verbouwing. De koper gaat akkoord, maar als blijkt dat hij geen vergunning kan krijgen voor het café, ontbindt hij de koop.

Later schaft hij het pand toch aan, maar de afspraak met de ex-cafébaas is volgens hem niet meer van kracht. Deze zou de nieuwe eigenaar bedreigen.
Hij wil zijn geld terug. De nieuwe eigenaar verkoopt vervolgens het café door aan de Leidse zakenman Van Leeuwen, die het verhuurt aan Pasutto.



zie ook:
Ondernemers Rijswijk met dood bedreigd