Bekijk volle/desktop versie : 'Kees de Jongen is een heilig boek'



Pagina's : [1] 2

29-11-2003, 15:44
Nou, nu hebben we er twee: de Bijbel, "Kees de jongen" en ach, u vergeet ik nog dat achtenswaardige boek dat op de tijdbalk tussen de Bijbel en Kees hoort, de Koran.

Ik heb het onlangs gelezen en ik vond het prachtig. Al lezend voelde ik me weer een jongen, vol dromen, vol reddingsfantasieen en vol plannn. Wel moeilijk soms, want de schrijver gebruikt een aparte stijl om Kees' zijn fantasieen en gedachten te beschrijven; heel kort en in krachtige zinnen.

Het gaat wel allemaal niet over Marokko, maar ja, het kan niet altijd feest zijn ...

Scottie.

'Kees de Jongen is een heilig boek'

Regisseur André van Duren verfilmde roman van Theo Thijssen

Door Jackie Smeets

Met fluwelen handschoentjes moest de roman 'Kees de Jongen' van Theo Thijssen aangepakt worden. Maar hoe kon het ook anders. Het boek, verschenen in 1923, is de eeuwige lieveling van een deel van de lezende natie en heeft fans als wijlen Simon Carmiggelt en hooggeleerd literair criticus Kees Fens. Het werk uit een vorige eeuw zette nota bene volwassen mensen twee jaar geleden nog aan tot de organisatie van zoiets absurds als een Dag van de Zwembadpas, geheel gewijd aan de 'biezondere manier van lopen' waarmee hoofdpersoon Kees Bakels de wereld toonde dat hij beslist geen gewone jongen was.

Amsterdam - De roman, boordevol met jongenspsychologie voor volwassenen, heeft een soort onaantastbare sfeer en schoonheid die vele generaties zich eigen hebben gemaakt. ,,Een soort heiligheid die maakt dat het bijna onmogelijk is er een film van te maken,'' aldus regisseur André van Duren.

'Kees de Jongen' verhaalt over de 12-jarige Kees Bakels, zoon van kleine middenstanders aan de voet van de Jordanese Westertoren (net als schoolmeester Theo Thijssen zelf). Zijn ouders hebben een schoenwinkel. Kees is de held in zijn eigen dromen, hij wil voort. Maar na het overlijden van zijn vader aan tbc voelt hij de adem van de realiteit steeds heter worden.

Het gedetailleerd verwoorden van Kees' rijke en tevens bizarre gedachtenwereld, waarin zijn geldingsdrang geen grenzen kent, maakt het boek tot op de dag van vandaag herkenbaar en universeel. De aaneenrijging van anekdotes, nu eens droom dan weer werkelijkheid, in dertig hoofdstukken en met zo'n negentig verhaallijntjes, zonder plot, stelt filmmakers bij voorbaat voor een groot probleem. Het script is dan ook meer dan tien jaar in ontwikkeling geweest.

Locatie

De keuze van de locatie is bepalend voor een dergelijke literaire verfilming. Van Duren had het aanvankelijk in een fictieve stad willen filmen. ,,Dan kun je het boek meer naar je hand zetten.'' Maar producent Matthijs van Heijningen, die in 1984 tekende voor 'Ciske de Rat', stond pertinent op verfilming in Amsterdam zelf.

,,Daardoor moesten we noodgedwongen heel dicht bij het boek blijven. Een voice-over projecteert de gedachten van Kees op de kijker, waarmee je de taal uit het boek letterlijk over kunt brengen. Sommige fantasieën hebben we sterk uitvergroot, zoals de schermscène met zijn sportleraar, om zo te verbeelden wat voor een opschepper hij innerlijk is. Met opzet laten we naar het einde toe fantasie en werkelijkheid meer door elkaar lopen.''

Ook de straten, gebouwen én sociale context moesten kloppen. Een titanenklus, ondanks dat er redelijk veel historische panden bewaard zijn gebleven in Amsterdam. Café De Reiger, toentertijd eigendom van oom Dirk en tante Jeanne Thijssen, is nog volop in bedrijf en diende alleen een beetje verkleind voor de set. De Eerste Leliedwarsstraat, waar in het geboortehuis van Theo Thijssen sinds 1995 het Theo Thijssen Museum is gehuisvest, werd omgetoverd tot de straat waar Kees in zijn jeugd rondbanjerde, al dan niet in zwembadpas.

De school van Kees en zijn gedroomde geliefde Rosa is een oude hbs aan het Roelof Hartplein. Via animatietechnieken is zelfs het in 1929 afgebrande Paleis voor Volksvlijt aan het Frederiksplein wedergekeerd. Dankzij dezelfde animatietechnieken zien we doorkijkjes op Amsterdam zoals die door pionier-fotografen als Jacob Olie en Breitner al waren bevroren in de tijd.

Goude oude tijd

Van Duren, die eerder de in de Middeleeuwen spelende film 'Mariken' afleverde, houdt van de 'periode-film'. ,,Ik kan dan makkelijker het thema afbakenen. Het n? is te groot en verwarrend, maakt het moeilijk om te selecteren.'' Hij weerlegt dat hij daarmee schuilt in het verlangen naar 'die goede oude tijd'. In dat opzicht vindt hij zijn film afwijken van jongensboek-films als 'Kruimeltje', 'Pietje Bell' en 'Dik Trom'.

,,Het is geen kinderfilm. Niks cliché-kitsch. Het leven was toen helemaal niet eenvoudiger of veiliger. Wij overschatten onze eigen tijd. Men bouwde spoorwegen, metrostelsels en prachtige gebouwen. De middenstand had keurig verzorgde winkeltjes met uithangborden. Het is een cliché te denken dat de kinderen allemaal straatarme schoffies waren.''

,,Het gezin raakte in die tijd wel ontwricht na de dood van vader Bakels, maar belandde vervolgens niet aan de bedelstaf, maar in de nog steeds respectabele Pijp. Los van die historische context, wilden ook de mensen in die tijd groots en meeslepend leven. Kees wil hogerop, koestert zich in aanwezigheid van de hogere klasse. Dat is niet veranderd, ook niet door de komst van de computer. 'Kees de Jongen' is een psychologische karakterroman voor volwassenen, vol met verfijnde nuances. Kees is voor iedereen herkenbaar.''

29-11-2003, 21:31


Scottie je poept altijd kant en klare teksten uit op dit forum! Aub zeg, kom eens met wat nieuws of met een zelf bedachte topic.

29-11-2003, 22:19
Nou, jij moet stoppen met vissen, beginnen met mijn topics te lezen, mijn creatieve inleidingen en je vervolgens in een hoek doodschamen voor je platte jalouzie.

En doe die vis terug in het aquarium.

Als je enige probleem een spartelende vis is, dan is een visnet snel gevonden.

Als ik mijn behoefte doe, was ik altijd mijn handen. Erna.

Heb je dat artikel wel gelezen, en mijn inleiding, rare watermaker die je bent.

Goed, ik begrijp dat een volk dat hun eigen schrijvers verguisd al helemaal geen stukje Nederlandse literatuur leest. Jammer: te stom om voor enige duvel te dansen.

Dat verhaal, stelletje hangplakkers, is zo zuiver geschreven, zo integer, dat je ontroert zou moeten worden door de gevoelens van die jongen. Die jongen die ondanks de armoe, de uitzichtloosheid en het overlijden van zijn vader maar hoopt blijft houden.

Om de stomme Marokkanen die niet leren en niet lezen willen zou dat boek in hun vorm van Arabisch vertaald moeten worden. Niet dat ze het dan lezen, maar dan hebben wij het geprobeerd.

Ach, vroeger, toen ik nog onschuldig was keek ik altijd op zaterdagmiddag om 17.00 uur bij mijn grootvader naar Flipper. Wij hadden geen teevee, Nederlanders waren arm toen, maar mijn opa had z'n leven lang ijzeren bruggen gebouwd en zo een pensioen verdiend. Vandaar die teevee.

Op zaterdag keken we dan naar die serie met die leuke dolfijn. Opa en ik genoten altijd. Maar ik denk dat opa genoot van die buitelingen va die leuke dolfijn, ik weet nu, nu ik de jaren des onderscheids heb bereikt dat ik, zonder het te weten, genoot van die jongen. Zo'n blonde frisse knul, toen nog in zwart/wit, in z'n strandshort .. Zo'n lekker gebouwde garcon au naturel ...

Zucht.

En als hij dan naast die vis opdook uit de Californische zee en het water langs z'n gladde bijna mannenlijf droop en de camera even inzoemde op z'n druipende strandzwembroek, nou, dan zei opa altijd: "Ga maar jij maar een glaasje ranja vragen bij je oma ..."

Daar doet die Flipper van Flipper mijn nou aan denken.

Pledder, pledder, Flipper zwemt verder ....

Scottie, diploma A en B.

29-11-2003, 22:55
Zie je! En WEER poep je er een tekst uit. Tjonge jonge jonge.

En Flipper gaat niet terug de zee in, Flipper blijft in de buurt van Scottie

29-11-2003, 23:06


Nou, ik was al bang voor zo'n puberale reactie. Vooral dat "poep", dat schijnt vooral dat ik op roep.

Ik vind die vis niet erg, hij herinnert me aan mijn eerste onschuldige erotische dingen, maar kun je dat dier niet wat valium geven?

Ach, waren het niet de Grieken die zeiden dat als er een dolfijn aankwam je altijd veilig in Ithaka thuiskwam?

Scottie, kardinaaltje.

29-11-2003, 23:43

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, ik was al bang voor zo'n puberale reactie. Vooral dat "poep", dat schijnt vooral dat ik op roep.

Ik vind die vis niet erg, hij herinnert me aan mijn eerste onschuldige erotische dingen, maar kun je dat dier niet wat valium geven?

Ach, waren het niet de Grieken die zeiden dat als er een dolfijn aankwam je altijd veilig in Ithaka thuiskwam?

Scottie, kardinaaltje.
Puberale reacties? Maar lieve schat ik pas me alleen aan hoor. Ben geintegreerd

En bij Flipper ben je altijd veilig, dat had jij moeten weten aangezien jij altijd bij je opa om 17.00 op schoot ging zitten en naar mij keek

29-11-2003, 23:52
Flipper en Scottie... ik zie een CHEMIE ontstaan tussen jullie

30-11-2003, 00:04

Citaat:
Origineel gepost door SnEakyNaWaL
Flipper en Scottie... ik zie een CHEMIE ontstaan tussen jullie
Jij ziet sterretjes

En fijn dat je het begreep
En je vond hem grappig? Hmm doe mij maar liever Najib Amhali hoor. Van Scottie word ik ech-nie vrolijk.

30-11-2003, 00:06

Citaat:
Origineel gepost door Flipper
Jij ziet sterretjes

En fijn dat je het begreep
En je vond hem grappig? Hmm doe mij maar liever Najib Amhali hoor. Van Scottie word ik ech-nie vrolijk.
Ach ja...

30-11-2003, 13:09
Nou, luister vissenbeul, ik zat niet bij mijn opa op schoot, daar was ik al veel te oud voor, daarnaast, je weet hoe Nederlanders zijn: niet te dichtbij, niet aanraken, afstand.

Opa en ik zaten naast elkaar en keken dan naar Flipper. Hij naar die vis en ik naar die visers, ik geloof dat die ene jongen Buddy heette.

Jammer dat je van mij niet vrolijk wordt. Maar goed, daar zit ik hier niet voor.

Goh, dan zet je een topic over een mooi boek en je eindigt met een vis. Dank je wel SneakyNawal voor je mooie gedachten, maar je ziet het: een vis maakt het nog niet dolfijn ...

Trouwens een mooie foto, waar je Bidawi zo aardig mee van de weg kreeg ...

Scottie.

30-11-2003, 13:17
He scottie ik wordt een beetje ziek van dat knip en plak werk van jou, steeds weer het zelfde, en steeds weer niet boeiend onderwerpen, wees eens creatief en kom eens met een goede onderwerp.

P.s: : ik zal je geen ouwe meer noemen!

30-11-2003, 13:37

Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, luister vissenbeul, ik zat niet bij mijn opa op schoot, daar was ik al veel te oud voor, daarnaast, je weet hoe Nederlanders zijn: niet te dichtbij, niet aanraken, afstand.

Opa en ik zaten naast elkaar en keken dan naar Flipper. Hij naar die vis en ik naar die visers, ik geloof dat die ene jongen Buddy heette.

Jammer dat je van mij niet vrolijk wordt. Maar goed, daar zit ik hier niet voor.

Goh, dan zet je een topic over een mooi boek en je eindigt met een vis. Dank je wel SneakyNawal voor je mooie gedachten, maar je ziet het: een vis maakt het nog niet dolfijn ...

Trouwens een mooie foto, waar je Bidawi zo aardig mee van de weg kreeg ...

Scottie.
Foto van de Godin?

30-11-2003, 18:05



Citaat:
Origineel gepost door Scottie
Nou, luister vissenbeul, ik zat niet bij mijn opa op schoot, daar was ik al veel te oud voor, daarnaast, je weet hoe Nederlanders zijn: niet te dichtbij, niet aanraken, afstand.

Opa en ik zaten naast elkaar en keken dan naar Flipper. Hij naar die vis en ik naar die visers, ik geloof dat die ene jongen Buddy heette.

Jammer dat je van mij niet vrolijk wordt. Maar goed, daar zit ik hier niet voor.

Goh, dan zet je een topic over een mooi boek en je eindigt met een vis. Dank je wel SneakyNawal voor je mooie gedachten, maar je ziet het: een vis maakt het nog niet dolfijn ...

Trouwens een mooie foto, waar je Bidawi zo aardig mee van de weg kreeg ...

Scottie.
Zucht! Scottie je reacties komen net zo als dit eruit:



30-11-2003, 18:06

Citaat:
Origineel gepost door appie666
He scottie ik wordt een beetje ziek van dat knip en plak werk van jou, steeds weer het zelfde, en steeds weer niet boeiend onderwerpen, wees eens creatief en kom eens met een goede onderwerp.

P.s: : ik zal je geen ouwe meer noemen!
Jij ook al? Ja joh dat probeerde ik ook al aan zijn verstand bij te brengen maar ja helpt niet. Maar goed.

30-11-2003, 23:59
Nou, precies, Ster, ik doe aardig en smeer mijn flesje Arabische gom over deze site uit en wat krijg ik?

Een lilakleurige vis.

God, ik word echt zenuwziek van dat gedartel ...
En mijn God, Flipper is een vrouw ...

Maar dan moet die vis naar rechts zwemmen.

Scottie, stip.

Pagina's : [1] 2