Bekijk volle/desktop versie : Het op tijd bidden. wat als het niet lukt?



Pagina's : [1] 2

13-02-2008, 18:23
ik ben van mening dat we fedjer moeten kunnen bidden, maar hoe zit het als we niet op werk kunnen bidden, hoe zit het met dhur asr mag het wel zomaar inhalen>?

13-02-2008, 18:26



Citaat door Ranya19:
ik ben van mening dat we fedjer moeten kunnen bidden, maar hoe zit het als we niet op werk kunnen bidden, hoe zit het met dhur asr mag het wel zomaar inhalen>?


Alle gebeden moet onder normale omstandigheden op tijd verricht worden. Behalve het Ishaa gebed dit mag de vrouw uitstellen tot voor middernacht.

Een moslim kan overal bidden. Dat kan van alles zijn en overal. Op de meeste werkplekken is wel een leegstaand hokje/kamertje e.d. te vinden. Er is dus eigenlijk geen reden om dat niet te verrichten.

Zeker aangezien er volgens de Arbo wet regelmatig een pause ingelast dient te worden. En vaak in overleg met je leidinggevende kan je het altijd wel eens worden over hoe en wat.

13-02-2008, 18:30

Citaat door Ranya19:
ik ben van mening dat we fedjer moeten kunnen bidden, maar hoe zit het als we niet op werk kunnen bidden, hoe zit het met dhur asr mag het wel zomaar inhalen>?



Salam Wa 3alaikom..

Deze vraag hebben we maandag op me studie behandelt Soubhanallah en ik weet nog wat mijn leraar zei!!

Hij zei namelijk het volgende:

1. Je hebt altijd nog je pauzes dan bid je niet precies op tijd, maar je bid wel voordat het volgende gebed is begonnen..
2. Vraag op je werk of je 5 minuten kunt krijgen om je gebed te verrichten al moeten ze het van je pauze afhalen.!
3. Laten ze het niet toe dat je op je werk/school bidt! Dan kun je altijd nog buiten bidden.. In een steegje of op een pleintje etc.. Kortom je kan er alles aan doen.. Behalve als jij je schaamt voor mensen die zich niet schamen..

Mensen die voor jou neus kussen etc..

Wa 3alaikom Salam

13-02-2008, 18:32

Citaat door AbuAbbaas:
Alle gebeden moet onder normale omstandigheden op tijd verricht worden. Behalve het Ishaa gebed dit mag de vrouw uitstellen tot voor middernacht.

Een moslim kan overal bidden. Dat kan van alles zijn en overal. Op de meeste werkplekken is wel een leegstaand hokje/kamertje e.d. te vinden. Er is dus eigenlijk geen reden om dat niet te verrichten.

Zeker aangezien er volgens de Arbo wet regelmatig een pause ingelast dient te worden. En vaak in overleg met je leidinggevende kan je het altijd wel eens worden over hoe en wat.



Juistjah

13-02-2008, 18:35


maar het is onrein daar en het is mijn stage, ik moet het eerst goed uitzoeken

13-02-2008, 18:38

Citaat door Ranya19:
maar het is onrein daar en het is mijn stage, ik moet het eerst goed uitzoeken


Wat maakt volgens jou een ruimte/plek onrein?

13-02-2008, 18:42
ik had dit al overlegd met een moslima uit afrika die daar vaste werkneemster is, ze zei het zelf dat het onrein is en dat mensen met vieze schoenen daar overal lopen in dat ruimte, ik wil het wel eens een keer goed hebben met mijn werkbegeleidster.

13-02-2008, 19:06

Citaat door Ranya19:
ik had dit al overlegd met een moslima uit afrika die daar vaste werkneemster is, ze zei het zelf dat het onrein is en dat mensen met vieze schoenen daar overal lopen in dat ruimte, ik wil het wel eens een keer goed hebben met mijn werkbegeleidster.



Het kan zijn dat de grond vies is inderdaad of wat dan ook, maar je bid toch op een Sajada.. En waar is het schoner binnen of buiten.. Desnoods bid jij op de grond zonder helemaal niets eronder.. Het gaat erom dat jij er alles voor over hebt om je gebed op tijd te verrichten en op tijd Allah te gedenken!.

Wa 3alaikom Salam.

14-02-2008, 18:34
wollahila, je hebt groot gelijk moge allah jou belonen voor het plaatsen van jou reactie ameen.

14-02-2008, 23:06

Citaat door Ranya19:
wollahila, je hebt groot gelijk moge allah jou belonen voor het plaatsen van jou reactie ameen.



Wa Ieyaki..!!

Ghair InshaAllah.

14-02-2008, 23:26
Moge Allah degenen belonen die er alles op alles voor inzetten om hun Heer te aanbidden, amien.

Broeders en zusters.. ik wordt echt opgevrolijkt als ik hoor dat er op werk/stage of op school wordt gebeden.. dit is onze mooie Dien.. we houden ons bezig met de alledaagse bezigheden, maar moeten de aanbidding niet vergeten.. Moge Allah het vergemakkelijken voor degenen die in moeilijke situaties verkeren, Allahoema amien.

Wassalaamoe 3alaikoem wara7matullah.

15-02-2008, 00:00

Citaat door AmatunLiLLaah:
Allahoema Amien..

Ik vind het ook zo prachtig als ik hoor dat mensen er zoveel moeite voor doen..!!

Bij ons op school mag je helaas niet bidden.. We hebben handtekeningen opgehaald en nog heeft het niets opgeleverd.. Toch ben ik te eigenwijs.. Ik zoek elke dag wel een plekje waar ik me gebed kan verrichtenn.. Ben vandaag helaas gepakt.. En doordat ik niet stopte met bidden toen me leraar tegen me aan het praten was, ben ik 3 dagen geschorst.. Maar Elhamdoelilah.. Geen enkele schorsing zal mij doen afdwalen van het gebed.. Geen enkele verwijdering.. Niets zal mij tegen houden.. Ben eerder bang voor onze Heer dan voor wie dan ook..!!

Ghair InshaAllah..

Moge Allah ons pad vergemakkelijken en Moge we behoren tot de mensen van het Paradijs..

Ma3a Salam.


Ghair insha'Allah zuster. Het komt allemaal goed, de mensen beramen plannen, maar Allah heeft Zijn plannen al klaarliggen wal7amdoelillah.

Ik kan me voorstellen dat als je niet terugantwoord dat ze dat tegen je kunnen gebruiken.. ze zetten alles op alles om je te kleineren en je zwart te maken etc. Maar je moet doorzetten.. Ik zou persoonlijk achteraf gewoon een gesprek met de leraar voeren.. en zeggen dat je bezig was en dat het even niet goed uitkwam om met hem/haar in gesprek te gaan.. zo hebben zij ook momenten dat ze liever niet door leerlingen gestoord willen worden.. eigenlijk vind ik het een onzinnig argument dat je ze je daarom schorsen.. tenzij je brutaal bent geweest, wat ik me niet kan voorstellen..

Je moet het politiek goed spelen.. ze kunnen je dan niets maken..

15-02-2008, 19:25


macha allah voor jullie reacties. shoukran! jullie hebben mij wijzer gemaakt. ik heb vandaag met een andere collega er over gehad ze is turkse, maar ze bid niet, ze zei dat ze het een beetje kan, maar niet bid, ik zei tegen haar dat ze moet beginnen bidden, en ik zei ook dan staan we er sterker voor, voor als we een ruimte willen gebruiken voor het gebed. we hebben daar een badkamer alleen nu nog een kamer die niet in gebruik is, ik denk dat we dat vast wel hebben. incha allah komt het goed. volgende week weet ik zeker dat ik het er over zal hebben incha allah!

15-02-2008, 19:31

Citaat door AmatunLiLLaah:
Nee dat is het juist..

Ik zit op een christelijk school..

Het is er verboden om te bidden.. Het gaat hun erom dat ik heb gebeden wat tegen de regelss is!

Ghairr InshaAllah!!


Christelijke school is een school waar je ook godsdienstles [over het christendom] krijgt?

Zo niet, dan is het een openbare school

15-02-2008, 22:35

Citaat door Wandelend:
Christelijke school is een school waar je ook godsdienstles [over het christendom] krijgt?

Zo niet, dan is het een openbare school



Jaah heb het 4 jaar gehad.. Ik ben daar nu vanaf!

Pagina's : [1] 2