Soussbloemetje
13-02-2008, 16:03
Deze vraag is niet voor niets.
Als tegenreactie op de islamofobie van de laatste jaren in Europa zijn vooral jongeren hard bezig aan hun moslim- imago. Het is een lifestyle en fashion geworden.
webwinkels en beverwijkse kraampjes floreren hierdoor.
Voornamelijk salafistische invloeden en andere invloeden uit m.n. pakistan en saoedi-arabië zijn terug te zien in het straatbeeld en in de denkwijze die de jongeren voornamelijk na 11 september 2001 hebben geadopteerd.
De marokkaanse gemeenschap van de jaren '80 en jaren '90 zag er totaal anders uit, maar waren ze daarom minder islamitisch?
De ouders van deze jongeren hebben vooral de malikitische opvoeding uit Marokko meegenomen, welke je ook in west-afrika, algerije, tunesië en emiraten terugziet.
Onder sociale druk van leeftijdsgenoten en onder de druk van de nieuwe media hebben steeds meer moslimjongeren een moslimago aangemeten.
Het gevaar hierin schuilt dat moslimjongeren meer aan hun imago werken dan werkelijk aan de ontwikkeling van kennis en geloof welke diepgeworteld in het hart hoort te zitten en wat tijd kost om dit te cultiveren. Een mensenleven is vaak nog niet genoeg om de 'perfecte' moslim te worden. De diepe gedragingen en overtuigingen zijn van buiten immers niet zichtbaar. Daaronder hoort ook respect voor de ouders. De jongeren hebben tegenwoordig meer respect voor een bekende sheikh uit het midden-oosten dan voor hun eigen ouders.
Momenteel zie je ook instantmoslims.
Dat zijn moslims die van de een op de andere dag, meestal tijdens de ramadan, hun levensstijl en denkwijze compleet veranderen en aanpassen aan de nieuwe omgeving.
Een ander gevaar is dat door het moslimago de moslimgemeenschap zich afsluit van andere soort mensen.
Iemand met een groot moslimago praat niet met een jood, christen, hindoe, flower-power hippie etc.
Dit lijkt allemaal sterk gekopieërd vanuit de extreem orthodoxe groep joden en de zwaar gereformeerde christenen.
Dezelfde zwarte kleding, bleke afwezige en vermoeide gezichten en gesloten houding.
De profeet Mohammed saws daarentegen is een lichtend voorbeeld voor de hele mensheid van alle religieën.
Hij had een zacht karakter, vriendelijke zachte stem, een glimlach.
Hij was bescheiden, liefdevol, behulpzaam, wijs en open naar alle mensen.
Er zijn nog meer goede kenmerken welke ik helaas niet in het moslimago terugzie.
De profeet hield juist van de kleuren wit en groen. Zwart werd juist helemaal niet gebruikt, helaas zie je het nu wel terug in het moslimago door salafistische invloeden.
De profeet was gastvrij en zowel moslims als christenen, joden, heidenen kwamen naar hem voor advies.
de profeet was goed voor jong en oud, man, vrouw.
De profeet saws was ook goed voor zijn joodse buurman en was aanwezig op het sterfbed van deze buurman.
De profeet saws was meer bekommerd om zijn daden en gedrag dan om zijn imago.
De profeet saws was een harde werker, zowel thuis als buitenshuis. Hij kon met alle soorten mensen handelen.
Waar zijn we mee bezig?
Moslim? of Moslimago?
Als tegenreactie op de islamofobie van de laatste jaren in Europa zijn vooral jongeren hard bezig aan hun moslim- imago. Het is een lifestyle en fashion geworden.
webwinkels en beverwijkse kraampjes floreren hierdoor.
Voornamelijk salafistische invloeden en andere invloeden uit m.n. pakistan en saoedi-arabië zijn terug te zien in het straatbeeld en in de denkwijze die de jongeren voornamelijk na 11 september 2001 hebben geadopteerd.
De marokkaanse gemeenschap van de jaren '80 en jaren '90 zag er totaal anders uit, maar waren ze daarom minder islamitisch?
De ouders van deze jongeren hebben vooral de malikitische opvoeding uit Marokko meegenomen, welke je ook in west-afrika, algerije, tunesië en emiraten terugziet.
Onder sociale druk van leeftijdsgenoten en onder de druk van de nieuwe media hebben steeds meer moslimjongeren een moslimago aangemeten.
Het gevaar hierin schuilt dat moslimjongeren meer aan hun imago werken dan werkelijk aan de ontwikkeling van kennis en geloof welke diepgeworteld in het hart hoort te zitten en wat tijd kost om dit te cultiveren. Een mensenleven is vaak nog niet genoeg om de 'perfecte' moslim te worden. De diepe gedragingen en overtuigingen zijn van buiten immers niet zichtbaar. Daaronder hoort ook respect voor de ouders. De jongeren hebben tegenwoordig meer respect voor een bekende sheikh uit het midden-oosten dan voor hun eigen ouders.
Momenteel zie je ook instantmoslims.
Dat zijn moslims die van de een op de andere dag, meestal tijdens de ramadan, hun levensstijl en denkwijze compleet veranderen en aanpassen aan de nieuwe omgeving.
Een ander gevaar is dat door het moslimago de moslimgemeenschap zich afsluit van andere soort mensen.
Iemand met een groot moslimago praat niet met een jood, christen, hindoe, flower-power hippie etc.
Dit lijkt allemaal sterk gekopieërd vanuit de extreem orthodoxe groep joden en de zwaar gereformeerde christenen.
Dezelfde zwarte kleding, bleke afwezige en vermoeide gezichten en gesloten houding.
De profeet Mohammed saws daarentegen is een lichtend voorbeeld voor de hele mensheid van alle religieën.
Hij had een zacht karakter, vriendelijke zachte stem, een glimlach.
Hij was bescheiden, liefdevol, behulpzaam, wijs en open naar alle mensen.
Er zijn nog meer goede kenmerken welke ik helaas niet in het moslimago terugzie.
De profeet hield juist van de kleuren wit en groen. Zwart werd juist helemaal niet gebruikt, helaas zie je het nu wel terug in het moslimago door salafistische invloeden.
De profeet was gastvrij en zowel moslims als christenen, joden, heidenen kwamen naar hem voor advies.
de profeet was goed voor jong en oud, man, vrouw.
De profeet saws was ook goed voor zijn joodse buurman en was aanwezig op het sterfbed van deze buurman.
De profeet saws was meer bekommerd om zijn daden en gedrag dan om zijn imago.
De profeet saws was een harde werker, zowel thuis als buitenshuis. Hij kon met alle soorten mensen handelen.
Waar zijn we mee bezig?
Moslim? of Moslimago?