Bekijk volle/desktop versie : Het gedrag kan resulteren tot het Paradijs of de Hel..



12-02-2008, 23:23
Salamo Alaikoem,

In de twee verzamelingen van authentieke ahadeeth van Bukhaari en Muslim, verhaalt Haritha ibn Wahb (radiya Allahu 'anhu) dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wassalam) heeft gezegd:

"Willen jullie dat ik jullie aanduid wie de inwoners van het Paradijs zijn? Dat is een zwakke en noodlijdend mens; als hij bij Allaah zweert, dan eert Allaah zijn belofte. Willen jullie dat ik jullie aanduid wie de inwoners zijn van de Hel? Dat is een 'utull, streng en hoogmoedig."

Mujaahid en 'Ikrima (rahimahuma Allah) zeggen dat 'utull betekent: "Degene die onbeschoft is."

In de hadeeth die opgenomen is in de Saheeh van Muslim verhaalt 'Iyadh ibn Himar (radiya Allahu 'anhu) dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wassalam) heeft gezegd, tijdens één van zijn preken:

"De inwoners van het Paradijs zijn drieërlei: 'Een persoon die de macht heeft, maar toch rechtvaardig is en de aalmoes geeft. Een genadevolle persoon met een teder hart voor de naasten. Een rechtschapen en vrome man die een familie ten laste heeft. Wat de mensen van de Hel betreft, zij bestaan uit vijf soorten: 'De zwakke man zonder duurzaamheid wat betreft datgene dat het toekomstige leven eist en die niets anders doet dan anderen te volgen en ten dienste te staan van anderen, zonder noch familie noch goederen te willen. De verrader die zijn hebzucht niet verstopt en die achter het meest subtiele verraad loopt. De persoon die niet stopt met, van s'avonds tot s'morgens, te bedriegen met je familie en je goederen. Dan vernoemde hij de gierige, de leugenaar en de onzedige (Al-shintier).

In deze hadeeth heeft de Profeet (salla Allahu 'alayhi wassalam) de mensen van het Paradijs verdeeld in drie groepen:

1) De eerste: de man die macht bezit, die rechtvaardig is en die de aalmoes geeft. Het gaat om de persoon die een autoriteit heeft over de mensen, die de rechtvaardigheid toepast in de uitvoering van zijn macht en die vervolgens de graad van verdienste en eerbaarheid bereikt.
2) De tweede: de barmhartige persoon met een teder hart, niet alleen voor zijn naasten, maar voor alle Moslims. Dit toont dat deze twee soorten mensen behoren tot de mensen van de verdienste en van de weldaad.
3) De derde: de rechtschapen en vrome persoon die een familie ten laste heeft. Het gaat om degene die dat nodig heeft, wat de mensen bezitten, maar die eraan voorbij gaat door tevredenheid en kuisheid. Dit gedrag vormt één van de twee tekenen van tevredenheid tegenover de goederen van de mensen, vooral wanneer men in nood is.

Wat de mensen van de Hel betreft, de Profeet (salla Allahu 'alayhi wassalam) heeft hen in deze hadeeth onderverdeeld in vijf categorieën:

1) De eerste: is de zwakke persoon die 'geen duurzaamheid heeft' (La zabra lahu). Met de term zabr begrijpt men de kracht en de gehechtheid die gunstig zijn voor de uitvoerder in het toekomstige leven betreffende godsvrucht (taqwa) en vrome daden. Deze groep is de ergste der mensen want zij bezitten geen enkele ambitie noch in deze wereld noch in het Hiernamaals. De ambitie van ieder van hen beperkt zich tot het voldoen van hun buik en hun lusten, die ten alle prijzen moeten verzadigd worden. Het zijn de dienaren van de mensen die niets anders doen dan bedelen.
2) De tweede: de verrader die geen enkel onderwerp, nog zo subtiel, mist in zijn hebzucht, m.a.w. er is geen verraderlijkheid binnen zijn handbereik, nog zo klein, dat hij niet pleegt of er niet van geniet, inbegrepen het frauderen in gewicht en maten of voor het bedriegen i.v.m. bewaargevingen en betreffende de goederen van de wezen etc. Dit vormt één van de gebreken van de huichelarij. Maar dit verraad kan ook degene raken die Allaah en Zijn Boodschapper (salla Allahu 'alayhi wassalam) verraad, door in het geheim dat te doen wat verboden (haraam) is, terwijl uiterlijk de indruk wordt gewekt deze verboden te vermijden.
3) De derde: het is de bedrieger die, dag en nacht, bezig is met het bedriegen van de mensen i.v.m. hun families en hun goederen. Echter, de bedrieger valt onder de gebreken van de huichelaars, zoals Allaah ze heeft omschreven. Bedriegerij bestaat eruit het goede te laten zien door het slechte weg te moffelen met de bedoeling tot de goederen van de mensen en hun families te komen om er zo profijt uit te halen. En dat valt dan weer onder de strengste verboden listen en intriges. In de hadeeth overgeleverd door ibn Mas'ud (radiya Allahu 'anhu) heeft de Profeet (salla Allahu 'alayhi wassalam) gezegd: "Degene die met ons fraude pleegt behoort niet tot onze groep. En de intriges en de bedriegerij zijn aan de Hel toegewijd."
4) De vierde: is de persoon die zich geeft aan gierigheid en leugens. De leugen en de gierigheid zijn twee verschillende gebreken maar men zegt dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wassalam) hen beschouwde als één gebrek. Dat is wat Matar al-Warraq (rahimahu Allah), één van de overleveraars, ondersteunde.
5) De vijfde: Al-shintir (de onzedige). Men heeft gezegd dat het de persoon is met een slecht karakter. En al-fahhash is de onzedige en obscene persoon. 'Aïsha (radiya Allahu 'anha) verhaalt in de twee verzamelingen van authentieke ahadeeth van Bukhaari en Muslim dat de Profeet (salla Allahu 'alayhi wassalam) heeft gezegd: "De persoon die op de Dag der Opstanding de slechtste plaats zal hebben nabij Allaah, is degene die de mensen vermijden om zich te beschermen tegen zijn obsceniteiten."

Bron: Ibn Rajab al-Hanbali (rahimahu Allah) - leefde in 736 -795 Hijra -, uit "De angsten van Hel" (At-tarhieb mina an-naar).

Moge Allaah ons doen behoren tot degenen met de beste akhlaaq.


Wassalam.

18-05-2008, 13:03


Masha'Allah

27-02-2009, 21:11
up

28-02-2009, 11:28
djazaaak allahoe gairan