mocroroosje15
06-02-2008, 23:30
Moslima’s dromen van universiteit[/SIZE]
Door MARC GUILLET
[SIZE="2"]ISTANBUL - Al jaren droomt de 23-jarige Songül van een universitaire opleiding. Maar tot nu toe wordt zij niet toegelaten, omdat zij haar türban (hoofddoek) weigert af te doen.[/SIZE]
Als een wetsvoorstel wordt aangenomen mogen studentes op de universiteit hoofddoekjes dragen.
[SIZE="2"]Hoewel 99 procent van de Turken moslim is, worden vrouwen die hun geloof serieus nemen als tweederangsburgers behandeld, ervaart Songül.
Samen met haar zus loopt ze langs de imposante ingang van de universiteit van Istanbul aan het Beyazitplein in het toeristische hart van de oude stad. Songül is blij dat premier Erdogan het initiatief heeft genomen om het verbod op hoofddoekjes op universiteiten op te heffen. Al vindt ze het wel belachelijk dat in de nieuwe wet óók wordt voorgeschreven van welke stof de de hoofddoekjes moeten zijn gemaakt en hoe ze moeten worden geknoopt: onder de kin.
Fel: ,,We mogen alleen losse hoofddoekjes om zoals oma’s en dorpsvrouwen in Anatolië en niet de strakke, modieuze die stadsvrouwen zoals wij gewend zijn.’’
Songül is echter opgetogen dat er nu eindelijk een eind komt aan het verbod op hoofddoekjes. ,,Ik ben van plan om alsnog naar de universiteit te gaan. En veel van mijn vriendinnen ook.’’
Er wordt een grote toeloop verwacht van godsdienstige vrouwen naar de universiteiten en dat zint rectoren en academici allerminst. Zij zien in de hoofddoek een politiek symbool van de radicale islam. Het afschaffen van het verbod is in hun ogen een poging om de scheiding tussen staat en geloof te ondermijnen. Een eerste stap op een hellend vlak in de richting van een religieuze staat.
Degenen die het hardst roepen dat ze de erfenis van Atatürk willen beschermen en diens prowesterse normen en waarden, blijken tevens de felste tegenstanders van meer individuele vrijheid.
In geen enkele van de 27 lidstaten van de Europese Unie verbiedt de overheid hoofddoekjes in het hoger onderwijs. Belgische moslima’s van Turkse afkomst die in Istanbul vakantie vieren, zijn hier een voorbeeld van.
,,Ik studeer in Brussel voor diëtiste en ondervind geen enkel probleem van mijn hoofddoek,’’ zegt Hatice (23), die zich solidair verklaart met de strijd van haar Turkse ‘zusters’.
De invoering van een toleranter kledingbeleid lijkt echter niet tot meer harmonie op de campus te zullen leiden. ,,Er is nu al sprake van meer polarisatie,’’ vindt rechtenstudente Aysun Asil (21). ,,Er zijn al gevechten tussen godsdienstige en atheïstische studenten. Het geweld zal alleen maar toenemen als er zoals ik verwacht heel veel meisjes met hoofddoeken komen.’’
Ook de 20-jarige studente Duygu Gür voorziet meer spanningen en geweld als hoofddoekjes worden toegestaan op de onderwijsinstellingen. ,,Sommigen, die onder invloed staan van radicale sekten, zullen speciaal naar de universiteit komen om rotzooi te trappen.’’
Uit recente peilingen blijkt dat de meerderheid van de bevolking geen probleem heeft met de hoofddoekjes, die door twee op de drie vrouwen worden gedragen. Maar de oude, stedelijke elite, bestaande uit generaals, rechters en rectoren, blijft zich verzetten tegen het afkalven van haar macht. Zij weigert zich neer te leggen bij besluiten van de meerderheid in parlement, die nu in handen is van de groeiende godsdienstige middenklasse.
De seculiere fundamentalisten spreken al van de ‘dictatuur van de meerderheid’ en hebben aangekondigd dat ze het liberaliseren van het hoofddoekjesbeleid zullen aanvechten bij het constitutionele hof. En als dat niet helpt, gaan ze de druk op de generaals vergroten om de ‘gevaarlijke islamitische regeringspartij’ ten val te brengen, zoals ze ook deden in 1997.
http://www.ad.nl/buitenland/article2031870.ece
Door MARC GUILLET
[SIZE="2"]ISTANBUL - Al jaren droomt de 23-jarige Songül van een universitaire opleiding. Maar tot nu toe wordt zij niet toegelaten, omdat zij haar türban (hoofddoek) weigert af te doen.[/SIZE]
Als een wetsvoorstel wordt aangenomen mogen studentes op de universiteit hoofddoekjes dragen.
[SIZE="2"]Hoewel 99 procent van de Turken moslim is, worden vrouwen die hun geloof serieus nemen als tweederangsburgers behandeld, ervaart Songül.
Samen met haar zus loopt ze langs de imposante ingang van de universiteit van Istanbul aan het Beyazitplein in het toeristische hart van de oude stad. Songül is blij dat premier Erdogan het initiatief heeft genomen om het verbod op hoofddoekjes op universiteiten op te heffen. Al vindt ze het wel belachelijk dat in de nieuwe wet óók wordt voorgeschreven van welke stof de de hoofddoekjes moeten zijn gemaakt en hoe ze moeten worden geknoopt: onder de kin.
Fel: ,,We mogen alleen losse hoofddoekjes om zoals oma’s en dorpsvrouwen in Anatolië en niet de strakke, modieuze die stadsvrouwen zoals wij gewend zijn.’’
Songül is echter opgetogen dat er nu eindelijk een eind komt aan het verbod op hoofddoekjes. ,,Ik ben van plan om alsnog naar de universiteit te gaan. En veel van mijn vriendinnen ook.’’
Er wordt een grote toeloop verwacht van godsdienstige vrouwen naar de universiteiten en dat zint rectoren en academici allerminst. Zij zien in de hoofddoek een politiek symbool van de radicale islam. Het afschaffen van het verbod is in hun ogen een poging om de scheiding tussen staat en geloof te ondermijnen. Een eerste stap op een hellend vlak in de richting van een religieuze staat.
Degenen die het hardst roepen dat ze de erfenis van Atatürk willen beschermen en diens prowesterse normen en waarden, blijken tevens de felste tegenstanders van meer individuele vrijheid.
In geen enkele van de 27 lidstaten van de Europese Unie verbiedt de overheid hoofddoekjes in het hoger onderwijs. Belgische moslima’s van Turkse afkomst die in Istanbul vakantie vieren, zijn hier een voorbeeld van.
,,Ik studeer in Brussel voor diëtiste en ondervind geen enkel probleem van mijn hoofddoek,’’ zegt Hatice (23), die zich solidair verklaart met de strijd van haar Turkse ‘zusters’.
De invoering van een toleranter kledingbeleid lijkt echter niet tot meer harmonie op de campus te zullen leiden. ,,Er is nu al sprake van meer polarisatie,’’ vindt rechtenstudente Aysun Asil (21). ,,Er zijn al gevechten tussen godsdienstige en atheïstische studenten. Het geweld zal alleen maar toenemen als er zoals ik verwacht heel veel meisjes met hoofddoeken komen.’’
Ook de 20-jarige studente Duygu Gür voorziet meer spanningen en geweld als hoofddoekjes worden toegestaan op de onderwijsinstellingen. ,,Sommigen, die onder invloed staan van radicale sekten, zullen speciaal naar de universiteit komen om rotzooi te trappen.’’
Uit recente peilingen blijkt dat de meerderheid van de bevolking geen probleem heeft met de hoofddoekjes, die door twee op de drie vrouwen worden gedragen. Maar de oude, stedelijke elite, bestaande uit generaals, rechters en rectoren, blijft zich verzetten tegen het afkalven van haar macht. Zij weigert zich neer te leggen bij besluiten van de meerderheid in parlement, die nu in handen is van de groeiende godsdienstige middenklasse.
De seculiere fundamentalisten spreken al van de ‘dictatuur van de meerderheid’ en hebben aangekondigd dat ze het liberaliseren van het hoofddoekjesbeleid zullen aanvechten bij het constitutionele hof. En als dat niet helpt, gaan ze de druk op de generaals vergroten om de ‘gevaarlijke islamitische regeringspartij’ ten val te brengen, zoals ze ook deden in 1997.
http://www.ad.nl/buitenland/article2031870.ece