Bekijk volle/desktop versie : Clinton, Obama nek-aan-nek



06-02-2008, 08:36
Woensdag 6 februari 2008 - BREDA - De twee overgebleven Democratische kandidaten begonnen gisteren vanuit vrijwel gelijke stand aan het grote gevecht, Super Tuesday, de grote voorverkiezingsdag die dit jaar vaak Tsunami Tuesday genoemd wordt.



Hillary Clinton en Barack Obama. Fotos EPA en AP


Uit de meeste peilingen blijkt dat Barack Obama nog maar een procent of twee achterstand heeft op zijn rivale Hillary Clinton. Bovendien is er bij elke peiling een flink aantal twijfelaars te noteren.

Bij de Republikeinen stevent John McCain af op een vrijwel onbedreigde overwinning, die zijn kandidatuur onontkoombaar zal maken.

Gisteren is in maar liefst 24 Amerikaanse staten gestemd. In totaal wonen bijna de helft van alle kiesgerechtigden in die 24 staten.

Deze voorverkiezingen zijn speciaal, omdat er dit keer geen kandidaat vanuit het Witte Huis is geleverd. Het is sinds 1952 niet meer voorgekomen dat ófwel een zittende president streefde naar herverkiezing, ófwel dat hij zijn vice-president naar voren schoof. De Bush-regering staat helemaal buiten het verkiezingsproces. Over de regering van George Bush wordt alleen gesproken in termen die aanduiden dat het helemaal anders moet. De voorverkiezingen zijn tot nu toe ongekend spannend, omdat de gunst van de kiezers vaak en drastisch wijzigt. Hillary Clinton begon bijvoorbeeld met maar liefst 20 procentpunten voorsprong op haar rivaal Barack Obama aan de strijd om Super Tuesday. Daarvan was op de dag voor de verkiezingen nog maar bitter weinig over. Clinton heeft een probleem. Ze is op de een of andere manier het momentum verloren en ze weet niet waaraan het ligt. In Amerika plegen de kiezers dat haarfijn aan te voelen. Misschien ligt het aan internet. In de twintigste eeuw was de televisie buitengewoon dominant als medium met invloed op de kiezers. Dat begon in 2000 een beetje te kenteren ten faveure van het internet. In 2004 was dat effect al veel sterker en in dit verkiezingsjaar is de invloed van internet ontegenzeggelijk heel groot geworden, maar ook heel moeilijk te meten.

In het Obama-kamp leeft de vrees dat veel achter hun computer levende jongelui sterk voor Obama zijn, maar niet de moeite zullen nemen om op hem te stemmen. Obama zit duidelijk in de lift. Maar het blijft de vraag of Tsunami Tuesday niet iets te vroeg voor hem komt. Zijn opmars blijkt wel uit het geld dat hij heeft opgehaald Na zijn eerste succes in Iowa heeft hij maar liefst 32 miljoen dollar binnengehaald. Dat stelt hem in staat een zondvloed van tv-spotjes over de kijkers uit te storten van wie nog steeds zeer velen niet weten wat voor vlees ze met hem in de kuip hebben.

Het wegvallen van de meest linkse kandidaat, John Edwards, zou op programmatische gronden meer ten goede moeten komen aan Hillary, maar het is maar zeer de vraag of alle stembusgangers die programma's wel goed kennen. Het woord 'Change' (verandering) is Obama zó in de mond bestorven, dat velen hem als de radicaalste van de twee zullen beschouwen. Obama zit duidelijk zwak bij de joodse gemeenschap, die geen goede ervaringen heeft met zwarte kandidaten. De zwarten zien Obama vaak als een white men's black, een zwarte zoals de blanken er graag een zien. Dat is niet bepaald een aanbeveling.

De Amerikanen willen verandering, dat is in ieder geval duidelijk.

Dat geldt zelfs voor de Republikeinen, al is duidelijk te merken dat die niet zo warm lopen voor de verkiezingen als in de jaren dat ze wel een duidelijke favoriet hadden. Er is geen favoriet voor de zeer vele conservatieve Amerikanen. John McCain en Mitt Romney beweren in ontelbare spotjes dat zij de ware conservatief zijn.

John McCain had gisteren een voorsprong van 42 tegen 24 procent op Romney. Die wordt gedwarsboomd door de bij christelijke kiezers populaire ex-predikant Mike Huckabee, die op 18 procent staat.

Er viel gisteravond bij de Democraten geen duidelijke favoriet aan te wijzen. Bij de Republikeinen staat John McCain sterk. De rol van internet is toegenomen.

Bron: http://www.bndestem.nl/buitenland/2595182/Clinton-Obama-nekaannek.ece

06-02-2008, 09:01


waarom heeft joods amerika het niet zo op afro-americans?

06-02-2008, 09:02
ik word een beetje ziek van dat etnische gezeik

06-02-2008, 10:26
Barackkkkkkk

06-02-2008, 10:28



Citaat door miles:
waarom heeft joods amerika het niet zo op afro-americans?


Op een gegeven moment slaat het nergens op. Had een jood twee kleine zwarte kinderen overgereden, waren er de volgende dag rellen.

Maar NL begint diezelfde kant op te gaan.

06-02-2008, 10:30
Voorkeur gaat naar Obama, ik krijg tranen in mijn ogen als ik zijn speeches beluister

Wat betreft Nederland, de redneck is al hier overgesprongen, maar het is een hybrid tussen nazi's en rednecks: Wilderianen

06-02-2008, 10:32

Citaat door Slaz:
Voorkeur gaat naar Obama, ik krijg tranen in mijn ogen als ik zijn speeches beluister

Wat betreft Nederland, de redneck is al hier overgesprongen, maar het is een hybrid tussen nazi's en rednecks: Wilderianen


Zijn speeches lijken een beetje op die van Malcolm X he?? Hij lijkt er ook een beetje op.

06-02-2008, 10:44

Citaat door komeinekaas:
Ik ook. Gewoon een witte conservatief kiezen.
Dat is het beste voor je portemonnaie en voor je veiligheid.

Veiligheid? Dus jij voelt je veilig als Amerika in het BUITENLANd vechten terwijl er jaarlijks 60.000 mensen dood gaan in Amerika als gevolg van de geweld en wapens. Laatstaan de doden door orkanen, haha, jij faalt.

06-02-2008, 11:05

Citaat door komeinekaas:
Ik ook. Gewoon een witte conservatief kiezen.
Dat is het beste voor je portemonnaie en voor je veiligheid.


Ik zou het beter vinden als ze een witte democraat zouden kiezen, dat is namelijk beter. Dan zal niemand zich uitgesloten voelen. Bovendien, dat over je portemonnaie: Toen Bush de conservatief begon had Amerika geld teveel, nu zitten ze in de schulden. Het begint weer op een recessie te lijken in de VS, mede daardoor stijgt de criminaliteit.

One way or another, democraten zijn iets beter.

06-02-2008, 11:07

Citaat door komeinekaas:
Juist omdat de Amerikanen in het buitenland vechten kan ik me veiliger voelen.
Verder is het in de blanke suburbs prima wonen, geen problemen met lieden die amok maken. Die komen er nl gewoon niet in.


De blanke suburbs zitten vol met rijke mensen, natuurlijk is het iets beter wonen daar. Maar in zwarte suburbs is het dezelfde verhaaltje. Alleen urban area's zitten vol met gevaar, maar hoe zou dat toch komen. Mede dankzij de welfare die daar heerst!!

06-02-2008, 11:34

Citaat door lap_doek:
Zijn speeches lijken een beetje op die van Malcolm X he?? Hij lijkt er ook een beetje op.


dat vind ik nou ook
hoop echt dat hij het wordt hij heeft hele doordachte ideeen
en is echt een ruimdenkende visionair
je moet zijn boeken eens lezen echt een aanrader

06-02-2008, 11:40

Citaat door Jassem:
dat vind ik nou ook
hoop echt dat hij het wordt hij heeft hele doordachte ideeen
en is echt een ruimdenkende visionair
je moet zijn boeken eens lezen echt een aanrader


Ik zie die overal. Maar ik houd niet zo van plotieke boeken, a waist of time. Te ideologisch naar mijn smaak. Maar misschien zal ik het ooit wel lenen, who knows?