SUPER_MAROC
04-02-2008, 21:30
‘Ik voel me om te beginnen mens,’’ reageert Zabi Yousufi (16) op de voorlopige uitkomst van de Jeugdmonitor 2007, waarvan het eindrapport volgende week wordt gepubliceerd: ten opzichte van twee jaar geleden voelen meer allochtone leerlingen zich Nederlander. ,,Ja, en wat is dat eigenlijk: je Nederlander voelen?’’ valt Ilias Amiri (16) hem bij.
,,Ik voel me geen Nederlander, maar ook geen Marokkaan. Hier zien mensen me als buitenlander, maar in Marokko zien Marokkanen mij ook als buitenlander.’’
Zabi en Ilias zitten in het vierde jaar van het vmbo op het Vader Rijn College, een school met ruim negentig procent allochtone leerlingen. En hoewel ze betwijfelen of andere allochtone leerlingen zich echt Nederlander kunnen voelen, herkennen Zabi en Ilias andere uitkomsten van de Jeugdmonitor wel.
Zo beamen ze dat allochtone leerlingen de laatste jaren meer Nederlands zijn gaan spreken op school. Waar dat door komt? ,,Ik denk er niet zo over na of ik Nederlands of mijn eigen taal spreek,’’ zegt de van oorsprong Afghaanse Zabi. ,,Het is een automatisme: op school en op straat spreek ik Nederlands.’’
Ook Ilias kiest er niet bewust voor buiten de deur Nederlands te spreken, maar vindt het wel belangrijk: ,,In de media worden de rotte appels uitvergroot. Een paar jongens verpesten het voor de hele groep. Daar zijn we ons sinds 2004 misschien ook meer bewust van geworden. Ik wil het goede voorbeeld geven: als ik de buschauffeur in het Nederlands groet, kan niemand iets op me aan te merken hebben.’’
Hun docent Engels, Emina Lizde, merkt dat het nieuws haar leerlingen bezighoudt: ,,Ze zijn de afgelopen jaren intensiever met politiek en nieuws bezig. En uit de negatieve beeldvorming kán iets positiefs komen: ze worden aan het denken gezet over hun positie en willen het goede voorbeeld geven.’’
Volgens Zabi staat het grote percentage allochtone leerlingen op het Vader Rijn College, het ‘Nederlander zijn’ niet in de weg. ,,Vroeger zat ik op een witte school. Ik voelde me daar anders, ik kan niet uitleggen waarom. Maar hier zijn we één. Ik voel me geen allochtoon, we zijn hier Nederlanders.’’
Uit de Jeugdmonitor blijkt dat meisjes zich vaker Nederlands voelen dan jongens. ,,Hoe komen ze daaraan?’’ reageert Ilias. Hij vindt het onzin. ,,Jongens komen wel vaker negatief in het nieuws dan meisjes. Die zie je niet in groepjes op straat hangen.’’ Wel herkent hij de ‘vernederlandsing’ van jongens en meisjes op het schoolplein waar directeur Bart Engbers het over heeft: tussen de leerlingen ontstaan stelletjes. Dat gebeurde vroeger niet. ,,En ja, ook Marokkaanse meisjes vragen me mee naar de bioscoop’’, lacht Ilias. ,,Ik ben bekend bij de blonde én de Marokkaanse dames!’’
,,Wij leven ook in 2008 hoor,’’ benadrukt Zabi. ,,Onze ouders vinden het goed als wij doen, waar we ons goed bij voelen. Ook daar geven de media een verkeerd beeld van.’’
Bron AD
,,Ik voel me geen Nederlander, maar ook geen Marokkaan. Hier zien mensen me als buitenlander, maar in Marokko zien Marokkanen mij ook als buitenlander.’’
Zabi en Ilias zitten in het vierde jaar van het vmbo op het Vader Rijn College, een school met ruim negentig procent allochtone leerlingen. En hoewel ze betwijfelen of andere allochtone leerlingen zich echt Nederlander kunnen voelen, herkennen Zabi en Ilias andere uitkomsten van de Jeugdmonitor wel.
Zo beamen ze dat allochtone leerlingen de laatste jaren meer Nederlands zijn gaan spreken op school. Waar dat door komt? ,,Ik denk er niet zo over na of ik Nederlands of mijn eigen taal spreek,’’ zegt de van oorsprong Afghaanse Zabi. ,,Het is een automatisme: op school en op straat spreek ik Nederlands.’’
Ook Ilias kiest er niet bewust voor buiten de deur Nederlands te spreken, maar vindt het wel belangrijk: ,,In de media worden de rotte appels uitvergroot. Een paar jongens verpesten het voor de hele groep. Daar zijn we ons sinds 2004 misschien ook meer bewust van geworden. Ik wil het goede voorbeeld geven: als ik de buschauffeur in het Nederlands groet, kan niemand iets op me aan te merken hebben.’’
Hun docent Engels, Emina Lizde, merkt dat het nieuws haar leerlingen bezighoudt: ,,Ze zijn de afgelopen jaren intensiever met politiek en nieuws bezig. En uit de negatieve beeldvorming kán iets positiefs komen: ze worden aan het denken gezet over hun positie en willen het goede voorbeeld geven.’’
Volgens Zabi staat het grote percentage allochtone leerlingen op het Vader Rijn College, het ‘Nederlander zijn’ niet in de weg. ,,Vroeger zat ik op een witte school. Ik voelde me daar anders, ik kan niet uitleggen waarom. Maar hier zijn we één. Ik voel me geen allochtoon, we zijn hier Nederlanders.’’
Uit de Jeugdmonitor blijkt dat meisjes zich vaker Nederlands voelen dan jongens. ,,Hoe komen ze daaraan?’’ reageert Ilias. Hij vindt het onzin. ,,Jongens komen wel vaker negatief in het nieuws dan meisjes. Die zie je niet in groepjes op straat hangen.’’ Wel herkent hij de ‘vernederlandsing’ van jongens en meisjes op het schoolplein waar directeur Bart Engbers het over heeft: tussen de leerlingen ontstaan stelletjes. Dat gebeurde vroeger niet. ,,En ja, ook Marokkaanse meisjes vragen me mee naar de bioscoop’’, lacht Ilias. ,,Ik ben bekend bij de blonde én de Marokkaanse dames!’’
,,Wij leven ook in 2008 hoor,’’ benadrukt Zabi. ,,Onze ouders vinden het goed als wij doen, waar we ons goed bij voelen. Ook daar geven de media een verkeerd beeld van.’’
Bron AD