Bekijk volle/desktop versie : Hoe ik van mijn echtgenoot houd



Pagina's : [1] 2

02-02-2008, 12:35
Vrouwen kunnen soms zo verzonken zijn in hun rechten alleen, hun plichten vergetend, en maken zich slechts zorgen als iets niet op hun manier gebeurt. Soms moeten we even gaan zitten en nadenken over onze echtgenoten en hoe Allah hen de kostwinners en verdedigers heeft gemaakt, en hoe Hij het zo gemaakt heeft dat wij vrij zijn van die zware last.

Dat is de reden dat ik “Hoe ik van mijn echtgenoot houd” schrijf.



Hij wordt vroeg in de ochtend wakker om zijn dag te beginnen met het werken in het centrum van de stad. Daar krijgt hij te maken met niet-moslims en de drukte van het stadsleven. Dit doet hij zodat hij zijn familie kan onderhouden, zoals Allah hem verplicht heeft gesteld.

Maar voordat hij weg gaat, helpt hij me met de kinderen. Soms gaat hij naar de winkel om alvast de boodschappen te doen.

Hij belt me, terwijl ik in ons fijne huis zit, en hij vraagt me hoe mijn dag is. En dit terwijl ik weet dat hij moe is.

Hij zegt dat hij ervan houdt om mijn stem te horen en het maakt hem gelukkig om met mij te praten.

Soms als hij thuiskomt is het eten nog niet helemaal klaar, dan speelt hij met de kinderen terwijl ik bezig ben in de keuken.

Hij neemt te tijd om mij over de Islam te leren, hij maakt me wakker in het midden van de nacht voor het nachtgebed en overhoort mij over wat ik die dag geleerd heb. Hij zorgt ervoor dat zijn familie de fundamenten van Islam kent.

Hij werkt 10 uur per dag om ons te onderhouden.

Hij komt blij en gelukkig naar huis om zijn familie te zien.



Hoe ik van mijn echtgenoot houd

Hij neemt het werk in huis over van mij wanneer ik ziek ben.

Als de nieuwe baby is geboren blijft hij 6 weken lang thuis om mij te helpen.

Hij onthoudt mij niets, hij brengt me wat ik wil, groot of klein, om mij tevreden te houden. Ik, van mijn kant, vraag niet meer dan hij kan betalen omdat ik hem niet wil dwingen zijn geld om een haram manier te verkrijgen. Hij zoekt overal om mij de kleine prulletjes en dingetjes te kunnen geven waar ik zo van houd.

Hij brengt mij Afrikaanse viooltjes, het zijn mijn lievelingsbloemen.



Hoe ik van mijn echtgenoot houd
Hij werkt voor de moskee en brengt daar veel tijd door met het helpen van mensen en hun problemen en vragen.

Hij is geduldig tijdens beproevingen en moeilijke tijden, hij vertrouwt op Allah.

Elk verplichte gebed verricht hij in de moksee, tenzij hij ziek is, en hij mist nooit het vrijdagsgebed (jumu3ah) alhamdulillah!

Hoe ik van mijn echtgenoot houd

Hij vertelt me elke dag dat hij van mij houdt omwille van Allah.

Hij houdt van een schoon en netjes uiterlijk en verzorgt zichzelf goed.

Hij lost onze huwelijkse problemen altijd op in overeenstemming met de Qur'an en Sunnah voordat we gaan slapen.

Mocht ik het vergeten zijn, dan reciteert hij de quls (surah an-nas, al-falaq and al-ahad) in mijn oor.



Hoe ik van mijn echtgenoot houd

Hij roept Allah aan met du'a voor zijn familie.

Hij houdt van Allah, de Islam en de moslims.

Dat is waarom ik du'a voor hem maak om het paradijs te mogen betreden, en voor het goede van deze wereld en het hiernamaals.

Ik zorg dat ik een fris en aantrekkelijk uiterlijk heb voor hem, ik doe extra moeite om er goed uit te zien wanneer hij thuiskomt.

Ik houd het huis schoon en klaar voor zijn komst.

Ik behandel hem met extra vriendelijkheid wanneer hij erg moe is en leer mijn oudste kind om zijn vader te vragen of er iets is dat hij nodig heeft.

Als ik boos ben op mijn echtgenoot over iets, herinner ik me dat hij elke dag werkt omwille van Allah, om ons te onderhouden.

En hij laat me lachen waardoor ik niet lang boos op hem kan blijven.

Ik herinner me ook dat Allah Zijn dienaar op elk moment kan roepen, en dat het misschien de laatste keer is dat ik hem zie.

Ik let goed op mijn houding en gedrag ten opzichte van hem en blijf uit de buurt van de dingen waar hij niet van houdt.

Ik ben bevriend met slechts een paar vrienden, die (bijna) geen slechte eigenschappen bezitten.



Ik ben dankbaar omdat Allah ons zeker heeft gezegend.

Ik ben Allah enorm dankbaar voor mijn echtgenoot.

Moge Allah ons in dit prachtige geloof houden en ons huwelijk beschermen. Ameen!







ps: Deze tekst is geschreven door een lieve zuster uit Amerika en ik heb het vertaald opdat wij er lering uit kunnen trekken. Zelfs voor degenen onder ons die niet getrouwd zijn is dit van voordeel.. je kunt beter vroeg leren en voorbereid zijn, dan niets te weten hierover. Daarnaast, is het een goede les voor ons allen. Probeer dingen ook van een andere kant te bekijken... en deze nasiha is in eerste en tweede plaats aan mijzelf gericht.



wasalamu 'alaykum warahmatullahi wabarakatuh

02-02-2008, 12:39


Mashalalah, djazaki lahoe gairan, is zooo waar eigelijk!

02-02-2008, 12:41

Citaat door sajidah_algaliq:
Mashalalah, djazaki lahoe gairan, is zooo waar eigelijk!


02-02-2008, 12:45
mashaa Allah mooi hoor, maar ik vind bepaalde stukken een beetje overdreven. De werkelijkheid is meestal niet zo, helaas.

Zulke stukjes vind ik ook zeer gevaarlijk omdat het meestal niet zo gaat en er zusters hierdoor aan hun echtgenotes gaan twijfelen of teleurgesteld gaan raken. Dit zeg ik niet zomaar, dit is wat ik om me heen meemaak. Vaak gaan zusters met zo een beeld "zweverige perfete moslimhuwelijk" het huwelijk in en komen bedrogen uit waardoor er huwelijksproblemen ontstaan....

02-02-2008, 12:46


en oh ja djazakie Allahoe ghayran voor je stukje

02-02-2008, 12:47

Citaat door 3anood:
mashaa Allah mooi hoor, maar ik vind bepaalde stukken een beetje overdreven. De werkelijkheid is meestal niet zo, helaas.

Zulke stukjes vind ik ook zeer gevaarlijk omdat het meestal niet zo gaat en er zusters hierdoor aan hun echtgenotes gaan twijfelen of teleurgesteld gaan raken. Dit zeg ik niet zomaar, dit is wat ik om me heen meemaak. Vaak gaan zusters met zo een beeld "zweverige perfete moslimhuwelijk" het huwelijk in en komen bedrogen uit waardoor er huwelijksproblemen ontstaan....

ja klopt sommige dingen zijn wel overdreven. Een huwelijk is natuurlijk niet altijd rozengeur& maneschijn, je moet er samen voor vechten

02-02-2008, 12:48

Citaat door 3anood:
en oh ja djazakie Allahoe ghayran voor je stukje


02-02-2008, 12:49

Citaat door zwina1980:


02-02-2008, 12:49

Citaat door ouasimagirl:
ja klopt sommige dingen zijn wel overdreven. Een huwelijk is natuurlijk niet altijd rozengeur& maneschijn, je moet er samen voor vechten


het neemt idd niet weg dat je er samen hard voor moet werken.

02-02-2008, 12:50

Citaat door 3anood:
het neemt idd niet weg dat je er samen hard voor moet werken.


02-02-2008, 13:19
Bedankt voor t plaatsen sgatje inoe

02-02-2008, 13:22
Dacht effe dat het over mijn man ging, totdat ik las... 6 weken vrij na de bevalling... (die van mij neemt maar 2 dagen :moe...

Het is een prachtig stukje, en zo hoort het huwelijk ook te zijn.

Maar je moet er keihard aan werken, veel sabr hebben.. en denken aan de beloning van Allah, anders kom je er echt niet. Want mannen (en vrouwen) zijn nou eenmaal niet perfect.

02-02-2008, 13:23



Citaat door paraa_marokkia:
Bedankt voor t plaatsen sgatje inoe

Graag gedaan lieverd

02-02-2008, 13:24

Citaat door Purple_:
Dacht effe dat het over mijn man ging, totdat ik las... 6 weken vrij na de bevalling... (die van mij neemt maar 2 dagen :moe...

Het is een prachtig stukje, en zo hoort het huwelijk ook te zijn.

Maar je moet er keihard aan werken, veel sabr hebben.. en denken aan de beloning van Allah, anders kom je er echt niet. Want mannen (en vrouwen) zijn nou eenmaal niet perfect.

Om de eerste 2 regels moest ik lachen

en de rest je hebt zeker gelijk, zonder sbar kom je nergens en zoals je zei niemand is perfect

02-02-2008, 13:25
Purple_ ik zie dat je binnen korte tijd inchallah zal bevallen. Moge Allah je een prachtkindje geven en een voorspoedige bevalling

Pagina's : [1] 2