Bekijk volle/desktop versie : Oostenrijks leger rekruteert imams



27-01-2008, 19:38
Een stille revolutie is gaande in het grotendeels katholieke Oostenrijk. In maart zal het Oostenrijkse leger twee imams aanstellen, om ter dienst te staan van de islamitische rekruten.

De idee werd voor het eerst ter sprake gebracht in 2006, nadat er een heftig debat was ontstaan. Nu zijn er ruim 1000 soldaten moslim, zo'n 3.5% van het gehele Oostenrijkse leger, en de islam is in grootte de tweede godsdienst in de militaire instituten.


Foto: Oostenrijks leger tijdens een demonstratie in 2005



In tegenstelling tot de extreemrechtse partij in Oostenrijk beweert, is dit niet de eerste keer dat het leger moslims inlijft in het leger. Toen in 1918 Oostenrijk-Hongarije uit elkaar viel, werden complete eenheden uit de provincie Bosnië (toen in een oorlog geannexeerd) opgenomen, en de soldaten waren vrij om hun geloof te belijden.

Bron Le Soir (Belgi&euml via Courrier International

28-01-2008, 07:29


En wat moeten ze doen als imams als ze opeens tegen een islamitische land moeten strijden?

28-01-2008, 07:46

Citaat door BaDGuY:
En wat moeten ze doen als imams als ze opeens tegen een islamitische land moeten strijden?

Ta, dat kan alweer problemen geven.
Maar soit, de handschar en de kama divisie bestond ook uit moslims. die samen met hitler vochten.

28-01-2008, 11:32
Eh spitt, zoals je schrijft is niet toegestaan volgens de huisregels waarmee je akkoord bent gegaan toen je account aanmaakte.

Je kan niet dit soort racistische taal uitslaan.

28-01-2008, 11:38



Citaat door David:
Stoer.

Date?

Ze herinnert zich mijn opmerking nog over haar éénzijdige afkeer tegen dit soort uitspraken nog, éénzijdig omdat ze steeds maar tegen 1 groep gericht waren.
Daarom nu deze poging om geloofwaardig over te komen.

28-01-2008, 11:43

Citaat door rijmaran:
Ze herinnert zich mijn opmerking nog over haar éénzijdige afkeer tegen dit soort uitspraken nog, éénzijdig omdat ze steeds maar tegen 1 groep gericht waren.
Daarom nu deze poging om geloofwaardig over te komen.

"ze"?

28-01-2008, 12:12

Citaat door Kloosjak:
"ze"?

Ik ging verder op haar reactie op spitt.

28-01-2008, 12:14

Citaat door rijmaran:
Ik ging verder op haar reactie op spitt.

I stand beside you...