Bekijk volle/desktop versie : Het du3a gebed



Pagina's : [1] 2

25-01-2008, 18:42
De voortreffelijkheden van het du3a gebed worden omschreven in verschillende ah'adieth, zoals: Aboe Dharr verhaalt dat de profeet zei:

"Liefdadigheid is dagelijks nodig (of vereist) voor elk deel van je lichaam.


"Elke 'Soebh'aana-llaah' (Heilig is Allah) is een liefdadigheid. Elke 'Al-H'amdoeliellaah' (alle Lof is voor Allah) is een liefdadigheid. Elke 'laa illaha ilallah' (er is geen god dan Allah) is een liefdadigheid. Elke 'Allaahoe Akbar' (Allah is de grootste) is een liefdadigheid. Het goede bevelen is een liefdadigheid. Het slechte verdelgen is een liefdadigheid. Wat voldoende is voor dat (als een liefdadigheid) zijn de twee rak'aat van doh'a.." [Ah'mad, Moeslim, Aboe Daawoed]

Ahmad en Aboe Daawoed verhalen van Boeraidah dat de profeet zei:

"Er zijn er 360 gewrichten in een mens en men moet voor elk een liefdadigheid verrichten." De mensen zeiden: "Hoe kunnen we dat doen, O boodschapper van Allah?" Hij antwoordde: "Men kan het slijm (of viezigheid) dat men vindt in de moskee bedekken of iets schadelijks van de straat verwijderen. Als men dit niet kan doen, kan hij twee rak'aat van du3a bidden en dat zal voldoende voor hem zijn."

Sprekend over de wettelijke betekenis van deze hadieth zegt as-Shawkani: "Deze twee ah'adieth wijzen op de grootsheid, voortreffelijkheid en belang van het doh'a gebed die de wettigheid benadrukken dat de twee raka'aat voldoende zijn voor 360 liefdadigheden. Zoiets als dit (het du3a gebed) zou met regelmaat en vasthoudendheid uitgevoerd moeten worden. De hadieth bevestigt ook het belang van het zeggen van 'Soebh'aana-Allah' en 'Al-H'amdoeliellaah' en 'laa illaha ilallah', en (het belang van) het goede bevelen, het slechte verdelgen, verwijderen van speeksel, verwijderen van dat wat schadelijk is van de weg en zulke andere handelingen, die de nodige dagelijkse liefdadigheden vervullen."

An-Nawwaas ibn Sam'an verhaalt dat de profeet zei:

"Allah zei: "Zoon van Adam, laat het verrichten van vier rak'aat in de vroege dag niet na, zodat het voldoende is voor het latere deel van de dag." Dit is verhaald door al-H'aakiem en at-Tabarani en de overleveraars zijn betrouwbaar. Ahmad, at-Tirmidhie, Aboe Daawoed en an-Nasa'i leveren dit over op gezag van Na'im al-Ghatfani met een goede keten van overleveraars.

De verwoording van at-Tirmidhie is: "Zoon van Adam, bid vier rak'aat voor Mij in de vroege dag en het zal voldoende voor jou zijn voor het latere deel van de dag."

'Abdullah ibn 'Amr zei: "De boodschapper van Allah zond een expeditie en zij verkregen veel buit en keerde snel terug. De mensen spraken over hun snelle overwinning, overvloedige buit en snelle terugkeer. Naar aanleiding hiervan zei de boodschapper van Allah: "Zal ik jullie niet leiden naar een nabijere overwinning, een grotere buit en een snellere terugkeer? Iedereen die woedoe verricht en dan naar de moskee gaat om de doh'a te bidden, dat is een nabijere overwinning, een betere buit en een snellere terugkeer." (Ah'mad en at-Tabaraanie). Aboe Ya'la heeft ongeveer hetzelfde overgeleverd.

Aboe Hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) zei:[B] "Mijn vriend (de boodschapper van Allah ) adviseerde mij om drie dingen te doen en ik zal ze niet in de steek laten tot ik sterf:
1. drie dagen per (maan)maand vasten,
2. het du3a gebed bidden en
3. voor het slapen het witr gebed bidden." [al-Boekhaarie en Moeslim]

Aantal raka'aat voor het du3a gebed: Het minimum aantal raka'aat dat gebeden dient te worden is twee, zoals vermeld is in de hadieth van Aboe Dharr (zie hierboven). Het meest bad de profeet acht raka'aat, hoewel het grootst aantal dat hij noemde is twaalf raka'aat. Sommige mensen, zoals Ibn Djarir at-Tabari, al-Moelaimi en ar-Roewyani, die behoren tot de Shafi'-wetschool, zeggen dat er geen maximum aantal raka'aat is die men kan bidden voor de du3a.

Al-'lraqi zei in de uitleg van Soenan at-Tirmidhi: "Niemand van de metgezellen of volgelingen zijn bekend die het begrenst hebben tot twaalf raka'aat." As-Syoeti deelt deze mening.

Sa'id ibn Mansoer verhaalt dat er aan al-H'assan werd gevraagd: "Verrichtten de metgezellen het?" Hij antwoordde: "Ja...sommige baden twee raka'aat en sommige baden vier raka'aat. En sommige baden tot de helft van de (vroege) dag (om was)."

Ibrahiem an-Nakha'i verhaalt dat al-Aswad ibn Yazid gevraagd werd: "Hoeveel raka'aat moeten er gebeden worden voor de du3a?" Hij antwoordde: "Zo veel als je wilt."

Oemm Hani verhaalt dat de profeet acht raka'aat bad voor de doh'a en de Tasliem zei na elke twee raka'aat. (Aboe Daawoed met een sah'ieh' keten van overleveraars)

'Aishah zegt: "De profeet bad vier raka'aat voor de du3a en voegde er aan toe wat Allah wilde." [Ah'mad, Moeslim en ibn Maadjah]

Aanbevolen tijdstip om de du3a te bidden: de tijd voor de du3a begint wanneer de zon los is van de horizon (+/- een uur na het Fajr gebed) en duurt tot dat de zon zijn hoogtepunt heeft bereikt (vóór het Dohr gebed). De voorkeur is om de du3a uit te stellen tot de zon hoog is gerezen en de dag heet geworden is.

Zaid ibn Arqam verhaalt: "De boodschapper van Allah ging naar de mensen van Qoebaa-e en zij waren de du3a aan het uitvoeren. Hij zei: "Het gebed van vroomheid moet worden uitgevoerd wanneer de jonge gespeende kamelen de hitte van de zon voelen." [Ah'mad, Moeslim en at-Tirmidhi].

25-01-2008, 20:58


Salam ou3alikom broeder,
Ik wil heel graag een paar dou'a leren.
Kun je d'r een paar plaatsen?
Tekst en recitatie.
Ik hoop dat je mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt.

25-01-2008, 21:01

Citaat door Tmaz0st_N_Mamas:
Salam ou3alikom broeder,
Ik wil heel graag een paar dou'a leren.
Kun je d'r een paar plaatsen?
Tekst en recitatie.
Ik hoop dat je mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt.

walikom salam,welk doua wil je inchallh?

25-01-2008, 21:02

Citaat door kenitri_weldnas:
walikom salam,welk doua wil je eren inchallh?


Ik vind dou'a van sudais heel mooi die wil ik heel graag leren

25-01-2008, 21:06


het liefst wil ik deze leren
http://youtube.com/watch?v=oKAqpuWZE-E&feature=related

25-01-2008, 21:08
http://www.youtube.com/watch?v=T0Edphd1hBg
http://www.youtube.com/watch?v=Zyey8Myvdv0
http://www.youtube.com/watch?v=dh997BRLizU
http://www.youtube.com/watch?v=yC5f9VoDlKE
http://www.youtube.com/watch?v=7qPc-G0p9yw
http://www.youtube.com/watch?v=4AdPSkbAEtE

25-01-2008, 21:10
spreek je arabish?

25-01-2008, 21:11
Heb je ook tekst zodat ik het makkelijk kan leren?

25-01-2008, 21:12

Citaat door kenitri_weldnas:
spreek je arabish?




neee
echt jammer,
Maar ik zit nu op les ik ga het leren insha'Allah.
Ik kan niet w8en totdat ik vloeiend kan lezen

25-01-2008, 21:15
maar ik weet niet hoe die doe3a heet.

25-01-2008, 21:16

Citaat door kenitri_weldnas:
maar ik weet niet hoe die doe3a heet.


Jammer
Ik kan geen arabisch lezen, ik moet tekst d'r bij hebben anders kan k niet leren

25-01-2008, 21:18
w8 even,ik ga naar dou3a luistren en voor je schrijven

25-01-2008, 21:21


Heb je du3ha's in het arabish

25-01-2008, 21:24
nee die heb ik niet?maar ik weet niet hoe die doe3a heet,dat is de problem

25-01-2008, 21:30

Citaat door kenitri_weldnas:
w8 even,ik ga naar dou3a luistren en voor je schrijven



Als je dat zou willen graaaaaaaaaaaaag,
Moge Allah je belonen

Pagina's : [1] 2