Bekijk volle/desktop versie : De djinn



25-01-2008, 06:51

Salaam alikoum warahmatullahi wabarakatuhu

Ik heb wat informatie uitgetypt uit een boek van Dr. Oemar Soelaiman Al-Ashgar en daarbij komen hadieths en aya's uit de Koran kijken. Ik weet dat dit een héél interessant onderwerp is maar ook tegelijk een eng, als het je onbekend is. Daarom vind ik dat we kennis moeten opdoen, en ook meegeven inshallah aan onze kinderen. En het feit dat er ook zo weinig over te vinden is op internet, in het Nederlands dan, mijn Arabisch is niet wat het moet zijn.

Ghair inshallah
Wa salaam alikoum warahmatullahi wabarakatuhu


25-01-2008, 06:53


Toevlucht zoeken bij het binnentreden van toilet Als men het toilet binnentreedt, moet men toevlucht zoeken tegen de mannelijke en vrouwelijke duivels. In de twee Sahiehs wordt gemeld dat Anas ibn Malik heeft verhaald dat wanneer de Profeet de plaats, waarin men zich ontlast, betrad hij dan zei:

‘O Allah, ik zoek toevlucht bij U tegen de mannelijke en de vrouwelijke slechte djinn.’

In Moesnad Ahmad en Soennan Aboe Dawoed wordt gemeld, met een Sahiehketen van overleveraars, dat Zaid ibn Arqam heeft verhaald dat de Profeet heeft gezegd:

‘Deze toiletten worden vaak bezocht door djinn. Dus als één van jullie het toilet bezoekt, moet hij het volgende zeggen: ‘Ik zoek toevlucht bij Allah tegene de mannelijke en vrouwelijk slechte djinn.’’

Toevlucht zoeken ten tijde van geslachtsgemeenschapx
We zijn ook aangemoedigd om toevlucht te zoeken wanneer een man zijn vrouw nader door het volgende te zeggen:

‘ In de naam van Allah. O Allah, houdt Satan van ons weg en houdt Satan weg van hetgeen waarmee u Ons voorziet.’

Zou het zo zijn dat er een kind van hen komt, dan zal Satan het nooit schade berokkenen. Dit is verhaald door Al-Boecharie en Moesliem.

• Dit werd verhaald door At-Tirmidhi met een Sahiehketen van overleveraars. Sahieh Al-Djaami’, deel 6 p. 56.

Toevlucht zoeken bij Allah tegen Satan bij het horen van het gebalk van een ezel
De Profeet sallalahoe aleihi wa salaam heeft het volgende gezegd:

‘Als een ezel balkt, zoek dan toevlucht bij Allah tegen Satan, de verworpene.’

We hebben hiervoor gesteld dat als een ezel ’s nachts balkt, dat komt omdat hij een Satan heeft gezien.

25-01-2008, 06:55
Geen kennis over hen hebben is geen vorm van bewijs


Meestal zeggen degenen die het ontkennen dat zij geen kennis hebben over hun bestaan. Maar geen kennis over hen hebben, is geen bewijs dat ze niet bestaan. xxx
De geest die alles wat het niet kent onkent, is afkeurenswaardig. Sterker nog, dat is een reden waarom Allah de ongelovigen afkeurt. Allah zegt in de Koran;

‘Neen, zij ontkennen de kennis die zij niet kunnen evenaren’ (Joesoef 10:39)

Deze gedachte is een moderne vinding waar niemand te koppig voor moet zijn om aan vast te houden. Is het toegestaan voor de mens die honderden jaren heeft geleefd om hun mogelijkheid af te wijzen, zelfs als een geloofwaardige persoon hem erover informeert? Was ons onvermogen om geluiden die door de wereld gaan te horen, bewijs dat die geluiden niet bestonden totdat de radio werd uitgevonden en ons de mogelijkheid gaf om die geluiden te horen en het bestaan ervan bevestigde?

xxx Zij kunnen hun mening niet ondersteunen met de verklaring in Sahieh Boechaarie van Ibn Abbaas die ontkene dat de Profeet met de djinn sprak. Hij ontkende slechts dat de Profeet met hem sprak en niet het bestaan van de djinn. Bovendien bevestigen andere metgezellen naast Ibn Abbaas, zoals Ibn Mas’oed, dat de Profeet de djinn heeft gezien. En degene die wat weet is een bewijs tegen degene die niet weet.

25-01-2008, 06:56
Ezels en honden zien de djinn

Hoewel wij mensen de djinn niet zien, kunnen sommigen dieren zoals honden en ezels ze wel zien. Het wordt vermeld in Moesnad Ahmed en Soennan Aboe Dawoed met een sahiehketen van Djaabir dat de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam heeft gezegd:

‘Als je het geblaf van honden of het balken van ezels gedurende de nacht hoort, zoek dan toevlucht bij Allah tegen de Satan, want zij zien wat jij niet ziet.

Dit is niet vreemd omdat vele wetenschappers bevestigd hebben dat dieren veel dingen kunnen zien die mensen niet kunnen. Bijen zien ultraviolet licht en zien ook de zon aan een betrokken hemel. Een uil kan een muis in een dicht maïsveld op een donkere nacht zien rennen.

25-01-2008, 06:57


Het voedsel en drinken van djinn

In Sahieh Al-Boecharie is op gezeg van Aboe Hoeraira overgeleverd dat de Profeet sallalahoe aleihi was alaam tegen hem zei dat hij wat stenen moest halen zodat de Profeet sallalahoe aleihi was alaam zichzelf kon reinigen na de ontlasting. De profeet sallalahoe aleihi was alaam zei tegen Aboe Hoeraira: ‘Breng me geen bot of mest’. Aboe Hoeraira vroeg waarom hij sallalahoe aleihi was alaam zei dat hij die twee dingen niet moest brengen. De profeet sallalahoe aleihi was alaam zei tegen hem: ‘Het is voedsel voor de djinn. Een delegatie van Nasieb kwam naar mij en het waren aardige djinn en zij vroegen mij om hun voorzieningen. Ik smeekte Allah voor hen dat zij nooit langs mest of bot zouden gaan zonder zij er vlees op zouden vinden.’ En het wordt vermeld in Soenan at-Tirmidzhi met een Sahiehketen van overleveraars dat de Profeet sallalahoe aleihi was alaam zei: ‘Reinig jullie niet met mest of met botten want het is voedel voor jullie broeders onder de djinn. xxx En in Sahieh Mosim wordt overgeleverd door Ibn Mas’oed dat een boodschapper van de djinn naar de Profeet sallalahoe aleihi was alaam toekwam en hij ging met hen mee. De Profeet sallalahoe aleihi was alaam las een aantal Koranverzen aan hen voor. De Profeet liet de mensen de overblijfselen van hun gloeiende kolen zien. Zij vroegen de Profeet sallalahoe aleihi was alaam om hun voorzieningen en hij zei tegen hen: ‘Elk bot waarover de naam van Allah genoemd is, zal vlees voor jullie bevatten en de mest (van de kamelen) is stalvoer voor jullie dieren.’ Toen zij hei: ‘Reinig jezelf er niet mee want het is voedsel voor jullie broeders.’ (noot: Als het voor ons verboden is om het voedsel van de djinn te verspillen, dan is het vast ook het geval dat het niet toegestaan is voor ons om het voedsel van de mensen te verspillen.)

25-01-2008, 06:59
De djinn van de huizen

De djinn nemen de gedaante aan van slangen en verschijnen voor mensen.
Daarom heeft de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam het doden van slangen die in de huizen gevonden worden verboden, bang dat het misschien djinn zijn die moslim zijn geworden. Het wordt vermeld in Sahieh Moeslim op gezag van Aboe Sa'ied al-Khoedri dat de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam heeft gezegd:

'Een groep djinn in Medina is moslim geworden. Dus degene die één van hen ziet zou het drie keer moeten waarschuwen. En als het daarna verschijnt, moet het gedood worden, want dan is het een duivel.'

Eén van de metgezellen van de Profeet sallalahoe aleihi wa slaam doodde één van de slangen in het huis en dit leidde tot zijn dood. Moeslim heeft in zijn Sahieh vermeld dat Aboe As-Saib naar Aboe Sa'ied's huis ging en hem biddend aantrof. Aboe As-Saib wachtte op hem tot hij zijn gebed had afgerond toen hij gerommel hoorde in de bundels hout die in de hoek van het huis lagen. Hij keek en zag dat het een slang was. Hij wilde het net doden toen Aboe Sa'ied naar hem gebaarde dat hij moest gaan zitten. Na het gebed, wees Aboe Sa'ied naar een kamer en hij zei: 'Zie je deze kamer?' 'Ja', antwoordde As-Saib. Aboe Sa'ied zei: 'Er was ooit een pasgetrouwde man en wij gingen samen op pad om met de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam deel te nemen aan de Slag van de Greppel. Hij vroeg altijd toestemming van de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam om naar zijn vrouw te gaan en de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam waarschuwde hem dat hij zijn wapens moest meenemen odmat hij bang was dat de stam Qoeraidha van achter zou aanvallen.
De man nam zijn wapens en toen hij terugkeerde naar zijn familie stond zijn vrouw tussen de deuren in van het huis. Hij was woedend van jaloezie en stak haar met zijn speren. Ze zei tegen hem dat hij zijn speer moest weghouden en dat hij het huis moest binnengaan om te zien wat haar ertoe aangezet om naar buiten te gaan. Hij ging het huis binnen en vond een grote slang op het bed. Hij viel het met zijn speer aan en doorstak het. Hij boog er overheen om het op te pakken en het naar buiten te brengen maar de slang had genoeg kracht om hem te bijten. Niemand weet wie eerder stierf tijdens de gebeurtenis, de slang of de man. De mensen meldden deze gebeurtenis aan de Boodschapper van Allah sallalahoe aleihi wa salaam hem vragend of hij aan Allah wou vragen om deze man tot leven te brengen. In plaats daarvan zei de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam: Vraag vergeving voor onze metgezel. In Medina zijn er djinn die moslim zijn geworden. Als één van jullie één van hen ziet (een slang' zou hij hem drie dagen moeten waarschuwen. Als het daarna vershcijnt, moet het gedood worden, want dan is het een duivel.'


Belangrijke opmerking:

1. Deze regeling betreffende het verbod op het doden van zulke dieren is alleen op toepassing op slangen en niet op alle andere dieren.

2. De regeling geldt niet voor alle slangen maar alleen voor slangen die in het huis gevonden worden. Degenen die buiten het huis gevonden worden mogen gedood.

3. Als men een slang in het huis ziet, dan zou je hem moeten waarschuwen, maw, hem bevelen om te vertrekken door iets te zeggen zoals 'Bij Allah, ik beveel je om dit huis te verlaten en jouw kwaad van ons weg te nemen, als jij dat niet doet dan zullen we jou doden.' Als je hem na drie dagen nog ziet, dan moet je hem doden.

4. De reden dat het pas gedood mag worden na drie dagen is een voorzorgsmaatregel dan om te verzekeren dan met niet een djinn doodt die moslim is geworden. Als hij zo'n djinn was, zou hij het huis verlaten. Als hij niet vertrekt dan verdient hij het om gedood te worden, want in dit geval is het een opstandige ongelovige djinn die verdiend gedood te worden vanwge kwaad dat het aan de inwoners van het huis brengt.

5.Er is één soort slang die in het huis gevonden wordt waarvoor wij speciale toestemmeing hebben om te doden zonder eerst te verzoeken om weg te gaan. In Sahieh AL-Boecharie wordt op gezag van Aboe Loebaba vermeld dat de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam zei:

'Dood de djinn niet, behalve degenen met twee strepen op de rug want zij veroorzaken miskramen en nemen het zicht weg, dood ze daarom.'


Houdt deze regeling betreffende slangen in dat elke slag een djinn is of alleen een aantal van hen?

De Profeet sallalahoe aleihi wa salaam heeft gezegd:
'Slangen zijn vormen van transmutaties van djinn zoals apen en zwijgen transmutaties waren van de stam van Israël.' x

x Als jullie interesse hebben over de info van deze transmutaties, moeten jullie het even zeggen! (ben moe aant worden van het typen)

25-01-2008, 07:01
Buitensporigheid

De koran heeft ons gewaarschuwd voor het buitensporig uitgeven. Hij rekent iemand die buitensporig uitgeeft tot een broeder van Satan. Dit is waar omdat Satan ervan houdt om rijkdom te verkwisten en het uit te geven waar dat niet nodig is. En onder buitensporigheid valt het bezit van meer meubilair en slaapkamer die iemand nodig heeft. De Profeet sallalahoe aleihi was alaam heeft gezegd:
‘Een bed voor de de man, een bed voor zijn vrouw, een bed voor een gast en het vierde bed is voor Satan.’

Dit werd verhaald door Ahma An-Nasaa-ien Aboe Dawoed met een Sahiehketen van overleveraars. Zie al-Albani, Sahieh Al-Djaami’, deel 4 p. 8 (in feite werd het ook door Moeslim overgeleverd)

Wat dit punt betreft, heeft de Profeet sallalahoe aleihi was alaam ons ook geïnstueerd over het voedsel dat wij laten vallen. We moeten het niet achterlaten voor Satan. We moeten het vuil ervan weg halen en het eten. Hij sallalahoe aleihi wa salaam heeft gezegd: ‘Voorwaar, Satan is het met jullie in elke zaak aanwezig, hij is zelfs aanwezig met jullie als jullie maaltijden nuttigen. Dus als een deel van het voedsel valt, veeg het dan schoon van enig vuil dat erop zou kunnen zitten en eet het en laat het niet aachter voor Satan. En wanneer ieman klaar is, moet hij zijn vingers aflikken omdat hij niet weet waarin de zegeningen zouden kunnen zitten.’

Dit is verhaald door Moeslim in zijn Sahieh.

25-01-2008, 07:02
Het blootleggen van de ontwerpen en plannen van Satanx

Het is aan de moslim om de weg van Satan in de misleiding van de mensheid te ontdekken en om Satan's manieren te ontmaskeren en om ze aan de rest van de mensheid te laten zien. De Koran doet dit ook en de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam ook. Zij deden dit op de beste mogelijke manier. De Koran liet ons de manier zien waarop Satan Adam verleidde. En de Profeet sallalahoe aleihi wa salaam vertelde zijn metgezellen hoe de duivels luisteren naar het nieuws van de hemelen en dat doorgeven aan waarzeggers en voorspellers samen met honderd leugens die mee worden geleverd. Hij legde dat uit aan hen zodat zij niet door iets soortgelijks misleid zouden worden.
Hij legde ook uit dat hun wassing ongeldig was geworden terwijl dit niet het geval was. Hij heeft ook uitgelegd hoe de duivels een man van zijn vrouw scheidt. Hij vertelde hen ook hoe Satan iemand laat denken wie dit of dat heeft geschapen totdat hij denkt, over wie Allah heeft geschapen.

La hawla walla quwatti illa billah lhadiem! Ahadoe billah minaj sjatien iradjziem!

x Als de lezer de details van de plannen, intriges en het samenspannen van Satan en hoe hij de mensen in hun religie misleidt met betrekking tot het geloof, handelingen van aanbidding en daden en hoe hij speelt met joden, christenen, magiërs en veelgodenaanbidders wil weten, dan moet hij de volgende twee boeken lezen: Tablies Iblies geschreven door: Ibn al-Djauzi en Ighaatha al Loethfaan geschreven door Ibn-al Qajjim.