Bekijk volle/desktop versie : In Congo sterven per maand 45.000 mensen (5,4 miljoen mensen omgekomen totaal)



Pagina's : [1] 2 3 4

23-01-2008, 15:18
In Congo sterven per maand 45.000 mensen

Categorie Oorlogen & Conflicten

ad.PNGIn de nasleep van de Grote Afrikaanse oorlog (1998-2002) sterven in de Democratische Republiek Congo maandelijks ongeveer 45.000 mensen.

Rebellie, ziektes en honger eisen een zware tol, blijkt uit onderzoek van twee grote internationale instellingen.

De studie werd uitgevoerd door het International Rescue Committee (IRC), dat zich vooral bezighoudt met het vluchtelingenprobleem, en het Burnet Institute, een Australisch medisch onderzoeksinstituut.

Sinds het begin van de oorlog, waarbij ten minste acht Afrikaanse landen waren betrokken, zijn volgens de onderzoekers zeker 5,4 miljoen mensen omgekomen. Ondanks vrije verkiezingen, de eerste in bijna een halve eeuw, is de rust in Congo nog steeds niet weergekeerd. In het oosten heeft geweld tussen verschillende milities, al dan niet bijgestaan door de nationale legers van Congo, Rwanda en Uganda, honderdduizenden mensen van huis en haard verdreven. Alleen al in de provincie Noord-Kivu zijn er 400.000 ontheemden.

,,Hoeveel onschuldige Congolezen moeten er nog lijden voor de wereld eindelijk wakker wordt,’’ vraagt Richard Brennan van het IRC zich af. Vooral meisjes en vrouwen moeten het ontgelden. Milities maken zich nog altijd schuldig aan ontvoering en verkrachting van vrouwen.

IRC en Burnet Institute hopen dat een voorgenomen staakt-het-vuren tussen het Congolese leger en milities in de provincie Noord-Kivu leidt tot verbetering van de situatie. Alle partijen verklaarden zich maandag bereid tot een bestand. Hierdoor zou een einde kunnen komen aan de maandenlange strijd tussen het Congolese leger, de strijders van rebellenleider Laurent Nkunda, Maï Maï-milities en Rwandese Hutu-rebellen (interahamwe).

De eerste geluiden over de onderhandelingen zijn weinig hoopgevend. Vertegenwoordigers van de milities en het leger konden het gisteren niet eens worden over de tekst van het bestand.

Bron: AD

http://www.updaid.nl/oorlogen-conflicten/in-congo-sterven-per-maand-45000-mensen/

http://www.ad.nl/buitenland/article1989108.ece

23-01-2008, 15:21



Citaat:
,,Hoeveel onschuldige Congolezen moeten er nog lijden voor de wereld eindelijk wakker wordt,’’ vraagt Richard Brennan van het IRC zich af. Vooral meisjes en vrouwen moeten het ontgelden. Milities maken zich nog altijd schuldig aan ontvoering en verkrachting van vrouwen.
Zo erg als je dit leest. Tja, ik wist het eigenlijk niet. Maar zo zie je maar weer, Nederland maakt zich liever druk om een mongool dan om zulke mensen.

23-01-2008, 15:21
De grootste aantal moorden sinds de Tweedewereld oorlog...


Maar niemand interesseert het...

23-01-2008, 15:22

Citaat door Mister1979:
Waar is LanteFanter de Congolees????

Wel diep en diep triest dat de wereld hier geen aandacht voor heeft omdat er geen moslims bij betrokken zijn..


Nee, het zijn Afrikaanse christenen. The lowest of the lowest in term of media-aandacht.

23-01-2008, 15:23



Citaat door Mister1979:
De grootste aantal moorden sinds de Tweedewereld oorlog...


Maar niemand interesseert het...


Nou Rwanda is geloof ik erger. In een paar weken waren er evenveel doden als jaren in de WO 2

23-01-2008, 15:24

Citaat door lap_doek:
Nou Rwanda is geloof ik erger. In een paar weken waren er evenveel doden als jaren in de WO 2



Klopt, 1 miljoen...

Ik weet niet hoe ze dat in hemelsnaam hebben geflikt met alleen maar kapmessen....

23-01-2008, 15:26
Is Lanterfanter een Congolees?


Wat erg 45.000 mensen per maand..ik heb er gewoon geen woorden voor hoe afschuwelijk dat is.

23-01-2008, 15:26

Citaat door Mister1979:
Klopt, 1 miljoen...

Ik weet niet hoe ze dat in hemelsnaam hebben geflikt met alleen maar kapmessen....



Als je teveel hysterische mannen hebt die dag en nacht slachten. Nou, dan is het best te realiseren. Duitsland had tenminste papierwerk, zij slachtten gewoon iedereen af.

23-01-2008, 15:27

Citaat door lap_doek:
LanterFanter maakt gewoon grapjes over ons, want hij wil liever niet over het lot van zijn eigen soort nadenken. Ik vind dat best triest.



Zeker...

Waar is de VN die marionet van de VS? De westerse media besteedt nauwelijks aandacht aan de grote ellende in Congo...

Congo is tig keer erger dan Soedan...

5.5 miljoen doden!!!!!!

23-01-2008, 15:28
Helaas gaat alle media aandacht naar die kleine buren ruzie van de Palestijnen.
Daardoor wordt dit veel grotere leed niet voldoende onder de aandacht gebracht.

23-01-2008, 15:28
Ik weet zeker dat de moslim disser z hier niet zo veel zullen reageren op dit topic...

Omdat er geen moslims bij betrokken zijn en je ze deze keer niet de schuld kan geven...

23-01-2008, 15:28

Citaat door Mister1979:
Zeker...

Waar is de VN die marionet van de VS? De westerse media besteedt nauwelijks aandacht aan de grote ellende in Congo...

Congo is tig keer erger dan Soedan...

5.5 miljoen doden!!!!!!


Ina lilahi, we lilahi radjihoen...

23-01-2008, 15:31



Citaat door @bracadaver:
Helaas gaat alle media aandacht naar die kleine buren ruzie van de Palestijnen.
Daardoor wordt dit veel grotere leed niet voldoende onder de aandacht gebracht.


Nou, de Palestijnen hebben heel erg geleden.

Maar je hebt in een bepaalde manier ook gelijk, Al Jazeera heeft ook een rol in dit.

24-01-2008, 10:34

Citaat door Mister1979:
De grootste aantal moorden sinds de Tweedewereld oorlog...


Maar niemand interesseert het...

Darfur vergeten?
Triestig dit soort topics die het aan de klaagmuur staan of het vervuld zijn van zelfmedelijden moeten verantwoorden.
Massa's moslims die geen moer geven om andere moslims.
Hé mister, hier een aangifte voor wat nieuwe topics.
Btw...kleenexje?

24-01-2008, 10:37

Citaat door rijmaran:
Darfur vergeten?
Triestig dit soort topics die het aan de klaagmuur staan of het vervuld zijn van zelfmedelijden moeten verantwoorden.
Massa's moslims die geen moer geven om andere moslims.
Hé mister, hier een aangifte voor wat nieuwe topics.
Btw...kleenexje?


Jawel hoor. Moslims geven om moslims, jullie blijkbaar ook. Want Al Jazeera en de Nos nieuws heeft het constant over hen. Maar Afrikaanse christenen (Congo, Kenia, Rwanda) waar de pleuris ieder maand uitbreekt zie ik niet terug. Nog op de Arabische nog op de westerse telivisie.

Nu the breaking answer: lijden jullie aan zelfhaat, of aan racisme. Jouw keuze.

Pagina's : [1] 2 3 4