Bekijk volle/desktop versie : Langer vakantie in bijstand mogelijk



Pagina's : [1] 2

23-01-2008, 12:26
Langer vakantie in bijstand mogelijk


DEN HAAG - In de bijstand blijven langere vakanties dan vier weken mogelijk voor uitkeringsgerechtigden van wie wordt verwacht dat ze niet (meer) aan het werk gaan.

Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde dinsdag in met een voorstel hiertoe van staatssecretaris Ahmed Aboutaleb (Sociale Zaken). Hierdoor mogen personen die zijn vrijgesteld van de plicht om te solliciteren en re-integratietrajecten te volgen, maximaal dertien weken per jaar in het buitenland verblijven.

65-Plussers

Ook tekent zich een Kamermeerderheid af voor het plan van PvdA-vicefractievoorzitter Mariëtte Hamer om 65-plussers, waarvoor ook geen werkplicht geldt, 26 weken vakantie toe te staan.

Linkse partijen, ChristenUnie en D66 zeiden vorige week al dat gepensioneerden die door een onvolledige AOW aanvullende bijstand nodig hebben, een half jaar naar het buitenland mogen. De Partij voor de Dieren zei dinsdag te overwegen ook het plan te steunen, waardoor er net een Kamermeerderheid voor ontstaat.

Tegen

Daarentegen zijn oppositiepartijen VVD en PVV fel tegen langere vakanties voor mensen met een bijstandsuitkering. Een verblijf in het buitenland zou voor iedereen beperkt moeten worden tot maximaal vier weken per jaar.

Volgens VVD-Kamerlid Atzo Nicolaï schrijft Aboutaleb mensen die al weinig kans op een baan hebben, nog meer af voor de arbeidsmarkt, terwijl het kabinet roept dat meer mensen aan het werk moeten. Verder is het volgens Nicolaï en zijn PVV-collega Sietse Fritsma oneerlijk ten opzichte van de "hardwerkende Nederlander" die vaak genoegen moet nemen met vier weken vakantie.

Allochtonen

Volgens Fritsma worden ook vooral allochtonen bevoordeeld, omdat zijn vaker in de bijstand zitten en familie in het buitenland willen bezoeken. Aboutaleb zei dat de PVV'er dit niet hard kan maken, omdat er geen exacte gegevens zijn van wie en hoeveel mensen zijn vrijgesteld van de werkplicht. Ook wordt ontheffing van de sollicitatieplicht volgens de bewindsman alleen op basis objectieve gegevens, zoals medische rapporten, verstrekt.

Voorheen mochten alleen ouderen vanaf 57,5 jaar in de bijstand langer op vakantie dan de maximale vier weken. Maar eind 2006 oordeelde de Centrale Raad van Beroep dat hierdoor sprake was van een onterecht onderscheid op grond van leeftijd. Deze uitspraak maakte voor iedereen in de bijstand hoogstens dertien weken vakantie mogelijk, en was volgens de regering een wetswijzing nodig.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=1402682&c=36&rss

23-01-2008, 12:36


xvalt uit stoel op kantoor na 5 maanden geen dag vrij te hebben genomen na het lezen van dit artikel en staat weer opx

DIT MOET EEN GRAP ZIJN ZEKER?

23-01-2008, 12:39

Citaat door melkisgoed:
xvalt uit stoel op kantoor na 5 maanden geen dag vrij te hebben genomen na het lezen van dit artikel en staat weer opx

DIT MOET EEN GRAP ZIJN ZEKER?


Waarom zou het een grap moeten zijn...Het is toch alleen maar een manier om af te zijn van die buitenlanders die toch niet willen integreren?

Bovendien is het nou echt niet zo, dat hun tickets en hotels worden betaald voor ze....

Ze werken niet, dus zijn ze niet gebonden aan verlof...Ik vind het eerlijk gezegd onzin om dan ze te verbieden langer als een maand uit het land te zijn...

23-01-2008, 12:43

Citaat door Melleke:
Waarom zou het een grap moeten zijn...Het is toch alleen maar een manier om af te zijn van die buitenlanders die toch niet willen integreren?

Bovendien is het nou echt niet zo, dat hun tickets en hotels worden betaald voor ze....

Ze werken niet, dus zijn ze niet gebonden aan verlof...Ik vind het eerlijk gezegd onzin om dan ze te verbieden langer als een maand uit het land te zijn...


Dat willen die rechtse Fortuynisten inderdaad

Maar ik word ziek om het feit dat ik als hardwerkende burger 40 uur of zelfs langer per week moet werken en genoegen moet nemen met een paar weken per jaar, terwijl die bijstandstrekkers het hele jaar door vakantie hebben

De bijstand is een vangnet, geen luxe!

23-01-2008, 12:43


In b.v. India huur je een kamer voor minder dan 40 euro per maand, eten kost een paar euro per dag.
Alleen die vliegreis nog versieren (beetje zwart bijklussen) en je voor een kwartaal leeft als God in India met een Nederlandse uitkering.

xwat is Nederland toch een fijn landx

23-01-2008, 12:47

Citaat door melkisgoed:
Dat willen die rechtse Fortuynisten inderdaad

Maar ik word ziek om het feit dat ik als hardwerkende burger 40 uur of zelfs langer per week moet werken en genoegen moet nemen met een paar weken per jaar, terwijl die bijstandstrekkers het hele jaar door vakantie hebben

De bijstand is een vangnet, geen luxe!


Scheer niet alles over één kam, het gaat hier om bijstandsgerechtigden die niet meer in staat zijn te werken en die ook zijn vrijgesteld van sollicitatieplicht....

Bovendien, hun inkomen is niet hetzelfde als jou komen...Weet dat met een minimum loon rond komen erg moeilijk is voor die mensen...Jij hebt de mogelijkheid om over te werken en je uren om te laten zetten in vrije dagen...Zij niet...

23-01-2008, 12:47

Citaat door melkisgoed:
In b.v. India huur je een kamer voor minder dan 40 euro per maand, eten kost een paar euro per dag.
Alleen die vliegreis nog versieren (beetje zwart bijklussen) en je voor een kwartaal leeft als God in India met een Nederlandse uitkering.

xwat is Nederland toch een fijn landx

Dit klopt niet. India is duurder geworden. Kamers huren kost daar ongeveer tweehonderd Euro per maand. Ligt er ook aan waar je wilt gaan zitten. In Delhi is het vermoedelijk nog veel duurder. Goed eten doe je er alleen als je zelf kookt. Je kunt in restaurants eten maar te vaak is niet aan te raden en bovendien ook weer niet zo goedkoop. Ik geef wel toe dat bijstand voor een persoon in Indiaas geld op een behoorlijk maandsalaris neerkomt. Maar een auto'tje koop je er weer niet voor.

23-01-2008, 12:52

Citaat door melkisgoed:
In b.v. India huur je een kamer voor minder dan 40 euro per maand, eten kost een paar euro per dag.
Alleen die vliegreis nog versieren (beetje zwart bijklussen) en je voor een kwartaal leeft als God in India met een Nederlandse uitkering.

xwat is Nederland toch een fijn landx




Nou nou India is niet bepaald goddelijk te noemen.

23-01-2008, 12:58

Citaat door Melleke:
Scheer niet alles over één kam, het gaat hier om bijstandsgerechtigden die niet meer in staat zijn te werken en die ook zijn vrijgesteld van sollicitatieplicht....



Iemand die niet KAN werken mag van mij best in de bijstand.
Iemand die niet WIL werken mag putjes gaan vullen.

Boven de 55 jaar kan ik mee eens zijn, maar 30-jarigen die al in de bijstand zitten moeten snel putjes vullen



Citaat:
Bovendien, hun inkomen is niet hetzelfde als jou komen...
Inderdaad, mijn stagevergoeding is 200 euro. Zij krijgen 800 euro per maand.


Citaat:
Weet dat met een minimum loon rond komen erg moeilijk is voor die mensen...
Geen tv meer kijken of kopen!


Citaat:


Jij hebt de mogelijkheid om over te werken en je uren om te laten zetten in vrije dagen...Zij niet...


Fout. ik KAN geen vrije dagen nemen, ik moet gewoon extra dagen vullen. Bovendien hebben die uitkeringslijders 365 dagen per jaar vakantie.

23-01-2008, 13:08

Citaat door melkisgoed:
Iemand die niet KAN werken mag van mij best in de bijstand.
Iemand die niet WIL werken mag putjes gaan vullen.

Boven de 55 jaar kan ik mee eens zijn, maar 30-jarigen die al in de bijstand zitten moeten snel putjes vullen

Inderdaad, mijn stagevergoeding is 200 euro. Zij krijgen 800 euro per maand.
Geen tv meer kijken of kopen!
Fout. ik KAN geen vrije dagen nemen, ik moet gewoon extra dagen vullen. Bovendien hebben die uitkeringslijders 365 dagen per jaar vakantie.


Nogmaals, we hebben het hier over de groep die niet KAN werken..

En zijn genoeg 30 jarige die vanwege de een of andere reden niet in staat meer zijn te werken....Niet alleen oude mensen kan iets ergs overkomen..

En ook in dit geval hebben we het niet over een stagiaire, maar een echt werkende...Bovendien ontvang jij als student ook studiefinanciering etc. Dat het weinig is, is nou eenmaal het leed van een student...Overigens maak ik weken van meer als 52 uur, dus er zijn mensen die het nog erger hebben...

Ik vind het onmenselijk om iemand die om wat voor reden dan ook niet in staat is om te werken en meer te verdienen als het minimum loon, dan maar te zeggen..Neem maar geen tv...Een ieder heeft recht op hetzelfde leven...Ik heb met mijn ouders jaren lang van het minimum loon moeten leven, dus geloof me ik weet waar ik het over heb...

Het leven van iemand in de bijstand is niet zo rooskleurig als jij het voor doet

23-01-2008, 13:15

Citaat door Melleke:
Nogmaals, we hebben het hier over de groep die niet KAN werken..

En zijn genoeg 30 jarige die vanwege de een of andere reden niet in staat meer zijn te werken....Niet alleen oude mensen kan iets ergs overkomen..

En ook in dit geval hebben we het niet over een stagiaire, maar een echt werkende...Bovendien ontvang jij als student ook studiefinanciering etc. Dat het weinig is, is nou eenmaal het leed van een student...Overigens maak ik weken van meer als 52 uur, dus er zijn mensen die het nog erger hebben...

Ik vind het onmenselijk om iemand die om wat voor reden dan ook niet in staat is om te werken en meer te verdienen als het minimum loon, dan maar te zeggen..Neem maar geen tv...Een ieder heeft recht op hetzelfde leven...Ik heb met mijn ouders jaren lang van het minimum loon moeten leven, dus geloof me ik weet waar ik het over heb...
Het leven van iemand in de bijstand is niet zo rooskleurig als jij het voor doet


Geloof mij maar mijn vader is de 60 al gepasseerd en zit ook meer dan 10 jaar in de uitkering... we leven met z'n vijfen van 800 euro per maand...

En dat alleen omdat hij op zijn leeftijd nergens werk kan vinden

Geen dag klaag ik dat ik het moeilijk heb. Niemand in Nederland is arm, zit je in de bijstand heb je nog steeds een tv, pc en in leuke tijden een auto. Vakanties kan je laten staan, wij zijn 5 jaar niet op vakantie geweest

23-01-2008, 13:29

Citaat door melkisgoed:
Geloof mij maar mijn vader is de 60 al gepasseerd en zit ook meer dan 10 jaar in de uitkering... we leven met z'n vijfen van 800 euro per maand...

En dat alleen omdat hij op zijn leeftijd nergens werk kan vinden

Geen dag klaag ik dat ik het moeilijk heb. Niemand in Nederland is arm, zit je in de bijstand heb je nog steeds een tv, pc en in leuke tijden een auto. Vakanties kan je laten staan, wij zijn 5 jaar niet op vakantie geweest


Ik ga niet met jou in discussie over wie het zwaarder heeft of over wie er met minder geld moet rondkomen...Bovendien heb ik je sinds het begin van deze topic niets anders zien doen dan klagen...

Er is een verschil tussen iemand die geen werk kan vinden en iemand die uberhaupt niet de mogelijkheid heeft om te werken...

Iemand die in de bijstand zit verdient het net zo veel als iemand die werkt om langer als 4 weken naar het buitenland te gaan...

23-01-2008, 13:39



Citaat door Melleke:
Ik ga niet met jou in discussie over wie het zwaarder heeft of over wie er met minder geld moet rondkomen...Bovendien heb ik je sinds het begin van deze topic niets anders zien doen dan klagen...

Er is een verschil tussen iemand die geen werk kan vinden en iemand die uberhaupt niet de mogelijkheid heeft om te werken...

Iemand die in de bijstand zit verdient het net zo veel als iemand die werkt om langer als 4 weken naar het buitenland te gaan...


Ik liep eens tijdens mijn lunchpauze (30 minuten op 9 uur werken) door het park in de buurt. De teringzooi die daar verslaafd in de struiken ligt kan prima worden gedefineerd als "mensen die amper nog kans hebben op een baan en ontheven zijn van de sollicitatieplicht". Waarschijnlijk zijn dat ook nog eens de veroorzakers van die troep.

23-01-2008, 13:50

Citaat door melkisgoed:
Geloof mij maar mijn vader is de 60 al gepasseerd en zit ook meer dan 10 jaar in de uitkering... we leven met z'n vijfen van 800 euro per maand...

En dat alleen omdat hij op zijn leeftijd nergens werk kan vinden

Geen dag klaag ik dat ik het moeilijk heb. Niemand in Nederland is arm, zit je in de bijstand heb je nog steeds een tv, pc en in leuke tijden een auto. Vakanties kan je laten staan, wij zijn 5 jaar niet op vakantie geweest


Hou 's even op melkisgoed, ik ben het namelijk de hele tijd eens met je in dit topic, dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.

23-01-2008, 13:55

Citaat door melkisgoed:
Ik liep eens tijdens mijn lunchpauze (30 minuten op 9 uur werken) door het park in de buurt. De teringzooi die daar verslaafd in de struiken ligt kan prima worden gedefineerd als "mensen die amper nog kans hebben op een baan en ontheven zijn van de sollicitatieplicht". Waarschijnlijk zijn dat ook nog eens de veroorzakers van die troep.

`
En je blijft maar klagen...Ik ben vandaag ook 8 uur aan het werk, ik heb ook maar een halfuur lunch pauze....De andere miljoenen werkers/studenten en stagiaires die hebben ook net zoals jij maar een half uur lunchpauze op 8 uur werken...

En je weet dondersgoed net als mij, dat we het nogmaals hier niet hebben over de drugsverslaagden die achter de bosjes in het park liggen...Want zouden die nog geld over hebben om op vakantie te gaan nadat ze zich vol hebben gespoten?

Ik ben het net zo veel met je eens, dat er misbruik wordt gemaakt van de uitkeringen, maar die mensen die het nodig hebben, zouden ook de kans moeten krijgen om nog iets uit hun leven te halen...

Pagina's : [1] 2