Bekijk volle/desktop versie : President Zwitserland: "Marokko is belangrijk"



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

23-01-2008, 11:57

Zwitserland voor dialoog en wederzijds begrip[/SIZE]



[SIZE="2"]President Couchepin van Zwitserland op bezoek in Marokko


Marokko is belangrijk voor de veiligheid van de Noord-Afrikaanse regio, door de geografische ligging, maar ook door het democratiseringsproces dat door het koninkrijk is ingezet. Dat zegt de president Pascal Couchepin van Zwitserland.

Hij sprak de internationale media toe in Geneve, en benadrukte dat Marokko en Egypte, waar hij recentelijk bezoeken aan bracht, deel zijn van "de uitdagingen in de komende jaren voor Europeanen, in het bijzonder door een dialoog te openen met moslims die in Europa wonen."



Deze dialoog moet volgens heb gebaseerd zijn op "een authentiek en wederzijds begrip ten opzichte van spirituele en formele aspecten, zowel als het gaat om wat we van elkaar landen weten, de oorsprong en de bevolking." Hij legde een aantal onderwerpen uit, zoals bijvoorbeeld het belastingsysteem van Zwitserland, en de positie van moslims.

In oktober en november 2007 kwam Zwitserland in opspraak door de verkiezingsposter van de extreemrechtse populistische Zwitserse volkspartij, met witte schaapjes die zwarte schaapjes over de grens trappen.

Voor de duidelijkheid: president Couchepin is niet van die partij, maar van de liberale democratische partij van Zwitserland, die bijna twee keer zo groot is als extreemrechts. Ook de Zwitserse sociaal-democraten zijn groter.

De allergrootste partij in Zwitserland is, net als in Nederland, de christen-democratische partij. Die extreemrechtse, populistische partij die zoveel in het nieuws kwam is dus op de Groenen na de kleinste partij van Zwitserland.

Bron MAP
Aanvullende bron Wikipedia

23-01-2008, 11:58


de meeste Marokkanen wijzen democratie af.

23-01-2008, 12:14

Citaat door Kloosjak:
de meeste Marokkanen wijzen democratie af.


Hoe kom je daar nu weer bij?

23-01-2008, 12:17

Citaat door lemster:
Hoe kom je daar nu weer bij?

Ach hij heeft niet eens gelezen, dat kan hij niet binnen één minuut gelezen hebben.

Te lui denk ik.

23-01-2008, 12:22



Citaat door Kloosjak:
de meeste Marokkanen wijzen democratie af.


En wat heb jij met die lelijke kutkop van je met marokko te maken?

23-01-2008, 12:27

Citaat door KeesJansma:
En wat heb jij met die lelijke kutkop van je met marokko te maken?

Hij vindt het juist leuk als je zo op hem reageert. Daar doet ie 't om. Je kan hem beter negeren, dat vindt ie het ergste. Hij heeft bij mij weleens gesmeekt: "ik wil aandacht!!!" toen hij in de gaten had dat ik hem negeer.

23-01-2008, 12:49
Ja leuk. Doen alsof marokko een democratisch land is. Weet die zwitser wel dat er partijen werden gewijgerd? Amazigh-partijen? Weet die zwitser wel dat Mohammad VI aangaf de verkiezing zo goed mogelijk democratisch te laten verlopen en in zelfde speech aangeven dat hij alle macht heeft. Hoe democratisch kan het dan verlopen, als hij aangeeft alle macht te hebben (voor en na de verkiezing).

Ik hoop wel dat Zwitserland zal helpen om Marokko democratischer te maken. Om die koningshuis weg te krijgen daar. En die arabische partijen van hun 'troon' omverwerpen, om zo plaats te maken voor partijen die wel geven om de bevolking.

23-01-2008, 12:58

Citaat door Vive_Rif:
Ja leuk. Doen alsof marokko een democratisch land is. Weet die zwitser wel dat er partijen werden gewijgerd? Amazigh-partijen? Weet die zwitser wel dat Mohammad VI aangaf de verkiezing zo goed mogelijk democratisch te laten verlopen en in zelfde speech aangeven dat hij alle macht heeft. Hoe democratisch kan het dan verlopen, als hij aangeeft alle macht te hebben (voor en na de verkiezing).

Ik hoop wel dat Zwitserland zal helpen om Marokko democratischer te maken. Om die koningshuis weg te krijgen daar. En die arabische partijen van hun 'troon' omverwerpen, om zo plaats te maken voor partijen die wel geven om de bevolking.

Ja maar het is een nuance die je erbij weglaat; de koning heeft veel macht, maar gebruikt die om vrijheden te geven, niet om een of andere dictatuur/politiestaat te maken. Daar wil hij juist van weg.

Als hij op zoveel gebieden de vrijheid van mensen vergroot, en vrijheden geeft aan de markt voor economische ontwikkeling, dan betekent het eigenlijk dat hij die macht voor zichzelf opgeeft.

Het is een soort paradox: de macht hebben om de macht niet te gebruiken.

Of zoiets... ik weet niet hoe ik het duidelijker kan omschrijven

23-01-2008, 13:02
Het lijkt mij duidelijk dat het beleid van de koning erop gericht is dat Marokko één land blijft, en dat iedere partij die onafhankelijkheid van een bepaalde bevolkingsgroep voorstelt wordt gezien als een groep die een burgeroorlog wil ontketenen.

Ik snap wel wat jullie bedoelen, maar iedere bevolkingsgroep kan een verschillend belang hebben, en ervoor opkomen. Maar ik snap ook wel dat het beter is dat Marokko één blijft en dat er geen gevechten aangejaagd worden als een soort burgeroorlog.

Dat vind ik vreselijk en ik zou het afschuwelijk vinden als het zover zou komen.


23-01-2008, 13:02

Citaat door Kloosjak:
de meeste Marokkanen wijzen democratie af.
de meesten weten niet eens wat het inhoudt en ze gaan zowieso met meerderheid voor een Islamstaat


dus ik zeg hij heeft gelijk kloosjak

23-01-2008, 13:07

Citaat door Ayt_Wayegher:
zo'n 50% van de begroting van dit jaar zal worden besteedt aan de veiligheidsdiensten= politiestaat

Ik ken de begroting niet

Heb je een link ervoor?

23-01-2008, 13:07

Citaat door Ayt_Wayegher:
zo'n 50% van de begroting van dit jaar zal worden besteedt aan de veiligheidsdiensten= politiestaat
Dat komt door typjes zoals jij ....

23-01-2008, 13:07



Citaat door Mugabe:
de meesten weten niet eens wat het inhoudt en ze gaan zowieso met meerderheid voor een Islamstaat


dus ik zeg hij heeft gelijk kloosjak


combineer dat even met het feit dat de meeste moslimstaten onder dicatuur vallen. en da's niet zo democratisch.

haha je kan alle kanten op...

23-01-2008, 13:08

Citaat door SUPER_MAROC:
Ik ken de begroting niet

Heb je een link ervoor?



hij ziet spoken en verraad overal

23-01-2008, 13:09

Citaat door Kloosjak:
de meeste Marokkanen wijzen democratie af.

niet alleen marokkanen wijzen de wilders visie van democratie af..

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8