Verzet_nu
22-01-2008, 22:56
We moeten dankbaar zijn voor Wilders[/SIZE]
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk is de uitspraak. Het is een feit dat niemand de islam in Nederland, en zoals het er uit lijkt te gaan zien in de wereld, zo op de kaart had kunnen zetten als Geert Wilders. Ongewild weet iedere Nederlander nu, van 8 tot 80, dat er naast Judaïsme en christendom ook nog zoiets is als Islam.
Wel is het beeld nog zwaar vertekend. Zo denkt men dat de Islam iets is om bang voor te zijn, dat het slecht is voor de maatschappij, dat het de democratie in gevaar brengt en ook nog dat het geen andersdenkenden tolereert.
Maar ondertussen staan we wel in de schijnwerpers, en wel op zo een manier dat we het podium vrijwel voor onszelf hebben, allemaal dankzij Geert. Of we er gebruik van maken of dat we dit podium tegen onszelf gaan gebruiken ligt uiteraard geheel en alleen aan ons zelf.
Op forum.Marokko.nl staat een poll waarin de vraag gesteld wordt of Geert verantwoordelijk is voor eventueel geweld naar aanleiding van het vertonen van zijn film. Ongeveer 2/3 van de stemmers vind van wel.
Iran heeft al laten weten dat het vertonen van de film de relaties tussen Nederland en Iran nadelig zou kunnen beïnvloeden zeker als er in de film een Koran verscheurd of verbrand wordt.
Organisaties binnen het islamitische kamp maken gebruik van de gevoelens die spelen en werpen zich spontaan op als de verdedigers van de heilige Koran en de Profeet (vzmh), waarbij ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat ze de gelegenheid meer gebruiken om zichzelf te promoten dan dat ze opkomen voor het beeld van de Islam en de Profeet (vzmh) zelf, maar dat is een indruk, ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben.
Maar als je echt begaan bent met de Islam, de Koran en onze geliefde Profeet (vzmh) dan is er ook een derde weg. Die derde weg maakt gebruik van het podium dat Geert Wilders ons ongewild geboden heeft. Het laat zien wie we zijn en wat we zijn en hoe wij als Moslims omgaan met kritiek en beschuldiging en tegenstand.
Wilders en de zijnen zijn bang. En om te weten wat te doen is het vooral van belang om te weten waarvoor ze bang zijn. Ze zijn bang voor, zoals ze dat noemen, de islamitisering van de samenleving, voor het ingevoerd raken van de islam als gevestigde godsdienst in de Nederlandse maatschappij. Dit kan alleen als de maatschappij, lees het leeuwendeel van de samenleving, de Islam als gevestigde godsdienst accepteert. Deze acceptatie komt niet van Geert Wilders, noch is het Geert die hier toestemming voor moet geven. Deze acceptatie komt van het volk, en het is dit volk dat Geert Wilders probeert van een eerlijk oordeel over de islam af te houden, wat hij doet door ons gedrag te beïnvloeden. Daarnaast is ook de inhoud van zijn film een middel om de publieke opinie ten aanzien van de Islam en de Moslims te beïnvloeden, maar primair is het onze reactie die het beeld zal bepalen.
Gaan wij Geert helpen of gaan wij gebruik maken van het door hem verschafte podium? Mij lijkt toch echt het laatste. Ik zou graag aan de gemiddelde Nederlander laten zien dat geduld en deugdzaamheid hoog geprezen zaken zijn binnen de islam. Graag zou ik het Nederlandse volk kennis laten maken met het grote incasseringsvermogen van de Islam en met haar onverwoestbaarheid, met haar bereidheid altijd maar weer te vergeven en nieuwe kansen te accepteren. Zoals de Profeet (vzmh) besloot zijn vijanden niet te laten doden omdat ze mogelijk in de toekomst altijd nog goede Moslims zouden kunnen voortbrengen.
Natuurlijk zijn er minder mooie zaken uit de Koran te isoleren, zijn er losse teksten te citeren die aan lijken te tonen dat het een gewelddadige godsdienst is, maar zou ik en vele Westerlingen met mij, de Koran en de aHadith gelezen hebbende, vrijwillig gekozen hebben Moslim te worden als de Islam gewelddadig was, intolerant was, dominantie nastreefde en democratie verwerpt? Dat lijkt me toch werkelijk van niet.
Om Allah en zijn schepping te begrijpen, dien je allereerst te begrijpen dat je niets begrijpt. Dat je niets weet en dat je als een klein kind bent, net geboren en dat wat je denkt te weten niets meer is dan indrukken en beelden en dat de kennis en de waarheid aan Allah is. Als je dit accepteert dan kan je pas begrijpen dat de waarheid, zoals we die nastreven, niet te bereiken is en dat, als logisch gevolg, de onwaarheid door ons niet herkend kan worden.
Het enige dat we hebben is de Koran, de aHadith en de Soenna van de Profeet (vzmh) en ons gevoel als we de schoonheid van de koran op ons in laten werken. Wie zegt vervolgens dat iets wel of niet waar is, of iets kan of niet kan? Laatst had ik met iemand een korte discussie over het Darwinisme en ik filosofeerde dat het Darwinisme de schepping niet uitsluit. Ook ik ben er van overtuigd dat de mens niet van apen afstamt en ik geloof ook dat we geschapen zijn, zoals alles geschapen is. Maar wat is scheppen voor een God, waar zijn de grenzen in omvang en in detail, in proces en in complexiteit? Het is zeker onmogelijk voor de mens om deze vragen te beantwoorden. Indien wij ons een idee zouden kunnen vormen van de omvang, op ieder vlak, van het scheppende vermogen van God dan zijn we zelf God, wat we zeker niet zijn. Een kwestie van om je heen kijken om dat te beseffen.
Afijn, gaan wij ons dan druk maken om iemand die denkt die schoonheid te kunnen ondergraven. Iemand die niet kent, niet weet, niet ziet en niet hoort. Zo een mens kan jou in je geloof bedreigen? Indien je jou geloof waarlijk mooi vind en oprecht met anderen wilt delen dan doe je Dawah, dan nodig je uit tot het geloof.
"Roep op tot de weg van uw Heer met wijsheid en een uitnemende vermaning en discussieer met hen op de beste wijze." - Soerat An Nahl 16, vers 125.
"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'." - Soerat Al Foessilaat, vers 33.
Toen een gedeelte hunner zeide: "Waarom predikt gij tot een volk dat Allah wil vernietigen of met een strenge kastijding gaat straffen?" Het andere deel antwoordde: "Als een verontschuldiging tegenover uw Heer en opdat zij rechtvaardig mogen worden." - Soerat Al A'raaf (De verheven plaatsen) 7, vers 164.
En denk je dan dat uitnodigen tot het geloof gelijk is aan rellen, auto’s in brand steken, protesteren, dingen kapot maken, diplomatieke relaties opzeggen, naar anderen wijzen voor de gevolgen van die film?
De enige manier om de Islam en de Profeet te verdedigen is nog meer van hen te gaan houden en te laten zien tot hoeveel schoons ons geloof in ons in staat is. Ik laat mij dat gevoel in ieder geval niet afnemen, niet door Wilders noch door een protesterende of rellende Moslim.
"... En laat de afkeer van bepaalde mensen, omdat zij jullie de weg naar de heilige moskee versperren, jullie er niet toe brengen overtredingen te begaan, maar staat elkaar bij in vroomheid en godvrezendheid en staat elkaar niet bij in zonde en overtreding, maar vreest God. ..." (Koran 5:2)
"Jullie die geloven! Weest standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." (Koran 5:8 )
"Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34)
"Roep op tot de weg van jouw Heer met wijsheid en goede aansporing en twist met hen op de best mogelijke manier. ..." (Koran 16:25)
"Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68 )
"En verdraag wat zij zeggen geduldig en ga minzaam bij hen weg. En laat Mij maar met de loochenaars ..." (Koran 73:10-11)
“Verdraag geduldig wat zij zeggen.” (Koran 20:130 )
[SIZE="1"]Link:
http://www.nieuwsfeit.nl/content/view/5589/1/
Gods wegen zijn ondoorgrondelijk is de uitspraak. Het is een feit dat niemand de islam in Nederland, en zoals het er uit lijkt te gaan zien in de wereld, zo op de kaart had kunnen zetten als Geert Wilders. Ongewild weet iedere Nederlander nu, van 8 tot 80, dat er naast Judaïsme en christendom ook nog zoiets is als Islam.
Wel is het beeld nog zwaar vertekend. Zo denkt men dat de Islam iets is om bang voor te zijn, dat het slecht is voor de maatschappij, dat het de democratie in gevaar brengt en ook nog dat het geen andersdenkenden tolereert.
Maar ondertussen staan we wel in de schijnwerpers, en wel op zo een manier dat we het podium vrijwel voor onszelf hebben, allemaal dankzij Geert. Of we er gebruik van maken of dat we dit podium tegen onszelf gaan gebruiken ligt uiteraard geheel en alleen aan ons zelf.
Op forum.Marokko.nl staat een poll waarin de vraag gesteld wordt of Geert verantwoordelijk is voor eventueel geweld naar aanleiding van het vertonen van zijn film. Ongeveer 2/3 van de stemmers vind van wel.
Iran heeft al laten weten dat het vertonen van de film de relaties tussen Nederland en Iran nadelig zou kunnen beïnvloeden zeker als er in de film een Koran verscheurd of verbrand wordt.
Organisaties binnen het islamitische kamp maken gebruik van de gevoelens die spelen en werpen zich spontaan op als de verdedigers van de heilige Koran en de Profeet (vzmh), waarbij ik mij niet aan de indruk kan onttrekken dat ze de gelegenheid meer gebruiken om zichzelf te promoten dan dat ze opkomen voor het beeld van de Islam en de Profeet (vzmh) zelf, maar dat is een indruk, ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben.
Maar als je echt begaan bent met de Islam, de Koran en onze geliefde Profeet (vzmh) dan is er ook een derde weg. Die derde weg maakt gebruik van het podium dat Geert Wilders ons ongewild geboden heeft. Het laat zien wie we zijn en wat we zijn en hoe wij als Moslims omgaan met kritiek en beschuldiging en tegenstand.
Wilders en de zijnen zijn bang. En om te weten wat te doen is het vooral van belang om te weten waarvoor ze bang zijn. Ze zijn bang voor, zoals ze dat noemen, de islamitisering van de samenleving, voor het ingevoerd raken van de islam als gevestigde godsdienst in de Nederlandse maatschappij. Dit kan alleen als de maatschappij, lees het leeuwendeel van de samenleving, de Islam als gevestigde godsdienst accepteert. Deze acceptatie komt niet van Geert Wilders, noch is het Geert die hier toestemming voor moet geven. Deze acceptatie komt van het volk, en het is dit volk dat Geert Wilders probeert van een eerlijk oordeel over de islam af te houden, wat hij doet door ons gedrag te beïnvloeden. Daarnaast is ook de inhoud van zijn film een middel om de publieke opinie ten aanzien van de Islam en de Moslims te beïnvloeden, maar primair is het onze reactie die het beeld zal bepalen.
Gaan wij Geert helpen of gaan wij gebruik maken van het door hem verschafte podium? Mij lijkt toch echt het laatste. Ik zou graag aan de gemiddelde Nederlander laten zien dat geduld en deugdzaamheid hoog geprezen zaken zijn binnen de islam. Graag zou ik het Nederlandse volk kennis laten maken met het grote incasseringsvermogen van de Islam en met haar onverwoestbaarheid, met haar bereidheid altijd maar weer te vergeven en nieuwe kansen te accepteren. Zoals de Profeet (vzmh) besloot zijn vijanden niet te laten doden omdat ze mogelijk in de toekomst altijd nog goede Moslims zouden kunnen voortbrengen.
Natuurlijk zijn er minder mooie zaken uit de Koran te isoleren, zijn er losse teksten te citeren die aan lijken te tonen dat het een gewelddadige godsdienst is, maar zou ik en vele Westerlingen met mij, de Koran en de aHadith gelezen hebbende, vrijwillig gekozen hebben Moslim te worden als de Islam gewelddadig was, intolerant was, dominantie nastreefde en democratie verwerpt? Dat lijkt me toch werkelijk van niet.
Om Allah en zijn schepping te begrijpen, dien je allereerst te begrijpen dat je niets begrijpt. Dat je niets weet en dat je als een klein kind bent, net geboren en dat wat je denkt te weten niets meer is dan indrukken en beelden en dat de kennis en de waarheid aan Allah is. Als je dit accepteert dan kan je pas begrijpen dat de waarheid, zoals we die nastreven, niet te bereiken is en dat, als logisch gevolg, de onwaarheid door ons niet herkend kan worden.
Het enige dat we hebben is de Koran, de aHadith en de Soenna van de Profeet (vzmh) en ons gevoel als we de schoonheid van de koran op ons in laten werken. Wie zegt vervolgens dat iets wel of niet waar is, of iets kan of niet kan? Laatst had ik met iemand een korte discussie over het Darwinisme en ik filosofeerde dat het Darwinisme de schepping niet uitsluit. Ook ik ben er van overtuigd dat de mens niet van apen afstamt en ik geloof ook dat we geschapen zijn, zoals alles geschapen is. Maar wat is scheppen voor een God, waar zijn de grenzen in omvang en in detail, in proces en in complexiteit? Het is zeker onmogelijk voor de mens om deze vragen te beantwoorden. Indien wij ons een idee zouden kunnen vormen van de omvang, op ieder vlak, van het scheppende vermogen van God dan zijn we zelf God, wat we zeker niet zijn. Een kwestie van om je heen kijken om dat te beseffen.
Afijn, gaan wij ons dan druk maken om iemand die denkt die schoonheid te kunnen ondergraven. Iemand die niet kent, niet weet, niet ziet en niet hoort. Zo een mens kan jou in je geloof bedreigen? Indien je jou geloof waarlijk mooi vind en oprecht met anderen wilt delen dan doe je Dawah, dan nodig je uit tot het geloof.
"Roep op tot de weg van uw Heer met wijsheid en een uitnemende vermaning en discussieer met hen op de beste wijze." - Soerat An Nahl 16, vers 125.
"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'." - Soerat Al Foessilaat, vers 33.
Toen een gedeelte hunner zeide: "Waarom predikt gij tot een volk dat Allah wil vernietigen of met een strenge kastijding gaat straffen?" Het andere deel antwoordde: "Als een verontschuldiging tegenover uw Heer en opdat zij rechtvaardig mogen worden." - Soerat Al A'raaf (De verheven plaatsen) 7, vers 164.
En denk je dan dat uitnodigen tot het geloof gelijk is aan rellen, auto’s in brand steken, protesteren, dingen kapot maken, diplomatieke relaties opzeggen, naar anderen wijzen voor de gevolgen van die film?
De enige manier om de Islam en de Profeet te verdedigen is nog meer van hen te gaan houden en te laten zien tot hoeveel schoons ons geloof in ons in staat is. Ik laat mij dat gevoel in ieder geval niet afnemen, niet door Wilders noch door een protesterende of rellende Moslim.
"... En laat de afkeer van bepaalde mensen, omdat zij jullie de weg naar de heilige moskee versperren, jullie er niet toe brengen overtredingen te begaan, maar staat elkaar bij in vroomheid en godvrezendheid en staat elkaar niet bij in zonde en overtreding, maar vreest God. ..." (Koran 5:2)
"Jullie die geloven! Weest standvastig voor God als getuigen van de rechtvaardigheid. En laat de afkeer van bepaalde mensen jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te zijn. Weest rechtvaardig, dat is dichter bij godvrezendheid. En vreest God. God is welingelicht over wat jullie doen." (Koran 5:8 )
"Een goede daad en een slechte daad zijn niet gelijk. Beantwoord het slechte met iets dat beter is. Op die manier zal uw vijand uw vriend worden. Maar het wordt slechts aan hen die geduldig volharden aangeboden." (Koran 41:34)
"Roep op tot de weg van jouw Heer met wijsheid en goede aansporing en twist met hen op de best mogelijke manier. ..." (Koran 16:25)
"Wanneer jij hen ziet die onze tekenen bespotten, wend je dan van hen af totdat zij op een ander gesprek overgaan..." (Koran 6:68 )
"En verdraag wat zij zeggen geduldig en ga minzaam bij hen weg. En laat Mij maar met de loochenaars ..." (Koran 73:10-11)
“Verdraag geduldig wat zij zeggen.” (Koran 20:130 )
[SIZE="1"]Link:
http://www.nieuwsfeit.nl/content/view/5589/1/