Bekijk volle/desktop versie : Bejaardentehuis voor homo’s en lesbiennes



22-01-2008, 08:32
Bejaardentehuis voor homo’s en lesbiennes

Vrijdag is in Berlijn de eerste steen gelegd van ‘Village Pflegeetage’, het eerste bejaardentehuis in Europa uitsluitend voor homo’s en lesbiennes. In Amsterdam is er al een tehuis met een aparte holebivleugel en in ons land zijn er subtiele initiatieven in die richting.

Het zal waarschijnlijk nog een jaar of twee duren voor het holebitehuis in het Berlijnse Pankow daadwerkelijk open gaat. In principe is dat het eerste in Europa, maar in Amsterdam is er al een rusthuis dat vijf jaar geleden een nieuwe vleugel voor holebi’s heeft bijgebouwd, met een zevental appartementen, op de Veluwe zou er een apart homorusthuis zijn, en een Nederlandse groep zou plannen hebben om in het Antwerpse zo’n rusthuis te bouwen.

Kristof Buntinx (32), een geboren Truienaar, heeft nu met http://www.holebihome. be het initiatief genomen om in Brussel ook zo’n tehuis op te richten. “Veel oudere holebi’s zijn eenzaam”, zegt hij. “En jongeren stellen zich vragen over waar ze terechtkomen als ze oud zijn - want kinderen hebben ze niet. Het is geen kwestie van niet willen integreren; het is logisch dat gelijkgezinden elkaar opzoeken.”

Yves Aerts van de Holebifederatie: “Wij vinden dat het nog steeds beter is dat holebi’s zichzelf kunnen zijn tussen hetero’s. Maar er is veel onbegrip. Daarom staan we wel achter het initiatief. In Antwerpen is er ook een home voor Joodse oudjes. Moet kunnen.”

Oudere homo’s en lesbiennes verenigen zich in ons land onder respectievelijk ‘De Roze Rimpel’ en ‘Vieux Rose’, net om 50-plussers wat zichtbaarder en beter aanvaard te maken. Nog in Antwerpen loopt er sinds kort een proefproject ‘Janus’ van Het Roze Huis in samenwerking met het OCMW. In verscheidene rusthuizen wordt met bewoners en personeel gepraat over holebi’s.
Bedoeling is personeel te gaan opleiden en het thema bij de bejaarden bespreekbaar te maken.

“Op dit moment zijn hun reacties echter jammer genoeg heel negatief”, zegt Aerts. “Waardoor oudere holebi’s terug in de kast kruipen...”


[URL="http://www.gva.be/nieuws/in_de_rand/default.asp?art={08D2AB49-B2E7-45B7-AB19-114695A47FD8}"]

22-01-2008, 09:11


Dat gaat echt te ver

22-01-2008, 09:15
Triest dat dit nodig is ..

22-01-2008, 09:37
ik geloof niet zo in het trieste aspect, eigenlijk. het is meer een kwestie van bijelkaar willen zitten in dezelfde subcultuur. dat geldt vast niet voor ieder homo-individu, maar kennelijk bestaat de behoefte 'entre nous' te zijn bij een behoorlijk aantal mensen. ik denk dat je het kunt vergelijken met zoiets als het rosa spierhuis, waar overjarige intellectuelen en kunstenaars tot in lengte van dagen onderling hun even belegen vetes uitvechten.

toen de roze rimpel jaren geleden werd opgericht, sprak ik een van de oprichtsters die mij desgevraagd met opgetrokken neus vertelde dat ze later ' niet tussen die uilen wilde kruipen' , eenbeetje pejoratieve benaming voor hetero's.

van mij mogen ze, de homo-, mocro-, turko-, suri-, kunstluizen- en andere designated bejaardenhuizen... als ik maar niet hoef.

22-01-2008, 09:38



Citaat door David:
Triest dat het nodig is. Maar goed - er is vraag naar, dus dan is het wel weer goed dat het er is. Toch is het jammer, die verzuiling. Je zou toch denken dat mensen op een gegeven moment oud en wijs genoeg moeten zijn om elkaar te respecteren & accepteren?


Dit dacht ik toen ik alleen de titel las.

22-01-2008, 09:45

Citaat door David:
Zit ook wel weer wat in.

Uilen - da's een ouwe!



komt nog uit de tijd toen de homocultuur ondergronds bloeide. je had dan bepaalde horecagelegenheden waar men zich wat vrijer kon uiten onderling. kwam er dan een nietsvermoedende hetero binnen, ging de waarschuwing rond: ' er is een uil om de lamp'.


22-01-2008, 09:56

Citaat door David:
Nee, het komt oorspronkelijk uit café van die motorpot op de Zeedijk. Het Mandje. Daar stond een beeldje van een uil achter de bar, met lampjes in z'n ogen. Als er hetero's binnen waren, gingen die lampjes aan.


bet van beeren, toch?

ik heb altijd gehoord dat die uilenlamp aanging wanneer er een 'stille' binnenkwam in 'het mandje'. mijn lezing stamt overigens uit het einde van de 19e eeuw.