Bekijk volle/desktop versie : Geweld houdt Afghaanse kinderen van school



Pagina's : [1] 2

21-01-2008, 14:54
Geweld houdt Afghaanse kinderen van school

(Novum/AP) - Het geweld in het zuiden van Afghanistan houdt 300.000 Afghaanse kinderen van school, heeft president Hamid Karzai maandag bij de opening van het parlement gezegd. Dit is een forse stijging ten opzichte van vorig jaar, toen 200.000 kinderen door het geweld niet naar school konden. Karzai zwoer dat de regering uit alle macht zal strijden tegen terroristen die geestelijken en schoolkinderen vermoorden.

De president zei dat nu 5,8 miljoen Afghaanse kinderen onderwijs volgen, veel meer dan onder het Talibanbewind, toen minder dan een miljoen kinderen naar school gingen. De afgelopen maanden is het echter op veel plaatsen in het land een stuk onveiliger geworden.

In november werden 61 schoolkinderen bij een zelfmoordaanslag in de provincie Baghlan gedood. De aanslag werd gepleegd tijdens een bezoek van parlementsleden aan een suikerfabriek. Slachtoffers vielen niet alleen door de explosie, maar ook door de kogels die lijfwachten van de parlementariërs afschoten. In juni werden twee schoolkinderen doodgeschoten die langs een meisjesschool wandelden.

Karzai noemde het terrorisme, de papaverteelt en handel in verdovende middelen en de endemische armoede als de grootste problemen van het land. Hij herhaalde dat de regering de deur openhoudt voor Taliban die de wapens neerleggen en de grondwet omarmen.
[Copyright 2008, Novum]

Link

Mensen die kinderen doden kunnen niet goed bezig zijn. Waar wordt geloof een manier om moord goed te praten. Wat je ook ziet is daar waar mensen in verdrukking leven, daar komen mensen tot geloof.

21-01-2008, 14:57


de Taliban handeld toch in naam van de Islam? En gebruiken de versen uit de Koran om te mogen moorden? Die stukken uit de Koran zouden veranderd moeten worden dat er geen twijfel meer over bstaat dat bij welke intrepetatie dan ook er meer moord staat.

21-01-2008, 15:12

Citaat door Eibbor:
de Taliban handeld toch in naam van de Islam? En gebruiken de versen uit de Koran om te mogen moorden? Die stukken uit de Koran zouden veranderd moeten worden dat er geen twijfel meer over bstaat dat bij welke intrepetatie dan ook er meer moord staat.


Als ik jou biografie ga lezen en die passages ga gebruiken voor mijn persoonlijke ideeën hoe jij dat bedoelt kunt hebben. Vertegenwoordig ik dan jou? Nee ik vertegenwoordig wat ik denk dat jouw invulling zou zijn.
Alle geloven zijn wel eens misbruikt om onrecht te doen, moet ik daarom de kuran de schuld geven omdat anderen deze niet begrijpen en er slechte daden mee doen? Afgezien dat ik geloof dat jij veel moslims en mensen hebt gelezen die daar misschien wel achter staan, mag ik dan toch mijn eigen mening houden

21-01-2008, 15:16
Als er in de Koran die stukken niet zouden staan, kunnen ze toch ook niet misbruikt worden?

21-01-2008, 15:26



Citaat door Eibbor:
Als er in de Koran die stukken niet zouden staan, kunnen ze toch ook niet misbruikt worden?


Is de wet en regelgeving die we hier in Nederland hebben zo fout omdat er die zijn die het misbruiken?

21-01-2008, 15:32

Citaat door rassoel:
Is de wet en regelgeving die we hier in Nederland hebben zo fout omdat er die zijn die het misbruiken?

misbruikt hier iemand de wetten van ons land dan?

21-01-2008, 15:34

Citaat door Kloosjak:
misbruikt hier iemand de wetten van ons land dan?


Ja, of er nu hier mensen zijn die dat doen weet ik niet. Maar dat er die zijn die dat doen, daar twijfel ik niet over.


21-01-2008, 15:36

Citaat door Eibbor:
de Taliban handeld toch in naam van de Islam? En gebruiken de versen uit de Koran om te mogen moorden? Die stukken uit de Koran zouden veranderd moeten worden dat er geen twijfel meer over bstaat dat bij welke intrepetatie dan ook er meer moord staat.


wie zegt dat dit betrouwbaar nieuws is?

21-01-2008, 15:37

Citaat door rassoel:

Ja, of er nu hier mensen zijn die dat doen weet ik niet. Maar dat er die zijn die dat doen, daar twijfel ik niet over.


je bedoelt overtreden ipv misbruiken..

21-01-2008, 15:39

Citaat door z0mbie_boy:
wie zegt dat dit betrouwbaar nieuws is?


Op die manier ga je alleen een wellus/niettus topic krijgen.

21-01-2008, 15:39

Citaat door Kloosjak:
je bedoelt overtreden ipv misbruiken..


Nee, ik weet dat er mensen zijn die het misbruiken, daarbij heb je ook die het overtreden. Vergeet niet dat misbruik voor de één, gebruik is voor een ander.

21-01-2008, 15:40

Citaat door rassoel:
Op die manier ga je alleen een wellus/niettus topic krijgen.


ik geloof niet dat de taliban kinderen vermoorden, dat is pure propaganda. Als jij daar in wil geloven, fijn maar besef je wel dat vele westerse media geen enkele ethiek kennen.

21-01-2008, 15:43



Citaat door z0mbie_boy:
ik geloof niet dat de taliban kinderen vermoorden, dat is pure propaganda. Als jij daar in wil geloven, fijn maar besef je wel dat vele westerse media geen enkele ethiek kennen.


Ik weet dat mensen elkaar vreselijke dingen aandoen, daar heb ik geen geloof en geen media voor nodig.

21-01-2008, 15:43

Citaat door rassoel:
Nee, ik weet dat er mensen zijn die het misbruiken, daarbij heb je ook die het overtreden. Vergeet niet dat misbruik voor de één, gebruik is voor een ander.

oke, dat is ook waar natuurlijk..., ik denk dan altijd binnen de wet, dat is mijn manco..

21-01-2008, 15:50

Citaat door rassoel:


De president zei dat nu 5,8 miljoen Afghaanse kinderen onderwijs volgen, veel meer dan onder het Talibanbewind, toen minder dan een miljoen kinderen naar school gingen. De afgelopen maanden is het echter op veel plaatsen in het land een stuk onveiliger geworden.



Kinderen gewoon binnenhouden als de omgeving onveilig is .. liever veilig thuis dan onveilig op school!
En het goede nieuws gaat een aantal hier voorbij.. 5,8 schoolgaande kinderen is FANTASTISCH nieuws..

Elk kind heeft recht op onderwijs!

Pagina's : [1] 2